إنتقال للمحتوى

صورة

الى أصحاب الذوق الرفيع .. برفان رجالى نضيف

• من فضلك قم بتسجيل الدخول للرد
63 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 ابو صلاح

ابو صلاح

Advanced Member

• 257 مشاركة
  • المكان:مصراوى
  • الإهتمامات:القراءة خاصة كتب ( التنمية البشرية ) ، السنوكر ، النت ، السينما ، القصص سواء القراءة او محاولة التأليف

تاريخ المشاركة 03 December 2005 - 11:44 PM

عايز استشارة مستعجلة من أصحاب الذوق الرفيع .. عن نوع برفان نضيف وما حدش يقولى ركب .. علاشان انا بقرف من نفسى جداً لما بعمل الحركات القرعة دى D : عايزه أصلى ومش عايز اسبيريه لأ برفان

طبعاً لأنه برفان يعنى مش هينفع يتوصف .. بس هحاول أوصف على خفيف

بس انا زوقى اللى بحبه فى البرفان ..

- انه يكون وسط فى رحته .. لاهو رحته تقيله تخنق .. ولا خفيفه ترمى على حريمى .. D:
- يثبت لمدة طويلة
- أن أمكن أزازته شيك ..
- الأوبشن ده مش عايز حد يتريق عليه .. سعرة يكون فى المتوسط 100 جنيه يزيد 30 يقل 30 جنيه يا ريت D:

بس ده ما يمنعش انك تقولى على نوع نضيف غالى اهو من باب العلم بالشئ .. حاكم انا ماليش فى مواضيع البرفانات دى
اللهم أتنى فى الدنيا حسنة وفى الأخرة حسنة ، وقنى عذاب النار

ma.salah ( محمود صلاح )

#2 wagdi

wagdi

Advanced Member

• 629 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 12:31 AM

نسيت تقول عايزه للصيف ولا للشتا... :D
فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

#3 ابو صلاح

ابو صلاح

Advanced Member

• 257 مشاركة
  • الإهتمامات:القراءة خاصة كتب ( التنمية البشرية ) ، السنوكر ، النت ، السينما ، القصص سواء القراءة او محاولة التأليف

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 08:55 AM

نسيت تقول عايزه للصيف ولا للشتا... :D

<{POST_SNAPBACK}>

بتتكلم جد يا وجدى ... فى برفان شتوى وبرفان صيفى :D ..

بما اننا داخلين على شتا .. قول على برفانات الشتا

وده لازم ابقا لابس تقيل قبل ما أحطه ولا ايه :wub:

وياريت تدينى برفانات تمشى على الوشين ( صيف وشتا ) اصل الحاجات دى الواحد بيجبها وتعد معاه عقدين من الزمان .. مش من كبرها .. لأ من كتر الأقتصاد وأنت بتتعامل مع هذه البرفانات الغالية .. وعلى حسب الخروجات الشيك اللى بيروحها ;)

ma.salah ( محمود صلاح )

#4 Folana

Folana

Super Member

• 6166 مشاركة
  • النوع:أنثى

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 10:25 AM

السلام عليكم ورحمة الله ........
شوف ياابو صلاح ...مش معنى ان الزجاجة اسبراى بتترش يعنى زى مابتقول انها ماتكونش برفان ...لان فيه ماء تواليت وفيه برفان واللى بيكون تركيزه اعلى ...اما عن انواع البرفان الرجالى فهى كتير جدا ....ممكن اكتب لك قائمة طويلة عريضة تتوه معاها ....بس اللى عايزة اقوله ان مش كل برفان بيمشى مع اى حد ..يعنى ممكن نوع معين من البرفان تشمه على صديق لك تلاقيه يجنن ...تيجى تجربه عليك تكون ريحته متغيرة ...

