Tafshan

الزبالة : ثروة قومية

قيم هذا الموضوع :

23 مشاركات في هذا الموضوع

تعاقدت الحكومة المصرية مع شركات اوروبية لاستخراج الزبالة من اعماق القاهرة و بعض المحافظات ، و كنت مندهش : هل "الزباله" تستحق تكنلوجيا مستوردة " لاستخراجها " مثل الواقع علي استخراج البترول و خلافة ؟؟؟

و من ناحية اخرى وجدت احتجاج في اوساط "الزبالين " المصرين علي التعاقد مع "زبالين" اوروبين و قطع لقمة عيشهم !!

تسائلت : ما هي قيمة تلك "اللقمة " ؟؟؟ فوجدت التالي :

يتقاضى الزبال "المحلي" ما يقابل 1 جنيه مصري من كل فرد ، اذاً دخل الزبالة الشهري = 70 مليون جنية !!!

الدخل السنوي لتلك الخدمة = 840 مليون جنيه مصرى !!!!!

دي لقمة حلوة قوي !!!

سؤال : اين تذهب تلك " الزبالة " ؟؟

الاجابه :

1- يعاد تصنيع الزجاج و المعادن – و طبعاً يقوم الزبالين بالفرز و بيع الناتج

2- يقوم الزبالين بتربية الخراف و المعيز و ال**** علي البقاية العضوية

و طبعاً هذا دخل ربما يكون اكبر من السابق !!!

كلنا عرفنا لماذا جاء "الزبالين" المستوردين لمصر ، و لكن السؤال العجيب : ما هو عمل هيئة نظافة القاهرة ؟؟ هل تعلم ان موظفوا (اقصد جامعوا القمامة و الكناسين ) هيئة نظافة القاهرة يتقاضون 60 جنيه في الشهر !!!

كيف يعيش انسان بهذا المبلغ ؟؟؟ لماذا اتفقت الحكومة مع شركات اجنبية اسوء من الزبالين المحلين في الخدمة و السعر و طريقة التحصيل ، لماذا لا تقوم هيئة نظافة القاهرة بجمع القمامة بدلاً من تلك الشركات و يستفيد الموظفون الغلابة من ذلك ؟؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

شكرا .. على مناقشة هذا الموضوع وهو أحد الموضوعات الهامة التى تحتاج الى المزيد من الاهتمام ...

أولا مع بدء تنبه دول العالم الى مشاكل التلوث البيئى .. ظهرت فى العالم صتاعة جديدة سميت صناعة اعادة تدوير ومعالجة المخلفات ... وأعنى بالمخلفات هنا كل أنواع المخلفات سواء منزلية أو زراعية أو صناعية ..

وهى صناعة حديثة ولكن مردودها الاقتصادى مربح ...

بالنسبة لنا فى مصر فرأى الاخ طفشان أخذ الجانب السطحى والظاهر من الموضوع والحقه بالجانب الانسانى لمساندة الموظفين الغلابه !!!!

أولا توجد فى مصر هيئة اسمها هيئة النظافة سواء فى القاهرة أو فى باقى المحافظات وتتولى أمرها المحافظة والمحليات ( بيت الفساد الكبير فى عموم مصر ).

والان أصبح دورها مقصورا على نظافة مناطق تواجد كبار المسئولين ووضع اوانى الزهور واعادة رفعها ووضع الاعلام واعادة رفعها بعد الزيارات والافتتاحات الميمونة والتى نراها ونلمسها جميعا ...

ولذلك امتلأت الشوارع بالمخلفات عندما زادت الامور عن طاقة الزبالين التقليديين واكتفائهم بالعربات التقليدية التى يجرها حماران .. وان كان بعضهم قد طور نفسه واستخدم سيارات النقل الخفيف ولكن بطريه مبتكره وهى تحميل السياره بارتفاع دورين .. ضاربين بذلك عرض الحائط بقوانين المرور .. اعتمادا على أن بتوع المرور ما يحبوش يشموا الروائح المنبعثة منها ... أو ربما باتفاق مسبق بينهم حتى يكون طريقهم أخضر دائما ...

أضف الى هذا اتساع العشوائيات .. وهى تخرج من الزباله أضعاف ما تخرجه الاحياء الاخرى نظرا لكثافتها السكانية العالية .. وطبعا أصبحت العادة اختيار أى أماكن يمكن القاء المخلفات فيها حتى لو كانت حديقة أو فى عرض الطريق عيانا جهارا .. وعندما يصل الامر لحد معين تأتى معدات جهاز النظافة لفتح الطريق مرة أخرى ... وبالرغم من أن الموضوع يشكل جريمه فى حد ذاته ... الا أنك لو تتبعت الامر فلن تجد مخالفة واحدة توحد ربنا .. أذهب مثلا لشارع بور سعيد ناحية الاميرية .. وشوف العجب هناك ...

الامور تجرى بطريقة ترقيع الثياب كل مايظهر خرم نرفيه ... واليوم أصبح الثوب منخل ... وانكشف المستور ...

نتيجة لذلك فقد المصريون الاحساس بالنظافة وأصبحت الشوارع مزبلة كبرى .. وبنشوف شباب ورجال وعائلات يركبون احدث السيارات .. ولا يستحون من القاء المخلفات من شبابيك السيارات .. سلوك همجى .. ناتج عن فقد الاحساس ..

نعود لموضوع الزبالة ...

لما تفاقمت الامور كدنا نصل لاحتياج ... زبال لكل مواطن ...

الاخ طفشان حسبها بأن العملية جنيه لكل مواطن يعنى 70 مليون جنيه شهريا يعنى 840 مليون جنيه سنويا .. وسماها لقمة طرية بتعبير هذه الايام ..

طبعا الحسبة كده تبقى لعموم الجمهورية وليس للقاهرة وحدها ... كذلك أغفل تكلفة جمع هذه الزبالة ... سأعطيك بعض الارقام ويمكنك التحقق منها بنفسك ..

