إنتقال للمحتوى

صورة

استخراج الفيش والتشبيه

• من فضلك قم بتسجيل الدخول للرد
98 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 bentbatota

bentbatota

Member

• 77 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 August 2008 - 06:43 AM

شوفوا يا جماعة عقدى حيخلص بعد شهرين وان شاء الله ناويه اقدم من مصر على الهجره واكيد طبعا فى التقديم حاكتب ان كنت فى السعوديه لمده سنتين طيب ايه العمل اطلع الفيش والتشبيه اقبل مااسافر وعارفه ان حينتهى بعد تلات شهور السؤ ال المهم ازاى فى مصر تطلع فيش وتشبيه من السعوديه ومنين ؟ وكم من الوقت حايخد؟ وجزاكم الله خيرا وكل سنه وانت طيبين بمناسبة رمضان
من يتهيب صعود الجبال يعش ابدا الدهر بين الحفر

#2 ELSHAMY

ELSHAMY

Advanced Member

• 1187 مشاركة
  • النوع:ذكر

تاريخ المشاركة 25 August 2008 - 09:30 AM

الأخت bentbatota

اذا كنتى ناوية على خروج نهائى بعد انتهاء عقدك الحالى فلازم تعملى الفيشه و التشبيه فى السعودية قبل سفرك

مش مهم ان مدة الفيشه و التشبيه 3 شهور لأنه بيمثل الفترة اللى انتى عشتيها فى السعودية..... و لكن هذا الأمر مش مطلوب منك الأن....ده بيجى فى المراحل الأخيرة من مشوار الهجرة و تعمليه فقط عندما يطلب منك ...اذا كنتى فى مصر فى هذا الوقت حتعمليه فى مصر و بذلك حيكون لسه فى الصلاحية.

فى السعودية.... أسألى فين (حسب المدينة اللى انتى ساكنة فيها) عن هيئة الأدعاء و التحقيق المدنى (تابعة لوزارة الداخلية)

بالتوفيق
كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

#3 albostamy

albostamy

Advanced Member

• 417 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 August 2008 - 10:53 AM

سلام

اعتقد انه يجب التقديم على الهجرة من السعودية لان الاوراق بتروح مكتب لندن وبتخلص في نص الوقت الي ممكن يطول لمدة 4 سنوات لو كان التقديم من مصر

الفيش والتشبيه حيكون بعد سنة او اثنين وممكن تعمليه من مصر لان حيكون في تحديث لبياناتك وحتذكري انك تعيش في مصر في ذلك الوقت وتركتي السعودية

وماتنسيش تحطي عنوانك الدائم - مصر - مش السعودية
تاريخ تقديم الطلب 25/8/2007
تاريخ رقم الملف 10/9/2007
تاريخ طلب الابديت 2/11/2009
تاريخ الابديت الثاني 3/8/2011
تاريخ طلب الميدكال 18/11/2011
تاريخ طلب الجوازات 18/1/2012
تاريخ الفيزا 31/1/2012
بلد التقديم الكويت مكتب لندن
نوع الطلب فديرال

#4 bentbatota

bentbatota

Member

• 77 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 August 2008 - 12:12 PM

بجد انا مش مصدقه نفسى الدكتور الشامى بيجواب عن سؤالى شكرا بل مليون شكرا على ردك يا دكتور ويجزاك الله كل خير ويجعله فى ميزان حسناتك وبصراحه لما سالت فى قسم الشرطه هنا طلع مابيعرفوا اى

شىء ولا عمرهم سمعوا عنه واخوه مصريين ققلولى انه من السفاره فى الرياض واستغربت ايه العلاقه ؟ ان شاء الله حاعمل زى ما حضرتك قلت وربنا يسهلها

الاخ البسطامى شكرا جزيلا على الرد و ان شاء الله لو لينا نصييب نكمل فى السعوديه حيكون التقديم منها

#5 الأهلاوي الأصيل

الأهلاوي الأصيل

Advanced Member

• 421 مشاركة
  • المكان:مصر

تاريخ المشاركة 25 August 2008 - 01:41 PM

بجد انا مش مصدقه نفسى الدكتور الشامى بيجواب عن سؤالى شكرا بل مليون شكرا على ردك يا دكتور ويجزاك الله كل خير ويجعله فى ميزان حسناتك وبصراحه لما سالت فى قسم الشرطه هنا طلع مابيعرفوا اى