انت تنزل على اى محل للبرفانات وتشم بنفسك وتجرب ...عندك مثلا ..لو انت عايش فى مصر يعنى ..عندك محلات مزايا ...موجودة فى سيتى سنتر وفى روكسى ....عندك كمان محلات وجوه ...منها فى المهندسين ومنها فى سيتى ستارز ...
وغيرها كتير من محلات البرفانات الراقية ..ادخل بقلب جامد ...وافتج زجاجات التيستر ورش منها ولا يهمك ...واعمل نفسك مش واخد بالك لو لاقيت البياع بيرمقك بنظرة غيظ ...هى زجاجات التجربة دى معمولة علشان كده .....

ولو عايز اسماء برفانات غالية ..قول وانت حتلاقى كل الزملاءكتبوا لك قوائم طويلة عريضة ....وبعدين ايه الحكاية انت ماحدش بيهاديك بالبرفانات دى ولا ايه :D :D
<p class='bbc_center'><span style='font-size: 24px;'><em class='bbc'><span class='bbc_underline'> </span></em></span> </p><p class='bbc_center'><span style='font-size: 24px;'><em class='bbc'><span class='bbc_underline'> </span></em></span> </p><p class='bbc_center'><span style='font-size: 24px;'><em class='bbc'><span class='bbc_underline'><span style='font-family: Verdana'><span style='color: #ff0000'>{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }</span></span></span></em></span></p>

#5 مصرية الهوى

مصرية الهوى

Advanced Member

• 806 مشاركة
  • المكان:السعودية ..ديرتي
  • الإهتمامات:القراءة .. التصميم .. التصوير الضوئي .. الرسم والشخبطة...

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 10:35 AM

Allure من chanel
رووووووعة ...
بس بيتهيألي هتلاقيه غالي حبتين ...
وعلى فكره هو برفان سهرات .. بس مش مشكلة تستعمله صباحي ..
صورة
وعلى فكرة يا أبو صلاح .. البرفانات الحريمي أحلى :D ..
ورجاله كتير يستعملوها ( وش وحده كل ما تخش اوضتها تلاقي اخوها بيحط من برفاناتها )

وكمان فيه برفان اسمه: "Fahrenheit" من Dior أه صحيح هو قديم .. بس جميل !!
صورة
وكمان فيه برفان "hugo" جميل جدا .. بس خلي بالك الحريمي أحلى ..
دي صورة الحريمي

صورة
وده الرجالي .. ..
صورة
وده deep red
صورة
وفيه كمان hugo boss ده برضه ريحته جميلة ( برفان بابا :wub: )
صورة

كل دول بتستخدم اساسا برفانات سهرات .. بس عادي تستخدم صباحي ومسائي .. ولو انت عاوز برفانات صباحية بتبقى ريحتها فواكه والا فانيلا والا حاجات كده .. روح لمحل مش عارفه اذا كان موجود في مصر والا لا .. بس هو عالمي .. اسمه "the body shop" هتلاقي فيه روائح جميلة .. واحلاها white musk ده ريحته جناااان ...

ياريت اكون افتدتك ..
وزي ماقالت فلانة روح لـ faces ده جميل جدا .. هتلاقي فيه كل اللي انت عاوزه ..

بس على فكرة يا ابو صلاح انت حرقتلي موضوعي اللي كنت محضراه عن البرفانات ..
بس برفانات حريمي بس
:D

تم التعديل بواسطة مصرية الهوى, 04 December 2005 - 10:38 AM.

جيجي ...
سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

#6 wagdi

wagdi

Advanced Member

• 629 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 11:37 AM

الأخ ابو صلاح...
هو فيه شتوي وصيفي... يعني مثلاً البرفانات الصيفي بتيقى خفيفة بتخش فيها روائح الفواكه والفانيليا والشتوي بيبقى داخل فيها خشب الصندل والقرفة والجلد مثلاً يعني...فلو حطيت البارفان الشتوي في أغسطس الصبح وجسمك سخن شوية وابتديت تعرق حتلاقي ريحتك قلبت على تقلية :D ..
يعني مثلاً "Fahrenheit" إلى أشارت إليه الأخت مصرية الهوى شتوي بحت...وعلشان كده في منه نوع صيفي إسمه "Fahrenheit Summer"ريحته جايبه على يوسفندي شوية...

