اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار من احد الاخوه عن مشكله مع كفيله

Recommended Posts

شكرا ليك بس فيه نقطة

انت اتكلمت في انك عايز نهائي بعد الشهر الثالث وفي أوله ؟

اصلي حاسس انك لو اتكلمت في أول الشهر التالت مكانوش قبضوك أقل حاجة

رابط هذا التعليق

• الردود 63
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا ليك بس فيه نقطة

انت اتكلمت في انك عايز نهائي بعد الشهر الثالث وفي أوله ؟

اصلي حاسس انك لو اتكلمت في أول الشهر التالت مكانوش قبضوك أقل حاجة

العفو,لا شكر على واجب

أنا قلت لهم عايز أرجع مصر فى أخر الشهر التانى و ساعتها "الكفيل الحقيقى" قعد يتكلم معايا بهدوء و حاول يعرف ايه اللى مضايقنى و بصراحة هو إنسان متحضر جدا و درس فى أوروبا لكن المشكلة كانت فى المدير اللى شغله مش مظبوط و مخالف للشرع و القانون

المهم بعد كلامى مع الكفيل أول مرة قلت خلاص يمكن فيه أمل إن الاوضاع تتصلح لكن للأسف المدير بتاعى ما كانش ينفع يغير أسلوب شغله الحرام

فرجعت تانى كلمت الكفيل بتاعى فى أول الشهر التالت و قلت له عايز أمشى

هم اضطروا يقبضونى المرتب عشان يخلونى أمضى على شيك فيه قيمة المرتب المكتوبة فى العقد عشان يبقى وضعهم قانونى

ده فى حالة لو انا اشتكتهم مثلا

و أنا أخدت منهم صورة الشيك و هم أخدوا الأصل ده غير انى بامضى على ورقة فيها جدول مكتوب فيه اسم الشهر و جنبه قيمة المرتب اللى أنا قبضته عنه

عشان يخلوا طرفهم هما كمان و أعتقد إن ده بيحصل مع أى حد بياخد نهائى لانى سألت ناس قبل ما أمضى على الحاجات دى

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم

رابط هذا التعليق

يا أخي سبحان الله ، انا حاسس انك بتتكلم عني مش عن نفسك

لأن موقفي قريب جدا جدا من موقفك نظام 3 كفيل وواحد منهم متحضر ومتفهم جدا والباقي زي ماحكيت كدا بس الحمد لله المعاملة من الاتنين اللي معايا كويسة جدا ومافيش مشاكل من ناحية الشغل أو المرتبات ، مشكلتي حالة نفسية مش قادر على الغربة خالص

رابط هذا التعليق

الاخ عندي امل ...... انت لما روحت السفاره كان المستشار العمالي اسمه ايه؟؟

طبعا الموقف اللى حصل معاك ده كان رد فعل محترم من السفاره اهنيك عليه ... بس انا عاوز اعرض اللى حصلي انا كمان فى السفاره ... علشان الاخ صاحب المشكله ياخد بكل الاراء ومايتفاجاش لما يلاقى ردود افعال غير اللى انت قولت عليها

انا روحت السفاره اول امبارح وقابلت المستشار العمالي فلان الفلاني لاني مابحبش اشهر بحد ... الراجل قابلنا مقابله زى الزفت وسود لنا الدنيا انا وزميلي اللى كان معايا فى نفس المشكله ... وكان اسلوبه مستفز جدااا ... ولعن المصرين واخلاق المصرين فى الغربه ... ولما سالته عن الدعم اللى السفاره ممكن تقدمهولنا ... جاوب بكل حده وصرامه مفيش احنا جهه مفاوضيه دبلوماسيه للتفاوض فقط وليس لنا اي حقوق ولو كفيلكم مش عاوز يكلمنا فده من حقه ومحدش يقدر يلومه .... اما لو عاوزني اكلمهولك ونحلها ودي مفيش مانع يا حلو انت وهوه بس تمضولى بقه على ورقه انى قولتلك تروح تشتكي فى مكتب العمل وانت اللى ماوفقتش ..... لان انا من حقى برده كمستشار عمالى احمي نفسي ومنصبي!!!!!!!!!!! لما قولتلو طيب انا مسجل للكفيل وهو بيهدننا انو هيتبلي علينا ويسجنا ... قالى بقه اهو ده يديلو الحق انو ممكن يسجنك ... علشان انت بتسجلو من غير اذن النيابه او المحكمه ... يعني من الاخر حسيت ان انا فى قسم شرطه وشايل حبل الغسيل اللى انا سرقته فوق كتافي

بالنسبه لمشكلتي هبقى اعرضها بالتفصيل ان شاء الله لما تنتهي علشان الاخوه الصيادله وغير الصيادله يستفيدو منها .... ادعولي انها تنتهى على خير ان شاء الله

انا بقولك كده مش علشان احبطك بس بقولك كده علشان ماتتفاجأش .... وتدور على حلول بديله من غير احباط ان شاء الله

