اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الموقع الرسمي لحجز اراضي العاملين الخارج

aimanme

Recommended Posts

الموقع الرسمي لحجز اراضي العاملين الخارج

طرح 7685 قطعة أرض للمصريين بالخارج بإيرادات 2.5 مليار دولار.. الجنزورى: نستهدف جلب العملات الصعبة.. وأنفقنا 9 مليارات دولار خلال ال 9

بس الله يخليكم عاوز ارائكم لموضع الاراضي دا لاني شاف انها دبح للعاملين بالخارج

تخيل من ضمن الشروط تشتري مثلا 600 متر تبني علي 50 % بحد اقصي وحدتين في الدور

حسبي الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

دعوة لمقاطعة تلك الفكرة

ميبقاش الكبار النصابين اشتروا المتر بجنيه واشتروا المصانع بتراب الفلوس ايام المخلوع

واول ما يتشطروا يستقووا ع الغلبان اللي ساب البلد علشان يامن مستقبل اولاده ويعيش عيشة كريمة

انا قلت رايي بالمقاطعة ومش عارف راي باقي الاعضاء

رابط هذا التعليق

دعوة لمقاطعة تلك الفكرة

ميبقاش الكبار النصابين اشتروا المتر بجنيه واشتروا المصانع بتراب الفلوس ايام المخلوع

واول ما يتشطروا يستقووا ع الغلبان اللي ساب البلد علشان يامن مستقبل اولاده ويعيش عيشة كريمة

انا قلت رايي بالمقاطعة ومش عارف راي باقي الاعضاء

ياريتها تيجي على كده

بديهياً ومن غير فلسفة هناك ما يُسمى تكلفة الفرصة البديلة

مثلاً

انا شخص عادي عندي حتة أرض في التجمع الخامس كنت اشريها بـ 300 ج مثلاً وسعرها دلوقت وصل حوالي 2000 ج للمتر والدنيا مضروبة بالنار

فجأة لقيت الحكومة اللي هي الحكومة نزلت قطع أراضي جنبي على طول ويمكن حتتي مميزة وفي العمار اكتر .. نزلتها بـ 3000 ج المتر

إزاي الحال دلوقت ؟

هل هاسكت واعمل انا الشريف العفيف وأبيع بالرخيص ؟

ولا كل الأراضي في المناطق دي هاتولع حتى لو ماحدش عبر الدولة واشترى حاجه منهم وهايبقى تسعير الدولة بالدولار والهبل اللي بيعملوه هو المعيار والمقياس اللي الدنيا هاتمشي عليه بعد كده ؟

ومش بعيد كمان الأسعار كلها تحت في منشية ناصر ومسكن الزلزال تتحول هي كمان وتبقى بالدولار .. زي لبنان كده

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ريحوا نفسكم الموقع مش شغال ومش ح تعرف تسجل وايميل التأكيد بييجى بايظ لولا ان العبد لله مبرمج كمبيوتر قديم وخدت الكود ونجحت فى التسجيل

المصيبة بقى لما تيجى تحجز بيطلع رسالة

Error

وبعد كم يوم يقول لك اقبال تاريخى وتم حجز جميع الاراضى بنجاح ساحق

ده غير ان مافيش لا اسعار ولا حاجة باينة فى الموقع

شكل الموضوع فيه سبوبة لوز

مش عارف ليه جاى على بالى أغنية قديمة بتقول

وعلشان كده احنا اخترناه

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

ريحوا نفسكم الموقع مش شغال ومش ح تعرف تسجل وايميل التأكيد بييجى بايظ لولا ان العبد لله مبرمج كمبيوتر قديم وخدت الكود ونجحت فى التسجيل