العيل الصغير بياخد 10 جنيه فى اليوم والكبير بياخد 20 جنيه فى اليوم خالية من الضرائب والتأمينات والدمغات ... وربنا يستر عليهم من بتوع الضرائب ...

ايجار العربية الكارو 30 جنيه فى اليوم غير أكل الحمارين ب20 جنيه فى اليوم .. لا تستغرب الارقام وتحقق منها اذا امكنك وستجدها أقل من الحقيقة ...

نعود للموظف الغلبان أبو 60 جنيه فى الشهر وأشك فى صحة هذا الرقم حيث حددت الدولة الحد الادنى للاجور ب 120 جنيه شهريا ...

هذا ليس بيت القصيد ... لماذا يقبل موظف أو عامل هيئة النظافة هذا الاجر المتدنى .. وامامه أن يعمل فى نفس المهنة بأضعاف هذا الاجر ؟؟؟؟؟ علامات استفهام كثيرة نضعها أمام هذا السؤال ... وسيتضاعف تعجبنا اذا ما علمنا أن من يريد الحصول على هذه المهنة وبهذا الاجر المتدنى بيدفع فى الدهاليز مبالغ تتراوح بين 2000 الى 3000 جنيه للحصول على هذه الوظيفة !!!!!!!!!!!

الجواب واضح وصريح .. لان هذه المهنة لم تعد عامل نظافة بهيئة نظافة القاهرة أو غيرها ولكن أصبحت وظيفة متسول بمقشة ... واصبح مكان تواجدهم عند الاشارات .. والحصيله حلوة ولقمة طرية على رأيك تكفى عامل النظافة والملاحظ واللى بعده ... شعبنا عاطفى أوى فى الحتة دى .. ويكفى وانت واقف فى الاشارة عندما يلقى عليك عامل النظافة بالعبارة ( كل سنه وانت طيب ياباشا ... ) فتجد يدك امتدت الى جيبك تلقائيا تمنحه بعض ما فيه من فكه .. علشان ربنا يفكها عليك .. وكفايه انه منحك لقب باشا .. وملأك بالنشوة لحد ماتفتح الاشارة ...

طبعا هيئة النظافة غلب حمارها .. وغلبت فى رفع الزباله من الشوارع .. سواء باللوادر أو السيارات الضخمة أو الصغيرة والتى تحولت الى كتل من الصفيح المتحرك .. ناهيك عن قذارتها المطلقة .. وأصبحت لا تصلح للاستخدام ... ولو أن أى مواطن لديه سياره بهذه المواصفات .. لشطبت السياره من سجلات المرور .. ولكن لانها تحمل لوحات محافظة ... فطريقها أخضر دائما .ز وليذهب قانون المرور الى الجحيم ...

هنا كان لا بد من العوده للطريق الصحيح ... وهو تلزيم أعمال رفع الخلفات الى مقاولين محترفين متخصصين فى هذه الامور ... كان من الممكن تأسيس شركات برأس مال مصرى تطرح اسهمها للمواطن المصرى ( وعائدها مضمون وعالى ) أو لاصحاب مقالب الزباله وتشارك فيها المحافظة اذا رغبت بذلك .. بشرط ألا تكون الادارة لها ... فالحكومة دائما أخيب تاجر وأخيب صانع وأخيب مدير لمشروع .. المثل بيقول ادى العيش لخبازه ... ولان الحكومه حاطه ايدها فى موضوع العيش أديك شايف النتيجة اللى ماتحتاج لتعليق ...

طبعا كان الاسهل بالنسبة للحكومة المقاول الاجنبى .. العملية مجرد عقد امتياز لكام سنه وسوف يأتى المقاول بمعداته..بالتقسيط طبعا من بلده وهايسدد تمنها من الحصيله اللى هايخدها من المحافظه .. وهايشتغل بالمصريين برضه ... لكن هنا اللقمة مابقتش طريه وبس .. دى بقت لقمة القاضى بالسمن والسكر ...

ولضمان تحصيل المعلوم فابتكر خبراء اللعبة تحصيل الرسوم باضافتها على فواتير الكهرباء ... (رغم علمهم بأن هذا الامر غير دستورى ).. علشان اللى مايدفعشى يقلبوهالو ضلمه .. هناك جعل سنوى للمحافظة ... وهناك سرسوب مستمر من تحت الترابيزه بيخر عسل وسكر لاصحاب النصيب .

التجميع هنا بكميات هائلة ... حيث يجرى فرز المخلفات .. وكل نوع من المخلفات له تمن .. طن الكرتون والورق له تمن .... طن الزجاج له تمن ... المعادن ... الاقمشة .. البلاستيك .. الخشب ... كل نوع له متخصصون يبحثون عنه لاعادة تدويره ...

عاوزين نستانس بآراء الاخرين ويزيدونا من الحديث فى هذا الموضوع .. ولو ان ريحته مش هى .. bxg::

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

مرحبا بالأخ سى ستار,

يبدوا أن لديك معلومات قيمة عن موضوع الزبالة, و لا شك أن عندك مصادر داخلية, فهل من الممكن أن تشرح لنا مزيد من أسرار هذه المهنة, و رأيك فى كيفية التوصل الى أحسن طرق جمع الزبالة التى تحقق منفعة وطنية؟ و فتح رزق للمواطن المصرى؟

مرحبا بك مرة أخرى.

و شكرا للأخ طفشان الذى فتح الموضوع.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

حاليا يمر علينا اكثر من نوع من الزبالين !!

زبال الشركه بلبسه الاخضر المميز وهيئته المتهالكه .. وياتى مره واحده فى الشهر حفظا للمنظر .. ويقول ان هذا بسبب ان عدد العمال قليل .. وده مش بياخد فلوس اعتمادا على رسوم النظافه "9 جنيه"

والزبال القديم !! وبياخد 3 جنيه وكان فيه مشروع لرفعهم الى 5 جنيه بس والدتى رفضت وانذرتهم بقطع العلاقات فتراجعوا عن موقفهم الثورى الطليعى ..