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

الاخ عندي امل ...... انت لما روحت السفاره كان المستشار العمالي اسمه ايه؟؟

طبعا الموقف اللى حصل معاك ده كان رد فعل محترم من السفاره اهنيك عليه ... بس انا عاوز اعرض اللى حصلي انا كمان فى السفاره ... علشان الاخ صاحب المشكله ياخد بكل الاراء ومايتفاجاش لما يلاقى ردود افعال غير اللى انت قولت عليها

انا روحت السفاره اول امبارح وقابلت المستشار العمالي فلان الفلاني لاني مابحبش اشهر بحد ... الراجل قابلنا مقابله زى الزفت وسود لنا الدنيا انا وزميلي اللى كان معايا فى نفس المشكله ... وكان اسلوبه مستفز جدااا ... ولعن المصرين واخلاق المصرين فى الغربه ... ولما سالته عن الدعم اللى السفاره ممكن تقدمهولنا ... جاوب بكل حده وصرامه مفيش احنا جهه مفاوضيه دبلوماسيه للتفاوض فقط وليس لنا اي حقوق ولو كفيلكم مش عاوز يكلمنا فده من حقه ومحدش يقدر يلومه .... اما لو عاوزني اكلمهولك ونحلها ودي مفيش مانع يا حلو انت وهوه بس تمضولى بقه على ورقه انى قولتلك تروح تشتكي فى مكتب العمل وانت اللى ماوفقتش ..... لان انا من حقى برده كمستشار عمالى احمي نفسي ومنصبي!!!!!!!!!!! لما قولتلو طيب انا مسجل للكفيل وهو بيهدننا انو هيتبلي علينا ويسجنا ... قالى بقه اهو ده يديلو الحق انو ممكن يسجنك ... علشان انت بتسجلو من غير اذن النيابه او المحكمه ... يعني من الاخر حسيت ان انا فى قسم شرطه وشايل حبل الغسيل اللى انا سرقته فوق كتافي

بالنسبه لمشكلتي هبقى اعرضها بالتفصيل ان شاء الله لما تنتهي علشان الاخوه الصيادله وغير الصيادله يستفيدو منها .... ادعولي انها تنتهى على خير ان شاء الله

انا بقولك كده مش علشان احبطك بس بقولك كده علشان ماتتفاجأش .... وتدور على حلول بديله من غير احباط ان شاء الله

ربنا يوفقك

للاسف اهو الي حصل معاك ده هو الاقرب للواقع من اي سيناريو تاني .. بحس ان الناس بتوع المستشار العمالي دول بيشتروا دماغهم او مش عاوزين يشتغلوا او عاوزين يقوموا من على الكرسي الي قاعدين عليه ويرزعونا بيه على دماغانا عشان بنحتك بيهم نقلق راحتهم .. مش عارفه بالظبط ..

سبق واتصلت بالمكتب العمالي في السفاره وتلقيت رد مشابه سالت الراجل على بلاطه كده مفيش اي دعم من اي نوع ممكن نتلقاه منكم ؟ قالها لي في وشي وبالفم المليان .. لأ...

بالمناسبة انا بتكلم عن مكتب الرياض انت بتتكلم عنه برضه؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

أنا كنت فى جده

و اللى قابلته كان المستشار العمالى للقنصلية المصرية فى جده

و لما روحت القنصلية فى جده لقيت هناك مصريين كتير عندهم مشاكل و المستشار العمالى بيتوسط لهم بصفة ودية مع الكفيل لكن لو الحل الودى فشل فالمستشار العمالى بينصح صاحب المشكلة بالخطوات القانونية الصحيحة اللى لازم يعملها

عشان صاحب المشكلة ما يعكش و يعمل حاجة غلط تتسبب له فى مشكلة أكبر

و لقيت انهم فى القنصلية فى جدة بينصحوا أى حد عنده مشكلة مع كفيله انه يستشير المستشار العمالى الأول عشان يعرف منه ايه حقوقه و ايه التزاماته و يقول له يعمل ايه بالظبط

لانهم بيلاقوا ان الناس بيجوا القنصلية كملاذ أخير بعد ما يكونوا عملوا حاجات كتير منها الصح و منها الغلط و بالتالى بتكون المشكلة تعقدت أكتر

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم

رابط هذا التعليق

البني آدم المحترم صاحب المشكلة

بصراحة من حرقة دمي عايز أقوللك تستاهل ومش عارف ليه

يعني سعادتك عايز تشتغل في السعودية ومش عارف الرواتب هناك كام وقال ايه الماديات مش حاجة مهمة عندك

وبعدين الكفيل يحدد راتب من دماغ أهله ويقوللك 1500ريال تقولله ماشي بس ممكن أشتغل شغل تاني

طيب ازاي يا ابن الحلال ترضى بكده وهو في العقد قايلك ح تشتغل ساعتين إضافي يوميا ونصف يوم الجمعة

