اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رياضة الرماية فى مصر

SnipeR

Recommended Posts

مس فيروز..

انا كمان بهرج في موضوع الهاجس الامني..

انا عارف انهم ولا ليهم في حاجه لسببين..اولا التخلف التقني الرهيب اللي عند انظمة الامن في مصر وثانيا لان الانترنت هي الدولة الوحيده اللي مازالت لايحكمها قانون في وطننا العربي

ثم ان اي انتقادات من اي نوع بنذكرها ماهي الا نوع من كشف السلبيات اللي عمرها للاسف ماناويه تتغير..يعني موش بنجيب جديد عن االي بيقولوه ف الصحافة (يكونوش هيخطفونا ؟؟؟)

بالنسبة للرمايه انا معتقدش اني قلت لك اي معلومه مفيدة لحد دلوقتي

المعلومة المفيده بقي..في مصر نوعين من الرمايه اما باستخدام ضغط الهوا او بالخرطوش

وكلاهما بيمارس بالبنادق لان الرماية بالمسدس غير منتشره في مصر غالبا لاسباب امنيه ومفيش غير نادي الصيد في الدقي اللي بيمرن علي الرمايه بالمسدس ضغط الهوا والخرطوش في الاسماعيليه بس(اشمعني بردو معرفش)

فلو هتتمرني رمايه الخرطوش محتاج تصريح اما ضغط الهوا لا ..تقدري تتمرني في نادي الصيد في الدقي ودول تمارينهم بتبقي بالخرطوش علي اطباق الاسكيت او بضغط الهوا علي اهداف ثابته ..كمان اعرف ان نادي الجلاء للقوات المسلحه بيمرن خرطوش واسكيت

حدود معلوماتي الرمايه بالذخيرة الحيه في مصر محصوره في بطولاتها علي الجيش والشرطه بس ممكن اسألك.. ودول تمريناتهم بتكون بالمسدس او بنادق القناصة ومؤخرا سمعت انهم دخلو الرمايه بالاسلحه سريعه الطلقات (رشاشات ومسدسات)

نوع السلاح المستخدم بعد كده صعب يتغير..يعني انا طالما اتمرنت علي مسدس حي طول عمري صعب جدا اتحول لاستخدام ندقية خرطوش او ضغط هوا لان نظامي العصبي اتعلم التوافق علي نوع ووزن ورد فعل السلاح اللي انا بستخدمه ..ممكن اكيد استخدم سلاح تاني بس مؤكد موش بنفس الكفاءة بتاعه استخدامي للاول ..

دايما يفضل ان الانسان يبدأ تعلم الرماية في سن صغير قدر الامكان لانها بتعتمد في كفاءتها علي الممارسه ..يعني وانا في المدرسه ممكن اتمرن مرتين لتلاته ف الاسبوع .. علي عكس الشغل ممكن ملاقيش وقت تمرين غير مره كل شهر مثلا

طبعا الهوايه الي حد ما مكلفه خصوصا لو هتشتري سلاحك بنفسك.. السلاح المستخدم في الرمايه لازم يكون دقيق جدا وحسن الصناعه .واغلب الاسلحه دي بتتصنع هاند ميد واحيانا بالطلب كمان..في بنادق خرطوش تمنها بيوصل ل150 الف جنيه ..ومسدسات الذخيرة الحية بتبدأ من 8 او 9 الاف لانها بتتجمرك .. وكل مسدس ليه ميزه وعيب ..في مسدسات خفيفة الوزن ودقيقة الرمايه زي الهيكلر مثلا وده اللي كتير بيعتمد عليه ضباط الحرس الجمهوري ..لكن مشكلته انو مصنع بالكامل من الفيبر ..مبيتكشفش في المطارات لكن الاستخدام المتواصل ليه بيؤثر علي الخزنه واحيانا المسدس نفسه بيتشرخ تحت الاجهادات العاليه ..يعني بيحتاج يتغير كل فتره وده مكلف لان قيمته فوق ال15 الف.. ايجابيا وزنه خفيف جدا ومبيسخنش ابدا مهما استخدم ومستحيل تقنيا انو يحشر طلقات..

طبعا اضافه علي التكلفة بتاعه السلاح في تكلفة الطلقات .. في عيارات صعب انها تتلاقي لو في الذخيره الحيه لان المسؤل عن تموينك بيها هو وزاره الداخليه او الجيش..بنجمع فوارغ الطلقات اللي استخدمناها ونسلمها لهم ويدونا طلقات قصادها ونجفع تمن التعبئة .