هو زي ما الأخت فولانة قالتلك إنت أحسن حاجة تروح بنفسك وتختار ...ولو عايز الصح أوي المفروض تشوف إنت حتحطه لمين وتاخد رأيه...يعني لو متجوز أو خاطب خدها معاك وخد رأيها لأن عامة هما الي بيشموا وهما إلى رأيهم يهم... وإذا رضت أنوفهم رضت قلوبهم ... :D

#7 ابو صلاح

ابو صلاح

Advanced Member

• 257 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 12:05 PM

الى الأخت فلانة

مش معنى ان الزجاجة اسبراى بتترش يعنى زى مابتقول انها ماتكونش برفان

انا قصدى على الأسبراى .. اللى هو بيبقا فى أزازه صفيح وتقريباً مكوناته ما بتبقاش كلها سوائل بيبقا فى غازات .. على ما أعتقد .. انا جربت الحاجات دى لفترة بس ما بميلهاش دلوقتى

ادخل بقلب جامد ...وافتج زجاجات التيستر ورش منها ولا يهمك ...واعمل نفسك مش واخد بالك لو لاقيت البياع بيرمقك بنظرة غيظ ...هى زجاجات التجربة دى معمولة علشان كده .....

أنا فعلاً ناوى أعمل كدة .. وعلى حكاية القلب الجامد .. فأنا فى الحاجات المجانيه بتلاقينى لابد وما يهمنيش :D

بس اللى انا عايزه ابقا رايح وعاندى خلفية عن البرفانات وكدة .. احسن نا أروح وأنا ابيض ومش فاهم حاجه :D

ولو عايز اسماء برفانات غالية ..قول وانت حتلاقى كل الزملاءكتبوا لك قوائم طويلة عريضة

ياريت حاكم أخوكى ابو صلاح ابيض خالص فى الموضوع ده

وبعدين ايه الحكاية انت ماحدش بيهاديك بالبرفانات دى ولا ايه

أما عن موضوع الهداية .. ياريت تقفلى الموضوع ده علاشان انا دمعتى قريبه وبتصعب عليا نفسى أوى .. أخر هديه جاتلى حوالى من 16 سنة .. وكانت بمناسبة شيل اللوز :wub:

ومن ساعتها وأنا باخد حقى ناشف ( فلوس ) كده أضمن

بس اللى بيجيلو هدايا ابويا وبتجيلو بارفانات .. بس العبد لله بيخلصهالو أول بأول .. بس انا حبيت استقل بنفى ويبقالى العطر الخاص بعد اخر نظرة لأبويا بعد ما أكتشف أنى حطيت من البرفان الجديد بتاعه ;)

ومن ساعتها وانا كرامتى بتنقح عليا وعايز استقل ببرفاناتى :D

ma.salah ( محمود صلاح )

#8 ابو صلاح

ابو صلاح

Advanced Member

• 257 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 12:32 PM

وعلى فكرة يا أبو صلاح .. البرفانات الحريمي أحلى  ..

بقا ترضهالى برضو يا جيجى :D

ساعتها بقا هطلب للمرة التانيه اغير اسمى من الأستاذ عادل بس المرادى ها خليه ( أم صلاح )

بس تشكرى يا جيجى عل أنواع البرفانات اللى ادتهانى بالأسم والصور كمان .. بس دى حلوة ولا مضروبه ؟

أما عن موضوع حرق موضوعيك .. فتقدرى تقولى سبق صحفى .. أول تبادل خواطر :D

ma.salah ( محمود صلاح )

#9 ابو صلاح

ابو صلاح

Advanced Member

• 257 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 12:53 PM

الأخ ابو صلاح...
هو فيه شتوي وصيفي... يعني مثلاً البرفانات الصيفي بتيقى خفيفة بتخش فيها روائح الفواكه والفانيليا والشتوي بيبقى داخل فيها خشب الصندل والقرفة والجلد مثلاً يعني...فلو حطيت البارفان الشتوي في أغسطس الصبح وجسمك سخن شوية وابتديت تعرق حتلاقي ريحتك قلبت على تقلية  :D ..
يعني مثلاً "Fahrenheit" إلى أشارت إليه الأخت مصرية الهوى شتوي بحت...وعلشان كده في منه نوع صيفي إسمه "Fahrenheit Summer"ريحته جايبه على يوسفندي شوية...

