اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خشمونيوم ولا الوميتال احسن

mama nona

Recommended Posts

السلام عليكم

الاخوة الكرام

رحت قبنورى اعمل مطبخ عملولى المعاينة والديزاين والتكلفة طلعت 35 الف جنيه

بعد المفاوضات عندهم عرض 50% هدفع لهم 35 الف جنيه ويدونى شهادة استثمار بقيمة 17 الف جنيه استردهم بعد 7 سنوات وبدون فوايد

المهم انا حسيت انه حرام ادفع كل المبلغ ده فمطبخ

وقررت اعمله عادى ومش قبنورى

عاوزة رأيكم ونصيحتكم اعمله خشمونيوم ولا الوميتال ؟

اى واحد فيهم احسن فى الاستعمال

ولا اخلينى على قبنورى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رأيكم يا جماعة ساعدونى

تم تعديل بواسطة mama nona
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوة الكرام

رحت قبنورى اعمل مطبخ عملولى المعاينة والديزاين والتكلفة طلعت 35 الف جنيه

بعد المفاوضات عندهم عرض 50% هدفع لهم 35 الف جنيه ويدونى شهادة استثمار بقيمة 17 الف جنيه استردهم بعد 7 سنوات وبدون فوايد

المهم انا حسيت انه حرام ادفع كل المبلغ ده فمطبخ

وقررت اعمله عادى ومش قبنورى

عاوزة رأيكم ونصيحتكم اعمله خشمونيوم ولا الوميتال ؟

اى واحد فيهم احسن فى الاستعمال

ولا اخلينى على قبنورى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رأيكم يا جماعة ساعدونى

اكيد مش لازم قبنوري في ناس كتير بتعمل الوميتال كويس بره

الخشمونيوم هو الوميتال برضة والفرق في الشكل

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

مش عارف بصراحة متر المطبخ بيتقاس إزاي

لكن روحت ورشة المويتال شغلها حلو قوي ... ووراني نماذج في كتالوجات بيعمل زيها ... المتر بيتكلف 700 ج

فقلت هافكر .. خصوصاً إنه هو اللي هايعمل لي الالوميتال في شقتي

لكن ما لفت إنتباهي إني روحت اتفرجت في معرض " العالمية " اللي في عباس العقاد ... متر المطبخ الخشب بـــ 3000 ج !!!!!!!!

35 الف كتير قوي يا ماما نونا

ولو شوفتي ورشة الوميتال كويسة .... ويا سلام لو عندهم نماذج معموله بالفعل لشغلهم .. بيتهيألي هاتوفري كتير

قابنوري والناس دي بيبقى عندهم أوفر هيد عالي ولازم يغطوه بالأسعار الوهميه دي وهما عارفين الزبون المستهدف بتاعهم مين

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

هو الي رافع سعر المطبخ عندك كده ( الاكسيسوريز ) الي اخترتيها معاه .. يعني السلة الدوارة داخل الادراج ولا علاقة المغارف الاستانليس.. الخ .. اوكل الحاجات الي بتبهرنا في الاعلان دي القطعه الواحده منها من اول 500 وانتي طالعه ..

فانتي ممكن تطلبي منهم يعملوا لك ( مقايسه ) تاني بس قولي لهم عاوزه اخفض السعر على اقل مايكون .. وشوفي هيطلع معاهم ايه .. ده لو انتي مصرة على قبنوري

اما لو متفرقش معاكي اوي فشوفي عند السلاب الي على طريق المطار ( القاهرة ) .. عنده اشياء راائعه ومعظمها مستورد .. انا مش عارفه ايه الفرق بينه وبين اسعار قبنوري لاني مرحتش قبنوري قبل كده لكن السلاب دائما لو عاوزه حاجه نظيفة في تشطيبات المطبخ والحمام والاهم موديلات راقية وحلوة فشوفي عنده الاول ..

ومتنسيش طبعا تستخيري الاول لان دي حاجه المفروض بتعيش سنين فلازم تكوني مختاراها صح ..

