إنتقال للمحتوى

صورة
- - - - -

ما هي تكاليف المعيشة في قطر؟

• من فضلك قم بتسجيل الدخول للرد
8 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 خالد م ص ر ي

خالد م ص ر ي

• MemberN
  • 3 مشاركة

تاريخ المشاركة 21 September 2008 - 07:23 PM

السلام عليكم

أنا صيدلي في مصر...

قدامي عقد لقطر بـ5200ريال قطري وبدون بدلات...

هل هذا العقد جيد؟ أم أن المعيشة هناك مرتفعة والمرتب لن استطيع توفير مبلغ كبير منه؟

- ارغب في توفير 50 ألف جنيه في السنة على الأقل-

ما رأيكم في العقد؟

وشكرا لكل من يشارك بمعلومة

تم التعديل بواسطة خالد م ص ر ي, 21 September 2008 - 07:24 PM.

#2 osmel33

osmel33

Advanced Member

• 694 مشاركة
  • النوع:ذكر
  • المكان:في الدنيا إلى حين

تاريخ المشاركة 22 September 2008 - 10:31 AM

السلام عليكم الأخ خالد

أولاً الراتب ضعيف جداً جداً جداً انت للأسف ماتقدرش تعيش بيه مش تحوش كمان
لابد أن تنتبه للأتي فى حالة السفر لقطر تحديداً
1- سكن أو بدل سكن ملائم فى حالة أنك متزوج السكن هنا بيبتدى بــ 7000 ريال فى الشهر وفى أماكن بعيدة شوية عن الدوحة ولو عازب مش أقل من 2000 ريال وتسكن مع مجموعة
2- هنا لابد أن تشترى سيارة لأن الإنتقالات صعبة جداً والسيارة القسط بتبدأ من 1500 ريال وده طبعاً بيكون من راتبك
3- فى حالة انك متزوج مش هاتقدر تصرف أقل من 3000 ريال مصاريف بيت فى الشهر أو على الأقل 2500

أرجوا ايضاح حالتك عازب ولا متزوج ولو متزوج عندك أولاد فى مدارس ولا لأ ، وحالة إذا كانوا كلموك فى بدل سكن ولا لأ وأخيراً تمنياتي لك بكل الخير

#3 osmel33

osmel33

Advanced Member

• 694 مشاركة

تاريخ المشاركة 22 September 2008 - 11:01 AM

الأخ خالد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا الراتب للأسف الشديد ضعيف جداً جداً جداً فالحياة مرتفعة جداً جداً فى الدوحة وبخاصة السكن ومش هاتقدر تعيش بالراتب ده ناهيك عن انك مش هاتعرف تحوش فلابد تاخد بالك من بعض الأمور الهامة للمعيشة فى قطر

1- السكن فى حالتك بتقول مافيش بدلات وبالتالي يعنى مافيش بدل سكن أو سكن والسكن هنا لو انت متزوج مش هايقل بحال من الأحوال عن 7000 ريال فى الشهر وفى ضواحى الدوحة مش الدوحة نفسها كمان أو لو عازب مش هايقل عن 2000 ريال وهاتسكن مع مجموعة
2- لابد من توافر سيارة ولو جبت سيارة بالقسط مش هايقل قسطها عن 1500 ريال شهرى
3- فى حالة انك متزوح مصارف البيت والذى منه مش هاتقل عن 3000 ريال قول مش أقل من 2500 ريال

برجاء توضيح حالتك متزوج أم عازب ولو متزوج عندك ولاد فى مدارس ولا لأ لأن دى ميزانية تانية وربنا يعينك

#4 خالد م ص ر ي

خالد م ص ر ي

• MemberN
  • 3 مشاركة

تاريخ المشاركة 22 September 2008 - 11:49 AM

الأخ خالد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا الراتب للأسف الشديد ضعيف جداً جداً جداً فالحياة مرتفعة جداً جداً فى الدوحة وبخاصة السكن ومش هاتقدر تعيش بالراتب ده ناهيك عن انك مش هاتعرف تحوش فلابد تاخد بالك من بعض الأمور الهامة للمعيشة فى قطر

1- السكن فى حالتك بتقول مافيش بدلات وبالتالي يعنى مافيش بدل سكن أو سكن والسكن هنا لو انت متزوج مش هايقل بحال من الأحوال عن 7000 ريال فى الشهر وفى ضواحى الدوحة مش الدوحة نفسها كمان أو لو عازب مش هايقل عن 2000 ريال وهاتسكن مع مجموعة
2- لابد من توافر سيارة ولو جبت سيارة بالقسط مش هايقل قسطها عن 1500 ريال شهرى
3- فى حالة انك متزوح مصارف البيت والذى منه مش هاتقل عن 3000 ريال قول مش أقل من 2500 ريال

برجاء توضيح حالتك متزوج أم عازب ولو متزوج عندك ولاد فى مدارس ولا لأ لأن دى ميزانية تانية وربنا يعينك

جزاكم الله خيرا على الاهتمام والرد...

