إنتقال للمحتوى

صورة
- - - - -

استفسار عن نتيجة الكشف الطبى

• من فضلك قم بتسجيل الدخول للرد
20 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 KAhamid

KAhamid

Advanced Member

• 269 مشاركة
  • النوع:ذكر

تاريخ المشاركة 25 November 2012 - 02:16 PM

الاخوة الافاضل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا كنت عاوز اعرف نتيجة الكشف الطبى بتاعة مستشفى النيل بدراوى المفروض بتظهر فين
دخلت موقع انجاز على اللينك ده
https://enjazit.com....Shr_Resulat.asp
ودخلت رقم النت والجواز
ظهرت لى ما يلى

تم دفع تكاليف الخدمة الصحية
تم عمل الفحوصات الطبية
المعامل المركزية بالقاهرة

فموش عارف هل دى نتيجة التحاليل ونتيجة الكشف لسة ما نزلتش ولا اية الوضع
ياريت حد يفيدنا من اصحاب الخبرة

تم التعديل بواسطة KAhamid, 25 November 2012 - 02:19 PM.

#2 herohero

herohero

Super Member

• 3921 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 November 2012 - 02:20 PM

انا كنت ف مستشفى الامل
واظن كلهم زي بعض النتيجه بتاعت الفيروس بتكون من موقع وزارة الصحه وبيظهر لك واضحه حتى بيكون فيه ورقة قابلة للطباعه بتكون موجهة للسفارة السعودية بأنك لائق طبيا وبرجاء استكمال اجراءات
-----
اما عن النتيجه بتاعت كشف المستشفى اللي اعرفه ان النتيجه باللون يعني اخر سطرين تقريبا بتكون بالازرق او يعني اسم المستشفى بتظهر بالازرق ده اللي حصل معايا

#3 KAhamid

KAhamid

Advanced Member

• 269 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 November 2012 - 02:28 PM

انا كنت ف مستشفى الامل
واظن كلهم زي بعض النتيجه بتاعت الفيروس بتكون من موقع وزارة الصحه وبيظهر لك واضحه حتى بيكون فيه ورقة قابلة للطباعه بتكون موجهة للسفارة السعودية بأنك لائق طبيا وبرجاء استكمال اجراءات
-----
اما عن النتيجه بتاعت كشف المستشفى اللي اعرفه ان النتيجه باللون يعني اخر سطرين تقريبا بتكون بالازرق او يعني اسم المستشفى بتظهر بالازرق ده اللي حصل معايا

المشكلة يا اخى ان النتيجة ماظهرتش اصلا لغاية دلوقتى رغم انهم كانوا بيقولوا فى المستشفى دى بتنزل تانى يوم وعدى عليها اكتر من 6ايام ولسة ما فيشحاجة نزلت وكلمت المكتب بيقولوا انهم موش بيدخلوا الجوازات الا لما النتيجة تظهر على الموقع بتاع انجاز فكنت عاوز اعرف هل طبيعى ان النتيجة تتاخر كل ده ولا اروح المستشفى تانى واسال احسن

#4 MAZ

MAZ

Member

• 76 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 November 2012 - 04:42 PM

الاخ الكريم

لو اسم المستشفى ماظهرش يبقى لسة مدخلووش النتائيج ويبقى عليك اما تتصل يهم وتطلب مدخل البيانات وتديه بياناتك وهو يسرعها او تدهب لهم شخصيا وتعمل نفس الامر

ظهور اسم المستشفى لا يعنى انك لائق فى الفحوص وانما يتم المعرفة من خلال القنصلية وليس مثل التحاليل فلو لائق ولم يكن هناك مشكلة فى مسمى المهنة ولا التحاليل

الجواز يتاشر اما لو فى مشكلة فى المسمى ولا قدر الله مش لائق فحوصات مش هيقولك فى السفارة الاول بل هيرفض بسبب المسمى وعندما تظبط المسمى وكان فى مشكلة فى