هو زي ما الأخت فولانة قالتلك إنت أحسن حاجة تروح بنفسك وتختار ...ولو عايز الصح أوي المفروض تشوف إنت حتحطه لمين وتاخد رأيه...يعني لو متجوز أو خاطب خدها معاك وخد رأيها لأن عامة هما الي بيشموا وهما إلى رأيهم يهم... وإذا رضت أنوفهم رضت قلوبهم ...    :D

<{POST_SNAPBACK}>

شكراً يا استاذ وجدى على المعلومات اللى انت ضفتهالى ... انا أول مرة أعرف ان فى برفان صيفى وبرفان شتوى .. وكمان جيجى عقدتلى الموضوع اكتر وقالت ان فى برفا صباحى وبرفان مسائى أو برفا سهرة .. واضح ان الموضوع مش سهل ومعقد :wub:

بس واضح يا أستاذ وجدى انك خبرة فى موضوع البرفانات .. فياريت تدنى كل خبرتك فى الموضوع ده .. وهبقا ادعيلك كل ما أحط برفا ;)

أما عن موضوع الخطوبة والجواز .. فده لسا ما حصلش .. فهعتمد على جهودى الذاتيه فى هذا الموضوع بدون ما حد يتحكم فيا ويقولى حط من ده وما تحطش من ده :D

ma.salah ( محمود صلاح )

#10 مصرية الهوى

مصرية الهوى

Advanced Member

• 806 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 01:03 PM

جرى ايه يا ام صلاح ياختشي ؟؟
والله مكنش عشمي فيكي كده ...

بقى انا هأقولك حاجات مضروبه ..
انتشي عارفة يختشي ان كل الحاجات اللي قولتلك عليها .. انا شماها بنفسي

والا ايه :D

بقولك ايه يا ستشي رووحي الحقي الغدا احسن يشيط وجوزك يبهدلك :D
وبطلي تسرقي الافكار من اوضتشي .. آآآآ .. أقصد من دماغي ..

-----------------------------------

ايه يا وجدي انا اول مرة اعرف ان فيه صيفي وشتوي ؟
اللي بعرفه صباحي ومسائي ..
يلا معلومه جديده
تشكر يا باشا ..

تم التعديل بواسطة مصرية الهوى, 04 December 2005 - 01:04 PM.

جيجي ...

#11 سيزيف

سيزيف

Advanced Member

• 620 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 07:25 PM

عزيزى ابو صلاح
مشكله البارفان اساسا انها اذواق
بمعنى ان فيه ناس بتعشق بارفان معين اللى هوه ناس تانيه مابتطيقش تشمه
و عموما نصيحه اخويه
حط البارفان اللى تفضله مراتم او خطيبتك لانها هى المستهدف الاول بهذا البارفان
و بالمناسبه اطرف اخبار البارفان اللى قريتها مؤخرا ان فيه زوجه طلبت الخلع من جوزها لاصراره على وضع بارفان معين ذو رائحه نفاذه و بالفعل خلعته عندما اصر على موقفه
فانا باقول انك تاخد راى ام صلاح تفاديا لاى مشاكل عوائليه و ساعتها لا جيجى ولا باقى اعضاء المنتدى هينفعوك يا حلو
--
على فكره انا عموما باعشق بارفان اسمه دانهيل ديزاير
ريحته جميله و هاديه و ثابته
و العبوه بتاعته فى منتهى الشياكه
سعره حوالى 180 جنيه
ليس شرطا للموت ان يكفن الميت
ولا ان ينشر له نعيا
او ان يضعوا شاهدا على قبره
انت تموت عندما تصمت بينما كان ينبغى عليك ان تتكلم
"shinercorner"

