اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار من الاخوة فى كندا

Recommended Posts

:unsure: السلام عليكم

وكل سنة وانتم طيبين معلش هتقل عليكم انا اختكم فى الله نجفة اعمل بالخليج وقدمت على هجرة لكندا بس لسه مردوش على قالولى بعد 3 شهور بعد ال assessment وانا سجلت فى جامعة البرتا عشان اعمل معادلة انا معى بكارليوس تمريض وسجلت معاهم ولسه محددوش ميعاد الامتحان بس قالولى انا ممكن احصل على تصريح عمل مؤقت لمده 8 شهور وخلال هذ الفترة لازم اكون اجتزت الامتحان لانى ال there 's no renew for temporary work premit

دلوئتى انا محتارة هل اجازف واروح اشتغل بتصريح العمل المؤقت لحد ما اعمل الامتحان ولا اظل مكانى لحد مخلص الامتحان والهجرة وكل شيء وهل لو لاقيت اوفر فى اى مستشفى هناك هل المستشفي هتدينى فيزا ولا انا اللى المفروض اجيبها معلش اطلت عليكم

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

وجهة نظر

انا تقريبا بفكر بنفس الأسلوب اني اطلع اكمل دراسة عن طريق هجرة وبرضه في جامعة البرتا. الدراسة للمهاجر ارخص من الطلاب الأجانب الغير كنديين وفي نفس ذات الوقت ساعات العمل مفتوحة ممكن 24 ساعة والإقامة في اي مكان وممكن الحصول على الجنسية بعد 3 سنوات.

بس انا مش هجازف واروح اشتغل بتصريح مؤقت واسيب شغلي الا اذا اضطررت

ديم مق

قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي

عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

يا ا خواني انتو تاعبين نفسكم جدا في موضوع ielts علي فكرة التقديم للهجرة عن طريق الفدرال صعب و طويل بالذات من اول شهر 9 2006 لان كل الناس بعتت ال cv بتاعتها و مستنين و اقرب ميعاد للانتر فيو لن يقل عن 3.5سنوات( ده كلام السفارة بعد تقديم الاوراق)

الاسهل و الاسرع هي كيبيك اتعلم شوية فرنساوي و اتكل علي الله مبيرفضوش حد في الانترفيو و الموضوع كله بيخلص فب حدود 1.5 او 2 سنة و تكون في مطار مونتريال

رابط هذا التعليق

يا ا خواني انتو تاعبين نفسكم جدا في موضوع ielts علي فكرة التقديم للهجرة عن طريق الفدرال صعب و طويل بالذات من اول شهر 9 2006 لان كل الناس بعتت ال cv بتاعتها و مستنين و اقرب ميعاد للانتر فيو لن يقل عن 3.5سنوات( ده كلام السفارة بعد تقديم الاوراق)

الاسهل و الاسرع هي كيبيك اتعلم شوية فرنساوي و اتكل علي الله مبيرفضوش حد في الانترفيو و الموضوع كله بيخلص فب حدود 1.5 او 2 سنة و تكون في مطار مونتريال

الاخ سنيبر

كيبيك دى لو انت عاوز اى حاجة من ريحة كندا والسلام

برده يعنى الواحد يحب يعيش حياته فى اى مكان يروحة على حد علمى كيبيك دى منطقة نائية وليها قوانين وبولوسي غير باقي كندا

ثم احنا مش مهاجريين طفش لا فنتزة يعنى يا هجرة تحس وضع من الوضع الحالى يا بلاها مش ناقصين بهدلة

تحياتى

نجفة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة نجفة

للاسف معلوماتك غير صحيحة فمقاطعة كيبك و مدينة مونريال بالذات من اجمل بلاد الدنيا و من اعلى مستويات المعيشة فى العالم و هوة مين بس يقدر يروح مونريال :) wst::

اللهم بلغنا كندا

اللهم نور طريق الاخت نجفة wst:: wst::

و تقبلى تحياتى

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة نجفة

للاسف معلوماتك غير صحيحة فمقاطعة كيبك و مدينة مونريال بالذات من اجمل بلاد الدنيا و من اعلى مستويات المعيشة فى العالم و هوة مين بس يقدر يروح مونريال wst:: wst::

اللهم بلغنا كندا

اللهم نور طريق الاخت نجفة wst:: wst::

:) حلوة منك ميرسي بس كدا هاعمى بقي من كتر النور عشان wst::

و تقبلى تحياتى

:D

اللهم نور طريق الللى ضللنى واتفترى على كيبيك وقالى عليها بيئه wst:: wst:: والله ينويلك مرادك وتزور كيبيك ومنتريال

تحياتى نجفة المنورة

.

