اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مداخلات مفصولة من موضوع مرشحي لرئاسة الجمهورية

raouf

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله...

والله أنا مابقيت فاهمة حاجة...ولا عايزة أفهم خلالالالاص..

هو احنا حنختار رئيس جمهورية يكلمنا فى البيبسى؟..ويكلمنا فى الجزية ؟..وفى المايوه؟

طب مين حيحل لنا مشاكل البلد؟..ويأكل الناس الجعانة...ويسكن الأسر المشردة...ويوفر وظائف للشباب ..

هو مافيش كلام عن كده ولا ايه؟؟..

أنا بسأل بجد...

ثم يعنى الناس اللى زعلانة من نقد مثل تلك التصريحات ،مايقولولنا رأيهم طيب...نقاطع البيبسى يعنى؟..ناخد تلاتة جنيه من كل مسيحى؟..ثم ماذا؟؟!!..ايه اللى حيحصل بعد كده؟؟...بجد عايزة أفهم..

وبعدين معلش يعنى ما بعض الاخوة بيمسكوا فى البابا شنودة ومش بيخلوا...تريقة واستهزاء ..واهو مش مرشح نفسه للرياسة..اشمعنى بقى بنزعل قوى لو حد انتقد تصريحات مرشح رئاسى مطلوب منه يحكم بلد بمسلميها ومسيحيها وشايف انه لا يصلح لهذا المنصب....وننزل تريقة وسخرية وندعو لمقاطعة المنتدى علشان اللى فيه كفار ومش مؤمنين بالشيخ حازم...فين هنا بقى النقاش الحر اللى بينادوا به...

انا ماعنديش هسهس على فكرة...علشان بس ماحدش يدخل يرمى له كلمتين ولا يضيف ابتسامة عريضة ولا يفتح موضوع يعبر عن أسفه لهجر الاعضاء وكأننا بنجرى وراهم بعصاية المقشة....لان كل واحد عارف كويس هو مش بيشارك ليه ..سواء بقى مخالفاته استنفذت الحد المسموح..او بيجامل شلته..او طلب انه يعلن عن دكانه ورفضنا...او نقل خبر كاذب ولما طلبنا منه تحرى الدقة غضب ومشى..او شتم مشرف باللفظ او عايز يطرقع لمشرف من غير ماحد يرد عليه...

انا لقيت نفسى مخنوقة بكلمتين كده قلت اكتبهم يمكن أقدر الحق نفسى قبل ما يجى لى هس هس بجد وأقاطع المنتدى أنا كمان ..

حنتناقش امتى أمال..ونكتب ايه؟..

العزيزه فولانه انتى طبعآ عارفه قد ايه قدر الاحترام لحضرتك منى والجميع ... بمناسبه المداخله الذهبيه لحضرتك ياريت تعملى سيرج للمواضيع وتشوفى مين يقوم بفتح مواضيع لمهاجمه التيار الاسلامى لدرجه ان المحاورات بقت عباره عن فريق يهاجم فريق ايشى بيبسى وايشى جلباب قصير وايشى كهف يعنى اللي بيدى الفرصه للردود ليس اهل التيار لكن هناك من يقوم بتغذيه المحاورات بمواضيع تشعل الموقف وتجعل المحاورات سوق عكاظ بمعنى البحث عن شو لنقد التيار الذى اعتلى السلطه التشريعيه وهات يا فضائح ومن اى مصدر وعندما يستشهد احد بمصدر مثله (منتدى أو ماشابهه)يتم حزفه اليس هذا نوع من الصلف والأقصاء والتعدى بسلاح الحزف ام هو حلال للبعض حرام لغيرهم وفى النهايه عندى شكوى كيف يتم الصاق تهم للبعض لمجرد انهم يدافعون عن وجهه نظر انهم اصحاب فكر مضاد وهل المحاورات لفكر واحد ام متعدد ام يريدها البعض تحمل صبغه ما او يريدون ان يكونو هم فقط بها وعندها لا يسعنى الا ان اشكرك على مداخلتك التى ربما تعمل على اذابه الثلج الذى جمد المحاورات من المواضيع الهادفه الى مهاجمه من اعتلو فقط الواجهه السياسيه لمصر

كما انى متأكد ان المرض الذى انتشر بالمحاورات انتى محصنه ضده

تم تعديل بواسطة ابو محمود

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

• الردود 55
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته...

بالظبط كده يا استاذ أبا عمر..مافيش كلام عن برنامجه للدرجة اللى وصلت بها الى قناعة أنه مش بيفكر إلا فى فرض الجزية ومقاطعة البيبسى...وبالتالى من حق أى حد أنه ينتقض اللى بيقووله ويصرح به...ولا نستطيع لومه ..أنا كمسلمة لا أوافق على انى اختار رئيس جمهورية كل اللى بيتكلم فيه هو ازاى يطبق الشريعة الاسلامية على المسيحين...ومش كل الشريعة كمان ..لأ..ده بس فرض الجزية واقامة الحد...طب ما البلد كلها مشاكل غرقان فيها مسلم ومسيحى...حتتحل ازاى؟

وان كنت ارى ان ده دور الافاضل اللى عندهم علم ببرنامجه ..يتكلموا ويناقشوا مش يهاجموا ويسخروا ممن يرفض مثل تلك التصريحات ..

