إنتقال للمحتوى

صورة
- - - - -

لو سمحت يا دادي عايز اشترك في نادي

• من فضلك قم بتسجيل الدخول للرد
43 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 se_ Elsyed

se_ Elsyed

Super Member

• 25138 مشاركة
  • النوع:ذكر

شريط الأوسمة:

الأعضاء الحاصلين على أوسمة

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 10:22 AM

إقراوا الأرقام الخزعبلية التالية .. وهارجع تاني نكمل حوار .. بس بعد ما أخد حبايه الضغط ومعجون السنان عشان ما يجليش المرض البطال

صدق أو لا تصدق

اشتراك الجزيرة بلغ‏102‏ ألف جنيه‏..‏ والصيد‏90‏ ألفا‏..‏ وهليوبوليس‏17,5‏ ألف دولار‏!‏
نادي المقاولون بـ‏25‏ ألفا‏..‏ والزهور ارتفع إلي‏70‏ ألفا ليمنع العضويات الجديدة

تحقيق ـ عـلي بركه‏:‏
هل الاشتراك في ناد رياضي صار حلما من الأحلام المستحيلة لاعداد ضخمة من ابناء الشعب المصري؟‏!‏

السطور التالية قد تستفزك لكنها حقيقة تجعلك تحدد موقفك وتختار المنطقة التي ستقف فيها ما بين الاقتناع والغضب علي الأرقام التي سوف تقرأها في هذا التحقيق‏.‏

لايزال نادي الجزيرة يتربع علي القمة في قيمة الاشتراك الجديد به والذي وصل إلي‏102‏ الف جنيه بواقع ألفي جنيه لاستمارة الانضمام ومائة الفا لرسم الاشتراك‏..‏

وفي ذلك يقول المصرفي الكبير جمال محرم أمين الصندوق‏:‏ النادي معذور تماما في رفع ثمن الاشتراك لأنه مملوك لاعضائه وينبغي ان يدار ماليا كمؤسسة‏,‏ وهو لايحصل علي أي دعم من الدولة التي نؤيدها تماما في موقفها الداعم لمراكز الشباب في القري والنجوع‏,‏ بمعني أنه ليس من المنطقي ان تدعم الدولة نادي الجزيرة علي حساب الدور الذي يجب أن تقوم به في دعم من يستحقون منها ان تقف بجانبهم‏..‏ وهناك حقيقة مهمة جدا وهي أن نادي الجزيرة الذي افتتح في‏18‏ اكتوبر‏1882‏ بعدد محدود جدا من الاعضاء يظل علي نفس المساحة التي صارت تحتضن‏33‏ الف عائلة‏,‏ وهؤلاء يجب أن نقدم لهم افضل الخدمات والمنشآت علاوة علي الصيانة الدورية للمنشآت الحيوية بالنادي والمرافق المختلفة وهذه الأمور تتكلف الملايين علاوة علي رواتب المدربين والعمال والموظفين‏,‏ فمن اين تتوافر الاموال للانشاءات الضخمة والتي تتعدي الملايين بل عشرات الملايين عند اقامة فروع جديدة في المدن الجديدة التي اراها الحل الوحيد لمشكلة التكدس الموجودة بأي ناد في مصر؟

‏50‏ محظوظا سنويا
وفي نادي الصيد بالدقي توجد مئات الطلبات التي يرغب اصحابها في الانضمام لأسرة النادي والتي ارتفع رسم العضوية الجديدة فيه إلي نحو‏90‏ الف جنيه والواسطة فقط في أن يوضع اسم العضو ضمن اصحاب الحظ السعيد في الانضمام للنادي من بين‏50‏ طلبا ـ أو أقل ـ يتم قبولهم سنويا من بين هذه الاعداد الهائلة من راغبي نيل شرف عضوية نادي الصيد وفي ذلك يتحدث المهندس خالد عبدالعزيز صاحب الشعبية الضخمة في مجلس الإدارة والحاصل علي أعلي نسبة اصوات في تاريخ النادي في الانتخابات الأخيرة للعضوية فوق السن حيث يقول ان النادي يضم حاليا‏120‏ الف عضو‏,‏ وقبل عشرة اعوام كانت العضوية بـ‏15‏ الف جنيه فقط‏,‏ غيرأن استقلال الاعضاء بعد تخرجهم ونقل عضويتهم من توابع إلي عاملين وزواجهم بعد ذلك وتكوين اسر جديدة جعل النادي غير قادر علي استيعابهم حيث مازالت المساحة كماهي‏55‏ فدانا منذ بدء تأسيس النادي عام‏1939‏ وهو ما جعل مجلس الإدارة يقرر افتتاح فرع جديد بالقطامية نظير رسم‏25‏ ألف جنيه‏.‏