#12 wagdi

wagdi

Advanced Member

• 629 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 08:16 PM

شوف يابو صلاح...
واضح إنك عايز تفهم اللعبة من اساسها...مش مجرد اسم بارفان وخلاص...
بص...
الريحة في أي بارفان محترم في الدنيا بتبقى متقسمة على 3 نوتات... زي المزيكا كده...
نوتة عليا، ونوتة وسطى (وبيسموها النوتة القلب)، ونوتة الأساس...
والنوتة العليا دي هي إلى بتشمها أول حاجة... يعني أول ما ترش البارفان على إيدك تشمها على طول.. وعادة بتبقى خفيفة وسريعة التطاير ومابتقعدش أكتر من 20 دقيقة...
النوتة الوسطى أو القلب عادة مابتشمهاش قبل 10 دقائق وممكن توصل ل20 دقيقة...ودي إلى بتحدد مسار العطر ده رايح فين ومن أي عائلة هو (وحاقولك على العائلات كمان شوية)...
النوتة الأساسية ودي بقى أهم واحدة لأنها مابتظهرش قبل نص ساعة وهي إلى بتفضل... وبتيقى فيها خاصية الثبات وبتقلل من معدل تطاير النوتات إلى قبلها... (ودي إلى بيقول عليها إبن العرب "العبق")

والنوتة العليا وإن كانت هي أول حاجة بتشمها لما تحط البارفان فعادة عقبال ما تنزل والناس "تشمك" بتبقى راحت والي فاضل القلب والاساس... وعلشان كده لما الفاضلة فولانة قالتلك في ريحة على واحد تبقى حلوة والتاني تبقى وحشة... ده السبب...إن القلب والاساس معدل تطايرهم بطئ نسبياً فبيتفاعلوا مع الجلد... وجلد كل واحد غير التاني...وده موضوع بحاله ملخصه إن جلدنا عبارة عن تركيبة معقدة جداً من الماء والدهون والأحماض والأملاح والسكر والبروتين والشعر...والتركيبة دي بتختلف من بني أدم للتاني وبالتالي تفاعل القلب والأساس بيختلف...فممكن التفاعل مع جلد بني أدم يطمس على نوتة من النوت أو يسرع أو يقلل من تطاير حاجة عن التانية فتلاقي الريحة قلبت حزن أو بالعكس قلبت تفاريح...

نيجي بقى على الشتوي والصيفي والصباحي والمسائي ...ولو عايز كمان فيه غامق وفاتح...يعني للألوان الفاتحة والألوان الغامقة...
إحنا إتفقنا إن إحنا بنتكلم على القلب والأساس وخاصة الأساس إلى بيمثل روح العطر والي بيفرقه عن غيره...
عائلات العطور سبعة...(هما أكتر بس دول المتفق عليهم) وبيتقسموا على حسب الريحة إلى بتفكرك بيها لما بتشمها..
أول تلاتة شبه بعض وإلى يفرقهم نوع التركيبة إلي حيتحطوا فيها...
1- العائلة الخضراء... ودي الي ريحتها تديك تأثير الأوراق الخضرا والأعشاب و (كأنك دخلت مناخيرك صندوق مليان نجيلة وورق شجر)
2- عائلة الزهور ... ودي عادة تلاقي منها في معظم العطور...وبتديك تاثير الفاكهة أو الزهور أو خليط منهم...
3- الشيبرا...ودي خليط من برجاموت (حاجة كده ما بين اللمونة والبرتقالة) وخشب البلوط...
4- الألدهايد...ودي روائح بتيجي من مكونات صناعية غالباً مركبات الالدهيد...وريحتها ترمي على الخشب...
5- العائلة الشرقية....ودي بترمي علي التوابل والبهارات والكهرمان...
6- عائلة التوباكو والجلود....ودي واضحة من اسمها وهي غالباً رجولية
7- عائلة الفوجير (Fougère ) ودي رجولية صرفة وأساسها اللافاندر والطحالب...