لكن ما اود ان اسال عنه .. هل حقا يتم تدوير القمامه التى يمكن الاستفاده منها؟ وهل يتم التخلص مما لا يمكن الاستفاده منه بطريقه متقدمه و متحضره بالفعل ام انه ليس هناك فارق بين عيشه "الطريقه القديمه" و ام الخير "الجديده يعنى"

الاخ seastar احييك على مداخلاتك الجميله و مرحبا بك cl:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

تصيبنى عبارة اياكشى تولع .... المنتشره بالمنتدى ... بغثيان وكرشة نفس ..

وكل ما أفكر فيها أتعجب من مدى اعجاب البعض بها ....

ياساده ياكرام .. لو ولعت ماحدش هايعرف يطفيها ... والنار كما نعلم تبدأ من تحت وتطلع لفوق عكس المياه ... تنزل من فوق لتحت ...

سوف تكونون أنتم الضحايا والوقود .. واللى فوق عندهم طيارات .. هايطيروا بيها .. خللوا شعاركم ازاى مانخليهاش تولع .. كده أرحم ....وربنا يستر علينا جميعا ..

أعود لموضوع الزباله .. اللى فى الاحياء العشوائية .. بيولعوها علشان يخلصوا منها ... وبيستحملوا سحب الدخان الكريه الرائحة .. لانه أرحم من الذباب والحشرات التى تتكاثر عليها .

طبعا المفروض ألا نعتمد على الشركات الاجنبية فى هذا المجال وهو تجميع الزبالة من الاحياء وهذا من الممكن أن تقوم به شركات محلية يمكن أن توفر مجالات عمل للكثيرين .وأفضل تكوين لهذا هو الشركات المساهمة أو الشركات ذات المسئولية المحدودة .

الخبرة الاجنبية يجب أن نعتمد عليها فى مجال اعادة تصنيع المخلفات ... ولعل بعضنا يذكر مصنع السماد العضوى الذى كان موجودا بجوار نفق عبود بشبرا المظلات ... وكان سائقى الاوتوبيسات يسمونها محطة الشبراويشى ... نظرا للروائح النفاذة التى كانت تنبعث من هذا المصنع الذى كان ينتج اسمده عضوية من نواتج تجميع الزبالة بعد الفرز ..

نتيجة للامتداد العمرانى وامتداد الكتلة السكنية توقف المصنع عن العمل و لا أدرى ان كان انشىء بديل له فى مكان آخر أم لا .

تطورت عمليات معالجة المخلفات فى العالم شأنها شأن أى صناعة أخرى .. وأضرب لكم مثلا فى الولايات المتحدة .. وتحديدا فى مدينة يونجستاون بولاية أوهايو ... حيث يوجد أحد مصانع جنرال موتورز للسيارات ويعمل به أكثر من 15 الف عامل وينتج سياره كل 45 ثانيه ... !!

المهم فى الموضوع أن شركة جنرال موتورز حصلت من سلطات المدينه على امتياز جمع القمامه بالمدينة وضواحيها وأوكلت ذلك لاحدى الشركات التى تقوم بفرم المخلفات وضغطها بمكابس عالية الضغط لتحولها لاقراص صلبة ... وأنشأت شركة جنرال موتورز محطة لتوليد الكهرباء تعتمد فىمعظم وقودها على حرق هذه الاقراص الصلبة لتوليد الكهرباء اللازمة لادارة المصنع ...

حساباتهم تقول أن العملية اقتصادية جدا وتوفر الكثير من الطاقة لادارة المصنع ...

الزجاج يعاد تجميعه واعادة تدويره مره اخرى ....

المعلبات الفارغة .. يجرى اعادة صهرها وتعدينها مرة أخرى ..

الورق والكارتون يعاد تشغيله عدة مرات وفى النهاية يصنع منه كراتين تعبئة البيض .

الاقمشة والمنسوجات يعاد استخدامها فى مجالات أخرى ..

البلاستيك يعاد تدويره واستخدامه لانتاج أنابيب الرى بالتنقيط .. ومنتجات أخرى كثيره ..

حتى اللوحات الالكترونية القديمة يتم تجميعها وتحميصها وطحنها وحرقها واستخراج ما فيها من معادن ثمينه مثل الذهب والفضه والقصدير والتنجستن ..

واصبح لها متخصصون لتجميعها من جميع انحاء العالم .. وسبقنا اخواننا المغاربه فى هذا المجال ... لقربهم من أوروبا ..

الخلاصة انها صناعة فرضت نفسها .. فى ظل قوانين حماية البيئة ...

نحتاج الى رواد مصريون فى هذا المجال .. وبلاش الاجانب .. أحسن شكلنا بقى وحش أوى ...

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

تصيبنى عبارة اياكشى تولع .... المنتشره بالمنتدى ... بغثيان وكرشة نفس ..

وكل ما أفكر فيها أتعجب من مدى اعجاب البعض بها ....

ياساده ياكرام .. لو ولعت ماحدش هايعرف يطفيها ... والنار كما نعلم تبدأ من تحت وتطلع لفوق عكس المياه ... تنزل من فوق لتحت ...

سوف تكونون أنتم الضحايا والوقود .. واللى فوق عندهم طيارات .. هايطيروا بيها .. خللوا شعاركم ازاى مانخليهاش تولع .. كده أرحم ....وربنا يستر علينا جميعا ..

أعود لموضوع الزباله .. اللى فى الاحياء العشوائية .. بيولعوها علشان يخلصوا منها ... وبيستحملوا سحب الدخان الكريه الرائحة .. لانه أرحم من الذباب والحشرات التى تتكاثر عليها .