منين يا حلو ح يجيلك وقت تشتغل شغل تاني؟

وبعدين كان ايه مانعك تسأل في مصر عن متوسط رواتب السعودية، الانترنت مليانة وشركات الموارد البشرية موجودة وأكيد في حد من العائلة أو الجيران له قريب في السعودية يفيدك بمعلومة بحيث يكون لديك حد أدنى من المعرفة بالحد الأدنى للراتب

واضح جدا إن صاحب المشكلة عايز يشتغل في السعودية بأي شكل من الأشكال بدليل إنه لما رأى بوادر الغدر ألح في المسامحة بل وطلب تدريس أولاد الكفيل أو النقل لوظيفة أخرى، وطبعا أنا والله عاذرك لأنك بنيت أحلام وطموحات وفي الآخر وجدت السراب الزائل فتولدت لديك رغبة إنسانية في تقليل الخسائر

عزيزي أنت تدفع ثمن جهلك واسمح لي بذلك، فعدم معرفتك بالرواتب في السعودية وتجاهلك لبنود العقد المجحفة هما سبب ما أنت فيه، فأنت تقول بالحرف أن (أخبرنى بعضهم بعد حضورى انه عقد صورى ليؤمن الكفيل نفسه بسبب شكوى موظف) فالمفروض أن السؤال عن العقد يكون قبل السفر وقبل الإمضاء عليه لا بعد السفر واستلام العمل، سامحك الله على تقصيرك في حق نفسك وحق زوجتك.

ما شاء الله الراجل مش سامح لك حتى بالاتصال بأحد أثناء العمل!!!!!!!!!!

عموما نحن لم نعرف بعد شيئا عن (الهفوات الصغيرة في العلاقة مع الكفيل) وعن أوجه التقصير الموجه بسببه اللوم إلى سيادتكم، وهل هو تقصير حقيقي أم تلكيك، أم ماذا.

آسف لقسوتي في الرد فما قرأته صباحا وأنا أستعد لصلاة الفجر جعلني أحرر هذا الرد على عجل.

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

أنا كنت فى جده

و اللى قابلته كان المستشار العمالى للقنصلية المصرية فى جده

و لما روحت القنصلية فى جده لقيت هناك مصريين كتير عندهم مشاكل و المستشار العمالى بيتوسط لهم بصفة ودية مع الكفيل لكن لو الحل الودى فشل فالمستشار العمالى بينصح صاحب المشكلة بالخطوات القانونية الصحيحة اللى لازم يعملها

عشان صاحب المشكلة ما يعكش و يعمل حاجة غلط تتسبب له فى مشكلة أكبر

و لقيت انهم فى القنصلية فى جدة بينصحوا أى حد عنده مشكلة مع كفيله انه يستشير المستشار العمالى الأول عشان يعرف منه ايه حقوقه و ايه التزاماته و يقول له يعمل ايه بالظبط

لانهم بيلاقوا ان الناس بيجوا القنصلية كملاذ أخير بعد ما يكونوا عملوا حاجات كتير منها الصح و منها الغلط و بالتالى بتكون المشكلة تعقدت أكتر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلام وجيه ونصحنى به احد الاخوة ان استشير فقط اهل الحل ومنهم مكتب العمل او المستشار اعمالى كما اشرت آنفا

وانا عارف ان الموضوع ممكن ما يكونش وردى ديما ومرتب للامر ان شاء الله

جزاك الله خير على افادتك

رابط هذا التعليق

يعني سعادتك عايز تشتغل في السعودية ومش عارف الرواتب هناك كام وقال ايه الماديات مش حاجة مهمة عندك

وبعدين الكفيل يحدد راتب من دماغ أهله ويقوللك 1500ريال تقولله ماشي بس ممكن أشتغل شغل تاني

طيب ازاي يا ابن الحلال ترضى بكده وهو في العقد قايلك ح تشتغل ساعتين إضافي يوميا ونصف يوم الجمعة

وبعدين كان ايه مانعك تسأل في مصر عن متوسط رواتب السعودية، الانترنت مليانة وشركات الموارد البشرية موجودة وأكيد في حد من العائلة أو الجيران له قريب في السعودية يفيدك بمعلومة بحيث يكون لديك حد أدنى من المعرفة بالحد الأدنى للراتب

واضح جدا إن صاحب المشكلة عايز يشتغل في السعودية بأي شكل من الأشكال بدليل إنه لما رأى بوادر الغدر ألح في المسامحة بل وطلب تدريس أولاد الكفيل أو النقل لوظيفة أخرى، وطبعا أنا والله عاذرك لأنك بنيت أحلام وطموحات وفي الآخر وجدت السراب الزائل فتولدت لديك رغبة إنسانية في تقليل الخسائر

عزيزي أنت تدفع ثمن جهلك واسمح لي بذلك، فعدم معرفتك بالرواتب في السعودية وتجاهلك لبنود العقد المجحفة هما سبب ما أنت فيه، فأنت تقول بالحرف أن (أخبرنى بعضهم بعد حضورى انه عقد صورى ليؤمن الكفيل نفسه بسبب شكوى موظف) فالمفروض أن السؤال عن العقد يكون قبل السفر وقبل الإمضاء عليه لا بعد السفر واستلام العمل، سامحك الله على تقصيرك في حق نفسك وحق زوجتك.