ربنا معاكي ويوفقك في حاجه كويسه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

شكرا ضحى وهناء وسى السيدلردودكم

انا متفرقش معايا قبنورى او غيره

وانا كمان حسيت انه حرام ادفع المبلغ ده كله فمطبخ

بس انا لفيت على محلات بتعمل الوميتال تانية شغلها حلو من برة انما لو دققنا عالفنش والتشطيب النهائى بلاقيه طبعا شتان الفرق

طبعا قبنورى بيعمل حاجات عالية وتشطيبها ممتاز وعلى فكرة يا ضحى انا مختارتشس اى اكسيسوريز ابدا لان اساسا المطبخ عندى صغير 1.5*3متر وكمان فيه التلاجة والبوتاجاز

انا بالفعل رحت ورش الالوميتال ورحت كمان العالمية للمطابخ والعربية والامريكان

لقيت فارق السعر كبير اوى

فالمحلات الكبيرة دى بيحسبو ا بالمتر المربع يعنى القطعة ال فوق ملهاش علاقة بال تحت فبتطلع القيمة قريبة من سعر قبنورى

انما الورش العادية دى بتحسب القطعة ال فوق وال تحت مع بعض بالمتر وبيبدأمن 900 جنيه لغاية 1300 على اساس انتى هتختارى فيبر عادى ولا خشمونيوم لا ن واحد بيحتاج اضافات معينة سعرها بيختلف وكمان الاسعار دى من غير الرخام او الجرانيت

والرخام والجرانيت دول موال تانى على حسب امكانياتك يعنى مثلا عجبنى نوع جرانييت اسمه هيمالايا ده لقيته ب 3 اسعار واحد ب300 جنيه وواحد ب 750 جنيه وواحد ب 1800 جنيه

ربنا يسهل ان شاء الله ولما اخلص فالموضوه ده هوافيكم بالاحداث

ومشكورين للرد

تم تعديل بواسطة mama nona
رابط هذا التعليق

امبارح خلصت الاتفاق مع ورشة الوميتال لعمل المطبخ

طبعا انا كنت بتفق على احسن الخامات

الحسابات كالتالى

المتر الالوميتال ب 1100 جنيه بدون اى اضافات زى الرخام او الاستانلس ستيل او الاضاءات

التقفيلة كلها فايبر وش وضهر والرفوف كمان كلها الوميتال

(لان فيه ناس بتقفل الضهر فيبر ابيض او ابلكاش والرفوف بتكون خشب عادى

سعر الرخام بيتراوح من 300 ال 800 جنيه للمتر (ده الجرانيت )

الاستيل هيتكلف فى حدود 1000 جنيه ال هو الصفاية والحوامل والذراعات الهيدروليك والباكم (دى حاجات بتركب للضلف الغير تقليدية يعنى ال بتفتح لفوق)

ال مطبخ الاوزوو بتاعى ده هيتكلف فحدود 9000 جنيه (ليه معرفش .....شكله ميديش كده خالص )

عملت كمان تقفيلة للحمام للحوض والغسالة وضلفتين للفوط والشامبوهات وال1ى منه اتككلفت فحدود 2500 جنيه

طبعا الاسعار دى بيحسبو المتر الالوميتال متر طولى مش مربع

لانه لومربع يتكلف اكتر من كده (دى حسابات الشركات الكبيرة زى كتشن هاوس والعالمية للمطابخ )

اما المتر طولى يعنى القطعة ال فوق وال تحت يعتبرو متر واحد

وادعولى بقى المهندس يخلص فالوقت المحدد وميطفحنيش

سلام

رابط هذا التعليق

مبروك مقدما اختنا العزيزة وادعو اللة ان يحفظك ويحفظ اهل بيتك من كل شر ويعطيكم الصحة والعافية

وربنا يسهل للمهندس القيام بعملة ولا يعزبكم بمواعيد غير صحيحة

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

مبروك مقدما اختنا العزيزة وادعو اللة ان يحفظك ويحفظ اهل بيتك من كل شر ويعطيكم الصحة والعافية

وربنا يسهل للمهندس القيام بعملة ولا يعزبكم بمواعيد غير صحيحة

جزاك الله كل الخير

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

عن تجربة ..(لاحد اقاربي) المطابخ الالومنيوم شكل فقط وليست عملية ....والحشو الفيبر سهل جدااا انة يتكسر وساعات بيتأثر بالحرارة....سواء كان قبنوري او غيرة...