واذا كان الاعلام مركز على تشويه صورته ليه الناس مش بتحاول توضح وتشرح ..

لكن صراحة كل اللى بأشوفه هو هجوم على كل من تسول له نفسه انه يعترض على مرشحه سواء الشيخ حازم او غيره...وده شىء يدعو للحزن فعلا..لاننا كده ما اتغيرناش ولا الثورة عملت حاجة....مازلنا نبحث عن إله ..كل اللى بيقوله نقول وراه أمين ...واللى يخالف ننزل غضبنا وسخطنا عليه ..والناس تخاف تتكلم علشان دى منطقة محرمة ممنوع الاقتراب والتصوير...زى ماكان يحصل ايام المخلوع وعصابته ..

حقيقى مستاءة جدا ..

الله المستعان

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

العزيزه فولانه انتى طبعآ عارفه قد ايه قدر الاحترام لحضرتك منى والجميع ... بمناسبه المداخله الذهبيه لحضرتك ياريت تعملى سيرج للمواضيع وتشوفى مين يقوم بفتح مواضيع لمهاجمه التيار الاسلامى لدرجه ان المحاورات بقت عباره عن فريق يهاجم فريق ايشى بيبسى وايشى جلباب قصير وايشى كهف يعنى اللي بيدى الفرصه للردود ليس اهل التيار لكن هناك من يقوم بتغذيه المحاورات بمواضيع تشعل الموقف وتجعل المحاورات سوق عكاظ بمعنى البحث عن شو لنقد التيار الذى اعتلى السلطه التشريعيه وهات يا فضائح ومن اى مصدر وعندما يستشهد احد بمصدر مثله (منتدى أو ماشابهه)يتم حزفه اليس هذا نوع من الصلف والأقصاء والتعدى بسلاح الحزف ام هو حلال للبعض حرام لغيرهم وفى النهايه عندى شكوى كيف يتم الصاق تهم للبعض لمجرد انهم يدافعون عن وجهه نظر انهم اصحاب فكر مضاد وهل المحاورات لفكر واحد ام متعدد ام يريدها البعض تحمل صبغه ما او يريدون ان يكونو هم فقط بها وعندها لا يسعنى الا ان اشكرك على مداخلتك التى ربما تعمل على اذابه الثلج الذى جمد المحاورات من المواضيع الهادفه الى مهاجمه من اعتلو فقط الواجهه السياسيه لمصر

كما انى متأكد ان المرض الذى انتشر بالمحاورات انتى محصنه ضده

أخى الفاضل ابو محمود...

تصور حضرتك انى كنت بأعمل تحرير لمداخلتى علشان اظبط فونت الكتابة..فلاقيت الوجه الباسم الجميل الكبير قوى ده ...توقعت ان حضرتك او استاذ رؤوف اللى كاتب ....هو ده لوجو المجموعة ؟؟:)

على أى حال ..عايزة أأكد لحضرتك أن مافيش أى محاولات اقصاء لاى تيار ..وأنا بأتكلم وعارفة اللى بأقوله من خلال صفتى الاشرافية ومتابعتى للاحداث...

كل عضو هنا من حقه يكتب رأيه يااخوانى...سواء مشرف بقى ولا عضو...مش مفروض نتكتل كده على أى رأى مخالف لنا...اللى بيتوقفوا واللى حضرتك اطلقت مسمى " اقصاء " عليهم..دول اخدوا خمس فرص..وكان ايقافهم بسبب مخالفاتهم ومش بسبب اسلامهم...

وفيه فرق بين اللى بيدافع عن وجهة نظره وبين اللى بيهاجم الرأى الاخر...او يقفز على شخص محاوره...

وبعدين جملة حضرتك الاخيرة دى اسمح لى يعنى انا مش حأكون سعيدة بأن ربنا نجانى من الهسهسة ..او أن يتم وصف اخوان لى وزملاء سواء مشرفين او اعضاء بأكن لهم كما للجميع كل احترام....ماينفعش يا استاذ ابو محمود تبقى دى لغة الحوار بينا..

ان اللى ينتقد اوضاع شايفها حتضره لسبب او اخر..نقول عليه جاله هسهس ...ما اتوقعش من حضرتك كده خالص الحقيقة...

خلونا نفكر برأس أخرى ونحاول نتغلب على مشاعرنا الخاصة..ونتكلم فى مصلحة البلد..مصر وبس...

ينفع ولا ايه.؟؟؟

انا خايفة يجى علّى يوم أقول فيه الله يرحم ايامك يامخلوع....يرضيك ؟؟ :)

صباح الفل give_rose.gif

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

بالظبط كده يا استاذ أبا عمر..مافيش كلام عن برنامجه للدرجة اللى وصلت بها الى قناعة أنه مش بيفكر إلا فى فرض الجزية ومقاطعة البيبسى...وبالتالى من حق أى حد أنه ينتقض اللى بيقووله ويصرح به...ولا نستطيع لومه ..أنا كمسلمة لا أوافق على انى اختار رئيس جمهورية كل اللى بيتكلم فيه هو ازاى يطبق الشريعة الاسلامية على المسيحين...ومش كل الشريعة كمان ..لأ..ده بس فرض الجزية واقامة الحد...طب ما البلد كلها مشاكل غرقان فيها مسلم ومسيحى...حتتحل ازاى؟

وان كنت ارى ان ده دور الافاضل اللى عندهم علم ببرنامجه ..يتكلموا ويناقشوا مش يهاجموا ويسخروا ممن يرفض مثل تلك التصريحات ..