طبعا المفروض ألا نعتمد على الشركات الاجنبية فى هذا المجال وهو تجميع الزبالة من الاحياء وهذا من الممكن أن تقوم به شركات محلية يمكن أن توفر مجالات عمل للكثيرين .وأفضل تكوين لهذا هو الشركات المساهمة أو الشركات ذات المسئولية المحدودة .

الخبرة الاجنبية يجب أن نعتمد عليها فى مجال اعادة تصنيع المخلفات ... ولعل بعضنا يذكر مصنع السماد العضوى الذى كان موجودا بجوار نفق عبود بشبرا المظلات ... وكان سائقى الاوتوبيسات يسمونها محطة الشبراويشى ... نظرا للروائح النفاذة التى كانت تنبعث من هذا المصنع الذى كان ينتج اسمده عضوية من نواتج تجميع الزبالة بعد الفرز ..

نتيجة للامتداد العمرانى وامتداد الكتلة السكنية توقف المصنع عن العمل و لا أدرى ان كان انشىء بديل له فى مكان آخر أم لا .

تطورت عمليات معالجة المخلفات فى العالم شأنها شأن أى صناعة أخرى .. وأضرب لكم مثلا فى الولايات المتحدة .. وتحديدا فى مدينة يونجستاون بولاية أوهايو ... حيث يوجد أحد مصانع جنرال موتورز للسيارات ويعمل به أكثر من 15 الف عامل وينتج سياره كل 45 ثانيه ... !!

المهم فى الموضوع أن شركة جنرال موتورز حصلت من سلطات المدينه على امتياز جمع القمامه بالمدينة وضواحيها وأوكلت ذلك لاحدى الشركات التى تقوم بفرم المخلفات وضغطها بمكابس عالية الضغط لتحولها لاقراص صلبة ... وأنشأت شركة جنرال موتورز محطة لتوليد الكهرباء تعتمد فىمعظم وقودها على حرق هذه الاقراص الصلبة لتوليد الكهرباء اللازمة لادارة المصنع ...

حساباتهم تقول أن العملية اقتصادية جدا وتوفر الكثير من الطاقة لادارة المصنع ...

الزجاج يعاد تجميعه واعادة تدويره مره اخرى ....

المعلبات الفارغة .. يجرى اعادة صهرها وتعدينها مرة أخرى ..

الورق والكارتون يعاد تشغيله عدة مرات وفى النهاية يصنع منه كراتين تعبئة البيض .

الاقمشة والمنسوجات يعاد استخدامها فى مجالات أخرى ..

البلاستيك يعاد تدويره واستخدامه لانتاج أنابيب الرى بالتنقيط .. ومنتجات أخرى كثيره ..

حتى اللوحات الالكترونية القديمة يتم تجميعها وتحميصها وطحنها وحرقها واستخراج ما فيها من معادن ثمينه مثل الذهب والفضه والقصدير والتنجستن ..

واصبح لها متخصصون لتجميعها من جميع انحاء العالم .. وسبقنا اخواننا المغاربه فى هذا المجال ... لقربهم من أوروبا ..

الخلاصة انها صناعة فرضت نفسها .. فى ظل قوانين حماية البيئة ...

نحتاج الى رواد مصريون فى هذا المجال .. وبلاش الاجانب .. أحسن شكلنا بقى وحش أوى ...

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

موضوع شركات الزبالة ده عبارة حنفية فلوس لشركات الزبالة الاسبانية التي تعمل في القاهرة

أحد أصدقائي المقربين يعمل منذ سنة تقريبا في الهيئة العامة للنظافة في في ادارة تم استحداثها من المراقبة علي شركات الزبالة وتحدثنا كثيرا في هذا الموضوع حتي مللنا منه

والمحصلة أن العقد المبرم من الاساس بين الشركات ومحافظة القاهرة عبارة عن عقد احتكار لمدة 15 سنة وعلي من يحاول فسخ العقد تحمل قيمة الشرط الجزائي الهلامي

دي أول نقطة

تاني نقطة أن الشركة في أول تعامل لها أخلت بشروط العقد من حيث مواعيد أستلام الاحياء ومن ناحية المعدات المتفق عليها ومن حيث عدد العمالة المطلوبة

وكان رد هذه الشركات " علي قد فلوسكم "

ولكن مع هذا لاتتحمل شركات الزبالة المسئولية الكاملة وحدها فهناك هيئة النظافة ومحافظة القاهرة

وهناك جوانب أخري كثيرة سأحاول شرحها بأذن الله في القريب العاجل

hamo

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انا سعيد جداً بهذه الثقافة الزبالويه !!!

في الحقيقه انا تركت مصر و "طفشت " منذ 3 سنوات ، ايامها كان فعلاً موظفين الحكومة من جامعوا الزبالة كانوا يتقاضوا 60 جنيه و اذكر اني مرة قرأت في الاخبار تحقيق صحفي بهذا الخصوص ...

انا مدهش : هل فعلاً العقد مع الزبالين الاسبان عقد احتكاري مدته 15 سنه cbyb:

حتى الزباله مش سيبنها !!

مصر لديها خبرة في موضوع اعادة التدوير و لدينا نابغه في هذا المجال حاصل عل جوائز لا آخر لها هو الدكتور حامد الموصلي ، هذا الرجل لديه ابحاث في هذا المجال و لديه براءات اختراع لبعض المنتجات في مجال صناعة الاخشاب من جريد النخل و حطب القطن و نواتج التقليم و لديه حلول غير "الحرق" لقش الارز الذي هو السبب الرئيسى للسحابة السوداء الشهيرة

و ان بحثنا سنجد غيره الكثيرين ...