عموما نحن لم نعرف بعد شيئا عن (الهفوات الصغيرة في العلاقة مع الكفيل) وعن أوجه التقصير الموجه بسببه اللوم إلى سيادتكم، وهل هو تقصير حقيقي أم تلكيك، أم ماذا.

آسف لقسوتي في الرد فما قرأته صباحا وأنا أستعد لصلاة الفجر جعلني أحرر هذا الرد على عجل.

ربنا يهون عليك يا اخى ويصبرك ان شاء الله ولا عليك من مشكلتى فلم تكن الاولى وليست الاخيرة ان شاء الله فى هذا السجل

وقبل قدومى اعرف ان الرواتب سيئة وان هناك من هم فى مثل حالى بل أقل واعتبرت بهم وذلك من مطالعتى لصفحات منتداكم الغراء

وتابعت مشاكل كثيرة فى ذلك الشأن

لا اخفى عليك ان الامر لم يختلف كثيرا فى تغيير وجهة نظرى وعلى العكس بعد كل ما حدث فاننى لو خيرت من البداية مرة اخرى لاخترت السفر وذلك لاسباب كثيرة وبعض الظروف التى حدثت وقررت على اثرها السفر وكنت اتوقع انه من الممكن ان يحدث بعض المشاكل التى حدثت للكثيرين من اخوانى لدرجة انه اصبح أمر روتينى وبالطبع تضافر فى ذلك اسباب كثيرة منها ما يعود للشخص ذاته ومنها ما يعود للكفيل ونظام الكفالة بوجه عام

لكن بوجه عام قد تضطرك الظروف أحيانا للخروج من مشكلات وأزمات كبيرة الى مشكلة قد تبدو لك من الوهلة الاولى انها اقل وأخف وطأة

رابط هذا التعليق

ربنا يهون عليك يا اخى ويصبرك ان شاء الله ولا عليك من مشكلتى فلم تكن الاولى وليست الاخيرة ان شاء الله فى هذا السجل

وقبل قدومى اعرف ان الرواتب سيئة وان هناك من هم فى مثل حالى بل أقل واعتبرت بهم وذلك من مطالعتى لصفحات منتداكم الغراء

وتابعت مشاكل كثيرة فى ذلك الشأن

لا اخفى عليك ان الامر لم يختلف كثيرا فى تغيير وجهة نظرى وعلى العكس بعد كل ما حدث فاننى لو خيرت من البداية مرة اخرى لاخترت السفر وذلك لاسباب كثيرة وبعض الظروف التى حدثت وقررت على اثرها السفر وكنت اتوقع انه من الممكن ان يحدث بعض المشاكل التى حدثت للكثيرين من اخوانى لدرجة انه اصبح أمر روتينى وبالطبع تضافر فى ذلك اسباب كثيرة منها ما يعود للشخص ذاته ومنها ما يعود للكفيل ونظام الكفالة بوجه عام

الحاجة للاشباع يا أخى العزيز أحيانا قد تضطرك لذلك وقد تكون مادية او نفسية او غير ذلك ويختلف اناس كثيرون فى حساباتهم لتلك النقطة

أوضح لك بمثال ممكن يكون غريب شوية

احتاجوا منى فى الشركة محاسب وبالطبع الكلام ده كان فى الاول قبل المشاكل ثم عدلت عن انى اكون سبب فى توريط أحد مكانى

المهم يا أخى المرتب 2500-3000 ريال على حسب خبرته بشرط يكون قفل 5 ميزانيات على الاقل

وأنا آسف اذا كان الأخوة المحاسبين ممكن يستاءوا مما يلى ذكره لكنها الحقيقة المرة والواقع المهين ونظرية العرض والطلب

اتفقت مع أخ اعرفه وهو يعتبر فى مقام والدى _حاجة وخمسين سنة- لانه مش محاسب لكن ممكن يكون رئيس حسابات او مراجع بالاضافة الى انه مبرمج برامج محاسبية فضلا عن انه مهندس صيانة كمبيوتر وكمان حاجات وهارات تانية كتير على سبيل المثال منها انه مثلا عمل عمرة لسيارته مرتين بقرائته فى الكتب فقط (من غير مبالغة) لانه كان يعمل سائق ايضا ولك ان تتخيل حجم تفكيره وعقليته

طبعا ربنا يزيده ويبارك له ويؤتيه من فضله لكنه وافق على مرتب ال 2500 ريال قابلين للزيادة لخبرته ولولا ظروفه الصحية كان حضر الى السعودية وهوالى الان يصلى استخارة للحضور كمحاسب

المشكلة انه بعد هذه المشاكل اخشى ان يحضر مع العلم انى اخبرته بكل ما حدث لى وسبب تفاوت وتباين وجهات النظر بينى وبين الكفيل لكنه لا يكترث بذلك وكل المشكلة مرتبطة بظروفه الصحية قد تمنعه من اداء عمله على اكمل وجه فهو يخاف ان يظلم الكفيل