الخرطوش مكلف لان طلقة الخرطوش المستخدمه في بنادق نضيفة زي البيريللي مثلا تمنها 4 او 5جنيه ..وانتي بتستهلكي في التمرين من 60 ل 80 طلقه .. ده لو انتي هاوي بتتمرني مره او اتنين في الشهر حسب ظروفك..

لو انتي ف منتخب مثلا او فريق بتتمرني مرتين لتلاته في الاسبوع ويوميا قبل البطولات ..كالكوليتر بقي واحسبي ..

دي كانت البريزنتيشن ..تسجيل الكورسات عند مستر سي السيد والاسعار هتلاقوها متعلقة ورا مكتبه :huh:

تم تعديل بواسطة SnipeR
رابط هذا التعليق

مستر سنايبر

شكرا جزيلا على الاهتمام بذكر هذه المعلومات الجميله عن الرمايه

ممكن اسال بعض الاسئله لو تكرمت؟ يعنى ما هو الفرق بين استخدام الخرطوش و ضغط الهواء؟ يبدو الاختلاف الاول فى نوعية الاهداف التى تستخدم مع كلا النوعين فهل هناك اشياء

اخرى تميز طريقه عن الاخرى؟

من كلامك عن منع الرمايه فى مصر باستخدام المسدسات فهمت ان البنادق اقل خطرا من الناحيه الامنيه فهل هذا صحيح؟

يا ترى فيه انواع خاصه من الرمايه يتعلمها القناصون غير تلك التى يتعلمها هواة الرمايه؟ وكمان ازاى الوحد يجعل نظامه العصبى يتوافق مع نوع من الاسلحه !! ازاى يعنى يحصل هذا

التوافق وما هى دلالته؟

هو فيه حاجه لازم اوضحها انى لا اظن انى سامارس هذه الهوايه انا بس حابه اتعرف عليها لانها تبدو هوايه جذابه بالنسبة لى .. gsm:: جميل اوى المسدس الذى لا تكشفه اجهزة الامن فى المطارات ده !! يعنى معنى هذا ان ممكن التسلل به الى الطائرات !!

• شكراً 1

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...

مس فيروز..

انا عارف انهم ولا ليهم في حاجه لسببين..اولا التخلف التقني الرهيب اللي عند انظمة الامن في مصر وثانيا لان الانترنت هي الدولة الوحيده اللي مازالت لايحكمها قانون في وطننا العربي

ثم ان اي انتقادات من اي نوع بنذكرها ماهي الا نوع من كشف السلبيات اللي عمرها للاسف ماناويه تتغير..يعني موش بنجيب جديد عن االي بيقولوه ف الصحافة (يكونوش هيخطفونا ؟؟؟)

بالنسبة للرمايه انا معتقدش اني قلت لك اي معلومه مفيدة لحد دلوق :closedeyes:

المعلومة المفيده بقي..في مصر نوعين من الرمايه  اما باستخدام ضغط الهوا او بالخرطوش

وكلاهما بيمارس بالبنادق لان الرماية بالمسدس غير  منتشره في مصر غالبا لاسباب امنيه ومفيش غير نادي الصيد في الدقي اللي بيمرن علي الرمايه بالمسدس ضغط الهوا والخرطوش في الاسماعيليه بس(اشمعني بردو معرفش)

فلو هتتمرني رمايه الخرطوش محتاج تصريح اما ضغط الهوا لا ..تقدري تتمرني في نادي الصيد في الدقي ودول تمارينهم بتبقي بالخرطوش علي اطباق الاسكيت او بضغط الهوا علي اهداف ثابته ..كمان اعرف ان نادي الجلاء للقوات المسلحه بيمرن خرطوش واسكيت

حدود معلوماتي الرمايه بالذخيرة الحيه في مصر محصوره في بطولاتها  علي الجيش والشرطه بس ممكن اسألك.. ودول تمريناتهم بتكون بالمسدس او بنادق القناصة ومؤخرا  سمعت انهم دخلو الرمايه بالاسلحه سريعه الطلقات (رشاشات ومسدسات)

نوع السلاح المستخدم بعد كده صعب يتغير..يعني انا طالما اتمرنت علي مسدس حي طول عمري صعب جدا اتحول لاستخدام ندقية خرطوش او ضغط هوا لان نظامي العصبي اتعلم التوافق علي نوع ووزن ورد فعل السلاح اللي انا بستخدمه ..ممكن اكيد استخدم سلاح تاني بس مؤكد موش بنفس الكفاءة بتاعه استخدامي للاول ..