المصيبة بقى لما تيجى تحجز بيطلع رسالة

Error

وبعد كم يوم يقول لك اقبال تاريخى وتم حجز جميع الاراضى بنجاح ساحق

ده غير ان مافيش لا اسعار ولا حاجة باينة فى الموقع

شكل الموضوع فيه سبوبة لوز

مش عارف ليه جاى على بالى أغنية قديمة بتقول

وعلشان كده احنا اخترناه

ياخونا الموضوع اخطر من كده الموضوع معناه ان كل مسئول عاوز يلعب بالشعب ويغلي الاسعار علشان اخذ رشوة من شركات الاراضي او له مصلحة معهم او باي سبب يجي ويعمل اللى هو عاوزه ده كان زمان

لازم في حالة فشل المشروع يحق لنا تقديم بلاغ للنائب العام ضد وزير الاسكان وكمال الحموري ولجنة التسعير بجريمة اهدار المال المال واشاعة اخبار كاذبة وجريمة المساعدة في رفع اسعار الغلال

ده عامل ذي قانون الاحتكار اللي اصدره عز للمحافظة على هيمنته في السوق

ان شاء بعد الانتهاء من مهلة التقديم واذا فشل المشروع ساتقدم بهذا البلاغ للنائب العائب غير اجراءات اخرى وهي القذف بالجزم واخرى كثيرة ستكون في حينها

مصري

رابط هذا التعليق

الموقع اشتغل وكل حاجه تمام طبعا الاسعار تقهر تاخد مثلا 400 متر وتبني علي 200 متر وتدفع

يعني يكون سعر المتر 255*2 = 510 دولار يعني المتر 3060 جنيه *200 متر = يعني 612 الف جينه تمن الارض دا في مدينه بدر وكمان متقدرشي تبني اكثر من 2 شقه في الدور يعني اجمالي 8 شقق ولما تحب تبني الي 200 متر اربع ادوار تكلفك 500 الف جنيه علي الاقل بدون تشطيب طبعا يكون كدا اجمالي الشقق الثمانيه مليون ومائه واثنا عشر الف جنيه يعني الشقه طلعت مساحه 100 متر 139 الف بدون تشطيب ايه رايكم يا جماعه مش بردة الله يكون في عون المغتربين

الي مريحين البلد منهم لا بيعلو اولادهم ويكلفو الدوله ولا بيتعالجو هما واولادهم وموفرين العلاج لغيرهم

ولما يحبو يدخلو اولادهم الجامعه بردة بيكون ليهم اولويه بانهم يدفعو اضعاف المصاريف للمصرين المقيمن في البلد

والله حرام الي بيعملوه في المغتربين دول اكنهم اعداء ليهم

حسبي الله ونعم الوكيل

852.bmp

951951.bmp

رابط هذا التعليق

الأسعار مبالغ فيها

شئ غير منطقي وغير معقول ...

الأسعار سترتفع بشكل كبير بعد تلك الحركة الغبية

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

احلب يا برعى

احلب يابرعى

هى بقرة المغتربيين دة مش هتخلص لبن

هيجننى

بيقول ان 10000 قطعة 218 الف مواطن قدموا فى الفرعة فبراير

باجمالى 2 مليار وشويه فكة

نفسى يفهم ان اكثر من نصفها المقدم بغرض التجارة حتى لولم يكن تاجر

10000 جنيه مبلغ هايف جدا لما سندوتش الفول يكون 2 جنيه وربع

وبيتفشخر انه هيرجع الفلوس بالفوائد

على فكرة انا قدمت فى القرعة الى قبلها وطبعا مكسبتش والفوائد كانت 27 جنيه

رابط هذا التعليق

دلوقتى بيدللوا عليها ماحدش معبرهم

رئيس الوزراء قام بتعديل الشروط علشان الناس تشترى المقدم أصبح 30% بدلا من 50% والسداد على 3 سنوات بدلا من 5

نقول ثور يقولوا احلبوه

حد يفهمهم ان المشكلة فى السعر مش فى الشروط

مافيش فايدة فى حكومات مصر ياربى نفس مبدأ العمل بنظام السبوبة نقلب الزبون فى قرشين ويبقى يقابلنى بعد كده

