اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المستندات المطلوبة لعمل قيد عائلي

Recommended Posts

لو حد عايز يعمل قيد عائلي فإن المستدات المطلوبة الي المفروض تاخدها معاك و أنت رايح السجل المدني في العباسية هي

1- أصل وصورة البطاقة الشخصية الخاصة بك

2- أستمارتين للقيد العائلي من البوستة ومتنساش الدمغات وخصوصا طابع الشرطة وقيمته (جنيه واحد عشان مترجعش كل شويه لطابور طوييييييييييييل جداااا)

3- أصل وصورة قسيمة الجواز الخاصة بوالديك

3-شهادة ميلاد الأم أصل وصورة أو بطاقة الرقم القومي لها (برضه أصل وصورة)

4-صور شهادات ميلاد أخواتك كلهم

5- صور بطاقة والدك (يفضل لو رقم قومي )

6-في أقرار بتملاه بتقر فيه بصحه هذه المستندات B)

نصيحة خد كل حاجة معاك تثبت أنكم عيلة واحدة ودايما خلي معاك أصل وصورة لكل مستند معاك ...........علي فكرة الأصول للتندات الموظف بيطلع عليها بس ويرجعها تاني زي القسيمة مثلا :)

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

يااااااااااااااه

من زمان

افتكرت اني كاتب الموضوع ده

طيب انا رفعته يعني للإطلاع من جانب الناس اللي عاوزة تسافر

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 8
      اخوة المحاورات السلام عليكم انشاء الله ساكون احد الوافدين الجدد لمدينة الرياض لقد اسعدني كم المعلومات بخصوص السكن و المدارس الموجودة في الباب عن مدينة الرياض و لكن هناك معلومة اود الاستفسار عنها و هي الاوراق المطلوبة لدخول المدارس فس السعودية حاليا ابني موجود باحد مدارس اللغات في مصر و انا انوي ان اقدم له باحد مدارس اللغات في الرياض و عايز اعرف ماهي الاوراق المطلوبة للالتحاق ابني بتلك المدارس حيث انه قادم من مصر و لكم جزيل الشكر
    • 0
      ارجو الافادة بخصوص الاجراءات المطلوبة لعمل تأشيرة عمل معايا صورة من العقد اروح فين واعمل ايه وهل التعامل مباشر ولا من خلال مكتب .
    • 11
      انا مسافر السعودية ان شاء الله أول مرة و\طلعت الباسبور والتأشيرة النهارده بس افتكرت انى لازم اطلع تصريح سفر من التجنيد فانا عايز أعرف ايه المستندات (كلها ) اللى لازم اروح بيها المطار عشان ما اروحش ويقولولى ارجع جيب اللى ناقص
    • 10
      السلام عليكم كما تعودت أن أستشيركم بإذن الله أسرتي جاية خلال إسبوعين وعندي ولدين الكبير منقول لسنة خامسة إبتدائي والصغير منقول لسنة ثالثة إبتدائي هل مطلوب بيان النجاح عن آخر سنة فقط ولا لازم كل السنوات . وهل بعد تصديق الخارجية والملحقية لازم كمان تتصدق من القنصلية . وبخصوص شهادات الميلاد متصدقة من سنة 2006 هل يكفي ولا لازم تتصدق تاني بتاريخ حديث . أشكركم مقدماً
    • 8
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اود الاستفسار من الخبراء عن التحاليل المطلوبة للسفر الى اوروبا للدراسة وهل اوروبا تمنع حاملى فيروس سى و بى من السفر اليها حيث اننى سمعت ان اوروبا لا تمنع حاملى فيروس سى و بى من السفر اليها الصراحة انا لم احلل هذه الفيروسات ولكن عندى وسواس ربنا يعافينا ويشفى جميع المرضى فارجو التأكد بعد اذنكم وجزاكم الله خيرا
  • أضف...