الدخول بـ لجنة‏!‏
وفي نادي المقاولون العرب تبدو الصورة براقة بعض الشيء بعد أن رفع رئيسه شعار إنه نادي كل المصريين عندما قرر فتح باب العضوية امام غير العاملين بالشركة ألام التي يتبعها النادي‏,‏ ولم يكن يعتقد أن الاقبال سيكون بهذا التدفق المطرد السريع‏,‏ اذ حصل الآلاف علي العضوية العاملة منذ أغسطس‏2004‏ وحتي الآن نظرا لضآلة المبلغ المطلوب سداده مقارنة بمعظم المنشآت والخدمات المتاحة علاوة علي الطبيعة الخلابة سواء الموجودة عند أعلي قمة بالقاهرة في فرع النادي بالجبل الأخضر بمدينة نصر أو في فرع النادي المطل علي نيل الجيزة‏..‏ مثلما يري المحاسب سعد البنا مدير عام النادي الذي تحقق في فترة وجوده أعلي عائد سنوي في تاريخ النادي حيث يقول إن البداية كانت بـ‏18‏ الف جنيه يدفعها العضو مقسطة بمعرفة احد البنوك المتعاقدة مع النادي بموجب الفيزاكارد وأنه تم رفعها مؤخرا لتصل إلي‏25‏ ألفا فقط وان تعليمات رئيس النادي والشركة المهندس ابراهيم محلب بعدم تجاوز هذا الرقم بأي شكل من الاشكال تسهيلا علي ابناء الشعب لتحقيق مقولة انه ناد لكل المصريين وهناك لجنة لمقابلة الاعضاء الجدد يرأسها المهندس فيصل مرتضي نائب رئيس النادي لضمان عدم انخفاض المستوي الاجتماعي
للاعضاء‏..‏ وأشار المحاسب سعد البنا إلي أن الصيف المقبل سوف يشهد طفرة اجتماعية وثقافية غير مسبوقة تستعد لها إدارة النادي من الآن‏.‏

لانريد أعضاء
‏..‏وفي نادي الزهور يبدو الأمر مختلفا ايضا ولكن من وجهة نظر اخري بعد أن قرر مجلس الإدارة الحالي رفع قيمة العضوية إلي‏70‏ الف جنيه اذ تقول المهندسة ياسمين الخطيب عضو مجلس الإدارة ان النادي يضم في عضويته‏22‏ ألف أسرة علي مساحة أرض‏26‏ فدانا‏,‏ وأنه بصدد اقامة فرع جديد له بالتجمع الخامس علي مساحة‏42‏ فدانا‏,‏ وتم الاتفاق علي أن تكون العضوية في الفرع الجديد بمبلغ‏20‏ ألف جنيه فقط علي أن تصل إلي‏70‏ الف للعضوية في كلا الفرعين‏..‏ وتعترف المهندسة ياسمين الخطيب يأن الاقبال علي الاشتراك الجديد في فرع مدينة نصر يكاد يكون ضعيفا للغاية‏..‏ وفي ذلك ترد علي من ينتقد مجلس الإدارة في زيادة الاشتراك إلي‏70‏ الفا بقولها ان المجلس قد اتخذ قراره هذا ليحد من العضويات الجديدة علي اعتبار ان النادي متكدس بالاعضاء‏.‏

