اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خطوات استخراج رخصه قياده من الرياض

Recommended Posts

اولا : الاوراق المطلوبه لاستخراج الرخصه

1- خطاب تعريف من الكفيل موثق من الغرفه التجاريه (مع ملاحظه ان الخطاب لو مكتوب فيه عباره |دون ادنى مسئوليه منا" مش هينفع (ده بناء على تجربتى الشخصيه)

2- شهاده بفصيله الدم و دى ممكن تعملها من اى مستوصف

3- طلب استخراج رخصه قياده (هتلاقيه فى المرور)

4- صوره الرخصه المصريه + الاصل للاطلاع ( ده لو انت معاك رخصه مصريه)

5- اصل الاقامه + صوره

6- صوره الجواز مختومه من العمل

7- 6 صور شخصيه

8- ايصال بتسديد مبلغ 75 ريال فى بنك الرياض

9- مبلغ 100 ريال تسدد داخل المرور

10 - ملف علاقى و ده ممكن تجيبه من اى مكتبه او هتلافيه بيتباع امام المرور

ثانيا : استخراج الرخصه:

1- بالنسبه لسكان الرياض، هتروح مرور دله

2- تقدم الورق بتاعك عند الموظف فى صاله رقم 2 بمرور دله

3- بعد كده هتعمل حاجه اسمها تحديد مستوى، يعنى هتركب عربيه و تسوقها و جنبك موظف من المرور و هيحدد مستواك أ،ب،ج و على اساس المستوى هيتحددلك هتاخد كام ساعه محاضرات نظرى ( لو بتعرف تسوق هتاخد المستوى أ )

5- و بعد كده هتروح عند الكشف الطبى و ده كشف صورى بس بيكتبلك لو انت لابس نظاره انك لازم تسوق بنظاره طبيه و هكذا

6- لو انت مستواك أ، هتروح تاخد محاضره نظريه عن اشارات المرور و قواعد المرور و دى مش بتكمل نص ساعه و غالبا المحاضر بيديلك 20 سؤال بتوع الامتحان

7- بعد المحاضره هتروح صاله الامتحان النظرى، هتدخل على جهاز كمبيوتر بيديلك 20 سؤال نظرى عن الاشارات و قواعد المرور، المهم اول 10 اسئله لازم تجاوبهم كلهم صح و الا هيعيدولك الامتحان بعد اسبوع ، و تانى 10 اسئله لازم تجاوب على 5 صح على الاقل، بس خلى بالك ان فى اول 10 اسئله لو انت مش عارف الاجابه ما تتسرعشى و تدوس على اى اجابه و الا الشاشه هتقفل و تديلك ميعاد بعد اسبوع، و فى تانى 10 اسئله اللى ما تعرفهوش عديه و ادخل على السؤال اللى بعده و زمن الامتحان 30 دقيقه و نادرا لما حد بيسقط فى الامتحان ده

8- بعد كده هتروح على مكان اسمه ميدان القياده، و هتستنى دورك، و هتركب عربيه و معاك 3 اشخاص اخرين و الظابط هيكون جنبك و يخليك تسوق و يشوفك عارف قواعد القياده ولا لأ... و تخلى بالك انك اول ما تركب العربيه تربط الحزام و تظبط المرايات، و كمان تخلى بالك من علامات المرور و انت سايق، يعنى لو فيه علامه قف يبقى لازم تقف تماما و لو فيه علامه افضليه سير يبقى لازم تقف و تدى الافضليه فى السير.. و هكذا، و امتحان القياده دى فيه ناس بتسقط فيه، بس بيسقط اللى بيعمل حاجه غلط زى انك تكسر اشاره او ما تستخدمشى اشارات العربيه و الحاجات دى.

9- كده انت خلصت و هتروح بعد كده على القاعه الرئيسيه و تاخد معاك ورقك و نتيجه اختبار القياده و الاشارات و تسلمهم للظابط و تنتظر لغايه لما يسلموك الرخصه

و القصه دى كلها بتاخد يوم واحد يعنى بتيجى الصبح بدرى و تمشى بعد صلاه الظهر او الساعه 2 ظهرا

و الف مبروك مقدما على الرخصه

تم تعديل بواسطة jonior
رابط هذا التعليق

بالنسبه للرخصه الدوليه، يمكن استخدامها فى حاله عدم اقامتك فى المملكه.. لو جئت زياره ، و تنتهى فعاليتها بمجرد استخراج الاقامه السعوديه

اما بالنسبه لاماكن تعليم القياده و خطوات استخراج الرخصه لمن لايعرف القياده فممكن حد من الزملاء يفيدنا لأنى ما عنديش فكره بصراحه