فتخيل مثلاً معايا بارفان اساسه من عائلة التوباكو والجلود...حتلاقيه مناسب للشتاء ولسهرة مثلاً أو ميعاد عمل رسمي ويفضل لو أنت لابس رسمي ويفضل لو ألوان غامقة... زي ما تتصور نفسك في الشتاء لابس جاكت جلد طبيعي أسود وماسك سيجار في إيدك (إكسلانس)...لكن ماينفعش تتخيل نفسك لابس جاكت جلد وماسك سيجار وانت نازل تصلي الجمعة في شهر أغسطس... وبالعكس... لو بارفان بأساس الزهور ممكن تحطه في يوم صيف الصبح وانت لابس مواد "أرضية" زي الزهور كالكتان أوالقطن...وألوان فاتحة والحياة حلوة... لكن ماينفعش تتخبل نفسك داخل إجتماع عمل مهم في يوم شتا وانت لابس قميص قطن مشجر وبنطلون كتان وحاطط وردة في عروة القميص... وهكذا...
وطبعاً مافيش راجل بيحط بارفان على طول... يعني فيه ناس بتتكلين لمراتتها (وهنا المهم الريحة تكون مراتتها بتحبها)، وفيه ناس على طول لبسها رسمي وطبيعة عملها ومعظم وقتها في مكاتب واجتماعات رسمية، وفيه ناس طبيعة لبسها كاجوال وخروجها معظمه في الصباح وبره... فسعادتك تشوف الأول أنت معظم الوقت إلىإنت عايز تتكلين فيه إيه وفين ولمين وتقول وإحنا نقولك أنواع تمثل الاتجاه الي انت عايزه... تقوم تروح للمحل وتجرب نوعين بالكتير...مثلاً رشة على إيد ورشة على إيد تانية...وتتمشى شوية كدة نص ساعو وبعدين تبتدي تشمشم كل إيد منهم وتشوف...

يانهار أبيض...إيه يا عم ده... ده الموضوع كبر مني أوي....باقولك إيه... دانتا كده حاتسيب شغلك وحالك وتقضيها إختبارات....
إنسى الكلام ده ياعم وماتقولوش قدام حد احسن يظن فينا ظن مش ولابد...

:blush: :angry:
  • النجم الثاقب معجب بهذا

#13 مصرية الهوى

مصرية الهوى

Advanced Member

• 806 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 08:47 PM

ايه ده ياوجدي !!!

اعترف انت في اي مصنع برفانات بتشتغل -_-

بس والله معلومات رهييييييييييبة ومفيييييييييييدة جدا جدا
تشكر عليها والله

جيجي ...

#14 Alshiekh

Alshiekh

Super Member

• مشرف عام
  • 11092 مشاركة
  • النوع:Not Telling
  • المكان:USA وعقلى وقلبى فى الأسكندرية

تاريخ المشاركة 04 December 2005 - 08:51 PM

أبو صلاح

وجدى وسع لك الموضوع على الآخر

الحل انك تفتح لك محل عطور صغير كده ( على قد استخدامك انت بس )

وتجيب من كل عائلة شوية برفانات ، اشيى للصبح وايشى للظهر وايشى علشان تقابل فلان وايشى لمقابلة فلانة،
وايشى للانتر فيو ، والصيف والشتاء والربيح والخريف ، وهلم جرا.

وبعدين ماتقلقش ، زى مانت بتستخدم برفان الوالد ، حايبقى هو اللى يستخدم البرفانات بتاعتك ، واهو برده ترد شوية من اللى شربته من ازايز البرفان بتاعته.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

#15 ابو صلاح

ابو صلاح

Advanced Member

• 257 مشاركة

تاريخ المشاركة 05 December 2005 - 05:17 PM

واضح إنك عايز تفهم اللعبة من اساسها...مش مجرد اسم بارفان وخلاص

فعلاً يا استاذ وجدى .. وبجد انت ظبتلى دماغى فى موضوع البرفانت ده وضفتلى معلومات ما كنتش أعرفها .. وأبتديت ألقت الأساسيات بتاعت الموضوع

الريحة في أي بارفان محترم في الدنيا بتبقى متقسمة على 3 نوتات... زي المزيكا كده...
نوتة عليا، ونوتة وسطى (وبيسموها النوتة القلب)، ونوتة الأساس...

