اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرد على أى إستفسار فى هجرة كــبــيــك

Recommended Posts

انا خلاص فتحت حساب في cib وهروح اعمل الشيك النهاردة بس هو قالي مش هتقدر تسحب 5000 الا بعد 6 شهور مش عارف بيشتغلني ولا ايه

غالباً إشتغالة لأن أى حد فى الدنيا من حقة يسحب فلوسة اللى فى البنك دى فلوسك و حقك.

بص, أهم حاجة الشيك يطلع النهاردة قبل بكرة و واضح إنهم ضيقوا الخناق قوى على قصة الشيكات و التحويلات بسبب تهريب الأموال بعد الثورة و فى بنوك زى ال سى آى بى بتستغل الموضوع دة و بتقولك لازم فلوسك تفضل عندنا لمدة 6 شهور و طبعاً جزء من المنظومة الخربانة اللى إحنا عايشين فيها :( :(

يلا ربنا يعديها على خير و يتمملك الأمور بإذن الله, المهم إتأكد من قيمة الفلوس اللى أنت عاوز تحولها و إن الحروف مكتوبة مظبوط على الشيك و تاخد صورة من الشيك من قبل ما تبعته و ربنا يسهلها من عنده.

معلش يا استاذ ادهم روحت البنك وكتبتهم الشيك باسم وزير مالية كيبيك بالفرنساوي زي ماهو موجود في الموقع الرسمي في البنك قالولي لازم الشيك يكون انجليزي قلتلهم هو اسمه كدة قالولي والله انا بنتعامل انجليزي عشان مش عارف بيبعتوه فين ولازم يكون بالانجليزي اروح اولع في البنك ولا في وزير المالية

الاستاذ bermawy أنا من طنطا وحاليا بعمل دراسات علياوكنت عايز اعرف حضرتك هتبعت الملف على البريد ولا السفارة

على كندا يا ابن بلدي

عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

((الارواح تعرج في منامها الي السماء فتؤمر بالسجود فمن كان

طاهرا سجد عن العرش ومن ليس بطاهر سجد بعيدا

عن العرش)) رواه البخاري

الإيمانُ يُذْهِبُ الهموم ,ويزيلُ الغموم, وهو قرةُ عينِ الموحدين, وسلوةُ العابدين

ما مضى فاتَ, وما ذهبَ ماتَ ,فلا تفكرْ فيما مضى, فقد ذهب وانقضى

ارضى بالقضاءِ المحتومِ, والرزقِ المقسومِ, كلُّ شيءٍ بقدرٍ، فدعِ الضَّجَرَ

ألا بذكر اللهِ تطمئنُّ القلوبُ, وتحطُّ الذنوبُ, وبه يرضى علاّمُ الغيوبِ, وبه تفرجُ

الكروب لا تنتظرْ شكراً من أحدٍ, ويكفي ثواب الصمدِ, وما عليك ممَّنْ جحدَ, وحقدَ, وحسدَ

إذا أصبحت فلا تنتظرِ المساء, وعشْ في حدودِ اليومِ, وأجمعْ همَّك لإصلاحِ يومِك

رابط هذا التعليق

• الردود 642
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فى هجرة كيبك, اللى أعرفه إن التأمينات الإجتماعية المختومة بختم النسر هى الإثبات الوحيد و القوى المعترف بيه من جهتهم لسنين خبرتك و هم بشددوا عليها بسبب الأفاقين اللى ياما ضربوا شهادات الخبرة من أصحاب الشركات من قرايبهم و أصحابهم و معارفهم و ضحكوا على وزارة الهجرة و هاجروا و أخدوا الإقامة بالفعل و هم فى الجقيقة لا يحملوا أى خبرات.

لو أنت تقدر تجيب كل ما يثبت إن الشركة اللى أنت بتشتغل فيها بتدفع ضرايب من الشهر العقارى و إنها مش شركة خيالة ضربتلك شهادة خبرة , أو تاخد تعهم ممضى من صاحب الشركة بأنك تعمل عندة أو تاخد شهادة الخبرة و تحاول تختمها من النقابة أو الشهر العقارى المهم إتك تجيبلهم شهادة من جهة حكومية تثبت خبرتك.

و الحاجة التانية, هتحسب إسم واحد طالما فى شرطة بين الكلمتين.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

ارجو الافادة عن البنوك التى يمكن عمل بها الشيك الذى يتم ارسالة مع الاوراق وهل مطلوب ايضا كشف حساب

ارجو الرد سريعا حيث انى متوقف على الشيك فقط

شكرا

رابط هذا التعليق

ارجو الافادة عن البنوك التى يمكن عمل بها الشيك الذى يتم ارسالة مع الاوراق وهل مطلوب ايضا كشف حساب

ارجو الرد سريعا حيث انى متوقف على الشيك فقط وكمان المبلغ للشخص الفردى كام ورقم الحساب الى هبعت علية الفلوس

شكرا

رابط هذا التعليق

ارجو الرد سريعا حيث انى متوقف على الشيك فقط

شكرا

مفيش كشف حساب مطلوب و موضوع الشيك قتل بحثا فى المشاركات أعلاه.