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

1- خطاب تعريف من الكفيل موثق من الغرفه التجاريه (مع ملاحظه ان الخطاب لو مكتوب فيه عباره |دون ادنى مسئوليه منا" مش هينفع (ده بناء على تجربتى الشخصيه)

5- اصل الاقامه + صوره

7- 6 صور شخصيه

3- بعد كده هتعمل حاجه اسمها تحديد مستوى، يعنى هتركب عربيه و تسوقها و جنبك موظف من المرور و هيحدد مستواك أ،ب،ج و على اساس المستوى هيتحددلك هتاخد كام ساعه محاضرات نظرى ( لو بتعرف تسوق هتاخد المستوى أ )

5- و بعد كده هتروح عند الكشف الطبى و ده كشف صورى بس بيكتبلك لو انت لابس نظاره انك لازم تسوق بنظاره طبيه و هكذا

6- لو انت مستواك أ، هتروح تاخد محاضره نظريه عن اشارات المرور و قواعد المرور و دى مش بتكمل نص ساعه و غالبا المحاضر بيديلك 20 سؤال بتوع الامتحان

7- بعد المحاضره هتروح صاله الامتحان النظرى، هتدخل على جهاز كمبيوتر بيديلك 20 سؤال نظرى عن الاشارات و قواعد المرور، المهم اول 10 اسئله لازم تجاوبهم كلهم صح و الا هيعيدولك الامتحان بعد اسبوع ، و تانى 10 اسئله لازم تجاوب على 5 صح على الاقل، بس خلى بالك ان فى اول 10 اسئله لو انت مش عارف الاجابه ما تتسرعشى و تدوس على اى اجابه و الا الشاشه هتقفل و تديلك ميعاد بعد اسبوع، و فى تانى 10 اسئله اللى ما تعرفهوش عديه و ادخل على السؤال اللى بعده و زمن الامتحان 30 دقيقه و نادرا لما حد بيسقط فى الامتحان ده

8- بعد كده هتروح على مكان اسمه ميدان القياده، و هتستنى دورك، و هتركب عربيه و معاك 3 اشخاص اخرين و الظابط هيكون جنبك و يخليك تسوق و يشوفك عارف قواعد القياده ولا لأ... و تخلى بالك انك اول ما تركب العربيه تربط الحزام و تظبط المرايات، و كمان تخلى بالك من علامات المرور و انت سايق، يعنى لو فيه علامه قف يبقى لازم تقف تماما و لو فيه علامه افضليه سير يبقى لازم تقف و تدى الافضليه فى السير.. و هكذا، و امتحان القياده دى فيه ناس بتسقط فيه، بس بيسقط اللى بيعمل حاجه غلط زى انك تكسر اشاره او ما تستخدمشى اشارات العربيه و الحاجات دى.

9- كده انت خلصت و هتروح بعد كده على القاعه الرئيسيه و تاخد معاك ورقك و نتيجه اختبار القياده و الاشارات و تسلمهم للظابط و تنتظر لغايه لما يسلموك الرخصه

و القصه دى كلها بتاخد يوم واحد يعنى بتيجى الصبح بدرى و تمشى بعد صلاه الظهر او الساعه 2 ظهرا

اليوم أحد أصدقائى ذهب لإستخراج رخصة القيادة و فوجئ بعدم طلب خطاب التعريف الموثق من الغرفة التجارية، أرجو من الأخوة التأكد من هذه المعلومة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

نعم اخي الفاضل خطاب الكفيل اتلغي من اول العام الهجري الجديد في الرياض الان تستخرج رخصه بدون خطاب وتشتري سياره بدون خطاب

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

ياريت لو في حد من الأخوه عمل رخصه قياده سعوديه قريب

يقولنا ايه اخر التعديلات في الورق المطلوب

يعني

هل فعلا خطاب الكفيل اتلغي ويكفي اني اروح بالإقامه

هل البصمه الجديده مطلوبه قبل عمل الرخصه

أتمني من اي واحد يفيدنا بتجربته في موضوع استخراج الرخصه

رابط هذا التعليق

طب بالنسبة لحالتى كاتالى؟

انا معايا رخصة مهنية ثالثة ومابعرفش اسوق(كنت مخلصها بفلوس يعنى)

وهروح بـتأشير زيارة تجارية فقلت اعمل رخصة دولية (من نادى السيارات والرحلات المصرى) قولت دى تغنينى عن عمل رخصة سعودية على اعتبار ان الرخصة الدولية صالحة فى الخليج

