اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تكلفة المعيشة في البحرين

Recommended Posts

السلام عليكم اخواني الكرام

اولا كل عام وانتم بخير بمناسبة شهر رمضان

ارجو من الاخوة في البحرين الافادة عن تكاليف المعيشة في البحرين بالنسبة للاسرة وعن المدارس و مستواها

علما اني طبيب اخصائي وجالي عقد براتب 800 دينار وانا بصراحة مش عارف هل الراتب ده معقول ولا لا؟؟

ارجو سرعه الرد علشان اقدر اخد قرار

و شكراا

في البدء كان البحر والبر هو استثناء

في البدء كنت أنت ثم كانت النساء

رابط هذا التعليق

اخى المصرى

اقل راتب لطبيب فى وزارة الصحة و العسكرى هو 1250 دينار + تذاكر سنوية و مصاريف مدارس ل 3 اطفال

اعتقد ان الخاص بياكلو ا حق الاطباء

مع تمنياتى لك بالتوفيق

تم تعديل بواسطة اسكندرية تانى

رابط هذا التعليق

اخي العزيز

اشكر سرعة ردك انا عايز اعرف 800 دينار مش كفاية؟ مصاريف المدارس كام؟وينفع يخشوا مدارس حكومية ولا لا؟تكاليف المعيشة كام في الشهر؟ مع العلم انهم هيوفرو السكن

شكرا جزيلا معلش هتعبك معايا

رابط هذا التعليق

أخي الكريم ... كما ذكر الأخ اسكندرية ثاني 800 دينار تعتبر قليلة جدا كراتب طبيب اخصائي في البحرين ولكن إذا كنت بتتكلم عن كفايتها للمعيشة فممكن تعيش بيها في مستوى متوسط لو كان معاك أولاد لإنك هاتصرف ثلثها تقريبا في المصاريف اليومية (أكل وشرب ومواصلات) ومحتاج أيضا تدفع اقساط سيارة ومستلزمات متنوعة هاتاخذ الثلث الثاني والباقي ممكن تحوش منه أو تدفعه مصاريف مدارس لاولادك، بخصوص المدارس فالخاص هنا أسعاره نار (الشويفات مثلا هاتكلفك من 3000-5000 دينار سنويا للطفل الواحد حسب المرحلة الدراسية) ولكن هناك مدارس خاصة أقل مستوى وأرخص، الحكومي هنا مش بطال بشرط تختار مدرسة جيدة وتتعب شوية مع أولادك في موضوع اللغات.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

اخي الكريم ansaif

طيب المفروض اطلب كام راتب؟؟ مع العلم انا خبرة 5 سنوات بعد الماجستير

بالنسبة للمدارس ينفع الاولاد يدخلوا مدارس حكومية مع العلم ان انا هاشتغل في مستشفى خاص مش حكومي؟؟وبالنسبة لاسرة مكونة من 5 افراد متوسط المصاريف الشهرية في حدود كام؟؟

رابط هذا التعليق

الحقيقة أنا مش شغال في القطاع الصحي فمش هاقدر أديلك ارقام دقيقة، لكن أعتقد الرقم اللي الأخ اسكندرية ثاني قاله معقول جدا.

الدخل المناسب لأسرة 5 أفراد يعتمد على حاجات كثير منها عاداتك الشرائية وسن أولادك وطبيعة عملك، لكن بصورة عامة رقم 400-600 دينار ممكن يكون مناسب.

حسب آخر حاجة أعرفها أبناء العاملين في القطاع الخاص ممكن يدخلوا أبنائهم مدارس حكومية، لكن الأفضل تتصل بوزارة التربية والتعليم تتأكد من الموضوع وده السايت بتاعهم:

www.education.gov.bh

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انا متشكر جدا على اهتمامك و كل سنة وانت طيب

رمضان كريم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...