سؤال : لماذا لا يفكر رجال الاعمال المصرين في لأنشاء شركة من هذا النوع ؟؟

هو مش جحا اولي بلحم ثوره !! ؟؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
سؤال : لماذا لا يفكر رجال الاعمال المصرين في لأنشاء شركة من هذا النوع ؟؟

هو مش جحا اولي بلحم ثوره !! ؟؟؟

الاخ طفشان

بالفعل يوجد شركة مصرية أستثمار مشترك بين المقاولون العرب وشركة أوروبية وهي شركة " اما عرب " وهي المسئولة عن حي شمال القاهرة ولكن لافرق بينها وبين مثيلاتها في باقي الاحياء

hamo

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

إنتشر مع بداية عمل شركة النظافة الفرنسية في الإسكندرية التي هي أول محافظة تعاقدت مع شركة أجنبية لجمع المخلفات في مدينة الإسكندرية مهنة جديدة بدأت تنتشر ألا و هي مهنة النقاضين و هم إناس يقومون بنقض المخلفات التي تم تجميعها في الصناديق في الشوارع ليأخذوا ما يريدون من مواد قابلة للتدوير حتى بقايا الطعام لإستخدامه في تغذية الحيوانات قبل أن تأتي سيارات الشركة و كثيرا ما تجدهم يدفعون عربة على شكل صندوق أو تريسكل ليضعون فيه ما ينتقونه من الصناديق ، و طبعا أحيانا يقومون بتفريغ الصناديق في الشارع لتسهيل عملية النقض و يتركونها كما هي و يرحلون مما جعل الناس يضجون بالشكوى كما إشتكت شركة النظافة لتواضع قيمة ما تجمعه من مواد قابلة للتدوير مما أدي إلى تواضع قيمة أرباحها .

أما الناس بعد أن إستولى بعضهم على الصناديق ذات العجل لإستخدامها في أغراض خاصة بهم أصبحوا لا يجدون ما يضعون فيه المخلفات و عادوا إلى عادة ترك المخلفات على قارعة الطريق.

بالنسبة للزبالين القدامى لايزالون يعملون في أغلب الأحياء نظرا لأنهم يجمعون المخلفات من الشقق مباشرة و إرتفعت شهريتهم إلى 5 جنيهات في الأحياء الراقية و قد سمحت لهم المحافظة بذلك نظرا لأن شركة النظافة لا تجمعها من الشقق مباشرة.

بالنسبة لمدفن المخلفات في منطقة برج العرب و التي سببت إنتشار الذباب و الباعوض في الساحل الشمالي ، تم إغلاق الموقع و يتم دفن المخلفات في موقع آخر عميقا في الصحراء مما أدي لإختفاء ظاهرة إنتشار البعوض و الذباب بأعداد هائلة حول المنطقة ، أما ما نراه من ذباب و باعوض حاليا فهو نتيجة لعدم إتباع الأهالي و سكان القرى السياحية لتعليمات شركة المخلفات ترك أماكن تجميع المخلفات مكشوفا إما إهمالا أو توفيرا للنفقات .

في الساحل الشمالي يتم نحصيل أتعاب شركة النظافة على فاتورة الكهرباء و في أغلب الأماكن لم تصل بعد سيارات الشركة للمنطقة مما دفع الكثيرون عن رفض دفع هذه الأتعاب و يكتفون بدفع قيمة الكهرباء المستهلكة فقط .

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بجانب منزلي العامرهناك عربية زبالة حلوة قوي "طرشقت" من الزبالة الموضوعة فيها و حواليها..

القصة ببساطة شديدة أن بعض الحلوين في محلياتنا اشتروا بمبلغ وقدره سيارات زبالة ثبت-أو تم اكتشاف-أن بها عيوب في الروافع ، و أجريت تحقيقات استمرت لفترة طويلة جدا..لم يتم إصلاح السيارات و لم يتم تغييرها حتى اللحظة..

هذه واحدة..

أنا مع إسناد العمل لمحترفين ، بدلاً من أن نقع تحت سيطرة شلل عشوائية منتفعة مثل معظم السادة الزبالين..و التي تبقى مقالبهم في كل مكان شاهداً عليهم..

خلص الكلام

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الاخ هامو، الشركة المذكورة هي شركة "استثمار مشترك " بين شركو قطاع عام و هي شركة المقاولين العرب و مستثمر اوروبي ...

يعني هي هي !!!!!!!!!!

برضوا اتفاق حكومي مع زبال اجنبى !!!

ايه الفرق ؟؟

انا اعني استثمار حقيقي ، اود ان اذكر الجميع اننا نتكلم على الزبالة و ليس استخراج اليورانيوم !! الموضوع بسيط جداً ، حق المعرفة الخطير الذي يمتلكه الزبالين الاجانب هو رزق الهبل !!!

عاوز تعمل شركة زيها ؟؟؟

1- وفر عمال و سيارات للجمع و النقل

2- وفر ارض فضاء تصلح لعملية الفرز

3- مكينات اعادة التدوير سهل جداً الوصول اليها و في منها صيني الصنع رخيص الثمن ( اذهب الي http://www.globalsources.com/gsol/Index/1/...prod_img/20?a=b هذه هي قائمة بالموردين الصينين الذين يعملون في هذا المجال )

اذا تحقق ذلك من السهل حسبة عدد الوظائف التي ستتوفر للشباب من عمال و مهندسين و سائقين و خلافه ، و طبعاً سوف يتوقف نزيف الاموال الخارجه من مصر الي الزبالين الاجانب ...

اذا قارنا هذا المشروع باي مصنع سيارات في مصر من حيث الربح او عدد العمال او الاعتماد علي الخامات المحلية لرجحت كفة الزباله !!!!

مش كده ولا ايه ؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

العزيز الطفشان ... انت كنت طفشان فين ؟؟؟

موضوع الزباله ده اتغير تماما .. وانتهى الامر .. جمع الزباله واستخدامها حاليا بيوفر حاجات تانية بالاضافة الى ما يتم استخراجه منها بالفرز الآلى .. - ما اعرفش دى غايبه ليه عن عمده القرية الذكية - .. عندنا الآن فيه قرى عديدة أستغنت عن التعامل مع شركة الكهرباء بعد ما استخدموا الزباله فى توليد غاز .. واستخدموا الغاز فى ادارة موتورات توليد كهرباء .. ونجحت العمليه .. عقبال القرية الذكية ..