الدفع بالدولار‏!‏
وأمام المهندس حسن صقر رئيس المجلس القومي للرياضة طلب من نادي هليوبوليس يقضي برفع قيمة العضوية الجديدة إلي‏17,5‏ الف دولار أمريكي أو ما يعادلها بالجنيه المصري بسعر يوم الدفع‏..‏ ويقول الكابتن صلاح حسني عضو مجلس الإدارة ان النادي بصدد بناء فرع جديد له في مدينة الشروق ويتم حاليا تجهيز صالة مغطاة به تتكلف‏13‏ مليون جنيه‏,‏ وان النادي الذي تأسس سنة‏1907‏ كان رسم العضوية فيه خلال فترة الثمانينيات من القرن الماضي لايتعدي مبلغ الـ‏10‏ آلاف جنيه موضحا ان عدد الاعضاء الحاليين به زاد علي‏40‏ الف اسرة وكلهم من الطبقات الراقية بالمجتمع‏.‏

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..
و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..
فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..
و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

#2 رمضان

رمضان

Advanced Member

• 1320 مشاركة
  • المكان:الكويت

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 10:28 AM

حسبي الله ونعم الوكيل
خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين
ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

#3 يحى الشاعر

يحى الشاعر

Advanced Member

• 1329 مشاركة

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 10:48 AM

قرأت سطورك مرة ... ومرة تانية ... ومرة تالة ...

وبدأت أحسب .. القيمة بالدولار ...

ثم قارنت ... "المستوى" بينه وبين النوادى فى "أوربا ... ألمانيا .. فرنسا ... إنجلترا ... جزر الباهـاما "

ووصلت للقرار التالى

يـــاســـلام على قــعـــدة "قهوة المنفــــوشى" ...

والله مافيش أحلى منها فى مـــصــــر

يالله بينا عالحسين .... ... "طـــول مـا أنــا فى مـــصـــر" وأوفر فلوسى

يحى الشاعر

لن يمتطى شخص ظهرك ، ما لم تقبل أن تنحنى له

إسـلـمى يـــــامـــصــــــــر

الوجه الآخر للميدالية ، أسرار حرب المقاومة السرية فى بورسعيد 1956

صورة

#4 shawshank

shawshank

Super Member

• 2012 مشاركة
  • المكان:مصر

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 11:08 AM

- انت بتروح نادي ايه ؟
- أنا في نادي الصيد من أبو 90 ألف جنيه في السنة .
- أنا بقه بروح نادي الجزيرة من أبو 102 ألف جنيه :excl:

لايزال نادي الجزيرة يتربع علي القمة في قيمة الاشتراك الجديد به والذي وصل إلي‏102‏ الف جنيه بواقع ألفي جنيه لاستمارة الانضمام ومائة الفا لرسم الاشتراك‏..‏
... التي صارت تحتضن‏33‏ الف عائلة ...
... فمن اين تتوافر الاموال للانشاءات الضخمة والتي تتعدي الملايين بل عشرات الملايين ...

بس رسوم العضوية بتوفر آلاف الملايين :rolleyes:

102 ألف جنيه * 33 ألف عضو = 3.4 مليار جنيه سنويًا حصيلة رسوم العضوية في نادي الجزيرة .

وفي نادي الصيد بالدقي ... ارتفع رسم العضوية الجديدة فيه إلي نحو‏90‏ الف جنيه ...
... النادي يضم حاليا‏120‏ الف عضو‏ ...

90 ألف جنيه * 120 ألف عضو = 10.8 مليار جنيه سنويًا حصيلة رسوم العضوية في نادي الصيد .

وفي نادي المقاولون العرب ...
... البداية كانت بـ ‏18‏ الف جنيه ... تم رفعها مؤخرا لتصل إلي‏25‏ ألفا فقط ...
... لتحقيق مقولة انه ناد لكل المصريين ...