أنا أعزب...

بس لو سمحت ممكن توضح لي اكتر... او تأكد لي اكتر نقطة بدل السكن...

أنا مذهووووول من الارقام اللي حضرتك قلتها....

7000 في الشهر للسكن؟!!!!!!!!!! و2000 في الشهر ومع مجموعة؟!!!!!! غير قسط السيارة ومصاريف المعيشة؟!!!!!!

طيب اتبقى ايه للواحد يحوشه؟!!!!!!!

تم التعديل بواسطة خالد م ص ر ي, 22 September 2008 - 12:24 PM.

#5 osmel33

osmel33

Advanced Member

• 694 مشاركة

تاريخ المشاركة 22 September 2008 - 03:14 PM

والله فعلاً يا خالد الأرقام تخض بس هو ده الواقع
انت لو تابعت قطر الفترة اللى فاتت كانت الأولى فى معدل دخل الفرد بين دول مجلس التعاون الخليجي حتى الإمارات ما وقفتش قصادها ودلوقت داخله على أعلى معدل دخل فى العالم وده طبعاً علشان بلد صغير والدخول فيه فعلاً مرتفعة (طبعاً للمواطنين أو الأجانب ذوى العيون الخضر) يعنى أنا والله مش عارف انت جبت الراتب ده منين لأنه راتب قليل جداً وطبعاً زيادة الرواتب تعنى زيادة وغلاء فى المعيشة وبخاصة السكن ، والسكن على فكرة أبو 7000 ريال فى الشهر ده سكن عائلى مكون من غرفتين نوم وموجود فى المنطقة الصناعية يعنى كمان مش فى الدوحة داخل الدوحة بقى نفس السكن مش هايقل عن 9000 أو 10000 ريال فى الشهر، أما سكن العزاب فعلاً فى داخل الدوحة هايكون مشترك ومش هايقل عن 2000 ريال فى الشهر وممكن أكتر كمان
أما بخصوص السيارة هنا التاكسى ممكن يكون غالى يعنى بداية فتح البونديرة 4 ريال وده طبعاً لو لقيته لكن فيه اتوبيس وده طبعاً بمواعيد علشان كده هنا السيارة لابد منها يبقى لازم تجيب واحدة وزى ما قولتلك قسطها مش هايقل عن 1500
أما تكاليف المعيشة فيعنى أنا مش عارف أقولك أرقام محددة فى الموضوع ده لأنه موضوع نسبي فيه واحد عايش باكل كويس وبيشرب كويس وفيه طبعاً اللى بيديق على نفسه لكن انا طبعاً عارف مصاريف المنزل اللى تخص المتزوجين اللى أنا منهم :lol: واللى ما ينفعش بند من البنود نتنازل عنه

#6 samady

samady

Full Member

• 184 مشاركة

تاريخ المشاركة 22 September 2008 - 08:31 PM

الدكتور خالد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا صيدلي عايش في قطر من 2005 وكلام الأخ أوسميل مضبوظ 100 في 100 5200 مشفي من غير بدلات ده راتب ضعيف ممكن يكفيك وانت فرداني بس اول ماتقول ياجواز يبقى سلامتك :roseop:
انت قدامك حل من اتنين
1) تطلب منهم انهم يوفرولك السكن لأن ده أغلى حاجة في قطر ولو موافقوش متوافقش انت كمان :unsure:
2)تيجي قطر وتستحمل كام سنة لحد مربنا يكرمك بحاجة أحسن امتى وازاى ده في علم علام الغيوب
عليك بتقوى الله إن كنت غافلاً
يأتيك بالأرزاق من حيث لا تدري

فكيف تخاف الفقر والله رازقا
وقد رزق الطير والحوت في البحر

#7 خالد م ص ر ي

خالد م ص ر ي

• MemberN
  • 3 مشاركة

تاريخ المشاركة 22 September 2008 - 10:26 PM

الدكتور خالد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا صيدلي عايش في قطر من 2005 وكلام الأخ أوسميل مضبوظ 100 في 100 5200 مشفي من غير بدلات ده راتب ضعيف ممكن يكفيك وانت فرداني بس اول ماتقول ياجواز يبقى سلامتك :roseop:
انت قدامك حل من اتنين
1) تطلب منهم انهم يوفرولك السكن لأن ده أغلى حاجة في قطر ولو موافقوش متوافقش انت كمان :unsure:
2)تيجي قطر وتستحمل كام سنة لحد مربنا يكرمك بحاجة أحسن امتى وازاى ده في علم علام الغيوب