شىء ولا عمرهم سمعوا عنه واخوه مصريين ققلولى انه من السفاره فى الرياض واستغربت ايه العلاقه ؟ ان شاء الله حاعمل زى ما حضرتك قلت وربنا يسهلها

الاخ البسطامى شكرا جزيلا على الرد و ان شاء الله لو لينا نصييب نكمل فى السعوديه حيكون التقديم منها

حاولي تقدمي من السعودية عشان هيبقى أحسن ، وكل ما كان أسرع كل ما كان أحسن عشان تلحقي دور في الطابور
بخصوص الفيش والتشبيه طلعيه من السعودية قبل ما تسيبيها نهائي بفترة بسيطة ، هو صالح طالما ما عشتيش في السعودية بعده أكتر من 6 شهور بغض النظر عن أي كلام مكتوب عليه ، ولما تيجي تبعتي ورقك وضحي في ورقة منفصلة أنك غادرتي السعودية نهائياً بعد ما عملتي الفيش على طول، وهما عارفين الحكاية دي لإنها أكيد عدت عليهم كتير

#6 hosiny

hosiny

Advanced Member

• 317 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 August 2008 - 08:57 PM

المعلومة دي اكيده يا اهلاوي يا اصيل؟؟؟
تعرف حد عمل الحركة دي و قبلوا منوا افيش؟؟؟

#7 الأهلاوي الأصيل

الأهلاوي الأصيل

Advanced Member

• 421 مشاركة

تاريخ المشاركة 26 August 2008 - 08:45 AM

المعلومة أنا متأكد منها إن شاء الله
وهي مكتوبة في ال guide اللي بتنزله من على موقع الهجرة، وكاتبين كمان إن الفيش والتشبيه police clearence certificate شرط لا يمكن التغاضي عنه من كل بلد عشت فيها بعد سن 18 سنة لمدة تزيد عن 6 شهور، وإن لو فيه بلد عشت فيها أكتر من 6 شهور لازم تجيب منها الفيش والتشبيه حتى لو أدى الأمر إنك تروحها مخصوص عشان تعمله.
إنما الحقيقة معرفش حد عملها قبل كده.

#8 mezo

mezo

Full Member

• 233 مشاركة

تاريخ المشاركة 26 August 2008 - 09:21 AM

طب الى ساب السعودية من فترة هيعرف يعمله ازاى لانك حتى لو رحت هناك مفيش ورقة بتتطلع من غير اذن الكفيل بجد محتاجين حد يفيدنا فى الموضوع ده

#9 الأهلاوي الأصيل

الأهلاوي الأصيل

Advanced Member

• 421 مشاركة

تاريخ المشاركة 26 August 2008 - 10:31 AM

طب الى ساب السعودية من فترة هيعرف يعمله ازاى لانك حتى لو رحت هناك مفيش ورقة بتتطلع من غير اذن الكفيل بجد محتاجين حد يفيدنا فى الموضوع ده

مش عارف
لكن أتوقع إنك ممكن تعمله في السفارة السعودية في القاهرة

#10 albostamy

albostamy

Advanced Member

• 417 مشاركة

تاريخ المشاركة 26 August 2008 - 12:54 PM

الاهلاوي الاصيل

قلت انك قدمت اختبار الانجليزي خلال الاسبوعين الي فاتو , ياريت تقلنا الي حصل معاك وكم كانت النتيجة
تاريخ تقديم الطلب 25/8/2007
تاريخ رقم الملف 10/9/2007
تاريخ طلب الابديت 2/11/2009
تاريخ الابديت الثاني 3/8/2011
تاريخ طلب الميدكال 18/11/2011
تاريخ طلب الجوازات 18/1/2012
تاريخ الفيزا 31/1/2012
بلد التقديم الكويت مكتب لندن
نوع الطلب فديرال

#11 الأهلاوي الأصيل

الأهلاوي الأصيل

Advanced Member

• 421 مشاركة

تاريخ المشاركة 26 August 2008 - 01:00 PM

الاهلاوي الاصيل

قلت انك قدمت اختبار الانجليزي خلال الاسبوعين الي فاتو , ياريت تقلنا الي حصل معاك وكم كانت النتيجة

أنا امتحاني كان academic
وجبت 6.5 - 7 - 5.5 - 5.5 والأوفر أول 6
للأسف مضطر أعيده لإنه كنت محتاج أجيب 6.5 على الأقل