ومن سنوات واحنا هنا فى المنازل بنفرز الزبالة .. بمعنى .. الحى ارسل لنا حاويتين اضافى الاولى بغطاء ازرق لجمع الورق .. والثانية بغطاء اصفر لجمع البلاستك والعبوات الداخل فيها البلاستك .. وعلب الصفيح .. اما الزجاج بالوانه المختلفة فوضعوا له بالقرب منا حاويات كبيره يرمى ميها سكان الشوارع المجاورة الزجاج بها وكل لون فى حاوية .. وعند كل موقف سيارات موجود حاوية كبيره دى مخصصه لجمع الملابس القديمه .. وكل هذا مع بقاء الحاوية الاصلية للزباله العادية للمنازل ..

وتمر السيارات اسبوعيا لجمع كل صنف على حده .. وتتولى شركات اعادة تصنيعه .. اما الزبالة العادية ..فالى مقلب الزبالى المغلق وهناك تمر على سيور متحركة لفصل ما قد يكون القى بها من ورق او زجاج او بلاستك او صفيح باستخدام الهواء مختلف قوة اليار .. والمغناطيس .. وتنتهى الزباله العادية الى غرفة مغلقة تماما ومعزوله .. وتترك هناك وتتحلل وينتج عن التحلل غازات معينه .. تخرج الغازات فى انابيب وتكرر وتفلتر ثم ينتهى بها الامر الى تانك تشغيل وحدة توليد الكهرباء .. والباقى من الزباله المتحلله ينقال الى المحرقة لتسخين ماء يستخدم فى شبكة التدفئة المركزية للمدينة او القريه ... وسلم لى على العمدة الألكترونى بتاع القرية الذكية .. والساده مساعدوه تجار ميراث الاباء والاجداد .. باعوا البلد يا عمنا ... وبص شوف الزباله بتعمل ايه !!!!!

مع تحياتى وتقديرى .. ومره تانية نورت يا الطفشان

تم تعديل بواسطة achnaton

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

صباح الخير ياجماعة الخير ..

استاذنا اخناتون ...

الطفشان ده ....(( الطفشان الصغير.....سنا طبعا وليس مقاما ))

الطفشان الكبير ....مازال مختفى اعتقد منذ ثلاث سنوات ...

صباح الخير ....

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يا جماعه

الموضوع ومافيه إن مفيش حد من سيادة الحكومه قلبها على مصر المهم بس اكبر روؤس في الدولة فقط هم يعشيوا في نظافه والباقي في خرابات دي مش مشكلتهم دي مشكلة الشعب

وأنتم فاكرين حكاية الشركة الفرنسية إللي تعاقدت مع الحكومة المصرية من كم سنه وأخذت مبالغ وهربت بزمتكم دي حكومه - من أهم مقومات الحكومه ا لناجحه هي كيفية إدارة المشكلات بنجاح أما أحنا في مصر عندنا حكومه ماشاء الله من أهم مقوماتها الناجحه فيها وبتفوق هي كيفية ترقيع المشكلات حتى تتفاقهم وبعدين تقول إن الشعب ما بقدرش عمل الحكومه

بمعنى أصح الحكومه دي ليس لها أي دور في المجتمع المصري دورها الأساسي في خدمه رجال الدوله العليا فقط والشعب ياكل بالجزمه القديمه

نرجع تاني لموضوعنا وهو " الزبالة كثروة قومية " فعلا القمامه ثروة قومية بس إزاي نقدر نستفيد منها هو ده مربط الفرس يعني فيها إيه بجملة المصاريف والتهليب لو نبعت أفضل أستاذه من الجامعات المصرية إلى البلاد الأوروبيه ويتعايشوا مع المواطن الأوروبي فتره من الزمن ويشفوا المشكلات هناك بتتحل الزاي ومنها مشكلة الزبالة وكيفية الإستفاده منها كان أكيد الوضع هيبقي مختلف

أو نشوف حد عنده خبره في هذا المجال داخل مصر زي ما أحد الأعضاء بيقول

وبكده نقدر نستفيد من زبالتنا في

1- تشغيل أيدي عاملة يبقى قضينا على (البطالة)

2- رؤس الأموال داخل بلدنا يبقى " فلوسنا عندنا ومخرجتش بره "

3- أكيد ده هينعكس على الوضع الإقتصادي في الدولة من جهه زيادة الدخل

ونبدا من حيث أنتهى الآخرون

يارب ولي علينا من يخافك ويرضاك ويصلح أحوال المسلمين

آمين آمين آمين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بسم الله الرحمن الرحيم

فكرت فى استكمال ما فاتنى من معلومه حول الغاز الذى الذى ينتجونه من الزباله ويستخدمونه فى ادارة مولدات الكهرباء ..ومنذ قليل اتصلت باحد تلاميذى الذين تخصصوا فى المحروقات وكان يتدرب عندى فى ضبط درجة حرارة الفرن العالى .. وما كدت أسأله عن أسم الغاز الناتج .. حتى راح كريزة ضحك طويله .. متسائلا بقى انتم فى مصر وعندكم الغاز الطبيعى وبتوزعوه بالمجان على الجيران .. تريد استخراج غاز من الزباله لتشغيل موالدات الكهرباء !! واخبرنى انه استقال وافتتح شركةلتجارة وتجديد مولدات الكهرباء وخاصه العاملة بالغاز وانه يشرف حاليا على تشغيل عدة مولدات فى شمال افريقيا واوربا الشرقية وكلها تعمل بالغاز الطبيعى .. فقلت له وتكفى قرية ؟؟ قال وتكفى نصف مدينه .. ونسيت سؤالى له .. وسألت نفسى لماذا باعت حكومة الخراب والكساد غازنا بثلاثة مليم للجيران .. حد عنده جواب .. وفيه حد غاوى يحب يقاطع كهرباء الحكومة ويوفر التيار لكل قريته .. اكتب لى رساله خاصه ابعث لك العنوان .