لكن صراحة كل اللى بأشوفه هو هجوم على كل من تسول له نفسه انه يعترض على مرشحه سواء الشيخ حازم او غيره...وده شىء يدعو للحزن فعلا..لاننا كده ما اتغيرناش ولا الثورة عملت حاجة....مازلنا نبحث عن إله ..كل اللى بيقوله نقول وراه أمين ...واللى يخالف ننزل غضبنا وسخطنا عليه ..والناس تخاف تتكلم علشان دى منطقة محرمة ممنوع الاقتراب والتصوير...زى ماكان يحصل ايام المخلوع وعصابته ..

حقيقى مستاءة جدا ..

الله المستعان

مدام فولانة .....اريد ان ارد اولا على مسألة انه لا يتكلم الا في البيبسي وتطبيق الشريعة ، او الجزية.....

صراحة يا اختي الفاضلة هو....تكلم عن برنامجة ورؤيته في العديد من الندوات وفي العديد من البرامج....لكن عندما يكون التقصير من متابعة ما يقوله اذن فالمشكلة تكون عندك..او عند من يردد انه لا يتكلم الا في منع العري في الشواطيء او تطبيق الجزية او البيسبس.....وإلا لو حضرتك كلفتي خاطرك ودخلتي موضوع الفاضلة ام سلمى..عن حازم ابو اسماعيل ستكتشفي ان الموضوع مملوء بكل شيء عن فكر الرجل ومشاريعه وافكاره الرائعة التي سمعتها انا بنفسي...واندهشت من افكاره الممتازه...

- اذن المشكلة انه هناك فئة من الناس لا تريد ان تنظر الى الجوهر..ولكن تنظر فقط الا..القشور التي يشتغل عليها الاعلاميين الفشلة...مثل هالة سرحان ومجدي الجلاد ..التي فضائحهم معروفة ومن قبل عمرو الليثي...والثلاثة لفقوا قصص وحوارات واحداث لم تحدث ولذلك سميتهم بالفشلة ...وهناك غيرهم على اي حال,,

- النقطة الثانية في تعليقك...انت ترددي ان مؤييده يقدسوه او بيزعلو لما حد ينتقده او يريدوا مقاطعة المنتدى..

من قال لك هذا...واين هي هذه الامثلة لمن قدس الشيخ او هاجم منتقديه...أو زعل او هدد بترك المنتدى....

هناك فرق بين ان ادافع عن شيء قاله احدهم...عن الشيخ حازم...وارى ان قوله خاطئا فاصحح خطئه....وبين الزعل والتقديس...والحب الاعمى للشيخ...

فلما يقول لي واحد ان فولانه...مشرفة متسلطة....اقوم انا ارد عليه واقوله ..لأ...هي تتدخل عندما ترى مداخلة خارجة عن حدود الادب...يبقى كده انا بأقدسك وبأدافع عنك باستماته ..ام انني احاول ان اظهر الصورة واضحة لمن ألقى عليك الاتهام...

فرق كبير اخت الفاضلة بين الأمرين..كما أن هناك فرق ايضا بين النقد الموضوعي...وبين الاتهام...الخاطيء الممزوج بالخروج عن الادب....وللاسف لأنني الاحظ ان البعض كلما يدرك انه أخطأ يلجأ الى هذا التعبير..وهو...( هو النقد حرام )...او ( هل فولان فوق النقد ) رغم انك لما تراجعي كلامه..تجديه اتهام قد يمس الشرف وليس له علاقة بالنقد...وهذا ما لا نقبله عادة

تحياتي

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

ما اختلفناش يا استاذ ابو ريم...ايوة هى مشكلتى وانا جاهلة ومش باتابع...وطلبت انى افهم..مافيش خلاف..

لكن لما اكتب تعليق على وضع انا شايفة انه تعدى كل ماهو مقبول..ووصل لدرجة الاهانات يبقى مايبقاش الرد دى مشكلتك لانك مش فاهمة..

ليه...لانى كاتبة فى موضوع حصل فيه خلاف وقفز على شخص الكاتب...ومش كاتبة فى الموضوع اللى حضرتك اشرت اليه...

ومع ذلك وبالرغم من ذلك..اعتبرنى جاهلة وخدنى على قد عقلى وفهمنى ايه الصح...

ايضا المثال اللى حضرتك ذكرته عن التقديس ..اسمح لى اوضحه من وجهة نظرى....فيه فرق بين لما حد يقول فلانة مشرفة متسلطة..يقوم التانى يقوله لأ..دى بتتدخل فقط للضرورة...وبين ان واحد يقول انت عندك هسهس ازاى تقول انها متسلطة..ده من علامات الجنان المبكر....ده اللى باتكلم فيه حضرتك ...