الفحوصات هيقولك سعاعتها لم يتم القبول بسبب الفحص

وان شاء الله الامور تعدى عى خير

#5 KAhamid

KAhamid

Advanced Member

• 269 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 November 2012 - 07:18 PM

الاخ الكريم

لو اسم المستشفى ماظهرش يبقى لسة مدخلووش النتائيج ويبقى عليك اما تتصل يهم وتطلب مدخل البيانات وتديه بياناتك وهو يسرعها او تدهب لهم شخصيا وتعمل نفس الامر

ظهور اسم المستشفى لا يعنى انك لائق فى الفحوص وانما يتم المعرفة من خلال القنصلية وليس مثل التحاليل فلو لائق ولم يكن هناك مشكلة فى مسمى المهنة ولا التحاليل

الجواز يتاشر اما لو فى مشكلة فى المسمى ولا قدر الله مش لائق فحوصات مش هيقولك فى السفارة الاول بل هيرفض بسبب المسمى وعندما تظبط المسمى وكان فى مشكلة فى

الفحوصات هيقولك سعاعتها لم يتم القبول بسبب الفحص

وان شاء الله الامور تعدى عى خير

ان شاء الله تتم على خير
بكرة باذن الله هانزل المستشفى اسال هناك وربنا يكرم ان شاء الله

#6 KAhamid

KAhamid

Advanced Member

• 269 مشاركة

تاريخ المشاركة 26 November 2012 - 02:02 PM

انا روحت المستشفى انهاردة وقالولى انى لازم اعيد التحليل علشان ارتفاع انزيمات الكبد
ونزلت عند الدكتور بتاع الباطنة بتاع اللى كشف علينا فى الفحص قال لازم تبعد عن الاكلات السمينة والمقليات وما تاخدش مضادات حيوية او مسكنات وتعالى بعد اسبوع حلل تانى
قولتلة طيب ما فيش اى علاج ينزل الانزيمات قاللى تابع مع دكتور باطنة وهو يظبط معاك
انا النسب بتاعتى كانت 49 و60
فياريت لو حد عندة مساعدة فى موضوع الانزيمات ياريت يفيدنا بيها
مع خالص الشكر

#7 anwerbasha

anwerbasha

• 16 مشاركة

تاريخ المشاركة 26 November 2012 - 06:26 PM

انا روحت المستشفى انهاردة وقالولى انى لازم اعيد التحليل علشان ارتفاع انزيمات الكبد
ونزلت عند الدكتور بتاع الباطنة بتاع اللى كشف علينا فى الفحص قال لازم تبعد عن الاكلات السمينة والمقليات وما تاخدش مضادات حيوية او مسكنات وتعالى بعد اسبوع حلل تانى
قولتلة طيب ما فيش اى علاج ينزل الانزيمات قاللى تابع مع دكتور باطنة وهو يظبط معاك
مع خالص الشكر

بص يا باشا
انا حصل معايا كده بس النسب عندي كانت اعلي من كده بكتييير
و اللي عندك ممكن يكون عرضي يعني ممكن تكون ليلة التحليل اكلت اكلة سمينة
فمتقلقش خالص و خير ان شاء الله
انا كنت باخد دوا اسمة PENNEl
العلبة ب 24 جنية
بس لو عايز تتطمن ممكن تتابع مع دكتور امراض كبد
بس ان نسبتك مش عالية

#8 KAhamid

KAhamid

Advanced Member

• 269 مشاركة

تاريخ المشاركة 27 November 2012 - 12:31 PM

مع خالص الشكر

بص يا باشا
انا حصل معايا كده بس النسب عندي كانت اعلي من كده بكتييير
و اللي عندك ممكن يكون عرضي يعني ممكن تكون ليلة التحليل اكلت اكلة سمينة
فمتقلقش خالص و خير ان شاء الله
انا كنت باخد دوا اسمة PENNEl
العلبة ب 24 جنية
بس لو عايز تتطمن ممكن تتابع مع دكتور امراض كبد
بس ان نسبتك مش عالية