تم تعديل بواسطة achnaton

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

العزيز اخناتون ..

الاف من المنتجات ممكن استخراجها من "الزباله " لكن سوء ادارة الموارد هو المشكله ..

انا ناقشت فقط الشق المتعلق بالعماله و كيف تسربت فرص العمل الموجوده بالفعل الى العامل الاجنبي او المستثمر الاجنبي .. طبعاً الموضوع قديم قبل ما يعملوا المزاد و يبيعوا مصر بنظام ال Part Sale و الا اونه الا دوي الا ترى .. خلصت البلد و بيبيعوا ده الوقت هيئة التأمينات و المعاشات .. و وصلوات انهم يبيعوا بناتنا في اسواق النخاسه العربيه بمسمى وظيفي يليق بتاريخنا "خادمه" ... طبعاً موضوع الزباله اصبح مقدور عليه ..

اعذرنى ليس لدى طموح اكبر من ان يصبح من "يلم الزباله" على الاقل مصريين اما اعادة التدوير فهو حلم بعيد المنال ..

العزيزه سلوى ... شكراً على التوضيح ..

العزيز مصري : لن يولى علينا افضل من ما هو موجود بالفعل .. في فرق كبير بين توظيف الحاكم و انتخاب الحاكم .. و الى ان نصل الى الاخير لن ينصلح الحال ..

نرجع للزباله ..

و نبدأ من اعادة التدوير ..

بدأ العزيز اخناتون باستخراج الغاز :

سؤال :

هل تعمل التوربينات بغاز مستخرج من القمامه ام عن طريق عمل محارق للقمامه ؟؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بدأ العزيز اخناتون باستخراج الغاز :

سؤال :

هل تعمل التوربينات بغاز مستخرج من القمامه ام عن طريق عمل محارق للقمامه ؟؟؟

غاز مستخرج من الزباله .. وكنت اريد ان احدد لكم اسمه ولكنى انشغلت بالاهتمام بحكاية مولدات الكهرباء بالغاز الطبيعى الللا حكةمة القرية الذكيه بتوزعه بثلاثة مليم على الجيران .. وعندما تحسب الحسابات وتراجع المدفوعات والتكاليف .. تلاقى الكيلو وات من الكهرباء يساوى 6 مليم مصرى .. ؟؟!!!! ما شفتش انت خيبة اكبر من كده ؟؟؟ والغاز عندنا والمولدات اسعارها هينه .. فاضل بس يمتنع السادة النهابون عندما يتسورد كل مركز وحده او اثين ويشغل كل الاجهزة الكهربية وينور الطرق طول الليل حتى الصبحية ..

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

غاز مستخرج من الزباله ..

اعتقد يا اخ اخناتون انك تشير لغاز الميثان ...... والله آعلم.

الاخ هامو، الشركة المذكورة هي شركة "استثمار مشترك " بين شركو قطاع عام و هي شركة المقاولين العرب و مستثمر اوروبي ...

يعني هي هي !!!!!!!!!!

برضوا اتفاق حكومي مع زبال اجنبى !!!

طفشان باشا ...... هذا الكلام يتضمن بين السطور ظلما كبيرا لشركة عملاقه مثل المقاولون العرب ...... انت لم تعنى ذلك ..... ولكن احب فقط ان اقول ان المقاولين شركه عظيمه تنافس فى العديد من الدول الاجنبيه و بالتآكيد لو ان الموضوع سالك ..... كانوا حيعملوها وحدهم ولكن المثل بيقول ادى العيش لخبازه ..... ولما نتعلم نخبز اعتقدي انهم حيعملوا شركه بدون شريك اجنبى لو كان للموضوع جدوى آقتصاديه ..... وهذا هو لب الموضوع.

العيل الصغير بياخد 10 جنيه فى اليوم والكبير بياخد 20 جنيه فى اليوم خالية من الضرائب والتأمينات والدمغات ... وربنا يستر عليهم من بتوع الضرائب ...

ايجار العربية الكارو 30 جنيه فى اليوم غير أكل الحمارين ب20 جنيه فى اليوم .. لا تستغرب الارقام وتحقق منها اذا امكنك وستجدها أقل من الحقيقة ...

عاوز تعمل شركة زيها ؟؟؟

1- وفر عمال و سيارات للجمع و النقل

2- وفر ارض فضاء تصلح لعملية الفرز

3- مكينات اعادة التدوير سهل جداً الوصول اليها و في منها صيني الصنع رخيص الثمن ( اذهب الي http://www.globalsources.com/gsol/Index/1/...prod_img/20?a=b هذه هي قائمة بالموردين الصينين الذين يعملون في هذا المجال )

اذا تحقق ذلك من السهل حسبة عدد الوظائف التي ستتوفر للشباب من عمال و مهندسين و سائقين و خلافه ، و طبعاً سوف يتوقف نزيف الاموال الخارجه من مصر الي الزبالين الاجانب ...

اذا قارنا هذا المشروع باي مصنع سيارات في مصر من حيث الربح او عدد العمال او الاعتماد علي الخامات المحلية لرجحت كفة الزباله !!!!

مش كده ولا ايه ؟؟؟؟

طفشان باشا فى بداية الموضوع قلت ان القصه فيها 830 مليون جنيه والاخ سى ستار رد عليك بما سبق ...... وجيت تانى بتبسط الوضوع لدرجة انك خليته حاجه الواحد ممكن يعملها بصباع رجله الصغير ..... ودى مش طريقة رجل آعمال يا عزيزى. آنا ما عنديش آرقام زى الاخ سى ستار ..... والحقيقه ضحكت كثيرا عندما قرآت هذه الارقام ونفسى اعرف ازاى فصلها التفصيله دى. جامده جدا.

