اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل الراتب ده يناسب المعيشة في الكويت

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

اخواتي مغتربين المصريين بالكويت

انا في موقف ومتردد فيه جداا

هل المرتب 420 دينار شامل يناسب مستوي المعيشة في الكويت

عازب

افضل السكن لوحدي لكن لو هاسكن مع حد يبقي حجرتين واكبر عدد 3 افراد في الشقه

الوظيفه مهندس كهرباء

رابط هذا التعليق

يا أهلا بيك ياهندسة

أيوة الراتب ده مناسب جدا لتعيش به عازب وكمان عائلة صغيرة في الكويت

بس أنت كمهندس تقدر تحدد هل الراتب ده يتماشى مع كفائتك وراتبك في مصر أم لا

ولكن من ناحية العيش فهو مناسب ومناسب جدا كبداية ، والقرار لك مع تمنياتي بالتوفيق..

وياريت تشرفنا في موضوع المصريين المغتربين بالكويت علشان تستفيد من المشاركات

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى الفاضل المرتب مناسب جدا انك تعيش منه بمفردك وتحوش منه كمان

وربنا يوفقك ولو عايز تفاصي اكتر ممكن نقولك

او اقرأ موضوع المغتربين فى الكويت وهتلاقي معظم التفاصيل ان شاء الله

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

سبحان الله يا غريب كأنك بتقول اللى كنت عايزه اقوله والله كنت هسأله عن خبرته أد ايه

علشان اوازن المرتب على كفائته وكمان هل فى فاسلتى تانيه زى التليفون وتذاكر الطيران كل أد ايه وهل فى عربيه هيسلموهاله علشان ميقعش زى ما ناس تانيه وقعوا فيها وقالولهم العقد لا يتضمن ان الشغل يسلمك عربيه لما تجيب الرخصه وهكذا

وربنا يوفقك يارب اللهم امين لما يحبه ويرضاه

تم تعديل بواسطة pocy

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

برجاء يااخواتي مساعدتي في موضوع يهذا وبارك الله فيكم وجزاكم الله خير

العقد اللي شفته ابتدائي (زي عرض عمل)

اسم الشركه او الؤسسه :- ثلاثه باء للمقاولات ---وشركه السفريات بتقولي الشركه اسمها الخدمات المتكامله اسكو وثلاثه باء تابعة لوزارة الكهرباء والماء بالكويت

ومجال العمل هيكون شغل مه الشركه دي لحساب الوزارة يهني انا تابع للشركه

ثانيا الراتب الاساسي 300 دينار +140دينار (سكن وموصلات وطعام)

ثالثا العقد مش مكتوب فيه اي زيادات سنوية وكمان تذاكر الطيران علي حسابي ولي في السنه 15 يوم اجازة انزل فيهم مصر

ياريت يااخواني تسالولي عن اسم الشركه دي ونظامها ايه مع موظفيها

وبارك الله فيكم

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

هو مستوى الرواتب في الكويت اقل من السعوديه عموما؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

برجاء يااخواتي مساعدتي في موضوع يهذا وبارك الله فيكم وجزاكم الله خير

العقد اللي شفته ابتدائي (زي عرض عمل)

اسم الشركه او الؤسسه :- ثلاثه باء للمقاولات ---وشركه السفريات بتقولي الشركه اسمها الخدمات المتكامله اسكو وثلاثه باء تابعة لوزارة الكهرباء والماء بالكويت

ومجال العمل هيكون شغل مه الشركه دي لحساب الوزارة يهني انا تابع للشركه

ثانيا الراتب الاساسي 300 دينار +140دينار (سكن وموصلات وطعام)

ثالثا العقد مش مكتوب فيه اي زيادات سنوية وكمان تذاكر الطيران علي حسابي ولي في السنه 15 يوم اجازة انزل فيهم مصر

ياريت يااخواني تسالولي عن اسم الشركه دي ونظامها ايه مع موظفيها

وبارك الله فيكم

وجزاكم الله خيرا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

للاسف اولا انا اسم الشركه مش عارفاها واتمنى حد تانى يفيدك ولما سألت زوجى مش عارفاها لانه مش تبع شغل المقاولات وان شاء الله تبقي كويسه

ثانيا الراتب ممكن تطلب اكتر من كده كمان لان الكويت دلوقتى فى مشاريع كتيره وكبيره وربنا يوفقك والراتب مش بطال بس خد بالك ان لو مفيش فى العقد عربيه يبقي هتتمرط فى المواصلات لحد ما تاخد الرخصه وتقدر تجيب عربيه لكن لو الشركه هتسلمك عربيه الموضوع هيبقي ممتاز ووفر عليك كتير وخصوصا العربيه والتامين تصليحها ع الشركه وربنا يوفقك ان شاء الله

ثالثا اى حاجه مش مذكوره فى العقد بتتبع قوانين العمل وخد بالك ان الاجازه دلوقتى فى اى شغل خاص 30 يوم مدفوعين الاجر وده بقانون العمل الجديد واللى انا كنت حطه اللنك بتاعه قبل كده

وان شاء الله حد يفيدك فى موضوع الشركه ده ولحد بكره لو مش لقيت هتصل بناس اعرفهم واشوف يعرفوا حاجه عنها بس ياريت تكتبلي اسمها بالانجليزى

وفقكك الله لما يحبه ويرضاه يارب العالمين

رابط هذا التعليق

شكرا اختي الكريمه pocy

هي الشركه دي بتعمل مع وزارة الكهرباء من الباطن

انا شفت العقد مش مكتوب فيه اي حاجه نهائي عن تامين صحي او مواصلات ولا اي شي

مكتوب بس فيه ان الشركه متعاقده معي بوظيفة مهندس كهرباء والراتب بيكون زي ماقولت فوق

رابط هذا التعليق

أخي الكريم..