كل المصريين يقدورا يدفعوا أكتر من 2000 جنيه شهريًا في نادي ؟

وأمام المهندس حسن صقر رئيس المجلس القومي للرياضة طلب من نادي هليوبوليس يقضي برفع قيمة العضوية الجديدة إلي‏17,5‏ الف دولار أمريكي أو ما يعادلها بالجنيه المصري بسعر يوم الدفع‏ ...‏

:sad:

... عدد الاعضاء الحاليين به زاد علي‏40‏ الف اسرة ...

17.5 ألف دولار * 40 ألف أسرة = 700 مليون دولار سنويًا .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

#5 nancy

nancy

Advanced Member

• 1263 مشاركة
  • الإهتمامات:الموسيقى -القراءة-الرسم-الايروبك

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 12:05 PM

انا قررت انى مش حاشترك فى سموحة الى اشتراكة ب40 الف ولا باسبورتنج الى اشتراكة حوالى 70 الف
انا مشتركة فى اكاسيا لان طبيعة سفرنا لا تكفل انتظام فى نوادى
فقررت ان اول سؤال لاى عريس حيكون مش شهادتك ولا عائلتك لا
عندك اشتراك فى سموحة ولا اسبورتج وعلى هذا الاساس نقبل العريس ونوفر الالفات دى لجهاز العروسة :rolleyes:

#6 نانو

نانو

Advanced Member

• 1060 مشاركة

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 12:43 PM

يا س س
هو ده اللي هيموتني .....فيه اد ايه ناس في مصر معاها فلوس مش عايزاها بالالوف و ترميها في عضويه نادي....احتمال فساد اولاده بسببه
اكبر بكتير من احتمال تحقيقهم بطوله ما في لعبه ما
و الفرق القاتل في مستوي المعيشه في مصر و بالتحديد في القاهره ....
يعني لما يبقي موظف بسيط يقرا المبالغ ديه وهو عارفه انه هايعيش ويموت ومش هايحصل علي 1% من المبالغ ديه ممكن يحس بايه
هي مصر غنيه ولا فقيره ...و شعبنا شبعان و بيرمي الوفه في الارض ....و لا هيموت من الجوع وبالعافيه بيحصل قوت يومه
احنا رجعنا لايام قبل الثوره ... المجتمع يا فوق فوق يا تحت تحت .....لايام الاحتكار والباشوات....بس حتي باشاوات اليومين دول معظمهم فلصوا

نانسي كنت تخليكي واعيه من الاول ....انا مشتركه في نادي سبورتنج و جوزي في سموحه بس طبعا من زمان من يوم ما اتولدنا
والعمليه دلوقتي ماشي معاناه تمام التمام :rolleyes:

طب استني و الله احكيلكم حكايه ....ايام ما كنت باشتغل جات المديره بتاعتي قالت لي يا نانو يا حبيبتي ( وهي عمرها ما بتقولي يا حبيبتي)
عايزاكي في موضوع مهم
انا نفسي اوي اشترك في نادي سبورتنج و عارفه انك لو اتجوزتي... جوزك بياخد العضويه منك و حتي لو اتطلقتي مش بتتسحب منه
و طبعا انا مش فاهمه في ايه...و بعدين كملت كلامها
.ايه رايك في 10000جنيه
قلت لها بتوع ايه مش فاهمه
قالتلي جوزي يتجوزك علي الورق و ياخد العضويه وبعدين يطلقك و تاخدي انتي 10000جنيه (طبعا كنت وقتها لسه مخطوبه)
انا طبعا جالي اذبهلال و شلل خماسي و طرش وخرس وصم :excl:

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

#7 أبو حميد

أبو حميد

Advanced Member

• 772 مشاركة
  • المكان:Kuwait

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 01:17 PM

الأخ / شاوشانك
لا لا الحسبة بتاعتك غلط لأن الأرقام اللي في المقال اللي فوق هي أرقام العضوية الجديدة يعني تدفع مرة واحدة "وكمان على دفعات" وليس سنويا والإشتراكات السنوية بتكون أقل من كده بكتير يعني من 1000 جنيه لحد 5000 فقط (الله أعلم ما أنا مش مشترك في نوادي أساسا) وهتلاقي معظم الأعضاء مشتركين من زمان أيام العضوية ما كانت ببلاش أو أسر ظباط ودافعين مبالغ رمزية لكن لو الإشتراك السنوي 102 آلف يعني اليوم ب 280 جنيه محدش هايعتبها ولما يحبوا يروحوا النادي يروحوا داي يوز في فندق خمس نجوم أوفر.