دايما يفضل ان الانسان يبدأ تعلم الرماية في سن صغير قدر الامكان لانها بتعتمد في كفاءتها علي الممارسه ..يعني وانا في المدرسه ممكن اتمرن مرتين لتلاته ف الاسبوع .. علي عكس الشغل ممكن ملاقيش وقت تمرين غير مره كل شهر مثلا

طبعا الهوايه الي حد ما مكلفه خصوصا لو هتشتري سلاحك بنفسك.. السلاح المستخدم في الرمايه لازم يكون دقيق جدا وحسن الصناعه .واغلب الاسلحه دي بتتصنع هاند ميد واحيانا بالطلب كمان..في بنادق خرطوش تمنها بيوصل ل150 الف جنيه ..ومسدسات الذخيرة الحية بتبدأ من 8 او 9 الاف لانها بتتجمرك .. وكل مسدس ليه ميزه وعيب ..في مسدسات خفيفة الوزن ودقيقة الرمايه زي الهيكلر مثلا وده اللي كتير بيعتمد عليه ضباط الحرس الجمهوري ..لكن مشكلته انو مصنع بالكامل من الفيبر ..مبيتكشفش في المطارات لكن الاستخدام المتواصل ليه بيؤثر علي الخزنه واحيانا المسدس نفسه بيتشرخ تحت الاجهادات العاليه ..يعني بيحتاج يتغير كل فتره وده مكلف لان قيمته فوق ال15 الف.. ايجابيا وزنه خفيف جدا ومبيسخنش ابدا مهما استخدم ومستحيل تقنيا انو يحشر طلقات..

طبعا اضافه علي التكلفة بتاعه السلاح في تكلفة الطلقات .. في عيارات صعب انها تتلاقي لو في الذخيره الحيه لان المسؤل عن تموينك بيها هو وزاره الداخليه او الجيش..بنجمع فوارغ الطلقات اللي استخدمناها ونسلمها لهم ويدونا طلقات قصادها ونجفع تمن التعبئة .

الخرطوش مكلف لان طلقة الخرطوش المستخدمه في بنادق نضيفة زي البيريللي مثلا تمنها 4 او 5جنيه ..وانتي بتستهلكي في التمرين من 60 ل 80 طلقه .. ده لو انتي هاوي  بتتمرني مره او اتنين في الشهر حسب ظروفك..

لو انتي ف منتخب مثلا او فريق بتتمرني مرتين لتلاته في الاسبوع ويوميا قبل البطولات ..كالكوليتر بقي واحسبي ..

دي كانت البريزنتيشن ..تسجيل الكورسات عند مستر سي السيد والاسعار هتلاقوها متعلقة ورا مكتبه :D

:angry2:

رابط هذا التعليق

مس فيروز..

بالنسبة للرمايه انا معتقدش اني قلت لك اي معلومه مفيدة لحد دلوقتي

المعلومة المفيده بقي..في مصر نوعين من الرمايه  اما باستخدام ضغط الهوا او بالخرطوش

وكلاهما بيمارس بالبنادق لان الرماية بالمسدس غير  منتشره في مصر غالبا لاسباب امنيه ومفيش غير نادي الصيد في الدقي اللي بيمرن علي الرمايه بالمسدس ضغط الهوا والخرطوش في الاسماعيليه بس(اشمعني بردو معرفش)

حدود معلوماتي الرمايه بالذخيرة الحيه في مصر محصوره في بطولاتها  علي الجيش والشرطه بس ممكن اسألك.. ودول تمريناتهم بتكون بالمسدس او بنادق القناصة ومؤخرا  سمعت انهم دخلو الرمايه بالاسلحه سريعه الطلقات (رشاشات ومسدسات)

الخرطوش مكلف لان طلقة الخرطوش المستخدمه في بنادق نضيفة زي البيريللي مثلا تمنها 4 او 5جنيه ..وانتي بتستهلكي في التمرين من 60 ل 80 طلقه .. ده لو انتي هاوي  بتتمرني مره او اتنين في الشهر حسب ظروفك..

دي كانت البريزنتيشن ..تسجيل الكورسات عند مستر سي السيد والاسعار هتلاقوها متعلقة ورا مكتبه :wub:

رابط هذا التعليق

• بعد 13 سنة...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...