تم تعديل بواسطة أبو العز

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

الموقع واقع واقع واقع

ايه الارف دة الناس دى مش بتفكر فعلا

لما تكون الارض للعاملين بالخارج والموقع واقع يبقى دة معناه ايه

تم تعديل بواسطة موعود
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بما إني من المقيمين بالخارج

وحنفية الدولارات عندي بتنزل الدولارات اللي أنا عايزها

فقد قررت زيارة الموقع واتفرج على مدينة الشيخ زايد اللى أسعارها في متناول بياع سندوتشات في أمريكا

المدينة بها 411 قطعة ، القطع في حدود متوسط 750 متر، وسعر المتر 675 دولار، يعني متوسط سعر المتر = 4050 جنيها مصريا

أي أن سعر القطعة في المتوسط = 3037500 ثلاثة مليون وشوية فكة ( سبعة وتلاتين الف وخمسمائة جنيه )

الحقيقة سعر في متناول أي موظف ونشكر الحكومة على كرمها.

المهم تم حجز 4 قطع من الـ 411 قطعة وجايبين شوية دلالات بينادوا على الارض.

لو انت بقى معاك النص مليون دولار وحبيت تشتري وتبني بيت في أمريكا ، تدفع ييجي 50 الف وتشتري الارض ويتبني لك البيت وتدفع الباقي على 30 سنة وبنسبة فايدة من 4-5% ، والباقي تعمل به مشروع تجاري او صناعي او تعمل شركة مقاولات وبعدها بكام سنة تبقى مليونير، مش ترميهم في حتة أرض وشوية خرسانة.

الحمد لله على الستر، والنعمة لان دول أحسن حاجة، وبلاها أرض ياوزير لم الدولارات انت ورئيس وزارتك.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بما إني من المقيمين بالخارج

وحنفية الدولارات عندي بتنزل الدولارات اللي أنا عايزها

فقد قررت زيارة الموقع واتفرج على مدينة الشيخ زايد اللى أسعارها في متناول بياع سندوتشات في أمريكا

المدينة بها 411 قطعة ، القطع في حدود متوسط 750 متر، وسعر المتر 675 دولار، يعني متوسط سعر المتر = 4050 جنيها مصريا

أي أن سعر القطعة في المتوسط = 3037500 ثلاثة مليون وشوية فكة ( سبعة وتلاتين الف وخمسمائة جنيه )

الحقيقة سعر في متناول أي موظف ونشكر الحكومة على كرمها.

المهم تم حجز 4 قطع من الـ 411 قطعة وجايبين شوية دلالات بينادوا على الارض.

لو انت بقى معاك النص مليون دولار وحبيت تشتري وتبني بيت في أمريكا ، تدفع ييجي 50 الف وتشتري الارض ويتبني لك البيت وتدفع الباقي على 30 سنة وبنسبة فايدة من 4-5% ، والباقي تعمل به مشروع تجاري او صناعي او تعمل شركة مقاولات وبعدها بكام سنة تبقى مليونير، مش ترميهم في حتة أرض وشوية خرسانة.

الحمد لله على الستر، والنعمة لان دول أحسن حاجة، وبلاها أرض ياوزير لم الدولارات انت ورئيس وزارتك.

هو ده اللي عاوزه الوزير ممثل شركات الاسكان بمصر عاوز اسعار الاراضي ترتفع وبالتالي الناس تلجأ الى شراء شقق التمليك من شركات الاسكان اللى عندها مخزون اراضي ببلاش كبير وعاوزين يصرفوه على مكاسب خيالية لان السبوبه فيها وزير الاسكان وكمال الجنزوري ولا عال يابلد عمر سليمان

مصري

رابط هذا التعليق

انا بحاول ادخل على الموقع على طول واقع

يمكن عشان انا داخل مصر

ولاايه مش عارف

لا يمكن الدخول للموقع من داخل مصر حيث انه مخصص للمصريين بالخارج فقط

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...