لكن 10,8 مليار جنيه دي ميزانية وزارات التعليم والصحة والمواصلات وكام وزارة هايفة كمان عليهم.
مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك
"فؤاد حداد"

#8 nash

nash

Super Member

• 2470 مشاركة
  • النوع:أنثى
  • المكان:الرياض

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 01:20 PM

للأسف الأسعار الفلكيه للإشتراك في النوادي..أصبحت ظاهرة مزعجه...كأن الأشتراك بيكون في الجنه...

وللأسف نتيجه أرتفاع مدخولات الساده الأعضاء...اللهم لا حسد..وإشتراكهم في هذه النوادي في الوقت الحالي..ولا أتكلم عن فترة ذهبيه أيام كان نادي الشمس للعائله كلها لا يتجاوز الخمس ألاف.....الحمدلله...لازال أشتراكنا ساري....

إلا أن الملاحظ أنتشار المخدرات داخل وخارج أسوار هذه النوادي...نتيجه أرتفاع المستوي المادي للأعضاء....وإنتشار مظاهر مؤسفه...لشباب وفتيات في عمر الزهور علي شفا الإنهيار...

أنا شخصيا رميت كل ده وراء ظهري........وأشتركت في نادي الرحاب......اللي ماسك قسم الكورة فيه الخطيب......

شوفتوا الصدف الجميله.؟؟

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

#9 shawshank

shawshank

Super Member

• 2012 مشاركة

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 01:56 PM

لكن 10,8 مليار جنيه دي ميزانية وزارات التعليم والصحة والمواصلات وكام وزارة هايفة كمان عليهم.

تمام .

أحمد ... شكرا جزيلا إنك نورتني .
أنا برضه قلت فيه حاجة غلط .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

#10 محمد شلبى

محمد شلبى

Advanced Member

• 265 مشاركة

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 02:04 PM

'طبعا المبالغ خرافية والمقصود منها هو تحديد الاشتراك لفئة معينة ومنع باقى الفئات من دخول هذه النوادى

انا شخصيا اعمل فى نادى الجزيرة وارى انه لا يستحق ربع هذا المبلغ ولكن النادى يضم فعلا فئة واحدة كلهم من الاثرياء القدامى الذين لا يميلون الى الاختلاط بباقى طبقات المجتمع

ربنا يصبرنا

#11 bentmasria

bentmasria

Super Member

• 3112 مشاركة
  • النوع:أنثى
  • المكان:Cairo - EGYPT
  • الإهتمامات:words

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 02:05 PM

انا عندى عضوية نادى اهلى للبيع وكمان نادى القاهرة وحعمل اوكازيون طبعا موش 10000 زى ماعرضوا على ناش زمان انا ممكن اوافق ب 50000 بس

لاحول ولا قوة الا بالله
شكرا لك يا ابى ان منحتنا هذا بفضل الله ايام ماكانت الرسوم 5 جنيه

وحسبكم الله يا ابنائنا :rolleyes:

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة
يسكننى الفرح
فمنك صباحاتى
يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى
يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى
يكفينى .....انك........................تكفينى

مدونتى

#12 Diab

Diab

Super Member

• 2089 مشاركة
  • المكان:النوبة أرض الدهب

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 02:08 PM

انا كنت مهندس التكييف في نادي الصيد بالقطامية-تحت الإنشاء- مش ممكن يا جماعة كمية الإسراف اللي كانت بتتصرف في تأسيس النادي
يعني مثلا في صالونات النادي جايبين بلاط فيه عامل زي الحجر بتاع الجبل مش كفاية أنه بيوجع بطن القدم - جاي من الإمارات علي فكرة - إلا انه غالي جدا
مش فاكر سعر المتر منه كام بس غالي جدااااااااااااااااااااااااااااااااا

كان في غرفة بيسموها البريدج وانا كنت بسميها أوضة القمار
الحمد لله مشيت قبل ما أركب التكييف فيها :rolleyes:

تم التعديل بواسطة Diab, 06 January 2007 - 02:09 PM.