اروح بقى اقرأ برنامج الشيخ حازم بعيدا عن البيبسى والجزية

خالص مودتى واحترامى

رابط هذا التعليق

ما اختلفناش يا استاذ ابو ريم...ايوة هى مشكلتى وانا جاهلة ومش باتابع...وطلبت انى افهم..مافيش خلاف..

لكن لما اكتب تعليق على وضع انا شايفة انه تعدى كل ماهو مقبول..ووصل لدرجة الاهانات يبقى مايبقاش الرد دى مشكلتك لانك مش فاهمة..

ليه...لانى كاتبة فى موضوع حصل فيه خلاف وقفز على شخص الكاتب...ومش كاتبة فى الموضوع اللى حضرتك اشرت اليه...

ومع ذلك وبالرغم من ذلك..اعتبرنى جاهلة وخدنى على قد عقلى وفهمنى ايه الصح...

ايضا المثال اللى حضرتك ذكرته عن التقديس ..اسمح لى اوضحه من وجهة نظرى....فيه فرق بين لما حد يقول فلانة مشرفة متسلطة..يقوم التانى يقوله لأ..دى بتتدخل فقط للضرورة...وبين ان واحد يقول انت عندك هسهس ازاى تقول انها متسلطة..ده من علامات الجنان المبكر....ده اللى باتكلم فيه حضرتك ...

اروح بقى اقرأ برنامج الشيخ حازم بعيدا عن البيبسى والجزية

خالص مودتى واحترامى

يا مدام فولانة ...انت بتتكلمي عن حازم ابو اسماعيل..ملناش دعوة بالهس هس...واي تعليق قاله اي عضو..

انت بتقولي المرشح كل كلامه عن البيسبس والمايوه...الخ....وانا باقول لحضرتك....ابدا....هذه الجزئية اخذت حيز من كلامه لما اثارها بعض الاعلاميين....فترك اعضاء المنتديات النقاش في برنامجه وخططه الرائعة...وعلقوا على هذه الجزئية فقط

- هات لي عضو من المعترضين على الشيخ حازم..فتح هنا موضوع واحد او نص موضوع عن خطة الشيخ حازم فيما يخص الزراعة او التجارة...او استغلال الموراد المصرية....

لن تجدي...

- ولما الاقي حضرتك بترددي نفس الكلام...حقيقي باندهش....لان هناك موضوع لام سلمى صدقيني لو راجعتي الفيدوهات التي يتكلم فيها عن افكاره وبرنامجه....ستجدي فيها ما يعجبك حتما...

- الرجل له اخداء حتما...ويحتاج لمزيد من الاطلاع والمعلومات....ولكنه قياسا بالمرشحين الاخرين...سنقول انه افضل الموجودين

ولو تتذكري ما كان يحدث في حملات الرئيس بوش...وكم الجهل الذي كان عليه...حتى انه امه وصفته بالحمار ذات مرة والفاشل..... ..ولو نتذكر كيف كان يجهل الاجابة على اسئلة بسيطة يتستطيع طالب ابتدائي الاجابة عليها..لادركتي ان الشيخ حازم....يتم التحامل عليه بطريقة كبيرة..

على العموم....فلندع كل واحد ينتقد..لكن ايضا فلنترك من يريد ان يدافع....اما اقصاء من يريد ان يدافع فقط..فهذا غير مقبول

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

ماهو أنا مش حأقدر أقول لحضرتك نفس كلامك وهو ان دى مشكلتك انك مافهمتش كلامى...لانها برضه مشكلتى انى ما قدرتش اوضح..وان كان الافاضل ابا عمر وابو محمود - مع حفظ الالقاب - قدروا يفهموا مقصدى من الكلام...

بس برضه ما اقدرش اقولك دى مشكلتك...

طيب اللى يهمنى بالدرجة الاولى انى أرد عليه..هى جملتك الاخيرة...

من حق كل واحد يعترض ومن حق كل واحد يدافع...يدافع مش يهاجم..

اظن كده متفقين ..

تحياتى

رابط هذا التعليق

هذا هو كلامك يا مدام فولانة...كيف لم افهمه....الكلام واضح ان الرجل لا يتكلم الا ولا يفكر الا في فرض الجزية..ومقاطعة البيبسي....هذا هو كلامك...ولقد عقبت عليه.....ان الرجل تكلم في كل شيء....فهل هو فعلا كما قلت...كل تفكيره في البيبسي وفي المايوه...؟؟؟؟

مازلنا نبحث عن إله ..كل اللى بيقوله نقول وراه أمين ...واللى يخالف ننزل غضبنا وسخطنا عليه ..والناس تخاف تتكلم علشان دى منطقة محرمة ممنوع الاقتراب والتصوير...زى ماكان يحصل ايام المخلوع وعصابته

وهذا كلامك عن ممن تصدوا للدفاع عن التهم التي تلقى على الرجل......فهل قولك (مازلنا نبحث عن اله)...وعن الرجل الذي نقول وراؤه ( امين) ..وكأننا لمجرد الدفاع عن الرجل بالحق اصبحنا..نقول آمين على اي تصرف يفعله.....وعن ان مؤيدي الرجل والمدافعين عنه ..لا يريدوا الاقتراب منه كما كان يحدث مع المخلوع

فهل بكلامك هذا انت تنتقدي فكر الرجل ام تنقدي المدافعين عنه...؟؟

x-subscriber-info:: 89.211.27.182

cli: 97433461661

imsi: 427012923045606

وهل كلامك هذا..يعتبر دفاع..ام هجوم؟؟؟؟؟

متهيأ لي انا ..انه هجوم...وليس له علاقة بالدفاع....شفتي بقى...