لكن بوجه عام قد تضطرك الظروف أحيانا للخروج من مشكلات وأزمات كبيرة الى مشكلة قد تبدو لك من الوهلة الاولى انها اقل وأخف وطأة

وبتطبيق قاعدة المصالح والمفاسد وانك ممكن تختار اخفها من أجل مصلحة عاجلة او آجلة وبالطبع انت مجبر وفى النهاية افيدك انى لم اكن جاهل بالامر وتستطيع ان تقول طالما عرفت اذن فالزم وتحمل

كان لى بعض أهداف من سفرى وحققت منها البعض ويبقى هدفين واحد كبير شوية وهو تأمين المستقبل وممكن اتنازل عنه ببساطة لان الامر بيدالله ورزقك سيأتيك فى اى مكان والهدف الثانى اداء المناسك وهو ما احرص عليه الان وبعد استخارة فصاحبنا الكفيل سافر وقد يأتى فى اول او منتصف رمضان فان تيسر فبها ونعمة وان لم يتيسر فلن ابكى كثيرا على اللبن المسكوب وسأرجو من الله ان ييسره بطريق ليس فيه من المنقصة او المذلة والتى قد تتعارض مع إباء المسلم وعزه وكبرياؤه

وفى الاخير أرجو ان تلتمس لى ولغيرى من الاخوة الذين هم فى مثل حالى لانهم رضوا بحال قد يكون أخف من غيره فى بلادهم وكن انت بخبرتك عونا لى ولهم على سلوك الطريق الصحيح لبلوغ غاياتهم المشروعة وتصحيح الاخطاء التى يقعوا فيها بسبب نقص خبرتهم وعلمهم باحوال هذه البلاد

الله المستعان وأفوض امرى الى الله ان الله بصير بالعباد

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

أسعد الله صباحكم بكل خير ويمن وسرور

أعتذر منكم عن عدم مشاركتى فى هذا المحفل الرائع وذلك لانى صادفت فى ذلك عقبات كى اشارك بموضوع جديد منذ فترة ولكنى متابع شبه جيد للمنتدى وبخاصة المغتربين المصريين

لعلكم تذكرون قصتى ومشكلتى مع كفيلى والتى بدأت تأخذ مسارات جديدة وأحببت أن أفيد اخوانى بمشكلتى عسى ان ينتفعوا او يكونوا على حذر اذا سارت الامور كما هو الحال معى ولعلى انتفع ايضا بمشورة اخوانى الخبراء والعالمين ببواطن الامور بحكم معايشتهم لمثل تلك القضايا

بادئ ذى بدئ, الحمدلله على كل حال واذكر نفسى واخوانى ان ما أصابك دائما لم يكن ليخطأك وأن ما أخطأك لم يكن ليصيبك

بعد رحلة معاناة مع كفيلى وشد و جذب انتهت معاناتى معه بتركى للعمل إثر قرار بفصلى عن العمل منذ حوالى ثمان اسابيع وذلك نظرا لمطالبتى الدائمة بحقوقى المتأخرة لديه والحصول على الحد الادنى مما اتفقنا عليه فكانت النتيجة انه هددنى بتخريجى نهائيا واوقفنى عن العمل مرجئا تخريجى لحين سدادى 4500 ريال مصارف استقدامى على حد زعمه

ونظرا لانى استفدت كثيرا من هذا المنتدى واعضاؤه الطيبين المحبين للخير فضلا عن استفادتى من التجربة السابقة لايقافى عن العمل فكان من امرى انى لم اكترث ولم اهتم بتهديده لى وظللت على حالى فى سكنى الى حين يبادر هو-الكفيل- بالاصلاح او عكسه

بالفعل حضر الى مسكنى وطلب منى الخروج من السكن فطلبت منه فرصة يوم او اكثر فرفض وذكرته بالفضل والحسنى ان مايفعله خطأ ولكن لم يهتم وتوعدنى ان اخرج فورا من السكن فما كان منى الا انى طلبت حضور الشرطة فخاف ومضى الى حال سبيله وفى اليوم التالى ذهبت الى مكتب العمل كى اشكوه وللاسف لم يتلقوا شكواى نظرا لانى ليس معى اقامة وطلبوا احضار برينت من الجوازات وذهبت للجوازات فرفض الضابط وطلب خطاب من مكتب العمل يفيد ذلك فرجعت لمكتب العمل فرفض اعطائى خطابات لانه غير مخول بذلك والعجيب ان مدير الدعاوى هددنى انه ممكن يطلب الجوازات للقبض على وكأنى متهم !!!