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً
Better Late Than Never

#13 se_ Elsyed

se_ Elsyed

Super Member

• 25138 مشاركة

شريط الأوسمة:

الأعضاء الحاصلين على أوسمة

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 02:36 PM

مثل هذه الاخبار المؤكده والأسعار الفلكية بتخلق نوع من انواع الحقد الطبقي .... بجد

يعني الفقير ده مش من حقه يلعب في نادي .. ولا يكتفي باللعب في مناخيره بس ؟

أنا لا أُطالب بإن الدولة تأسس أندية فاخرة فيها حمامات سباحة وجا كوزي وحركات والفقرا يدخلوا يستمتعوا ببلاش

ولكن على الأقل يا أخي نعمل زي دولة من دول العالم الثالث وهي البرازيل ونوفر ساحات شعبية يُمارس الجميع فيها الرياضة بدون تكاليف وبدون فلسفة ولا حركات إلتفافية

واظن الساحة دي ما بتكلفش حاجة .. مكان فاضي وفيه جونين لكرة القدم وشبكتين للعب السلة وسلامو عليكم وحد يراعيها عشان ما تتحولش لأوكار للبلطجية والمتشردين ..

لكن للأسف يوم ما بتتوفر عندنا اماكن زي دي بنتصرف بمنتهى الغباء وبنهدر تلك المساحات على الفاضي ..

خدو عندكو ....

- المساحة المهولة التي تحتلها حديقة الميريلاند بمصر الجديدة والتي تحولت إلى اوكار لطالبي المتعة المحرمة ... هل مش ممكن نصغر المساحة بتاعت الجنينة ونعمل ساحتين تلاتة مفتوحين للجميع ولا مطلوب مننا نعدي وإحنا ساكتين جنب سور نادي هليوبليس أو الغابة أو هوليليدو أو نادي النصر ونبص للناس النضيفة اللي بتستحمى كل يوم وتحط كولونيا ونمصمص شفايفنا ونروح ندور على أتوبيس نجري وراه عشان نعرف نروح ؟

- المساحة المهولة التي كان يحتلها سوق السمك في غمره والذي تم نقله إلى سوق العبور وعملو فيه مستشفى اليوم الواحد والباقي جناين عبيطه ..

- المساحة المهولة التي كان يحتلها سوق الخضار بروض الفرج وبرضوا لم يتم إستغلالها ...

هو في إيه .. وليه نظرتنا بتبقى دنيئة لمثل هذه الأشياء وممكن نقول : يا عم لما نبقى نوفر للناس الأكل نبقى نفكر في اللعب ...

وبعد ده كله نقول إرهاب وشباب متعطش جنسياً وممكن سلوكه يبقى منفلت في بعض الاحيان او إنتشار ظاهرة العنف والتلوث السمعي والبصري وانعدام تذوق الجمال

أنا شخصياً تخرجت من كلية التجارة سنة 93 وخير اللهم اجعله خير روحت ازور الكلية بعدها ما فيش بسنيتن لقيت التتار أستولوا على ملعبي كرة القدم والسلة وحولوهم إلى كتل خرسانية ومدرجات إضافية لإستيعاب تلك الاعداد الضخمة من حملة الثانوية العام ... والله يا جماعة بقت كلية التجارة عاملة زي الغابات الإستوائية عالية الأشجار والتي لا تصل الشمس إلى أرضها أبداً .. وبقى المنظر العام عبارة عن مباني مُلاصقة لبعضها والطلبة بيعدوا من ممرات تحت المباني الشاهقة وكل واحد يلعب في كتف اللي جنبه .. وطبعاً تنضرب بالنار لو فكرت تروح تلعب في المدينة الجامعية وإنت هنا جاي وجايب معاك طاسة فول تاخد فيها العلم وبس ..
لعب إيه وكلام فارغ إيه جاتكو القرف