تم تعديل بواسطة Abu Reem

رابط هذا التعليق

هو مش أنا أقريت واعترفت انى جاهلة ومش متابعة...:)

وأيوة حضرتك مش فاهم كلامى للاسف..وللاسف برضه لا أجد بداخلى رغبة للتوضيح والشرح ...

الجزء الاخر من كلامك عن التقديس وعن البحث عن إله ، فحضرتك أنا كتبت الكلام ده عن مؤيدى الشيخ حازم وغيره..ياريت بس تقرأ كلامى كويس ..

ومازلت اكرره لان عندى قناعة بصحة ما أقول...سواء بقى حديث عن مجلس عسكرى او عن الشيخ حازم او عن البرادعى او عن ابو الفتوح او..او...

ايوة حضرتك هناك تعصب واضح من كل طرف...ومافيش اى مرونة لحوار هادىء...دى قناعتى والتى لن اغيرها حتى ارى العكس..

وكلامى ليس دفاع ولا هجوم..ده رأى شخصى حضرتك...ولك الحرية انك تصنفه كما تشاء

ايه اعتراض حضرتك على كده؟؟

رابط هذا التعليق

حقيقى مستاءة جدا ..

الله المستعان

السلام عليكم

اختى الكريمه

سعيد جدا و الله بردود حضرتك التى تدل اول ما تدل على الوعى و الإنصاف

و عدم متابعه حضرتك لا يعيبك فلكل من مشغولياته و المشكله فى من لا يتابع و لا يسمع و لا يريد اساسا

و كل همه الهجوم فقط على كل ما يمت للتيار الاسلامى لانه لا يريده

ناظرا فقط لمصالحه الضيقه جدا

ثم اختى الكريمه و للامانه اكثر من يهاجم منهج الشيخ و يناقشه فيه ستتعجبى لو عرفتى انه التيار الاسلامى نفسه

و لضيق الوقت سادرج لاحقا لو اذنتى فيديوهات لناقدى منهج الشيخ من داخل التيار نفسه

و الذى يحكمه فى النهايه المصلحه العليا للوطن ..و ليس فقط العشيره او الجماعه ..

اما الهجوم الذى تتكلمى عنه فهو بصراحه على المتهكمين و الساخرين مثيرى الزوابع

متصيدى الاخطاء من وجهه نظرهم على طريقه لا تقربوا الصلاه و اتحدى من يكون قد سمع منهج و برنامج

ابواسماعيل فضلا ان يناقشه و يحاول العلو الى المصلحه العليا و الهم الاكبر .

استسمحك ان تأخذى جزء من وقتك و تشاهدى تلك المناظره المبهره

www.youtube.com/watch?v=1RYZUwcMVjs

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل حنظلة

و الله العظيم عضوة يافندم

و قولي : " لن نستطيع منعه "

مش كادارة يافندم

قصدي كمجتمع

و نصيحتي اللي قلتها كعضوة

لو ترجعلها كانت للطرفين

المسلمين و المسيحيين

للمتشددين من الطرفين اللي عايزين ينتصروا لنفسهم

و تولع مصر

الاخ الفاضل محمود البصيلي

شكرا

الإخوة الافاضل جميعا

ما ينوب المخلص غير تقطيع هدومه

حقكم عليا جميعا

لا يا اخت عبير

كلام حضرتك منطقي جدا

عندما يتخلى الواعظ عن وعظه ويدخل ميدان السياسة عليه ان يتقبل النقد والسخرية احيانا والقذف بالبيض احيانا اخرى ولا يربط هذا بالدين فهو الان ليس رجل دين ولكنه رجل سياسة

يعني لما اسمع واحد مرشح نفسه لرئاسة جمهورية مصر العربية اكبر دول في المنطقة ثم اسمعه يتكلم عن نظرية البيبسي بهذه الطريقة فلو قلت عليه مخرف فلا يلومني احد او يقول لي انت تهين الرجل

هذه ليست اهانة بل اراها حقيقة يستحقها من وجهة نظري

وعندما اقول عليه انه لا يصلح ولا يقدر على ادارة محل بقال فهذه ليست اهانة له بل اراها ايضا حقيقة يستحقها

وبصراحة غالبية العقلاء في ميدان السياسة يرون ان ترشحه في هذا الوقت غير مناسب بالمرة بما فيهم الاسلاميين ذات انفسهم فهو يحاول محاولات مستميتة لاحياء الموتى من كل لون ونوع