اخى الفاضل
انت عملت اعادة التحاليل بعد كام يوم لان الدكتور قالى تعالى بعد اسبوع بس اعمل التحاليل فى معمل برةالاول وهاتها معاك نشوف نسبها اية
فهل اسبوع كافى لتقليل الانزيمات ولا الموضوع ممكن يطول اكتر من كدة

#9 anwerbasha

anwerbasha

• 16 مشاركة

تاريخ المشاركة 27 November 2012 - 05:30 PM

بالنسبة ليا الموضوع طول عشان انا كان عندي دهون علي الكبد فاحتاجت وقت و بعدين الانزيمات كانت عندي عالية
كانت 150 و 118
انت بس خد الدواء لمدة اسبوع و بعدين حلل في اي معمل برة عشان تتاكد
بس اهم حاجة مع الدواء الاكل
ابعد عن اي الدهون و المقليات في الزيت و المسبك و خلي اكلك خفيف لحد ما تعدي التحليل و كتر من السلطات و الفواكه

#10 KAhamid

KAhamid

Advanced Member

• 269 مشاركة

تاريخ المشاركة 27 November 2012 - 11:45 PM

بالنسبة ليا الموضوع طول عشان انا كان عندي دهون علي الكبد فاحتاجت وقت و بعدين الانزيمات كانت عندي عالية
كانت 150 و 118
ابعد عن اي الدهون و المقليات في الزيت و المسبك و خلي اكلك خفيف لحد ما تعدي التحليل و كتر من السلطات و الفواكه

اخى الفاضل بارك الله فيك
انا بالفعل روحت انهاردة لطبيب كبد وهو قالى لازم ابعد عن الدهون تماما فى الاكل واكل خضروات وفواكهة ظازجة واتنع عن المعلبات والاكل المحتوى على مواد حافظة
وكتبللى على ثلاث انواع دواء
وهم
pennel
ursotwin
mariagon

وقال تاثير الدواءعلى الانزيمات بيكون بعد شهر على الاقل بس حاول تحلل بعد 15 يوم من العلاج ونشوف النتائجهاتبقى عاملة ازاى
المهم دلوقتى انا عاوز اعرف تاثير التاخير ده على التاشيرة
بمعنى نحليل الفيروسات معمول فى 8-11 والكشف الطبى معمول فى 20-11 ولسة الاعادة ممكن تكون بعد 15 يوم فهل ده هيكون فية مشاكل فى السفارةاو بالنسبة للتاشيرة

#11 m shabana

m shabana

Member

• 72 مشاركة

تاريخ المشاركة 28 November 2012 - 12:24 AM

كانت 150 و 118

اخى الفاضل بارك الله فيك
انا بالفعل روحت انهاردة لطبيب كبد وهو قالى لازم ابعد عن الدهون تماما فى الاكل واكل خضروات وفواكهة ظازجة واتنع عن المعلبات والاكل المحتوى على مواد حافظة
وكتبللى على ثلاث انواع دواء
وهم
pennel
ursotwin
mariagon

وقال تاثير الدواءعلى الانزيمات بيكون بعد شهر على الاقل بس حاول تحلل بعد 15 يوم من العلاج ونشوف النتائجهاتبقى عاملة ازاى
المهم دلوقتى انا عاوز اعرف تاثير التاخير ده على التاشيرة
بمعنى نحليل الفيروسات معمول فى 8-11 والكشف الطبى معمول فى 20-11 ولسة الاعادة ممكن تكون بعد 15 يوم فهل ده هيكون فية مشاكل فى السفارةاو بالنسبة للتاشيرة