اما عن الملاعب في المدارس - الحكومية وكثير من المدارس الخاصة - فحدث ولا حرج ... وأساساً لو أتكلمت عن حاجه إسمها ملعب هناك هايبصوا لك بإستغراب ويقولوا عليك راجل جاي من القرون الوسطى .. طب فين يا جماعة مُدرس الألعاب ؟ ده سيادتك عنده حصة فرنساوي أصل أستاذ الجغرافيا غايب فدخل بداله يدي درس تربية قومية ....

الاجازة اللي فاتت دي روحت مدرسة " الشويفات " في التجمع الخامس - يا ترى إنت فين يا كليو يا بنتي - والله عيني كانت هاتدمع من منظر ملعب كرة القدم الذي يُضاهي في جماله ملعب ستاد القاهرة .. وقولت بإذن الله لما أستقر في مصر أبقى أحاول أقدم لأولاد إبني عُمر في المدرسة دي .. ما هو اعز من الولد .. ولد الولد .. ومش هايجيني اعز من ولاد إبني عمر لما يكبر ويتجوز إن شاء الله وأنا اكون لسه ما أتخرجتش التخرج الكبير
الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..
و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..
فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..
و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

#14 محمد شلبى

محمد شلبى

Advanced Member

• 265 مشاركة

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 02:58 PM

مثل هذه الاخبار المؤكده والأسعار الفلكية بتخلق نوع من انواع الحقد الطبقي .... بجد

أنا لا أُطالب بإن الدولة تأسس أندية فاخرة فيها حمامات سباحة وجا كوزي وحركات والفقرا يدخلوا يستمتعوا ببلاش

ولكن على الأقل يا أخي نعمل زي دولة من دول العالم لاثالث وهي البرازيل ونوفر ساحات شعبية يُمارس الجميع فيها الرياضة بدون تكاليف وبدون فلسفة ولا حركات إلتفافية

واظن الساحة دي ما بتكلفش حاجة .. مكان فاضي وفيه جونين لكرة القدم وشبكتين للعب السلة وسلامو عليكم وحد يراعيها عشان ما تتحولش لأوكار للبلطجية والمتشردين ..

لكن للأسف يوم ما بتتوفر عندنا اماكن زي دي بنتصرف بمنتهى الغباء وبنهدر تلك المساحات على الفاضي ..

خدو عندكو ....

- المساحة المهولة التي تحتلها حديقة الميريلاند بمصر الجديدة والتي تحولت إلى اوكار لطالبي المتعة المحرمة ... هل مش ممكن نصغر المساحة بتاعت الجنينة ونعمل ساحتين تلاتة مفتوحين للجميع ولا مطلوب مننا نعدي وإحنا ساكتين جنب سور نادي هليوبليس أو الغابة أو هوليليدو أو نادي النصر ونبص للناس النضيفة اللي بتستحمى كل يوم وتحط كولونيا ونمصمص شفايفنا ونروح ندور على أتوبيس نجري وراه عشان نعرف نروح ؟

- المساحة المهولة التي كان يحتلها سوق السمك في غمره والذي تم نقله إلى سوق العبور وعملو فيه مستشفى اليوم الواحد والباقي جناين عبيطه ..

- المساحة المهولة التي كان يحتلها سوق الخضار بروضل الفرج وبرضوا لم يتم إستغلالها ...

هو في إيه .. وليه نظرتنا بتبقى دنيئة لمثل هذه الأشياء وممكن نقول : يا عم لما نبقى نوفر للناس الأكل نبقى نفكر في اللعب ...