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
الاخت الفاضلة نجفة

للاسف معلوماتك غير صحيحة فمقاطعة كيبك و مدينة مونريال بالذات من اجمل بلاد الدنيا و من اعلى مستويات المعيشة فى العالم و هوة مين بس يقدر يروح مونريال :lol: :lol:

اللهم بلغنا كندا

اللهم نور طريق الاخت نجفة :lol: :lol:

و تقبلى تحياتى

ايوه كده يا اخ اسكندريه تانى يسلم كيبوردك

على فكره يا نجفه انا عايشه فى ضواحى مونتريال ولو عايزه تاخدى فكره عن مميزات كيبيك ومونتريال ادعوكى لقراءه مداخلات wagdi و walidsm و مداخلاتى تحت موضوع كل ما تريد ان تعرفه عن كندا

وعشان تعرفى قد ايه انا باحب كيبيك اقدر اقولك انى لو ادونى الاختيار فى انى اعيش فى اى مكان فى العالم حاختار كيبيك

بالذات مونترال وضواحيها بتمثل التوازن الجميل بين الحياه الامريكيه والحياه الاوروبيه

تحياتى

رابط هذا التعليق

ايوه كده يا اخ اسكندريه تانى يسلم كيبوردك

على فكره يا نجفه انا عايشه فى ضواحى مونتريال ولو عايزه تاخدى فكره عن مميزات كيبيك ومونتريال ادعوكى لقراءه مداخلات wagdi و walidsm و مداخلاتى تحت موضوع كل ما تريد ان تعرفه عن كندا

وعشان تعرفى قد ايه انا باحب كيبيك اقدر اقولك انى لو ادونى الاختيار فى انى اعيش فى اى مكان فى العالم حاختار كيبيك

بالذات مونترال وضواحيها بتمثل التوازن الجميل بين الحياه الامريكيه والحياه الاوروبيه

تحياتى

مش فانكوفر احلى يا مدام جيهان :lol:

والكلام ده وفقا لتقارير الأمم المتحدة

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

ياعم حازم انا ماليش دعوه بالامم المتحده انا اسكندرانيه ولو قلتلى القاهره احلى ولا اسكندريه حقول اسكندريه طبعا ولو قلتلى مونتريال احلى ولا فانكوفر حاقولك مونتريال

بس بجد انا مارحتش فانكوفر و ماقدرش اقارنها بمونتريال لكن سمعت انها حلوه

انا مش عايزه نجفه تسقط كيبيك من اعتبارها لانها سمعت انها مش حلوه وبعدين انت لازم تشجع مونتريال ولا ناسي انك لك عندنا واحد مكرونه فى الفرن

رابط هذا التعليق

انا مش عايزه نجفه تسقط كيبيك من اعتبارها لانها سمعت انها مش حلوه وبعدين انت لازم تشجع مونتريال ولا ناسي انك لك عندنا واحد مكرونه فى الفرن

:lol:

ان شاء الله عن قريب يا مدام جيهان يعني يدوب تلحقي تسخني الطلب

والله ضحكتيني من قلبي

انا دلوقتي اتاكدت ان حضرتك اسكندرانية bv:-

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

انا سفت كندا من الشرق للغرب ومن الشمال للجنوب وقطعت مسافات حوالى 650الف كيلو متر فى عشرة سنوات لان هذا عملى انا شائق شحنه كبيره انقل يضائع ومواد خام اى شىء يمكن ان تفكر فيه انا نقليه انظر فى بيتك وقولى اى شىء لابد ان الشاحنه نقلته لك احب عملى وهو بالمناسبه عمل مجزى جدا ز من يعلرف كم هى مساحة كندا ؟؟ من يعرف كم هى مسافة الشرق للغرب كم عدد خطوط العرض فى كندا ولين تبدا اين خط عرض ستين وما هو اهمية خط عرض ستين ؟

انتظرو الاجابه لاننى لازم امشى انا الان على الطريق ومتجهه من شمال اونتاريو الى البرتا عبر الولايات المتحده سوف اعبر الحدود من منطقه فريبه على ولاية مينو سوتا الى اللقاء :D :D

رابط هذا التعليق

انا سفت كندا من الشرق للغرب ومن الشمال للجنوب وقطعت مسافات حوالى 650الف كيلو متر فى عشرة سنوات لان هذا عملى انا شائق شحنه كبيره انقل يضائع ومواد خام اى شىء يمكن ان تفكر فيه انا نقليه انظر فى بيتك وقولى اى شىء لابد ان الشاحنه نقلته لك احب عملى وهو بالمناسبه عمل مجزى جدا ز من يعلرف كم هى مساحة كندا ؟؟ من يعرف كم هى مسافة الشرق للغرب كم عدد خطوط العرض فى كندا ولين تبدا اين خط عرض ستين وما هو اهمية خط عرض ستين ؟

انتظرو الاجابه لاننى لازم امشى انا الان على الطريق ومتجهه من شمال اونتاريو الى البرتا عبر الولايات المتحده سوف اعبر الحدود من منطقه فريبه على ولاية مينو سوتا الى اللقاء :lol: bv:-

عرض ايه وطول ايه بس

هى التكنولوجيا وصلت كدنا لدرجة ان مشاء الله فى نت فى الشاحنة

يلا ربنا يكرمك ان شاء الله

مش عرفة حسه انك كنت جاى تقول حاجة ونسيت

عموما لما توصل بالسلامة

سلام

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

.