ممكن تشوفي ورشة خشب نضيفة....وهتلاقي عندة تصميمات مطابخ كتير ....اختاري واحد واعملية كلة خشب...وممكن تسيبية علي لونة الخشبي وممكن يترش لاكية مغسول...وبيتعمل فية نفس الديكورات والسبوتات ....بس هايبقي عملي ويعيش اكتر من الالومنيوم وارخص بكتيررررر....

وربنا يوفقك..

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
اخى الفاضل خشبونيو ام الوان الاثنين واحد الفرق فقط فى الشكل العام او بمعنى اخر الناحية الجمالية لكن ده الومنيوم ودة الومنيوم اللى بيحصل ان الالومنيوم بيتباع باللون الفضى العادى ويتم بعد ذلك التلوين الوان عادية اوخشبونيوم وعامة سعر المتر الوان يتراوح مابين 450 الى550 اما الخشبونيوم من700 الى900 وذلك حسب الارتفاعات والاضاءه والنواحى الخاصة بالديكور www.elhamdmetal.com

صراحة مطابخ شيك و حلوة جدا

و ياليت ترسلى على الخاص سعر المطبخ رقم 1 و 2 و 6 و 11

كامل مثلما هو معروض

و بنفس اللون

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

35 الف جنيه يعنى حوالى 4750 ايورو المبلغ ده لو حضرتك نزلتى بيه بلد زى ايطاليا مثلا ممكن تشترى مطبخ محترم وشيك اوى باقل من ثلث المبلغ ده هنقول الجمارك ماشى فى فكره احسن من كده وانتى قاعده تتسلى على الكومبيوت ادخلى موقع ikeaوالشركه دى عالميه بتصنع موبيليا بتشتريها فى كراتين وتركبيها بنفسك فى البيت واعتقد ان الجمارك مش هتكون مشكله لانها موبيليا غير مكتمله التصنيع والاسعار هتكون مريحه جدا عن تجربه

من قال لا اعلم فقد افتى

رابط هذا التعليق

اخى الفاضل خشبونيو ام الوان الاثنين واحد الفرق فقط فى الشكل العام او بمعنى اخر الناحية الجمالية لكن ده الومنيوم ودة الومنيوم اللى بيحصل ان الالومنيوم بيتباع باللون الفضى العادى ويتم بعد ذلك التلوين الوان عادية اوخشبونيوم وعامة سعر المتر الوان يتراوح مابين 450 الى550 اما الخشبونيوم من700 الى900 وذلك حسب الارتفاعات والاضاءه والنواحى الخاصة بالديكور www.elhamdmetal.com

استاذ صلاح عثمان

الاسعار ال حضرتك ذكرتها دى اكيده ؟؟

انا اشك فى كده

انا لفيت كل الشركات ال بتعمل مطابخ وكل الورش

ملقتشى ابدا اقل من 1000 جنيه للمتر الالوميتال

ومن 1500 جنيه للخشمونيوم

وبعدين انا فتحت الموقع بتاع حضرتك واتفرجت على الصور ال حضرتك بتقول عليها منتجاتنا