حازم سيكون طامة مصر الكبرى في حال نجاحه في انتخابات الرئاسة لذلك من حق الجميع ان يوضح ويسخر اذا شاء من اداءه وفكره المتخلف

ولو تابعنا موقف المرشحين فهناك اسلاميين اكثر نضجا ووعيا منه يستحقون المتابعة وكل يوم يثبتون للجميع انهم جديرين بهذا المنصب الرفيع اللذي لا يستحقه الا العقلاء والموهوبين

اما حازم فقد حرق نفسه للابد او سيحرق مصر للابد ايضا

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

متصيدى الاخطاء من وجهه نظرهم على طريقه لا تقربوا الصلاه و اتحدى من يكون قد سمع منهج و برنامج

ابواسماعيل فضلا ان يناقشه و يحاول العلو الى المصلحه العليا و الهم الاكبر

تمام يا ابو عمر...هناك من الجهلة والعديد من العلمانيين....الفشلة الذين خربوا مصر عندما سيطروا عليها لمدة تزيد عن 50 سنة واخرها في عهد مبارك...والذين لا يريدون لاي شيء له علاقة بكلمة اسلامي ان يتدخل في السياسة...هؤلاء ياعزيزي لا يستحقوا الا.....اظهار جهلهم....ومدى حقدهم لكل ما هو اسلامي...هم لما يناقشوا برنامجه....بل تفرغوا للكلام عن البيسبسي والمايوهات....ولم يريدوا حتى ان يقرأو عن برنامج الرجل قبل ان يعترضوا عليه ...بل اهتموا بما يظهره بعض فشلة الاعلام...ولم يعقدوا مثلا مقارنه بين برنامجه وافكاره للتنمية وبين باقي المرشحين لذلك هؤلاء لا يستحقوا في تفكيري سوى الازدراء...

ففي اي تقييم في الدنيا...يتم تقييم المرشح ككل بايجابياته و سلبياته..فاذا طغت الايجابيات وتقلصت السلبيات عن باقي المرشحين ،، يتم انتخابه....وذلك لكي يكون التقييم شاملا وموضوعيا..

- هم لهم الحق في الانتقاد كما يشاءون ولهم الحق في سبه وشتمه وقذفه بالحجارة او بالبيض...فهذا شيء لا يستطيع احد ان يمنعهم منه...فهم احرار في ذلك...لكن ايضا الفريق الاخر الذي يرى ايجابيات الرجل الكثيرة..من حقه ايضا أن يرى طريقة الانتقاد والاسلوب والعبارات المطاطة المستهلكة التي يستخدمها هؤلاء في انتقادهم طريقة متندية ورخيصة،، وحدث هذا الاسلوب من قبل عند انتخابات البرلمان.....ولكن انظر ماذا كانت النتيجة....فوز ساحق للاحزاب..والتيارات التي كان محظور عليها دخول معترك السياسة...

والان يتكرر نفس الوضع مع مرشحي الرئاسة من نفس التيار...وسنقدم لهم الشكر الجليل..ايضا...بعد الانتخابات...لانهم يكرروا نفس الاخطاء......ويبدوا انهم لم يفهموا الدرس....

لذلك ارى ن تريح نفسك اخي ابو عمر ...لانك ستسمع نفس العبارات المحفوظة ( انتم تقدسون الفرد...انتم تصنعون الاله بانفسكم ...انتم تساقون كالقطيع...الخ ) ..سيحدث ذلك مع ابو اسماعيل وغيره...ومن حق اي شخص ..ايضا اظهار هذا الاسلوب في الانتقاد انه بذءات وجهل بالواقع وليس انتقاد.... طالما راها كذلك ولم يراها انتقادات موضوعية...

طبعا حديثي اعلاه اقصد به ما يحدث على ارض الواقع في الحياة العامة ..وليس له علاقة بما يكتب في المنتديات....لان الحوار واراء الاعضاء لها اصول في التخاطب وعبارات يجب مراعتها..

رابط هذا التعليق

ابواسماعيل فضلا ان يناقشه و يحاول العلو الى المصلحه العليا و الهم الاكبر

تمام يا ابو عمر...هناك من الجهلة والعديد من العلمانيين....الفشلة الذين خربوا مصر عندما سيطروا عليها لمدة تزيد عن 50 سنة واخرها في عهد مبارك...والذين لا يريدون لاي شيء له علاقة بكلمة اسلامي ان يتدخل في السياسة...هؤلاء ياعزيزي لا يستحقوا الا.....اظهار جهلهم....ومدى حقدهم لكل ما هو اسلامي...هم لما يناقشوا برنامجه....بل تفرغوا للكلام عن البيسبسي والمايوهات....ولم يريدوا حتى ان يقرأو عن برنامج الرجل قبل ان يعترضوا عليه ...بل اهتموا بما يظهره بعض فشلة الاعلام...ولم يعقدوا مثلا مقارنه بين برنامجه وافكاره للتنمية وبين باقي المرشحين لذلك هؤلاء لا يستحقوا في تفكيري سوى الازدراء...

ففي اي تقييم في الدنيا...يتم تقييم المرشح ككل بايجابياته و سلبياته..فاذا طغت الايجابيات وتقلصت السلبيات عن باقي المرشحين ،، يتم انتخابه....وذلك لكي يكون التقييم شاملا وموضوعيا..