هذا المشروع يتطلب عماله كثيره - Labour Intensive - واستثمار عالى فى الاصول الثابته - Capital Intensive.

لو البنك بيديلك فائده على رآس مالك .... بلاش عشرة .... نقول تسعه بالمائه ..... وفلوسك مضمونه .... ولا بورصه ولا مخاطره ..... لو قبلت بعض المخاطره تستطيع بسهوله الحصول على خمسة عشر بالمئه بعد الضرائب من صناديق استثمار واسهم شركات مضمونه على المدى القصير. الخلاصه لو انت معاك كام مليون .... آمامك خيارين .... 15 بالمئه ربح صافى من آول يوم بدون مشاكل او شركة تجميع قمامه. حتديلك كام ??? اكيد الوضوع يعتمد عل المنطقه اللى حتخدمها بس بصراحه من غير ارقام على الاقل عدد سكان المنطقه المعنيه يستحيل الحساب .....

بس انت آكيد مش حترضى ب15 فى الميه وكلام فاضى .... نقول على الاقل 25 فى الميه فى السنه عشان نقول يا هادى بس - يعنى عايز Premium عن اللى حتاخده من استثمارات فى البورصه وخلافه .......25% يعنى تجيب فلوسك اللى حطيتها على الاقل بعد اربع سنين .... وغالبا اول سنه يا هتكيت وده صعب والاغلب انها هتخسر معاك ..... يعنى اعمل حسابك على خمس سنين بالنظام ده ...... فيه مشكله تانيه ...... عربيات جمع القمامه والاصول الاخرى عدا اراضى الشركه ومبانيها حتشتريها قسط وحتدفع فوائد دم قلبك وفى النهايه اعتقد ان مدة تشغيلها لن تزيد عن خمس سنوات مهما رقعنا فيها. يعنى بعدخمس سنين عندك ميزانية اصول جديده.

وعقد الاحتكار اللى انت واخده من الحكومه مدته 15 سنه ..... يعنى تلات دورات ..... خد بالك انت كل خمس سنين بتلم فلوسك ولسه ما عملتش ربح. والحكومه ممكن وغالبا حتديلك بمبه بعد نهاية عقد احتكارك. مخاطره مهمه برضه حطها فى حسابك.

عارف عارف ..... حسبتى بزرميط .... لانى ما عنديش عدد سكان ولا تكلفة الاصول دى ..... انا بس بحاول افكر معاك فى الاطار العام للطريقه اللى تتوزن بيها المسائل طالما انت شايف الموضوع بسيط وناوى تحط الكام مليون اللى حيلتك فيها ..... دى فلوس انتى شقيان فيها يا خويا ...... ناخد بمبه بعد كده تبقى مش لطيفه ........ ولا حتى سميره.

موضوع آخر ..... ايه اللى الشركات دى بتخرجه بره مصر ?????? تعالى نفكر ..... العربيات والات الفرز ..... آحنا بنعملهم فى مصر???? الاجابه ....لآ...... يبقى لو شركه اسبانى او مصرى او هندى ...... حتستوردها ..... يعنى كده كده خارجه بره البلد .....يعنى متتحسبش ...... يا اما نرجع لعربية الكارو والحمار.

مرتبات العمال .... تكلفة وقود السيارات ..... ملابس العمال ...... تآمينات العمال ..... الضريبه على مرتبات العمال ..... ثمن ارض الشركه وتكلفة مبانيها ..... الضريبه على ارباح الشركه ..... المصاريف الاداريه من ماء وكهرباء وتليفونات ..... دى كلها فلوس قاعده جوه البلد ...... يبقى السؤال طب هما بيخرجوا كام من البلد. بص يا عم معلش تعال معايا نفكر ..... لو انت يا طفشان باشا معاك حق احتكار للبلد بطولها وعرضها حتطلع كام صافى فى السنه بعد ما تدفع كل ده وتستعيد راسمالك ...... من ال830 مليون ..... آقولك خليهم الضعف بليون وستميه وستين مليون جنيه ..... انتا صاحبى والاصحاب ما فيش بينهم كلام على الحاجات الصغيره دى ....... حتطلع كام بقى يا جميل ...... نقول نهارك عسل وطلعت 25% يعنى كام ......415 مليون ...... يا بن الايه ياصاروخ ...... اه بس استنى انا نسيت ده انتى خواجه ...... حولهملى دولار وحياتك كده ..... مانتا حتطلع الفلوس بره مصر بقى فى حساباتك فى سويسرا يا جامد ...... كام دولار يا عمنا ...... نقول عالسعر الرسمى ..... سته جنيه وسبعين صاغ ..... صاغ ينطح صاغ ..... يبقى انت يا واصل يا جامد ياللى مسيطر على زبالة الثمانين مليون ..... حتطلع بره البلد 62 مليون دولار. خربت بيت البلد يا طفشان وطلعت 62 مليون دولالار بره ..... خدبالك ان ال15% اللى قولنا عليها فى الاول تعملك حوالى 40 مليون دولار وانتى قاعد فى بيتكوا - 15% من البليون ستميه وستين = 40 مليون تقريبا ...... يعنى انتى بعد الشركه والكلام الكبير ده كله عاملك 22 مليون دولار فى الاخر ..... هى دى الفلوس اللى بتقول انها خارجه بره مصر. لو انت صاحب راس المال حتدخل المشروع ده ????????

عرفت ليه بهجت وعز ونصير وجبر واصحاب رؤؤس الاموال الاخرين محدش فكر يدخل الموضوع ده ...... لو ناوى تدوس فى الموضوع قولى وانا حدى لشركتك زبالة عمارتنا كلها يمكن تعرف تطلع دولار زياده يا جميل.

:sad:

اسف للاطاله يا شباب

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .


سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.


سجل دخولك الان