المهم انى يأست من مكتب العمل ولكنى لم أيأس من فرج الله عز وجل فذهبت الى مكتب وزير العمل وحررت شكوى ضد كفيلى بذلك التعنت والفصل وعدم حصولى على بعض مستحقاتى واهانته له فكانت شكواى تتلخص فى طلب نقل الكفالة لتضررى من العمل معه فضلا عن حقوق مادية و أدبية

وطلبت ايضا من شئون العمالة الوافدة الحصول على تصريح عمل مؤقت لحين البت فى الشكوى لانى بدون عمل منذ فترة ليست بالقليلة

وسأذهب اليوم بمشيئة الله الى امارة الرياض للشكوى بسبب موضوع الاقامة التى لم اتسلمها منذ قدومى للمملكة وانا فى الشهر السادس فى المملكة

وفى الايام القادمة سيكون ذهابى للمحكمة الشرعية لانه سبنى واتهمنى بالسرقة ثم ظهر عكس ما اتهمنى به

السؤال الان يا اخوانى ؟كيف ترون سير الامور؟بم تنصحونى؟اذا كان عندى تسجيلات صوتية تدينه فهل يمكننى استخدامها اذا خذلنى الشهود والجئته لليمين فأنكر ام هى ادانة لى لعدم حصولى على اذن

بذلك

أفيدونى افادكم الله عز وجل وفرج عنى واياكم كل عسير

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رابط هذا التعليق

والله مش عارف أقولك اية ؟؟ الظروف الي عملت فينا كدة ؟؟ ولا اية بالظبط وكدا ولا كدا ياعمي بالبلدي كدا خليك شديد ورجع ثقتك في نفسك واعلم ان ربنا شاهد ومطلع وهيجيبلك حقكك ولعل اللي انته فيخ دلوقتي هوه تكفير ذنوب او ان ربنا مش كاتبلك رزق مع التنين دا والواحد مش عارف الخير فين بص راي :-

انك تمشي في اجراءاتك عادي

تشوفلك اي شغلانة بارت تايم تاكل منها عيش وصدقني شغل البارت تايم دا مرتبة كانك جاي من مصر علي عقد

والقضية شغالة وخلية يخبط دماغ اهلة في الحيط وانته تبقي عادي وهادي جدا

علي الاقل هتكسب حاجتين

أولا ودا مهم جدا جدا جدا انك تكسب علاقات ناس لو اداك نهائي تربط من هنا علي تأشيرة وياعيني لو اشتغلت عند واحد واقتنع بيك بكفاءتك في شغلك والله هيجيبك لو انته فين

ثانيا ً هتشتغل وتاخد مرتب وأعصابك هتبقي في ثلاجة وهتكون كسبان

دي وجه نظري

وربنا معاك وخليك معلش في الكلمة راجل مصري علي حق متخفش منه واتحمل خليك شديد كدا ومترخصش نفسك

لان احنا في زمن فعلاً اللي بيبتدي صغير هيفضل طول عمرة صغير واتحدي اي حد يقول غير كدا الا لو كان الصغير دا ايام السادات

رابط هذا التعليق

لا حول ولا قوة الا بالله الله يعينك يارب ويفرجها عليك ..

انك تتوجه للامارة فده عين العقل ان شاء الله ممكن يساعدوك في موضوعك بس برضه في جهة غايبة متوجهتش لها وهي السفارة المصرية .. ياريت تروح لهم او على الاقل تتصل بالمكتب العمالي هناك وتشرح ظروفك باختصار بس تاكد على النقاط المهمه فيها وهم باذن الله هيشيروا عليك تعمل ايه ..

رابط هذا التعليق

انك تتوجه للامارة فده عين العقل ان شاء الله ممكن يساعدوك في موضوعك بس برضه في جهة غايبة متوجهتش لها وهي السفارة المصرية .. ياريت تروح لهم او على الاقل تتصل بالمكتب العمالي هناك وتشرح ظروفك باختصار بس تاكد على النقاط المهمه فيها وهم باذن الله هيشيروا عليك تعمل ايه ..

الاخت ضحى انتى عايشية فين السفارة المصرية لاتسال على احد ولاتجبي اخر كلامها اذهب الى مكتب العمل

عزيزى صاحب المشكلة وفر جهدك ولا تذهب الى السفارة لانهم لن يفعلوا شىء

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

والله مش عارف أقولك اية ؟؟ الظروف الي عملت فينا كدة ؟؟ ولا اية بالظبط وكدا ولا كدا ياعمي بالبلدي كدا خليك شديد ورجع ثقتك في نفسك واعلم ان ربنا شاهد ومطلع وهيجيبلك حقكك ولعل اللي انته فيخ دلوقتي هوه تكفير ذنوب او ان ربنا مش كاتبلك رزق مع التنين دا والواحد مش عارف الخير فين بص راي :-

انك تمشي في اجراءاتك عادي

تشوفلك اي شغلانة بارت تايم تاكل منها عيش وصدقني شغل البارت تايم دا مرتبة كانك جاي من مصر علي عقد