طيب لو عقد ب 5500 ريال مع توفير سكن....ما رأيك فيه؟

وما هو متوسط الاجور الجيدة في قطر بصفة عامة؟

- في السعودية مثلا...اليومين دول افضل عقد بيكون ب5الاف ريال + بدلات...والمتوسط 4ونص + بدلات... والعهادي 3500 + بدلات... والمنخفض اقل من كدة -

التكاليف لي كعازب هتبقى تقريبا كام؟

وممكن تكلمنا ولو باختصار عن طبيعة عمل الصيادلة في قطر؟

وجزاكم الله خيرا

#8 alaqrabalmasry

alaqrabalmasry

• 18 مشاركة
  • المكان:مصر

تاريخ المشاركة 23 September 2008 - 12:33 AM

طيب ياجماعة لو متزوج وعنده اطفال المصاريف تكون في حدود كام؟؟ وراتب الدكتور يكون في حدود كام لو هيوفرو السكن؟؟
في البدء كان البحر والبر هو استثناء
في البدء كنت أنت ثم كانت النساء

#9 osmel33

osmel33

Advanced Member

• 694 مشاركة

تاريخ المشاركة 23 September 2008 - 08:36 AM

طيب ياجماعة لو متزوج وعنده اطفال المصاريف تكون في حدود كام؟؟ وراتب الدكتور يكون في حدود كام لو هيوفرو السكن؟؟

الدكتور المحترم أنا شوفت مداخلتك فى حوارات المصريين فى قطر وأعتقد أنك قولت ان معروض عليك 9000 + سكن والله الراتب ده معقول بس مش حلو برضه وفى حالة انك أب لثلاث أبناء (ذى حالاتى يعنى) فالمصاريف هاتكون مرتفعة وممكن نقول
1- الولاد فى المدارس طبعاً لا يمكن أن تدخلهم مدرسة حكومية إلا لو كنت بتشتغل فى حكومة وحالتك انك فى مجمع عيادات خاصة بالمناسبة مجمع العيادات ده أسمه أيه لأنى لى أصدقاء كتير صيادلة وأطباء فى أماكن كتير وممكن أسألهم عليه
2- حالة ولادك عايز تدخلهم مدرسة لغات وطبعاً دى المطب اللى كلنا وقعنا فيه أنك تسأل فيقولولك "المدرسة المصرية للغات" أياك ثم أياك ثم أياك المدرسة دى فاشلة بمعنى الكلمة مدير فاشل وإدارة وعلم كوليكشن من الفشل وكمان فيه شوية نصب ولى فى منتديات كتيير حكيت على البلاوى اللى أنا شوفتها منهم على العموم فيه بقى المدارس القطرية المستقلة ودى برضه مش قد كده ويأتى أخيرا المدارس الدولية ودى طبعاً مصاريفها حدث ولا حرج :lol:
3- مصاريفك المنزلية هاتكون ما بين 2500 و 3000 ريال شهرياً
4- مدرسة سواقة علشان تطلع الرخصة ما بين 1250ريال لو معاك رخصة مصرية أو 2300 ريال لو ما معاكش وهاتتعلم
5- قسط سيارة يبدأ من 1500 ريال وعلى فكرة لو ليك فى السيارات الغلبانة اللى تمشى الحال فيه سيارات فى حدود 10000 ريال بس طبعاً ها تتحمل نتيجة اختيارك
6- بخصوص الإمتحان حدد أيه نوعه علشان الأخوة الأفاضل يقدروا يساعدوك
7- بخصوص السكن وضح هل سيعطونك سكن جاهز ومؤثث ولا هايدولك بدل سكن وحدد البدل علشان نقدر نساعدك اذا كان مناس ولا لأ
أخيراً حاول على قد ما تقدر أنك ترفع الراتب مع تمنيات صادقة بالتوفيق :lol:

0 عضو (أعضاء) يستعرضون هذا المنتدى

0 أعضاء, 0 زوار, 0 أعضاء متخفين

زار هذا الموضوع 42 عضو

, , , , , , , , , , , , , , , , AbuZeyad, Ahmed Hamed, ALMOSAFER, Alshiekh, ayad, ابو حودة, ابو عبد الله, egyprogramer, engy_hassan, تقى الله, FidoMido, خالد صالح, kitkat, matroh, Medoo00o, MohammadMohammed, Mohammed Salem, nightmare, rkamar, sharqwi, عماد طاهر, عمر الاسمعلاوي, غازي, عصام أبوالفتح, veganode, هيثم Haitham