اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ثلاجة توشيبا بابين ام ثلاثة ؟ (ارجو المساعدة)

kemek

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جماعة انا مقبل على شراء ثلاجة جديدة واخيرا وقع اختياري على توشيبا العربي تعتبر من احسن الانواع المصنعه في مصر

واقتصادية والصيانه بها سهله وغير مكلفة

طرحت الشركة نوعين من الثلاجات النوع العادي المعروف بباب للفريزر وباب للثلاجة ونوع بثلاثة ابواب واحد فريزر وواحد للثلاجة وواحد اسفل الثلاجة للخضار

في بادىء الامر كنت متحمس للنوع ذات الثلاثه ابواب ولكن احد الباعه خوفني منها فقال ( ان قوة التوزيع على 3 حتقلل من كفائة التجميد حيث ان كمية التبريد

في الفريزر حتقل حبة وحتبان قوي كل ما التلاجة تقدم ) الراجل كلامه منظقي بس برضو ما ينفعش تحكم من كلام واحد بس وغير ان الثلاجة دي على كلام الراجل جديدة

يعني لسه مشاكلها ماظهرتش

وده زي ما بيقولوا ممكن تكون افتكاسه منه حاجة كمان الزرار المسئول عن فصل درج الخضار حسيت انه ضعيف حبة فبرضو قلقت

فاني اتساءل ايه رايكم في الموضوع ده وهل حد جاب الثلاجة دي وعملت معاه مشاكل او حد يعرف عن حاجة عن الثلاحة دي او ثلاجات توشيبا العربي عموما

وشكراا

تم تعديل بواسطة kemek
رابط هذا التعليق

مفيش حاجة إسمها كده ..

ده كلام غير مبني على أي أساس ..

مش ممكن الشركة المصنعة أو المصممة أصلاً لهذا الموديل مش عاملة حساباتها .. ومستنيه بائع أجهزة منزلية يقيم لهم الثلاجة ...

هذه الثلاجة ليست من إبتكار العربي في مصر .. ولكنها منتج مصمم من شركة توشيبا باليابان ..

أنا شخصياً كان عندي ثلاجة بنفس تلك المواصفات .. كانت رائعة ... ولكن كان يعيبها صغر حجمها (بالنسبة لي)

تحياتي

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

شكرا اخي اسد على الرد السريع والتشجيع عشان صراحة انا مايل اني اجيبها

ولكن للعلم هناك اختلاف بين منتجات توشيبا العالمية ومنتجات توشيبا العربي او بمعنى اصح شوف تلاجة توشيبا مستوردة حتلاقيها مختلفة تماما عن تلاجات توشيبا العربي في التقنيات وكل حاجة وعمرك ما تلاقي التلاجة اللي عندنا في مصر موجودة غير في مصر

ها يا جماعة رأيكم ايه في الموضوع

رابط هذا التعليق

ان كان عندى التلاجة العادية (بابين يعنى ) فى مصر وفضلت معايا 5 سنين لغاية ماسافرت وماكنش فيها مشكلة خاااالص الحمد لله

لكن بالنسبة للتلاجة الثلاثة ابواب فانا اعرف ناس استخدموها اكتر من سنتين وبرضه مافيش مشكلة لغاية ماسبتهم :redrose:

عموما منتجات توشيبا العربى فعلا جيدة جدا ورأيى تصللى استخارة قبل ماتنزل تشترى وتتوكل على الله ولو فيها خير هتلاقى نفسك مروح بيها clwn:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...