مطبخ رقم 1 و 4 دى مطابخ فبنورى

وحضرتك افتح موقع قبنورى هتلاقيهم اول حاجة بتتعرض

http://www.kabnoury.com/kitchens.html

وانا متأكده من كلامى لانى لما رحت قبنورى طلبت منه نفس المطبخين دول

معلهشى يا ريت حضرتك توضح اكتر

رابط هذا التعليق

الاستاذ/ صالح

لو سمحت بما انى مهتمة بالمطابخ اليومين دول ومتابعة للموضوع ده

فـيا ريت توضح حضرتك

انا مش فاهمة حضرتكك عملت اقتباسات عددهم 3 لكلام مامانونا لكن ماقولتش حاجة

هل عندك مشكلة فى صندوق الرد ولا انا اللى مش فاهمة

يا ريت توضح وترد على سؤالها بعد اذنك.......ممكن

اشكرك

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

لكل المهتمين بالموضوع

ده كان رد الاستاذ صلاح عالخاص

لا اكذب ولا اتجمل

ولكن اقول الحقيقة لانها اللاسعار الى بنشتغل بها اما المعارض المنتشرة مثل يونى تال -رانا مون وغيرهم اسعارهم كما تقولين اما نحن لانريد غير المكسب المعقل عشان ربنا يبارك اما الاقتباس من الاخرين فهذا ليس عيب فنحن نصنع جميع مايوجد بالكتالوجات حتى الاجنبية واكيد دى اسعار شغلنا والحمد لله سابقة اعمالنا مشرفه واسالى فى (هيئه مينا اسكندرية معهد البحوث الطبيه هوزا بيتش شرم الشيخ -كلية الزراعة -والعلوم السكندرية وخلافة مع التحية

رابط هذا التعليق

الاستاذ/ صالح

لو سمحت بما انى مهتمة بالمطابخ اليومين دول ومتابعة للموضوع ده

فـيا ريت توضح حضرتك

انا مش فاهمة حضرتكك عملت اقتباسات عددهم 3 لكلام مامانونا لكن ماقولتش حاجة

هل عندك مشكلة فى صندوق الرد ولا انا اللى مش فاهمة

يا ريت توضح وترد على سؤالها بعد اذنك.......ممكن

اشكرك

برضوااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا حول ولا قوة الا بالله

رابط هذا التعليق

لكل المهتمين بالموضوع

ده كان رد الاستاذ صلاح عالخاص

لا اكذب ولا اتجمل

ولكن اقول الحقيقة لانها اللاسعار الى بنشتغل بها اما المعارض المنتشرة مثل يونى تال -رانا مون وغيرهم اسعارهم كما تقولين اما نحن لانريد غير المكسب المعقل عشان ربنا يبارك اما الاقتباس من الاخرين فهذا ليس عيب فنحن نصنع جميع مايوجد بالكتالوجات حتى الاجنبية واكيد دى اسعار شغلنا والحمد لله سابقة اعمالنا مشرفه واسالى فى (هيئه مينا اسكندرية معهد البحوث الطبيه هوزا بيتش شرم الشيخ -كلية الزراعة -والعلوم السكندرية وخلافة مع التحية

وانا كمان يا ماما نونا جاتلى الرسالة دى منه

والله العظيم هى دى الاسعار المعقولة والمقبولة واللى بنشتغل بها وبنكسب والحمد لله لاكن اسعار المعارض عالية واحنا اللى بنع ملها الشغل مش بيجيبوه من بره وبعدين موضوع اقتباس تصميمات شىء وارد للجميع احينا بتجيبى كتالوج اجنبى وتقولى عايزة انفذ دة هل بنقول لا وشكرا

بس انا مش فاهمة هو مش بيرد علينا هنا ليه وبيبعت عالخاص .......ممكن توضيح؟؟

ومن غير اقتباسات الله يخليك

رابط هذا التعليق

انا اسف لسؤ التصرف ان كان هذا يرضيكى مع الاحتفاظ بحسن النية والله على ماقول شهيدا

يا استاذ صلاح انا سالت حضرتك على الاقتباسات اللى حضرتك عملتها من غير ولاااااااااا كلمة

لكن انا لم افترض سوء النية انا قلت لحضرتك انا كمان مهتمة وعاوزة الاسعار الحقيقية

حضرتك ماوضحتش هنا وارسلت لنا رسايل على الخاص.....صح ولا غلط

انا قصدى ان حضرتك تكتب عالعام عشان كل الناس تستفيد والله مش قصدى حاجة تانى

وعموما الف شكر لمجهودك وانا فعلا ذى مابقول لحضرتك فعلا عاوزة اعمل مطبخ فى شقتى وعشان كده كنت عاوزة استفهم بس