سلامُ الله عليك ورحمته وبركاته...

أنت فقط من يحدد القرار.. كم سيفرق عن دخلك في مصر..؟ هل ستطيع العمل وفق هذه البنود المجحفة أم لا؟

الذي جاءك هذا اسمه عرض عمل Letter Of Offer والغرض منه التعليق عليه بملاحظاتك.. أو موافقتك المشروطة بتغيير شيء معين فيه..

اطلب من الشركة مزيد من التوضيح بخصوص النقاط التي ذكرتها أنت أعلاه...

إذا أردت نصيحتي لك.. فتمهل أخي – بارك الله فيك - قبل قبول هذا العرض..

لماذا؟

1- لا يوجد تأمين صحي: لابد أن تعرف أن الدواء والعلاج غالي جداً في دول الخليج.. والمستشفيات أغلبها خاصة وأجر الطبيب فيها كبير..

2- لا توجد زيادة سنوية محددة في العقد.. ولا يوجد بدل مواصلات: تخيل مهما تتعب وتتحمل من مجهود مضاعف مع توسع أعمال الشركة.. لن يزيدوك مليماً.. وتخيل إنفاق جزء غير قليل من راتبك على المواصلات..

3- الأجازة السنوية 15 يوم فقط: هذا ظلم بيّن، لا يقبله عاقل.. هل تعرف ما معني أسبوعين فقط بعد العمل في الغربة لمدة 12 شهراً..؟ ماذا ستفعل لو قررت مثلا الزواج..؟

الملاحظة الأولى والثالثة ضد قانون العمل أصلاً.. وهذا العقد بهذه الصيغة يوحي باستغلال..

تمهّل أخي وفكّر جيداً لأنه وفق قانون العمل الكويتي – حسب علمي – لا يمكنك النقل إلى عملٍ جديد إلا بعد مضي 3 سنوات كاملة من عمرك..

رابط هذا التعليق

جديدة دي بصراحة

بس ياترى ليه ؟

مع أن السعودة المفروض أنها تقلل الفرص المناسبة

والله فعلا يأخ زهيري ياريت تفيدني في الموضوع ده ، لأنه مهم ليا بشكل شخصي

رابط هذا التعليق

جديدة دي بصراحة

بس ياترى ليه ؟

مش عارف يا غريب

من خلال متابعتي للعروض اللي بتيجي للناس في البلدين و ردود الناس عليهم من البلدين و المقارنة حسيت بكده

ده غير ان ليا صديق زميل مهنه قالوله ماتحاولش تفكر انك تلاقي ليك هنا في الكويت وظيفه بأعلى من 1600 دينار شهريا (صعب جدا)

في حين انه لقى في السعوديه بسهوله ب 35 الف ريال شهريا يعني ما يعادل 2700 دينار كويتي تقريبا

طبعا كل شيئ نصيب بس ده اللي استنتجته بعد متابعة العديييد من الحالات

ملحوظه: الوظيفه كانت مدير مالي

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

جديدة دي بصراحة

بس ياترى ليه ؟

مش عارف يا غريب

من خلال متابعتي للعروض اللي بتيجي للناس في البلدين و ردود الناس عليهم من البلدين و المقارنة حسيت بكده

ده غير ان ليا صديق زميل مهنه قالوله ماتحاولش تفكر انك تلاقي ليك هنا في الكويت وظيفه بأعلى من 1600 دينار شهريا (صعب جدا)

في حين انه لقى في السعوديه بسهوله ب 35 الف ريال شهريا يعني ما يعادل 2700 دينار كويتي تقريبا

طبعا كل شيئ نصيب بس ده اللي استنتجته بعد متابعة العديييد من الحالات

ملحوظه: الوظيفه كانت مدير مالي

كل شئ نصيب و ده عروض عمل في شركات يعني قابلة للزيادة و النقص لكن الكويت بصفة عامة مرتباتها احسن الف مرة من السعودية و مستوها احسن السعودية مليون مرة :roseop:

السعوديين مالين البلد هنا , و عايشين علي ما تفرج :roseop:

رابط هذا التعليق

هو الملاحظ ان فيه مهن معينة صعب وجود عمل لها ف السعودية والعكس ف الكويت يعني التدريس مثلا مش بلاحظ ان فيه مدرسات مثلا تعمل ف السعودية غير سعوديات بل ان السعوديات يعانون من بطاله ويذهبون للعمل ف الكويت معظم الجهات الحكومية ف السعودية متسعودة

