اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الآراضي بمدينة 6 اكتوبر وخاصة التوسعات الشمالية

Recommended Posts

ياجماعة اللي عنده معلومات عن منطقة التوسعات الشمالية في 6 اكتوبر ياريت يكتبها لان انا كل ما اسأل عن المنطقة دي اسمع ان مستقبلها كويس اوي ومحاطة بمشروعات سياحية وموعد التسليم فيها في شهر6 القادم يعني بعد شهر تقريبا وبفكر اشتري فيها وكنت عايز ارائكم لأني ماعنديش خلفية عن 6 اكتوبر ومانزلتهاش ولا مرة بس من قرأتي في الاعلانات العقارية ملاحظ ان سوقها دايما منتعش وبصراحة انا تقريبا واخد القرار بالشراء فيها وعندي مقترحات جامدة جدا للمنطقة بس كنت حابب اعرف أرائكم فيهاوعلي فكرة معظم المساحات فيها 450 متر وتبني 45% وبتزيد النسبةالي 50% من الدور الاول ورخصتها بدروم وارضي و3 متكرر وروف والردود فيها 3 امامي و6 خلفي و 2.5 جانبي واصغر عرض لشارع فيها تقريبا 15 متر وتم الانتهاء من المرافق فيما عدي الكهرباء وهي علي وشك الانتهاء حاليا والتسليم في شهر 6 ومتوسط الاوفر فيها بالنسبة لمساحة الـ 450 متر من 290 الف إلي 330 الف حسب نسبة التميز وسعر المتر 760 جنيه يسدد علي اقساط تبدا بعد انتهاء مهلة المباني وهي ثلاث سنوات والاقساط تسدد علي 7 سنوات يعني القطع بأوفر 300 تقريبا وعليها في حدود ( 450 * 760 جنيه) = 342000 - ( 10 % مدفوعة مسبقا في عام 2007 م لكل القطع ) = 307800 جنيه علي 7 سنوات ، اللي بفكر فيه حاليا هل هي كده وضعها مجدي والبناء فيها له مستقبل وهل اقساطها مقارنة بمناطق اخري تبقي مرتفعة ولا لاء وعلي فكرة نزلت في القرعة الاخيرة المتر ب 1500 جنيه ياريت ياجماعة مشاركتكم الرأي ليا علشان انا متار جدا ، وبصراحة مش عارف هل التفكير في المدن الجديدة افضل ولا اشتري في مدينة قديمة زي المحلة او المنصورة في حين اني مش هاقدر اشتري ي المدن القديمة الا في حدود 120 او 150 متر بالكتير في منطقة مطرفة شوية لان الاسعار حاليا ناااار في المدن دي .

..... مرفق صور المنطقة .

post-55183-0-74125100-1304540422_thumb.j

post-55183-0-65838500-1304540439_thumb.j

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      اصبح لمصر درع وسيف … كان خطيبا مفوها و سياسيا محنكا
    • Guest عبد الرحمن
      0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  انا جالى وظيفة بالسعودية فى مجال عملى وشهادتى والشركة كلمتنى وعملت انترفيو وبجهز ورق طلبوه منى والشركة دي طلبت مني مبلغ مالى متوسط لعمل النت ومبلغ اخر لعمل الكشف الطبي  وانا غير متاكد من جدية هذه الشركة مع العلم انهم ارسلو لي عقد العمل وبه الشروط والمميزات للعمل ومضيت العقد وارسلته ليهم وكان بتوقيع صاحب العمل وهو ليس مصرى الجنسية ومدير المبيعات ولم يكن موثق  ارجو بالله عليكم رد مناسب وقاطع على ما سوف يتم معي واذا كانت هذه الشركة غير نصابه وازاى اتاكد انها م
    • 1
      قبل توجيه التحية والتقدير للدكتور الخميسى وفريقه وللدكتور أحمد زويل ولمدينة زويل العلمية لابد من توجيه التحية والتقدير لرئيس الجمهورية المستشار المحترم عدلى منصور لتدخله الحميد بعد صدور الحكم النهائى البات الذى كان يهدد هذا الصرح العلمى الذى سعى الفاشلون إلى إفشاله وأنهى مشكلة لم تكن للمدينة العلمية ناقة فيها ولا جمل بل كانت وليدة قرارات سابقة خالية من البصر والبصيرة
    • 34
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إخواني برجــاء المساعدة في إتخاذ قرار بخصوص السفر للعمل كمهندس مدني في المملكة. الموضوع يتلخص في عرضين محتار أختار أي واحد فيهم, الأول في جدة مع مكتب إستشاري ذو مكانة ومحترم براتب أساسي حوالي 9000 ريال في الشهر بالإضافة لباقي البدلات المعروفة (مواصلات وسكن وتأمين صحي وتذاكر طيران عائلية وحوافز سنوية). مدة العقد سنتين قابلة للتجديد. العرض التاني مع واحد من أكبر المكاتب الإستشارية ف المملكة إسمه "دار الرياض" براتب حوالي 11000 ريال في الشهر بالإضافة لباقي البدلات ال
    • 1
      يحق لكل مصري ان يشعر بالفخر اتفضلوا شاهدوا .... http://www.youtube.com/watch?v=gbU0VhHjhdA
  • أضف...