اما بالنسبة للمطابخ اللى حضرتك عارضها فيها حاجات حلوة فعلا ولو الاسعار كده فعلا تبقى كويسة جدااااااا

وشكرا على مجهودك مرة تانية وانا اسفة لو كنت فهمت غلط

رابط هذا التعليق

طب ده مش شغل القبنوري

قولولي ايه رأيكم فيه بصراحه

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

ودي وحدة حمام

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

اوبن كيتشن اورنج

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 54
      ربما يُهم هذا الموضوع قطاعا عريضا .. وربما لا يُهم إلا من كان شابا زى حالاتى تحت السبعين الموضوع هو ما يحتاجه كبار السن من رعاية فى مرحلة "تقفيل المشروع" .... إذا نظرنا إلى حياة الإنسان كمشروع .. فالنظرة السليمة له هى النظرة إلى المشروع ككل وليس إلى مرحلة البداية التى تتسم بكثرة الأعباء أو مرحلة التشغيل أو مرحلة بدء تحصيل المردود Pay Out فقط بل يجب النظر إلى دورته الكاملة Life Cycle .. يعنى من المهد إلى اللحد ولكى لا نغرق فى العموميات .. سأتخذ من نفسى مثالا لشرح فكرة الموضوع .. فقط لشرح
    • 4
      فى هذا الفيديو اقدم لمقترح صتدوق اسكان من خلال كتابى " نهاية مشكلة الاسكان الان " وهو فكر جديد بحيث  يكون الصندوق تابع للدولة وولا يدخل فى ميزانيتها وروافد الصندوق هى ضرائب مستحقة وبعض المقترحات المفيدة بحيث ان لا يبنى الشخص من اصل ماله انما من خلال الآتى :- 1- قرض حسن من صندوق الاسكان يسدد على دفعات  2- المشاركه مع مستاجريين والضامن صندوق الاسكان 3-الاتفاق مع شركة بناء وصندوق الاسكان هو الضامن واى شخص ليس عليه اى اعباء ضريبيه فى حالى الاستخدام  ورابط الفيديو  
    • 6
      على مدى سنين من اول ما اشتركت فى المنتدى من كذا سنة ....و قابلت ناس محترمة اعتبرهم اخوتى الذى جاد عليا بهم الزمن و فى هذا المنتدى الى وحشنى جداا من فترة كبيرة مدخلتوش ..كنا نتحدث بمنتهى الثقة ان العقار هو احسن استثمار لينا ولاولادنا بعد منا هل مازال هذا الاعتقاد سائد .... فى ظل الظروف المحيطة و التطور الرهيب فى الاحداث السياسية فى مصر هل مازال هذا الاعتقاد سائد ؟؟ هل الان وقت مناسب للشراء خاصة ان الاسعار منخفضة او ثابتة .. من اول الثورة وهل الخطوات القادمة من الاستفتاء على الدستور
    • 1
      ظل عم محمد ملقيا أمام باب أحد المستشفيات العامة التى كان يعالج بها وأخرجته ورفضت استمراره بها كما رفضت كل من الإسعاف والشرطة أن تتحمل مسئوليته لعدم التخصص أو التبعية ... مشيرين إلى رفض عدد من المستشفيات النفسية الخاصة دخول الراجل إليها برغم تطوع أحد فاعلى الخير بكل مصاريفه وبميزانية مفتوحة بحجة انه مش قريبه أو أخوه على حد قولهم. مات عم محمد لا ادري اذا كان قتيل برد الشتاء القارس او قتيل مجتمع فاسد .. فضلاً عن كونه ولد في مصر وأين ؟ علي بعد عدة امتار من أسوار المستشفي التي رفضت دخوله لسبب ي
    • 25
      هل الاشتراك فى نادي اصبح ضرورة وما هو برأيك افضل النوادي الموجودة فى مصر بأسعار مناسبة
  • أضف...