لكن اذا تحدثنا ع المستوى العالي اي الادارة العليا فهذه الفئة تلقى حظا ف السعوديه اكثر من الكويت لان هناك الكثير منالشركات الكبيرة هنا وكم الصناعات الثقيلة اكثر من الكويت والاعمال البنكية هذا ما الحظه لكن فالمستوى العادي سقف المرتبات قريب جدا مع انخفاض تكلفة المعيشة نسبيا ف السعوديه عن الكويت

لكن السلبية هي ان فرص عمل المراة قليلة جدا يعني مثلا ممكن تكون فالكويت وزوجتك مدرسة تشتغل ف الحكومة وتمشي الامور تتوزن يعني مرتبك ومرتبها يعيشكم كويس

ف السعوديه مش هتلاقي شغل لزوجتك بسهولة فده نقطه سلبية

لكن بخصوص هذا العرض لازم يابشمهندس تتكلم ف موضوع لاانتقالات اللي كنت اعرفه ان مهندسين الحكومة اللي ف وزارة الكهرباء لهم عربيات تبع الوارة بياخدوها وهنا ف السعودية مهندسين الشركة السعوديه للكهرباء لهم سيارات لان فعلا الانتقال صعب ليس فقط التكلفه لكن سيدي لو شغلك مرتبط بمحطات كهرباء فهتتعب جدا لازم يكون معاك سيارة كيسة لان غالبا المحطات ف اي بلد ف اطراف المدن

وكذلك التامين الصحي

راي المتواضع ان تتحدث ف التامين الطبي وهنا ف السعوديه فيه درجات للتامين الطبي برده تعرف اي درجه والتامين بيشمل ايه يعني بيغطي الاسنان والعيون والولاده للزوجه وطفلين

وموضوع الاجازة ع الاقل 21 يوم ده اقل شيئ او الطبيعي شهرين ويريت تتكلم ف الزيادة السنوية واي شيئ يتكتب بلاش الاتفاقات الشفهيه ماتغلطش زيناس كتير

طبعا المرتبات بتاعت مجال الكهرباء والالكترونيات والاتصالات للاسف بتتحرق لاكتساح العنصر الهندي والفلبيني وانهم لوبي خاصة الهندي لاتستطيع ان تتصور مدى سيطرتهم ع شركات

ABB , SEIMENS ,HONEYWELL, GE

يعني فدول طبعا لهم حسابات تانيه فبيحرقوا المرتبات لكن كما ذكر المقيمين ف الكويت يمشيك المرتب بس التامين الطبي والسيارة شيئ مهم جدا الاتفاق عيه

رابط هذا التعليق

يبقى اعتقد الفارق فقط بيكون في المناصب العليا و الاداريه الكبيره في صالح السعوديه على مانا فاهم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

هو الحاجة الوحيدة اللي ممكن فعلا تقنعني أن مستوى الرواتب في السعودية أعلى من الكويت

هي أن السعودية ممكن يكون فيها شركات ملتي ناشيونال كتيير والشركات دي بتقدر الكفاءات بعكس الكويت اللي النوعية دي من الشركات قليلة فيها ، وأنا شوفت الكلام ده بصراحة لما أشتغلت فترة في شركة زين وهي من الشركات الملتي ناشيونال القليلة في الكويت

رابط هذا التعليق

شكرا لكم اخواني الكرام

وبارك الله فيكم

ان شاء الله سوف اقول بالاتصال بالشركه واتحدث معهم في موضوع السياره وموضوع التامين الصحي والاجازه ايضا

رابط هذا التعليق

1600 دينار يا استاذ زوهيري

اومال ازاي مصطفي فهمي لقي عقد ب 2000 دينار كويتي في المسلسل بتاعه هو والهام شاهين :blush2: :blink: :cry1:

ياريت 2000 كان 6000 انا كنت هتجنن بس مش عارف يعني استشاري ياخد كده

كل شيئ جايز وشغل سيما بقى

رابط هذا التعليق

لا ياجماعة هوا خد 4000 دينار وكان بادىء ب 200 فقط :blush2:

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

اخواتي مغتربين المصريين بالكويت

انا في موقف ومتردد فيه جداا

هل المرتب 420 دينار شامل يناسب مستوي المعيشة في الكويت

عازب

افضل السكن لوحدي لكن لو هاسكن مع حد يبقي حجرتين واكبر عدد 3 افراد في الشقه

الوظيفه مهندس كهرباء

بسم الله الرحمن الرحيم

أولا ربنا يباركلك يا هندسة

ان شاء الله يكفيك ونص

بس لو نعرف جنابك دفعة كام وتخصصك ايه؟ كهربا انشاءات ولا كونترول ولا ولا ولا :blush2:

الي اعرفه السكن لوحدك يكلفك بتاع 100-120 دينار شهري

الطعام طبعا مش غالي خالص ف الكويت

كان فيه حد ف المنتدي ساكن ف الكويت اتمني يفيدط أكتر

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...