اللي اعرفه التحاليل صلاحيتها 60 يوم

#12 alsaadani

alsaadani

Junior Member

• 28 مشاركة

تاريخ المشاركة 28 November 2012 - 12:48 AM

مع خالص الشكر

الأخ الفاضل أبشر بعد الأسبوع هتروح المستشفى هيعيدوا التحاليل و هيعملوا كشف باطنه ولو الموضوع دهون على الكبد زي ما بتقول حتى لو النسبة عاليه هتبقى نتيجة الكشف سليمه لان ده مش من الأسباب التى تمنع من السفر : الموضوع ده حصل معايا بس انا نسبتى كانت عاليه بكتير عنك والحمد لله الموضوع عدى بسلام أبشر وتوكل على مولاك
للمعلومة : نتيجة الكشف على موقع انجاز اذا ظهرت باللون الأزرق تبقى سليمه ولو بالأحمر تبقى غير لائق

#13 KAhamid

KAhamid

Advanced Member

• 269 مشاركة

تاريخ المشاركة 28 November 2012 - 12:54 PM

مع خالص الشكر

الأخ الفاضل أبشر بعد الأسبوع هتروح المستشفى هيعيدوا التحاليل و هيعملوا كشف باطنه ولو الموضوع دهون على الكبد زي ما بتقول حتى لو النسبة عاليه هتبقى نتيجة الكشف سليمه لان ده مش من الأسباب التى تمنع من السفر : الموضوع ده حصل معايا بس انا نسبتى كانت عاليه بكتير عنك والحمد لله الموضوع عدى بسلام أبشر وتوكل على مولاك
للمعلومة : نتيجة الكشف على موقع انجاز اذا ظهرت باللون الأزرق تبقى سليمه ولو بالأحمر تبقى غير لائق

اخى الكريم
بشرك الله بالقبول ورزقك الخير دائما
ان شاء الله هاروح الاسبوع الجاى اعمل التحاليل برة واروح بيها المستشفى زى ما الدكتور طلب منى وان شاء الله تكون خير باذن الله

#14 anwerbasha

anwerbasha

• 16 مشاركة

تاريخ المشاركة 28 November 2012 - 05:32 PM

معاك حوالي 50 يوم من تاريخ الكشف الاول ممكن تعيد فيهم التحليل
ان شاء الله اهتم باالاكل و خد الدواء و خصوصا البينييل
و ان شاء الله خير
ابعد عن البيبسي برضة

#15 KAhamid

KAhamid

Advanced Member

• 269 مشاركة

تاريخ المشاركة 28 November 2012 - 08:06 PM

معاك حوالي 50 يوم من تاريخ الكشف الاول ممكن تعيد فيهم التحليل
ان شاء الله اهتم باالاكل و خد الدواء و خصوصا البينييل
و ان شاء الله خير
ابعد عن البيبسي برضة

بارك الله فيك يااخى وان شاء الله فى اعادة التحليل تتحسن النتائج
بس كنت حابب اعرف لو عند حضرتك معلومات عن النسب المقبولة فى السفارة بتكون كام ولا دى اللى بيحددها المستشفى

2 عضو (أعضاء) يشاهدون هذا الموضوع

0 الأعضاء, 2 الزوار, 0 مجهولين

زار هذا الموضوع 67 عضو

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Abu Yassin, AbuZeyad, ahmed abdelghani, ahmedraslan, محمد المعلاوى, محمد البصيلى, محمد خميس, محمد غالي, محسن محمد سميح, Ali mohamed Ebrahim, alsaadani, amgadibrahim, anwerbasha, bmbm, الحياة, احمد عبد الجواد, egyptawy, ehabmohmmed, elawadi, ENGALAA, eslam rashed, hamedstarr, herohero, حمودى, خالد شحاته, حسام الغرباوي, حسين امبابي, KAhamid, m shabana, madey, magedshahen, MAZ, metomoon, mohamedahmedabdelmonem, mohussein, mostafa mahmoud, moustafa wagdy, رعد, ozoozo, salimsw, shabana, shiref, TheGodFather, waaaf, waledbak, WELL-DONE