رابط هذا التعليق

نعم يا مدام انا الان بالشاحنه واستطيع ان ادخل على النت بكل سهوله عن طريق W

عموما التكنولوجيا هنا متقدمه جدا بالنسبه لكندا مدام انا صار لى فى كندا قرابة الثلاثين سنه يعنى اكثر من ربع قرن فاضل علة التقاعد يدوب كام سنه وتنتهى المهمه ويبدا الاستمتاع بالحياه من سفر وخلافه

خلينا فى موضوع الهجره

اذا كنت عاوزه تهاجرى الى كندا اسكنى اما فى اوتاواه وهى العاصمه الرسميه للدوله او فى تورنتو فى بلد قريبه منها اسمها ميسساجا وهذا الاسم هو اسم قبيله من السكان الاصليين فى تلك المنطقه هاتين المدينتين انسب مكان للمهاجر للسكن لوجود جاليه عربيه كبيره ولوجود المساجد والكنائس العربيه والقبطيه والمصريين لهم تواجد كبير اما اوتاواه فهى بلد هادىء جميل نظيف ومناسب لتربية العائله ويوجد كل ما يريده العربى او المصرى

عموما اذا اردت اى معلومات اكثر فقط اكتبى واسئلى وانا حاضر والان حان موعد السفر مره اخرى

ANOTER DAY ANOTHER DOLLAR THATS HOW IS THE LIF IN CANADA

رابط هذا التعليق

نعم يا مدام انا الان بالشاحنه واستطيع ان ادخل على النت بكل سهوله عن طريق W

عموما التكنولوجيا هنا متقدمه جدا بالنسبه لكندا مدام انا صار لى فى كندا قرابة الثلاثين سنه يعنى اكثر من ربع قرن فاضل علة التقاعد يدوب كام سنه وتنتهى المهمه ويبدا الاستمتاع بالحياه من سفر وخلافه

خلينا فى موضوع الهجره

اذا كنت عاوزه تهاجرى الى كندا اسكنى اما فى اوتاواه وهى العاصمه الرسميه للدوله او فى تورنتو فى بلد قريبه منها اسمها ميسساجا وهذا الاسم هو اسم قبيله من السكان الاصليين فى تلك المنطقه هاتين المدينتين انسب مكان للمهاجر للسكن لوجود جاليه عربيه كبيره ولوجود المساجد والكنائس العربيه والقبطيه والمصريين لهم تواجد كبير اما اوتاواه فهى بلد هادىء جميل نظيف ومناسب لتربية العائله ويوجد كل ما يريده العربى او المصرى

عموما اذا اردت اى معلومات اكثر فقط اكتبى واسئلى وانا حاضر والان حان موعد السفر مره اخرى

ANOTER DAY ANOTHER DOLLAR THATS HOW IS THE LIF IN CANADA

مع السلامة والله يحفظك ان شاء الله

ميرسي جدا على المعلومات القيمة

لما ترجع بالسلامة ابقي كلمنى على

ON ONTIRIO

.

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزه نجفه

فيه معلومات كتير على النت عن مقاطعات كندا المختلفه

انا نصيحتى ليكى انك تسالى الناس اللى عايشين فى كندا عن مزايا وعيوب كل مكان وتقرى بنفسك على النت عن كل مقاطعه وبعدين تكونى رايك

لان كل واحد ظروفه واولوياته ومستوى الحياه اللى عايزها مختلف عن التانيين

وادى ياستى رابط بيدى معلومات عن كل مقاطعه

http://www.cic.gc.ca/english/skilled/before-4.html

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزه نجفه

فيه معلومات كتير على النت عن مقاطعات كندا المختلفه

انا نصيحتى ليكى انك تسالى الناس اللى عايشين فى كندا عن مزايا وعيوب كل مكان وتقرى بنفسك على النت عن كل مقاطعه وبعدين تكونى رايك

لان كل واحد ظروفه واولوياته ومستوى الحياه اللى عايزها مختلف عن التانيين

وادى ياستى رابط بيدى معلومات عن كل مقاطعه

http://www.cic.gc.ca/english/skilled/before-4.html

بالتوفيق ان شاء الله

مشكورة يا جيجي منتحرمش منك يا رب

تحياتى

نجفة

.

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

انتظرو الاجابه لاننى لازم امشى انا الان على الطريق ومتجهه من شمال اونتاريو الى البرتا عبر الولايات المتحده سوف اعبر الحدود من منطقه فريبه على ولاية مينو سوتا الى اللقاء :aslam: :waf:

عرض ايه وطول ايه بس

هى التكنولوجيا وصلت كدنا لدرجة ان مشاء الله فى نت فى الشاحنة

يلا ربنا يكرمك ان شاء الله

مش عرفة حسه انك كنت جاى تقول حاجة ونسيت

عموما لما توصل بالسلامة

سلام

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...