رابط هذا التعليق

ارجو الرد سريعا حيث انى متوقف على الشيك فقط وكمان المبلغ للشخص الفردى كام ورقم الحساب الى هبعت علية الفلوس

شكرا

الرد موجود فى المشاركات أعلاة

رابط هذا التعليق

[

السلام عليكم ياباشمهندس أدهم عندى سؤالين فهل تكرمتم :

اولا لو كنت مقدم كويبك فهل ممكن وقت الاند نج انزل على مقاطعه انجليزى مثل اونتاريو مثلا وماهي الاجراءات المطلوبة؟

ثانبا هل كل اللي مقدم كويبك لازم يعمل انترفيو للحصول على سي اس كيو ام هي عشوائى ام ماذا؟ وهل يحتاجوا وقت الانترفيو الى كشف حساب ؟

الف شكر ياهندسة ولهذا المنتدى الرئع

رابط هذا التعليق

[

السلام عليكم ياباشمهندس أدهم عندى سؤالين فهل تكرمتم :

اولا لو كنت مقدم كويبك فهل ممكن وقت الاند نج انزل على مقاطعه انجليزى مثل اونتاريو مثلا وماهي الاجراءات المطلوبة؟

ثانبا هل كل اللي مقدم كويبك لازم يعمل انترفيو للحصول على سي اس كيو ام هي عشوائى ام ماذا؟ وهل يحتاجوا وقت الانترفيو الى كشف حساب ؟

أولا: آه ممكن تعمل لاندنج فى أى مقاطعة لأنك أتن بتدخل البلد بفيزا كندية لكن الأفضل و تجنبا للمشاكل و العقبات فى المطار لو مقدم كيبك أنزل فيها و بعدين خد أى مواصلة لحد أى مقاطعة تانية, أعرف ناس كانوا مقدمين كيبك و نزلوا أونتاريو, رزلوا عليهم فى المطار و مفيش داعى.

ثانبا: لأ مش لازم إنترفيو عشان كيبك, بس 90% من اللى بيقدكوا كيبك بيدخلوا إنترفيو عشان تقييم اللغة و دوافع الهجرة لدى المتقدم. فى حالات نادرة زى اللى بيقدم شهادات إنه كان طول عمره فى مدارس فرانكوفون و معاه على الأقل ديلف بي دو و درجاته فى المجمل تنجحه.

ثالثا: الهجرة لكيبك غير عشوائية بالمرة, هى عكس الهجرة العشوائية, هم بينتقوا أفضل الأفضلين من كل المجتمعات عشان يبنوا بلدهم.

رابعا: لأ, مفيش كشف حساب مطلوب فى كيبك لا ساعة التقديم و لا فى الإنترفيو.

رابط هذا التعليق

ما هو رقم الحساب اللى بيتعمل عليه الشيك هل هو بأسم وزير المالية الكندى يعنى لما اروح البنك اقولهم عايز اعمل تحويل للمبلغ بأسم وزير المالية الكندى ولا ايه ؟ وبيتكتب باللغة الانجليزية ولا الفرنسية ؟

رابط هذا التعليق

[السلام عليكم ياباشمهندس أدهم عندى سؤالين فهل تكرمتم :

أولا: آه ممكن تعمل لاندنج فى أى مقاطعة لأنك أتن بتدخل البلد بفيزا كندية لكن الأفضل و تجنبا للمشاكل و العقبات فى المطار لو مقدم كيبك أنزل فيها و بعدين خد أى مواصلة لحد أى مقاطعة تانية, أعرف ناس كانوا مقدمين كيبك و نزلوا أونتاريو, رزلوا عليهم فى المطار و مفيش داعى.

ثانبا: لأ مش لازم إنترفيو عشان كيبك, بس 90% من اللى بيقدكوا كيبك بيدخلوا إنترفيو عشان تقييم اللغة و دوافع الهجرة لدى المتقدم. فى حالات نادرة زى اللى بيقدم شهادات إنه كان طول عمره فى مدارس فرانكوفون و معاه على الأقل ديلف بي دو و درجاته فى المجمل تنجحه.

ثالثا: الهجرة لكيبك غير عشوائية بالمرة, هى عكس الهجرة العشوائية, هم بينتقوا أفضل الأفضلين من كل المجتمعات عشان يبنوا بلدهم.

رابعا: لأ, مفيش كشف حساب مطلوب فى كيبك لا ساعة التقديم و لا فى الإنترفيو.