فهل ينفع انى اسوق بالرخصة الدولية ولا لازم استبدل المصرية بالسعودية

مع العلم انى هحول الزيارة لاقامة ان شاء الله

افيدونى بالصواب

لا إله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين

اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه أجمعين والتابعين بإحسان إلى يوم الدين

اللهم اغفر لكل من شاهد موضوعى او قام بالمشاركة (اللهم تقبل) آآمين

و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

5- اصل الاقامه + صوره

7- 6 صور شخصيه

اليوم أحد أصدقائى ذهب لإستخراج رخصة القيادة و فوجئ بعدم طلب خطاب التعريف الموثق من الغرفة التجارية، أرجو من الأخوة التأكد من هذه المعلومة

يعنى اللى معاه رخصة قيادة مصرية هيمتحن بردة؟ طب اية لازمة انى اوريله الرخصة المصرى مادمت كدة كدة همتحن؟

اية موضوع البصمة دة؟؟؟

نرجوا الافادة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم جميعا ورحمت الله وبركاته

كنت بستفسر عن تجديد الرخصه السعوديه القديمه

انا كان معايا رخصه من سنة 2002 وانتهت 2007 على كفيلي القديم

الان انا حسافر مع كفيل جديد ومعايا الرخصه القديمه ,,

ممكن اعرف خطوات استخراج او تجديد الرخصه القديمه لو امكن

وجزى الله كل من جاوبني خير الجزاء ,,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

انا لقيت الرابط ده ,, بيقول ان البريد السعودي بيقدم خدمة التجديد خلال ساعات

ان شاء الله لما اجي جدة الاسبوع المقبل حجربهم وياريت تكون الامور ميسره زي ماهما قايلين

الرابط هو

http://www.sp.com.sa/Arabic/ProductsandServices/Pages/governmentalservices.aspx

تم تعديل بواسطة architect

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

الحمد لله طلعت الرخصة من مدرسة الشمال بالرياض

يوم 10/11/2010

بدون خطاب تعريف

الاوراق:

- 3 صور

- صورة الجواز

- صورة الاقامة

- صورة الرخصة المصريه (الوجهين - وش و ضهر يعني)

- نموزج طلب اصدار رخصه

الرسوم:

- 400 ريال رسوم اصدار رخصة لمدة 10 سنوات ممكن تدفع على النت من حساب البنك او من اي صراف او في اكشاك على باب المدرسه بس هياخد في حدود 420

- 100 ريال رسوم محاضره

- 50 ريال فصيلة دم من امام المدرسة

الخطوات:

- تقديم الاوراق و اختبار تحديد مستوى

- محاضره لمدة ساعه و نصف في حالة الحصول على مستوى ( أ) و وجود رخصة مصرية

- اختبار اشارات

- اختبار ميدان (العربيات معظمها جديد انا امتحنت على كامري 2011)

فعلا العربيه بتدي بعد تاني للحياة خصوصا للمتجوزين

بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

و عليكم السلام و رحمة الله

واحد زميلنا في نفس الموقف عمل الاتي:

- تدفع 140 ريال غرامة عن كل سنة تأخير لتجديد الرخصة المنتهية

- تدفع 400 ريال رسوم استبدال

و بتاخد الجديدة ان شاء الله بدون اي اختبارات

لو حابب توفر ال 140 ريال عن كل سنه ادخل من الاول خالص اصدار رخصه و امتحن عادي لو حابب توفر المجهود و الامتحانات ادفع ال 140

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...

طب يا جماعه حد يقولنا على الاجراءت لاستخراج الرخصه من جده

للى مش معاه رخصه مصر هتتكلف منه كام تفصيلا

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

طب يا جماعه حد يقولنا على الاجراءت لاستخراج الرخصه من جده

للى مش معاه رخصه مصر هتتكلف منه كام تفصيلا

وجزاكم الله خيرا

أنا مش موجود في جدة..أنا في الرياض..بس الخطوات طبعا هي هي..ما أعتقدش انها هتتغير

أنا لسه مطلع رخصة من حوالي 4 شهور..شوف يا ريس..بالنسبة للخطوات..زي ما الأخوة وضحوا فوق بالظبط

بالنسبة للتكلفة..أنا دفعت مصاريف مدرسة..لأني ما كانش معايا رخصة من مصر..دفعت حوالي 435 ريال

وبعدين..وقت الامتحان..سددت فلوس الرخصة في بنك الراجحي..كانت حوالي 400 ريال..

هي دي إجمالي المصاريف اللي دفعتها عشان أخلص الرخصة

وربنا يوفقك

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...