- هم لهم الحق في الانتقاد كما يشاءون ولهم الحق في سبه وشتمه وقذفه بالحجارة او بالبيض...فهذا شيء لا يستطيع احد ان يمنعهم منه...فهم احرار في ذلك...لكن ايضا الفريق الاخر الذي يرى ايجابيات الرجل الكثيرة..من حقه ايضا أن يرى طريقة الانتقاد والاسلوب والعبارات المطاطة المستهلكة التي يستخدمها هؤلاء في انتقادهم طريقة متندية ورخيصة،، وحدث هذا الاسلوب من قبل عند انتخابات البرلمان.....ولكن انظر ماذا كانت النتيجة....فوز ساحق للاحزاب..والتيارات التي كان محظور عليها دخول معترك السياسة...

والان يتكرر نفس الوضع مع مرشحي الرئاسة من نفس التيار...وسنقدم لهم الشكر الجليل..ايضا...بعد الانتخابات...لانهم يكرروا نفس الاخطاء......ويبدوا انهم لم يفهموا الدرس....

لذلك ارى ن تريح نفسك اخي ابو عمر ...لانك ستسمع نفس العبارات المحفوظة ( انتم تقدسون الفرد...انتم تصنعون الاله بانفسكم ...انتم تساقون كالقطيع...الخ ) ..سيحدث ذلك مع ابو اسماعيل وغيره...ومن حق اي شخص ..ايضا اظهار هذا الاسلوب في الانتقاد انه بذءات وجهل بالواقع وليس انتقاد.... طالما راها كذلك ولم يراها انتقادات موضوعية...

طبعا حديثي اعلاه اقصد به ما يحدث على ارض الواقع في الحياة العامة ..وليس له علاقة بما يكتب في المنتديات....لان الحوار واراء الاعضاء لها اصول في التخاطب وعبارات يجب مراعتها..

طبعا ..طبعا...

واضح ان حضرتك لا تقصد اى عضو كتب هنا وأنا من ضمنهم..

ولانى بأكره جدا اسلوب الكلام المرسل ...وبأكره جدا أن أحاور من يتسم حديثه بهذه الصفة الكريهة الى نفسى..

فأنا حاقولك معاك حق..الواحد يريح نفسه فعلا ...

وقبل ما اخلص كلامى..عايزة اشكر اخى الفاضل أبا عمر على مداخلته الرزينة الهادئة وعلى المقطع اللى اضافه..وكنت ناوية ارد عليه ..بس طالما الحوار بقى دخل فى منطقة تلقيح الكلام..فده مش ملعبى بصراحة..وبأعتذر منك اخى الكريم أبا عمر..ان شاء الله يجمعنا حوار نتكلم فيه باطمئنان واحترام دون قلق

وخوف من ملاحقة أنفاسنا..ولك منى كل تقدير واحترام .....ونقطة.give_rose.gif

رابط هذا التعليق

والله ما اقصدك ابدا ...يا مدام فولانة..... عندما كتبت مداخلتي

ومرة الله اقسم لك بالله انني لا اقصدك....

على العموم انا وضحت كلامي انه عام.....وليس مقصود به ما يحدث في المنتديات اواقصد به اعضاء المحاورات

على العموم ساترك للقراء الحكم على عبارتك "تلقيح الكلام".... و"الكلام الكريه...والمرسل" التي جاءت في ردك على مداخلتي

والتي لو اخذتها أنا بسوء نية....ساقول انها خروج على قواعد التحاور..وشخصنة......لكن ساعتبرها

رد انفعالي منك لانك ظننتي ان كلامي تلقيح كلام..!!!!!!

رابط هذا التعليق

ماهو يا استاذ ابو ريم احنا مش داخلين مسابقة ولا واقفين على خشبة مسرح نجمع اكبر قدر من التصفيق علشان حضرتك تقول حأترك الحكم للمشاهدين...

وكلامى ليس به شخصنة ولا تجاوز للقواعد..واحنا مش صغيرين علشان نتكلم ونرجع نقول هى جت فيك معلش معلش..

الموضوع باختصار..فيه ناس مؤيدة للشيخ حازم وناس لأ

ناس مؤيدة للبرادعى وناس لأ

ناس مؤيدة للمجلس العسكرى وناس لأ

ماينفعش بقى ان اللى رافض منهج احدهم او مش عاجبه اى جزئية فى تصريحاته..ندخل نجلده ونتهمه بأنه جاهل ونفتح موضوعات للنيل منه ووصفه بما لايقبله....احنا كده بقينا فى خناقة ومش فى منتدى مفروض انه مفتوح للجميع للادلاء بارائهم ..

بنحاول نهدى الاوضاع..وبنحاول نفتح مسارات اخرى للحوار الهادىء المحترم..لكن مافيش فايدة..الاتهامات تحاصرنا دائما بأننا بنطفش كل من يقول لا اله الا الله...ماينفعش كده بصراحة...

انا لا انفعل لنفسى على فكرة...يعنى اى كلام فيه اهانة بيتوجه لاى عضو بيكون لى نفس رد الفعل...