ألف شكر والله يا باشمهندس وكلك ذوق وربنا يبارك لك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...,

أنا كيميائي و معايا 4 سنوات خبرة في مجال انتاج الغازات الصناعية... و حلمي اني أهاجر ممكن يكون تخصصي مطلوب ولا الكيمياء يخافوا منها؟؟!!!!!!!!! :waving:

وااااااامــــعـــتـــصـــــمـــــــــاه........ واااااااااحـــــــــســـرتــــاه

الــــــم يــــصــــلـــــكـــم صــــوت الـــــعــــويــــل والــــــبــــكـــــاء

تـــجـمــدت خــجـــلاَ الـدمـــاء فـــي عـــــروق مـــومــســات الــعــرب

فــأيـــن انـــتـم مـــن تــعــدون انــفــسـكــم عــلـى الـقــوم.... شــرفــاء

بــئـسـاَ لـمــنــاصـــبــكـم.......غـزة تـمـوت وأنــتـم خــلـف الــمـؤأمــرات

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...,

أنا كيميائي و معايا 4 سنوات خبرة في مجال انتاج الغازات الصناعية... و حلمي اني أهاجر ممكن يكون تخصصي مطلوب ولا الكيمياء يخافوا منها؟؟!!!!!!!!! :waving:

دة أنت لقطة, الكيميائيين أكثر تخصص مطلوب فى كيبك و ورقهم بيخلص هوا, يلا قدم مستنى إية دة المتدى كلة نفسة يبقى كيميائى عشان يهاجر بسرعة و ياخد أعلى أولوية فى التقديم و تخليص الورق.

رابط هذا التعليق

ولا يهمك يا باشا, أنا دائما فى الخدمة و لا تتردد فى طرح أى أسئلة حتى و لو حسيتها تافهه أو بسيطة.

رابط هذا التعليق

ما هو رقم الحساب اللى بيتعمل عليه الشيك هل هو بأسم وزير المالية الكندى يعنى لما اروح البنك اقولهم عايز اعمل تحويل للمبلغ بأسم وزير المالية الكندى ولا ايه ؟ وبيتكتب باللغة الانجليزية ولا الفرنسية ؟

مفيش رقم حساب معين, الشيك بيتعمل بإسم وزير المالية الكيبكواة Ministère des Finances du Québec و الإسم مكتوب بالفرنسى مش بالإنجليزى

رابط هذا التعليق

مفيش رقم حساب معين, الشيك بيتعمل بإسم وزير المالية الكيبكواة Ministère des Finances du Québec و الإسم مكتوب بالفرنسى مش بالإنجليزى

بس البنك عملهولي بالانجليزي كدة الشيك هيرجع تاني

عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

((الارواح تعرج في منامها الي السماء فتؤمر بالسجود فمن كان

طاهرا سجد عن العرش ومن ليس بطاهر سجد بعيدا

عن العرش)) رواه البخاري

الإيمانُ يُذْهِبُ الهموم ,ويزيلُ الغموم, وهو قرةُ عينِ الموحدين, وسلوةُ العابدين

ما مضى فاتَ, وما ذهبَ ماتَ ,فلا تفكرْ فيما مضى, فقد ذهب وانقضى

ارضى بالقضاءِ المحتومِ, والرزقِ المقسومِ, كلُّ شيءٍ بقدرٍ، فدعِ الضَّجَرَ

ألا بذكر اللهِ تطمئنُّ القلوبُ, وتحطُّ الذنوبُ, وبه يرضى علاّمُ الغيوبِ, وبه تفرجُ

الكروب لا تنتظرْ شكراً من أحدٍ, ويكفي ثواب الصمدِ, وما عليك ممَّنْ جحدَ, وحقدَ, وحسدَ

إذا أصبحت فلا تنتظرِ المساء, وعشْ في حدودِ اليومِ, وأجمعْ همَّك لإصلاحِ يومِك

رابط هذا التعليق

لو سمحتم انا خريج كلية تجاره محاسب لكنى اعمل بالبرمجه و عندى شهادة خبره من شركة برمجه فى مصر فهل اقدم كمحاسب و لا مبرمج ؟

عشان تتقدم ك محاسب لازم تكون الشهادة بتاعتك لم يمر علي صدورها أكتر من خمس سنين و أتممة إنك تقدم ك محاسب لأنها بتاخد 6 درجات زيادة.

رابط هذا التعليق

بس البنك عملهولي بالانجليزي كدة الشيك هيرجع تاني

بجد مش عارف, أول مرة أشوف حد إتعرض للموقف دة.

رابط هذا التعليق

عشان تتقدم ك محاسب لازم تكون الشهادة بتاعتك لم يمر علي صدورها أكتر من خمس سنين و أتممة إنك تقدم ك محاسب لأنها بتاخد 6 درجات زيادة.

لا مر على شهادتى اكتر من 5 سنوات

تنصح بأيه ؟ هل ينفع اجيب شهادة خبره كمحاسب و تمشى ؟

تم تعديل بواسطة Email
رابط هذا التعليق

لا مر على شهادتى اكتر من 5 سنوات

تنصح بأيه ؟ هل ينفع اجيب شهادة خبره كمحاسب و تمشى ؟

لأ مش ينفع لأن دة تزوير و لأنك لازم تقدم شهادة تأمينات تثبت بيها خبرتك كمحاسب, هم لن يعتدوا بشهادة الخبرة من غير ما تكون مدعومة بشهادة تأمينات إجتماعية تؤيدها.

تحرى الصدق و إحسب دراجاتك ك مبرمج و إتكل على الله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...