والقضية شغالة وخلية يخبط دماغ اهلة في الحيط وانته تبقي عادي وهادي جدا

علي الاقل هتكسب حاجتين

أولا ودا مهم جدا جدا جدا انك تكسب علاقات ناس لو اداك نهائي تربط من هنا علي تأشيرة وياعيني لو اشتغلت عند واحد واقتنع بيك بكفاءتك في شغلك والله هيجيبك لو انته فين

ثانيا ً هتشتغل وتاخد مرتب وأعصابك هتبقي في ثلاجة وهتكون كسبان

دي وجه نظري

وربنا معاك وخليك معلش في الكلمة راجل مصري علي حق متخفش منه واتحمل خليك شديد كدا ومترخصش نفسك

لان احنا في زمن فعلاً اللي بيبتدي صغير هيفضل طول عمرة صغير واتحدي اي حد يقول غير كدا الا لو كان الصغير دا ايام السادات

السلام عليكم

جزاكم الله خير يا اخى وعلى فكرة كنت متابع موضوعك وربنا يفرج عنى وعنك وعن كل مكروب

لله الحمد والمنة اعصابى حديد ولا اخشى الا الله عز وجل ليقينى ان الامة كلها لو اجتمعت على ضرى فلن تبلغ ذلك الا بإذن الله

رابط هذا التعليق

الاخت ضحى انتى عايشية فين السفارة المصرية لاتسال على احد ولاتجبي اخر كلامها اذهب الى مكتب العمل

للاسف كان اول مشوار للمستشار العمالى وخسرت اجرة ليموزين رايح جاى لانه لم يقدم لى اى شئ يذكر وسمعنى شوية جبرا لخاطرى وبصراحة اخشى ان يكون مرتباتهم فيها شبهة الحرام لتهاونهم بالرسالة المنوطة بهم

رابط هذا التعليق

انا عارفه انهم مش هيعملوا له شيء لكن على الاقل يعرف منهم راسه من رجله ..

يعني اذكر اول ماحضر زوجي هنا وكان في مماطلة من الكفيل في استخراج اوراقه اتصلت بالمستشار العمالي استشيره في الموضوع .. صحيح مقاليش على حل ولكن على الاقل عرفت منه ان ( مفيش فايده ) وان موقف الكفيل اقوى وان مش امامنا غير الاذعان والانتظار لما يحن ويطلع الاوراق من نفسه.. لو مقاليش كده كنا هندخل مع الكفيل في سكة مشاكل ولوي ذراع .. لكن لما عرفت موقفي القانوني وان ملناش حاجه عنده وان الامر راجع له في النهايه انه يطلع الورق او ميطلعوش محد هيجبره سكتنا ومرضيناش نعمل مشاكل لغايه مانشوف هترسى على ايه والحمد لله انحلت من عند ربنا وطلع الراجل كويس وطلع الورق بعد كده من نفسه ..

على كل حال صاحب الموضوع قال انه راح وكويس برغم انه مستفادش حاجه الا انه على الاقل عمل الي عليه عشان ميجيش يوم يقول ياريتني رحت . . دلوقت هو خلص ضميره وربنا يعينه ويعمل له الي فيه الخير ..

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

كيف حال اخوانى فى الله من المغتربين المصريين؟ارجو لكم جميعا التوفيق بحكم ما تقدمونه من خدمات وافادة للاعضاء الذين تعترضهم بعض العقبات احيانا فيكون ملاذهم بعد الله هذا المنتدى الطيب كى ينهلوا من معينه ما يعينهم على حل ما يواجههم من مشكلات

انا بصدد الحصول على موعد من قبل الهيئة الابتدائية لتحديد جلسة بينى وبين كفيلى وتوجد معاملة اخرى فى الوافدين والجوازات للحصول على اقامتى من الكفيل لانه استخرجها ولم يعطنى اياها وتعددت طلبات الوافدين والجوازات للكفيل من اجل الحضور واعطائى الاقامة لكنه يأبى ذلك وكتب طلب بتعهده ورفضه اعطائى الاقامة الا انهم فى الجوازات يتعنتون فى ارجاع الاوراق للامارة واجبار الكفيل على اعطائى الاقامة

المفاجأة بالنسبة لى كانت ان الكفيل كان يحضر قبل موعد الحضور الرسمى ويتحدث مع ضابط الجوازات بشأن مشكلتى وعلمت ذلك لان ضابط الجوازات كان مجهز اوراقى وملف مشكلتى على مكتبه بالرغم من ان المعاملة تكون كل 10 او 15 يوم وليست معاملتى الوحيدة من كل المعاملات ثم يتحدث معى انه من الافضل لى ان ارجع الى بلدى ويهددنى انى الكفيل ممكن يبلغ هروب وكلام من هذا القبيل على الرغم من ان كل عمله فقط يقتصر على انه يطلب من الكفيل الاقامة دون الدخول فى اى نقاشات اخرى

المهم لانى اعلم ان الكفيل لايستطيع الابلاغ هروب لسبب بسيط انى شاكيه بالفعل فكنت ولله الحمد واثق من نفسى وكنت مرتاب من ان شئ ما يحدث فى الخفاء لكن اذا العناية لاحظتك عيونها فامضى فى امرك والحوادث ان شاء الله كلهن امان