#12 supersuper

supersuper

Full Member

• 224 مشاركة

تاريخ المشاركة 26 August 2008 - 01:41 PM

المعلومة أنا متأكد منها إن شاء الله
وهي مكتوبة في ال guide اللي بتنزله من على موقع الهجرة، وكاتبين كمان إن الفيش والتشبيه police clearence certificate شرط لا يمكن التغاضي عنه من كل بلد عشت فيها بعد سن 18 سنة لمدة تزيد عن 6 شهور، وإن لو فيه بلد عشت فيها أكتر من 6 شهور لازم تجيب منها الفيش والتشبيه حتى لو أدى الأمر إنك تروحها مخصوص عشان تعمله.
إنما الحقيقة معرفش حد عملها قبل كده.

انا هيك برضو بعرف انه لازم تجيبه بس بخصوص المدة اتوقع انه من كل بلد عشت فيها سنة على الاقل وليس 6 اشهر
بس برجع اتأكد من هاي المعلومة

مع انه الموضوع بغلب يعني انا عشت في 4 بلاد بعد الـ 18 راح اتغلب في الموضوع :roseop:
لو يعملوها بس من البلد الحالي وخلص

#13 om reham

om reham

Full Member

• 161 مشاركة
  • النوع:أنثى

تاريخ المشاركة 26 August 2008 - 05:55 PM

سآل أرجوكم الفيش وتشبيه الا للذى علي اسمه الملف او حتي لزوجه اواالزوج المرافك ولكم جزيل الشكر
دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)
اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

#14 الأهلاوي الأصيل

الأهلاوي الأصيل

Advanced Member

• 421 مشاركة

تاريخ المشاركة 26 August 2008 - 08:51 PM

سآل أرجوكم الفيش وتشبيه الا للذى علي اسمه الملف او حتي لزوجه اواالزوج المرافك ولكم جزيل الشكر

الاثنين
أي حد في الملف ينطبق عليه شرط الإقامة في بلد أكتر من 6 شهور بعد سن 18 سنة + البلد الأصلي
الزوج والزوجة وأي حد من الأبناء ينطبق عليه الكلام ده

#15 bentbatota

bentbatota

Member

• 77 مشاركة

تاريخ المشاركة 27 August 2008 - 12:53 PM

يا جماعة انا بقى لى يومين بادور على هيئة الادعاء والتحقيق المدنى فى الحته الى انا فيها باردوه مفيش حد عارف حاجه فقررت انى ان شاء الله حروح اعمله فى الرياض لانها اقرب مدينه ليا السؤال فين بتعمل الفيش والتشبيه فى الرياض؟ لان قبل كده اتصلت بوزارة الداخليه وسالتهم على الموضوع وبردوه حولونى لكل مكاتب الوزاره ومفيش حد عارف حاجه ؟ واخر شىء ان بيعملوه فى سفارتنا هل ده صحيح ؟ فى حد يعرف عنوان هيئة الادعاء والتحقيق المدنى فى الرياض ؟ بياخد وقت اد ايه؟ فى اخت عملت فيش وتشبيه فى الرياض ؟و جزاكم الله خيرا

0 عضو (أعضاء) يشاهدون هذا الموضوع

0 الأعضاء, 0 الزوار, 0 مجهولين

زار هذا الموضوع 93 عضو

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , abuzyaad, ماسكلان, Ahmed memo, ahmedmaklof, ahmedsalam, محمد حسنى, محمود الكيميائى, akramgroup, Alex, ambition, amirmorkos, arsany magdy, aymanology, azzwm, منتال, bboules, capitshino, ايهاب المصرى, ايهاب طنطاوى, اروى, اكرم حمدي, detective, Doctor style, dodo, egyptawy, بيبو كندا, بيرو, emadg, Emy eldery, engamino, Fady Fouad, gboutros, hamadahussein, hanydlt, haythammustafa, hazemtara, hoshos, hosiny, HossamSabri, دون كاملو, jassom711, Kareem the Angel, kaza, maramero, medoo, medopharm, mezo, mhelmi, midomansour, mina r, mnabil, mohamedECL, mohammed alhelaly, Morial, Motorizer, muhamedfathi, رونا, صيدلى كندى, omarmahdi, petro, Rock, samaaraof, sawah, sayedmido, simpleDeveloper, tassneem, عمرو السيد, عبود على الحدود, veganode, voodoo, waaaf, إيوان, نور السما, كيبيك