ماينفعش ابدا انى انتقد تصريح لاى مرشح ..الاقى هجوم علّى وتريقة وخلى بالك من الهسهس واوعى القطر والكلام ده...ماكل واحد حر فى رأيه ...

لكن ان يتم ارهاب الاخر بالطريقة دى ..ده مش مقبول بأى حال ..وده بقى اللى نوصفه على انه شخصنة ومخالفة للقواعد يجب معها تطبيق الاجراءات الادارية

راجع حضرتك كلامك وبدون مانترك الحكم للمتابعين وجمهور المشاهدين...وشوف يتفهم منه ايه..سواء لى او لاى عضو كتب ...

يعنى بجد مش عارفة اقول ايه....ده جو غير صحى بالمرة للحوار

رابط هذا التعليق

ماهو يا استاذ ابو ريم احنا مش داخلين مسابقة ولا واقفين على خشبة مسرح نجمع اكبر قدر من التصفيق علشان حضرتك تقول حأترك الحكم للمشاهدين...

وكلامى ليس به شخصنة ولا تجاوز للقواعد..واحنا مش صغيرين علشان نتكلم ونرجع نقول هى جت فيك معلش معلش..

الموضوع باختصار..فيه ناس مؤيدة للشيخ حازم وناس لأ

ناس مؤيدة للبرادعى وناس لأ

ناس مؤيدة للمجلس العسكرى وناس لأ

ماينفعش بقى ان اللى رافض منهج احدهم او مش عاجبه اى جزئية فى تصريحاته..ندخل نجلده ونتهمه بأنه جاهل ونفتح موضوعات للنيل منه ووصفه بما لايقبله....احنا كده بقينا فى خناقة ومش فى منتدى مفروض انه مفتوح للجميع للادلاء بارائهم ..

بنحاول نهدى الاوضاع..وبنحاول نفتح مسارات اخرى للحوار الهادىء المحترم..لكن مافيش فايدة..الاتهامات تحاصرنا دائما بأننا بنطفش كل من يقول لا اله الا الله...ماينفعش كده بصراحة...

انا لا انفعل لنفسى على فكرة...يعنى اى كلام فيه اهانة بيتوجه لاى عضو بيكون لى نفس رد الفعل...

ماينفعش ابدا انى انتقد تصريح لاى مرشح ..الاقى هجوم علّى وتريقة وخلى بالك من الهسهس واوعى القطر والكلام ده...ماكل واحد حر فى رأيه ...

لكن ان يتم ارهاب الاخر بالطريقة دى ..ده مش مقبول بأى حال ..وده بقى اللى نوصفه على انه شخصنة ومخالفة للقواعد يجب معها تطبيق الاجراءات الادارية

راجع حضرتك كلامك وبدون مانترك الحكم للمتابعين وجمهور المشاهدين...وشوف يتفهم منه ايه..سواء لى او لاى عضو كتب ...

يعنى بجد مش عارفة اقول ايه....ده جو غير صحى بالمرة للحوار

حصل خير يا مدام فولانة........

وانا اشكرك لان ردك يعني انك شعرتي بصدقي انني لم اقصدك....وهي حقيقة والله

فأنا ايضا اكره التلقيح...ولكني ايضا اكره الكيل بمائة بمكيال الذي اجده انتشر في مجتمعنا....

ويمكن حضرتك لاحظتيه....عندما قام البعض بالهجوم على البرداعي...بطريقة غير موضوعية مستغلين تصريحاته عن الحجاب ومستغلين اموره الشخصية كارتداء ابنته المايوه...او بعض الامور الشخصية الاخرى ( وهذا غير مقبول لدى بالمرة......لكن العجيب ان بعض الذين استنكروا هذا من قبل واستنكروا رشق الدكتور بالحجارة ووصفوا هذا التصرف باسوء العبارات ونندوا بمن رأه تصرف طبيعي ...تجديهم الان يجدون اساءة استخدام اساليب الاعتراض والنقد شيئا طبيعيا...رغم انهم لم يقروا بذلك عندما تعلق الامر بالبرادعي....لذلك فلا نتعجب الان عندما يعترض البعض على هذه الازدواجية..

- على العموم كلامك اعلاه لا خلاف عليه مطلقا....لكن فقط...انا تحفظت على بعض الجزيئات في كلامك...حول ان المدافعين عن حازم ابو اسماعيل...يجلدون منتقديه..او يحاولون اقصائهم...ولقد اوضحت لك في مداخلتي..وجه التحفظ الذي لدي.....والذي كان معظمه حول بعض العبارات التي رأيتها في مداخلتك رقم 91 تحديدا..لان كان بها كما تقولين بعض العبارات المرسلة...( من وجهة نظري) ولقد رديت عليها بكل صراحة دون الخروج عن اداب الحوار...

مرة اخرى اعتذر لك ان كنت فهمت كلامي بطريقة خاطئة....وصدقيني يا استاذه انا احترم قلمك وفكرك كثيرا.......ولن اكون سعيدا ابدا...بأن أغضب من احترمهم....

تحياتي وتقديري،،،

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...