المفاجأة الاكبر هو اتصال الكفيل بى وطلبه مقابلته معى للتحدث فى المشكلة وحلها وبعض مساومات بطلبه سفرى الى بلدى لانه لا طائل على حد قوله من الشكوى وانها ستطول ثم يطالبنى فى النهاية بتعويض عن ما سببته له من ازعاج وكلام كثير من ذلك

لكنى اعتذرت له انى مجبر على البقاء فى البلد لتحقيق ما ارجوه من خير جئت من اجله ورجوعى معناه فشلى وخسارتى لما تكبدته من تكاليف

المهم انه فى النهاية طلب منى 30 الف ريال مقابل تنازله عن الكفالة فضلا عن ان يكون الامر سر لايعرف به اى من الموظفين او العمال حتى لا يجترأ عليه احد لكنى اعتذرت لانه يطلب محال وفى النهاية طلب منى ان اسرع فى الامر والبحث عن الكفيل وتنازله عن المال

بالطبع انا اذكر بعض التفاصيل الاساسية لكى يستفيد منها اخوانى ولكنها قد لا تتكرر بعينها مرة اخرى مع غيرى لكنى ارجو الخير من ان يستفيد غيرى من مشكلتى

هو اعطانى مهلة 4 ايام لانهاء الامر واحضار كفيل فالسؤال او الاسئلة الان للخبراء؟؟؟

---هل ثمة خديعة فى الامر او مكيدة ممكن يرتب لهاالكفيل وكيف اتحقق فى الامر بمعنى ما هى الضمانات اللازمة لكى احتفظ بحقى؟

---دخولى المملكة1-7-2009 بمعنى عدم مرور سنة على اقامتى فهل يمكن نقل الكفالةمع اشتراط العام لنقلها نظاميا؟

---مهنتى اختصاصى تسويق فى الاقامة فهل ثمة عقبات لتلك المهنةفى نقل الكفالةوماهى الرسوم الحكوميةورسوم المكتب؟

---- هل الافضل النقل على فرد او مؤسسة؟وهل احتفظ بحق نقلها مرة اخرى اذا واجهتنى متاعب مع من نقلت عليه الكفالة؟

وفى الاخير اشكر لكم حرصكم على النصح لى فى هذا الامر مع اجابتكم على الاسئلة اعلاه راجيا من الله ان يجعل ذلك فى ميزان حسناتكم

والسلام عليكم ورحمةا لله وبركاته

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      السلام عليكم, حد يعرف نظام العمل فى شركة سدانة لمستحضرات التجميل ومستزلمات الاطفال, هو مقرهم فى الرياض, س للاسف مش عارف معلومات عن نظام الشركة ومنتجاتها وهل هى منتجاتها مطلوبة ولا لا, شكرا جزيلا.
    • 1
      السلام عليكم انا مدرسة ومعروض عليا عمل في مدرسة اسمها التهذيب القسم العامي بمرتب 6500 شامل السكن والمواصلات هل حد عنده معلومات عن المدرسه دي او اذا كان الراتب هيكفي المعيشة فرد واحد اقدر اصرف واحوش منه؟ لكم جزيل الشكر
    • 10
      السلام عليكم جالى عقد فى سلطنه عمان خارج مسقط ب 650 ريال عمانى اسرتى 4 افراد ايه رأيكم؟ برجاء الرد سريعا و كل عام وانتم بخير
    • 16
      ان شاء الله سيرزقنا المولى عز وجل بطفل عما قريب ...... وكنت اتسأل هل يمكن عمل باسبوره الجديد فى مصر ام لا ............عن طريق توكيل من الاب لاخوه فى مصر فيستخرج به شهاده ميلاد بها الرقم القومى واللى على أساسها يستخرج الباسبور ام ان هذا الامر يستدعى وجود الاب ................... واننا لازم ننزل مصر علشان نعمله باسبور واجراءات اقامته ..............؟؟؟؟ واتمنى الافاده بالاجراءات اللازم عملها اذا كان ممكنا بدأ من شهاده الميلاد الكويتيه اللى سهل استخراج
    • 6
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عندي استفسار لأستاذ خالد شحاته جزاه الله خيراً أو لأي حد عنده أي معلومة يقدر يفدني جزاه الله خير زيارة عائلية لزوجتي وابنتي 3 شهور وأردت أجددها وذهبت لجوازات الرياض ولكن صادف انتهائها وقت العيد والدنيا اصبحت زحمة جدا في الجوازات وقتها شاء الله ان الزيارة تنتهي وتتطوف بعد ما مر ال 3 ايام السماح السؤال الآن بعد ما دفعت الغرامة 500 ريال عن كل جواز - هل فيه مده سماح جديدة (شهر مثلا او اسبوع) ؟ ولا لازم اروح اجدد الزيارة علي طول واقدر اروح بعد قد ايه لأن الفترة دي
  • أضف...