وبعد ده كله نقول إرهاب وشباب متعطش جنسياً وممكن سلوكه يبقى منفلت في بعض الاحيان او إنتشار ظاهرة العنف والتلوث السمعي والبصري وانعدام تذوق الجمال

أنا شخصياً تخرجت من كلية التجارة سنة . . وخير اللهم اجعله خير روحت ازور الكلية بعدها ما فيش بسنيتن لقيت التتار أستولوا على ملعبي كرة القدم والسلة وحولوهم إلى كتل خرسانية ومدرجات إضافية لإستيعاب تلك الاعداد الضخمة من حملة الثانوية العام ... والله يا جماعة بقت كلية التجارة عاملة زي الغابات الإستوائية عالية الأشجار والتي لا تصل الشمس إلى أرضها أبداً .. وبقى المنظر العام عبارة عن مباني مُلاصقة لبعضها والطلبة بيعدوا من ممرات تحت المباني الشاهقة وكل واحد يلعب في كتف اللي جنبه .. وطبعاً تنضرب بالنار لو فكرت تروح تلعب في المدينة الجامعية وإنت هنا جاي وجايب معاك طاسة فول تاخد فيها العلم وبس ..
لعب إيه وكلام فارغ إيه جاتكو القرف

اما عن الملاعب في المدارس - الحكومية وكثير من المدارس الخاصة - فحدث ولا حرج ... وأساساً لو أتكلمت عن حاجه إسمها ملعب هناك هايبصوا لك بإستغراب ويقولوا عليك راجل جاي من القرون الوسطى .. طب فين يا جماعة مُدرس الألعاب ؟ ده سيادتك عنده حصة فرنساوي أصل أستاذ الجغرافيا غايب فدخل بداله يدي درس تربية قومية ....

الاجازة اللي فاتت دي روحت مدرسة " الشويفات " في التجمع الخامس - يا ترى إنت فين يا كليو يا بنتي - والله عيني كانت هاتدمع من منظر ملعب كرة القدم الذي يُضاهي في جماله ملعب ستاد القاهرة .. وقولت بإذن الله لما أستقر في مصر أبقى أحاول أقدم لأولاد إبني عُمر في المدرسة دي .. ما هو اعز من الولد .. ولد الولد .. ومش هايجيني اعز من ولاد إبني عمر لما يكبر ويتجوز إن شاء الله وأنا اكون لسه ما أخرجتش التخرج الكبير

الشويفات يا قادر :rolleyes:

#15 أبو حميد

أبو حميد

Advanced Member

• 772 مشاركة
  • المكان:Kuwait

تاريخ المشاركة 06 January 2007 - 03:05 PM

ما هي الدولة مشكورة أيام الإشتراكية أسست مراكز الشباب والساحات الشعبية علشان الفقرا يستمتعوا بحياتهم ويلعبوا رياضة وبرضة الدولة مشكورة بالإدارة الفاشلة دمرت كل مراكز الشباب وخلت حالها عدم وقلتها أحسن. وأكبر مثال مركز شباب الجزيرة الملاصق للنادي العريق.

"انا شخصيا اعمل فى نادى الجزيرة وارى انه لا يستحق ربع هذا المبلغ ولكن النادى يضم فعلا فئة واحدة كلهم من الاثرياء القدامى الذين لا يميلون الى الاختلاط بباقى طبقات المجتمع"

طبعا الجزيرة كنادي أجتماعي ورياضي لا يستحق ربع هذا المبلغ لكن الوجاهة الإجتماعية تساوي أضعاف هذا المبلغ وكمان علشان الباشوات الصغيرين ما يلعبوش مع ولاد الشعب.
مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك
"فؤاد حداد"

0 عضو (أعضاء) يشاهدون هذا الموضوع

0 الأعضاء, 0 الزوار, 0 مجهولين

زار هذا الموضوع 11 عضو

, , محمد شلبى, detective, egyptawy, برنس الشرق, melhamy, MemoG, sayed_ossman, Soprano, ssamir