اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سنة وحشة يا أبيح

الأسطى أنكل عزت

Recommended Posts

انضميت للمنتدى منذ 10 سنوات تقريباً واابتعدت عن الكتابة مدة بسيطة حوالى عشر سنوات برضو

ولكن قررت العودة للكتابة مرة أخرى وفى انتظار تعليقاتكم

سنة وحشة يا أبيح

عدت 2012 وعدى معها قطار فى أسيوط على أولادنا...

كانت سنة ظريفة وأيامها لذيذة... إلهى يارب لا تعودها أيام.

فى ألفين واتناشر مبارك أخد 25 سنة مع إنه واخد مننا تلاتين وماقلولناش يبقالكوا خمسة ...

فى ألفين واتناشر وقفنا طابور الديموقراطية اللى أطول من نهر المسيسيبى واتبادلنا التهانى على مجلس الشعب المنتخب ومن كتر التهانى حلته .. تهانى.

استمر بحثنا عن مصباح علاء الدين لنطلب من العفريت ثلاث أمنيات : أنبوبة بوتوجاز وجيركنين سولار.

شاهدنا جماهير أسبانيا ترفع كاس أوروبا فى ملاعب أوكرانيا،،، وشاهدنا جماهير المصرى ترفع السنج فى ملعب بورسعيد.

عملنا جمعيتين تأسيسيتين وماقبضناش الدستور الأول... الدستور الذى لم يحتوى على مادة الهولوكوست لكنه أدخل مصر كلها فى المحرقة...

وانقسمنا واتفرقنا وفين؟؟ قدام " الاتحادية".

فى 2012 عدى على ال 100 يوم 100 يوم فوقيهم ، ويبدو ان مشروع النهضة يحتاج كمان ألف ليلة وليلة علشان نلاقى مارد يحققه.

وقد سألنى حموكشة : هو طائر النهضة ده حقيقى ؟؟

قلتله : يا جاهل ... طائر النهضة مذكور فى كتب التاريخ من أيام السندباد واسمه الحقيقى ... طائر الرخ.

قاللى : اتفائل بألفين و 13 يا سيدى

قالها وأخفى صفحة اسعار الدولار اليوم فى الجريدة خلف ظهره.

أتمنى فى 2013 يجتمع شمل المصريين زى ماكانوا فى الميدان ، وكل شيئ يرجع زى زمان فى مصر... الثقة ترجع ... الوحدة ترجع ... اليهود ترجع!!!

لأ ... الأخرانية دى جت غلط من تصريحات عمو عصام..

أخيراًً...

مش هاقول لكل المصريين فى "جمهورية مصر العربية الإخوانية السلفية القبطية الثورية الفلولية النخبوية الليبرالية" ... كل سنة وانتم طيبين لأنها طبقاً لفتوى الإخوان حراااااااااااااام...

وبدلاً منها طبقاً لموقع الإخوان برضو......

ميرى كريسماس.

رابط هذا التعليق

ايديك تتلف في حرير ياسطى

قصدي ياانكل

قصدي يا عزت

نقي انت بأه اللي يعجبك

:clappingrose:

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

ايديك تتلف في حرير ياسطى

قصدي ياانكل

قصدي يا عزت

نقي انت بأه اللي يعجبك

:clappingrose:

متشكر جداً

وممكن تقوللى يا باشمهندس

زى مانت عارف كل الأسطوات فى مصر باشمهندسين بس هندسة فخرية

رابط هذا التعليق

انضميت للمنتدى منذ 10 سنوات تقريباً

احنا دفعة يناير 2006 يا باشمهندز

بس انت بتغالط فى الحساب

تبقى أكيد أسطى

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انضميت للمنتدى منذ 10 سنوات تقريباً

احنا دفعة يناير 2006 يا باشمهندز

بس انت بتغالط فى الحساب

تبقى أكيد أسطى

يبقالك عندنا 3 سنين

نصلحلك بيهم أى حاجة المرة الجاية

;)

رابط هذا التعليق

ما شاء الله تنقطع كل هذه السنين حتى انك فكرتها 10 و هى سبعه و لسه فاكر معرفك و رقمك السرى :blink:

ده احنا نخاف منك يا عم :happy:

عموما حمد لله على السلامة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 387
      السلام عليكم و رحمة الله أنا ماشي في إجراءات الهجرة و بصراحة يا جماعة مالاقيتش لغاية دلوقتي واحد أعطي صورة إيجابية مشرقة وكل اللي سمعته دلوقتي هي صورة قاتمة جدا اللي جاله كساح من الصقيع و اللى لم يجد ثمن تذكرة العودة بعد البهدلة و اللي راح اشتغل شيال واللي أولاده نسيوا الدين حتي الأطباء و المهندسين و هم خيرة شباب العرب راحو اتبهدلوا هناك و أصبح الناجح منهم أقصي أمله هو الحصول علي الجنسية فقط لاغير و بعدين يافاكيك هل كندا عاملة موضوع الهجرة فقط لاستخدام الكفاءات العربية لتغطية أعمال لاي
    • 11
      قرر وزير الصحة الجبلي نقل مستشفي العباسية للامراض النفسية و العصبية من العباسية الي مدينة بدر يوم الاحد الماضي كنت في زيارة للمستشفي علي فكرة المستشفي من الداخل نظيفة وجميلة وانظف بكتير من مستشفيات حكومية تانية ووجدت منشورات للتضامن مع عدم نقل المستشفي يقوم العاملين بتوزيعها وعمل حملة للتضامن معهم لوقف تنفيذ القرار الجبلي هذا رجل الاعمال الذي هبط ببرشط علي الصحة لو قلت صباح الخير يقولك بكام هذا الاسلوب انتقل الي من هو ادني منه في المستوي الاداري .... فاذا تحدثت عن اي شئ يخص الصحة والنظام
    • 6
      اخبارك ايه يا رجالة و ستات المحاورات من الأخر ليكم وحشة بس الأنشغال بس بجد يمكن دة الموقع اللي بادخله غير المواقع المسئول عنها و كل ما القي واحد له في السياسة و الثقافة ابعته عليكوا على طول و اعتقد في منهم ناس كتير بدو ينسجمو هنا المهم اخباركم ايه و اخبار كصص حشيش ايه و الأهلوي س س و الأستاذ الزمالكوي الكبير محمد ابو اليزيد اللي اتخميت فيه و افتكرت شاب في سننا و طلع رجل كبير كلكم كدة على بعضكم انا طبعاً فاكر كل الأسامي بس معتقدش ان حد منهم ممكن يكون فكرني :angry: يلة بقى علشان الدمعة هتفر من
    • 0
      قال أبو الدرداء: ليحذر أحدكم أن تلعنه قلوب المؤمنين من حيث لا يشعر، ثم قال: أتدرون ممّ هذا ؟ قال: إنَّ العبد ليخلو بمعاصي الله، فيلقي الله ببغضه في قلوب المؤمنين من حيث لا يشعر. إذا وجدت من إخوانك جفاء فذلك لذنب أحدثته، فتب إلى الله تعالى، وإذا وجدت منهم زيادة محبة فذلك لطاعةٍ أحدثتها فاشكر الله تعالى. وليس فقط الجفاء بل الاستهانة والاستخفاف من كل من دبَّ فوق الأرض صغيراً كان أم كبيراً حقيراً كان أو جليلاً، دلّ على ذلك قانون حذيفة بن اليمان الذي نص على أنه ( ما استخف قوم بحق الله
    • 107
      انا بجد مرعوبة مش خيفة بس انا كل ما افتكر ان بكرة ممكن تكون في حرب اني مش هقدر اشوف الدنيا تاني مش هشوف اخويا مش هشوف جوزي مش هشوف قرايبي .............الحرب انا خيفة انا عشت الفترة دي ابل كده في التسعينات بس كنت صغيرة مش فهمه اوي حجات كتير وكنت مع اهلى معرفش يعني اية خوف او قلق معرفش يعني اية فراق معرفش يعني اية ممكن يكون في ناس مش عرفه انت عايش ولا ميت خيفة خيفة اوي الرعب خلاص اتملك مني انا الاول كنت متمسكة لكن من شوية بتفرج على التلفزيون لقيت الاوضاع متطمنش الناس بتسافر افواج نزوح جماعي امر
  • أضف...