فعلاً الموضوع ده حقيقى .. وأيام ما كنت بركب برفانات . كان البرفان بيطير بسرعة جداً . وتعد تلزق مارخيرك فى التيشرت علاشان يادوب تشم البرفان ... ربنا ما يعدها أيام :angry: .. علاشان كده انا عايز حاجة اصلى وبتثبت .. أما عن موضوع السعر فأنا بعد فهمى للموضوع البرفانت .. ما بقاش السعر محدد .. بس المهم انه يكون نضيف

عائلات العطور سبعة...(هما أكتر بس دول المتفق عليهم) وبيتقسموا على حسب الريحة إلى بتفكرك بيها لما بتشمها..

أما بنسبة لعائلات العطور دى .. فدى المعلومات دى أول مرة اسمع عنها .. وكمان يا أستاذ وجدى سمعت ان لون الغطى بتاع أزازة البرفن بيحدد لون اللبس اللى يليق على هذا البرفان . ف مش عارف المعلومة دى صحيحة ولا لأ

فسعادتك تشوف الأول أنت معظم الوقت إلىإنت عايز تتكلين فيه إيه وفين ولمين وتقول وإحنا نقولك أنواع تمثل الاتجاه الي انت عايزه

بص يا أستاذ وجدى انا ببقا خروجاتى بتبقا معظمها الصبح .. وبرضو عاندى خروحات كتير بليل .. بس انا ناوى أجيب برفان صيفى او نهارى اى كان اسمه .. وبرفان شتوى او مسائى

بس انا عامة بكره الرسميات جداً .. وتقريباً كل لبسى جاجول .. حتى لو فكرت ألبس كلاسيك .. بيبقا بنطلون جابردين على قميص بيبقا بره أو تيشرت

فشوف ايه الحاجات اللى تناسب الحالة بتاعتى .. وممكن برضو تقولى على الكلاسيكيات او الرسمية . من باب العلم بالشئ ولزيادة المعرفة بهذا الموضوع ..

وبجد شكراً يا أستاذ وجدى على المعلومات اللى انت ضفتهالى .. مش عارف من غيرك كنت عاملت ايه . انت ومصرية الهوى و shinercorner وفلانه

كان زمانى رحت وأدبست فى برفان م لوش لازمه .. أو جبت حاجه مش مناسبة .. وبعد ما أحط البرفان وكده وأبقا فرحان بنفسى .. وأقعد جامب واحد مثقف فى العطور زى أستاذ وجدى .. وبعد ما أمشى يعد يتريق عليا :sad:

تم التعديل بواسطة ابو صلاح, 05 December 2005 - 05:22 PM.

ma.salah ( محمود صلاح )

0 عضو (أعضاء) يشاهدون هذا الموضوع

0 الأعضاء, 0 الزوار, 0 مجهولين

زار هذا الموضوع 42 عضو

, م تيمور المراغي, أبوعمار, alfnanahmed, مسافر زاده الخيال, أسد, مصري أصيل, arkan, موعود, Blue, الباشمهندس ياسر, الدكتورة أم أحمد, capitshino, الغريب, النجم الثاقب, ابو محمود, doha, dongol, تامر مصطفى, engmido, برنس الشرق, Falcon Crest, Folana, Handasah, hOuSsAm, دودو هانم, kazabaza, mamdowh, Melhakim, MOOOM, morganahmed, ozoozo, pink rose, SANAA, sayed_ossman, Scorpion, shiko, simpleDeveloper, عماد حمدي, عنبو, wagdi, YOUR BROTHER