اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار من احد الاخوه عن مشكله مع كفيله

Recommended Posts

في حالة اخونا ده يا احمد متفق معاك قلبا و قالبا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 63
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

والله العظيم قلبي يعتصر الماً لما يفعله شباب مصر بأنفسهم

واحد مؤهل عالي ومترجم وسكرتير وفني صيانه وبتاع كله ويطلع على تأشيرة بمرتب 1125 ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

والكفيل يفحته ساعتين اضافي كل يوم يعني شغل 10 ساعات او اكتر بـ 1500 ملطوش

وشركات كتيرة بتدلل وتعمل اعلانات ومن ضمنها شركتنا عشان نعين عامل شاي بـ 1500 ريال ويتنططوا علينا البنجلاديشين وما بنلاقيش حد في الاخر

بدون تبكيت لك يا اخي الحبيب ولا لوم

هاناقش مشكلتك وهانشوف لك حل بإذن الله

لكن اقول لك على حاجه ظريفة

والله العظيم يا جماعه .. اعرف واحد بياع سريح كان بيبيع بطيخ وشمام .. فلما المره دي وانا في مصر ما لقتوش .. سألت اخويا عليه .. فقال لي انه غير نشاطة

واشترى .. سوري في الكلمة .. عربية بحمار وبقى يدور في الشوارع يجمع العيش الناشف من البيوت ويشترية بالكيلو ويبيعه لتجار ومربي المواشي اللي بيستخدموه علف رخيص لمواشيهم ويتهافتون عليه ... ومن بؤ الراجل ... دخله كام بقى ؟

بالصلاتو عالحبيب ... 15 الف جنيه شهرياً

مكسب صافي 500 ج يومياً

ولا تعليق

حد فهم انا عاوز اقول ايه ؟

أنا فهمت بس ياريت تسأل الراجل ده عايز شريك ؟ -_-

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

يا صاحب الموضوع اللي كفيله مطلع عينة حقلك علي بق و انت حر :

انت ماسك الصيانة في الشركة ممكن تخربله الأجهزة كلها و تقله عاوزة قطع غيار و تضبط فواتير ( لو بتقبل كدة ) بس دة حرام

ممكن بعد ما يطلع ليك الأقامة تعمل هروب و تقض سنة أو سنتين كمان و بعدين تروح تخرج نهائي

ممكن تعمل زي رأي واحد من الزملاء تشتغل في الأزرق و تفهمه أن الموضوع مش فارق معاك

ممكن تعمل شكوي في مكتب العمل و في القنصلية المصرية و لوزير العمل و تقلب عليه الدنيا

ممكن تسكت و ترضي باللي هيعمله فيك و لا تلوم ألا نفسك ؟؟؟؟

علي فكرة انا كنت بقول علي كفيلي انهم وحشين دوله بالنسبة لكفيلك ملايكة نازلة من السماء ربنا يكون في عونك .

علي فكرة لو محتاج مساعدة ممكن تبعتلي رقم حساب يكون في بنك الراجحي بتاع حد انت تثق فيه و اللي هقدر ابعت هبعتهولك ( بس لا تعتبر هذا حل ) الحل هو انك تطالب بحقوقك و يمكن ذلك بعدة أساليب و يا ريت كل الاخوة المصريين يساعدوا صاحبنا و ربنا يكرمه ان شاء الله .

مع خالص تحياتي

تم تعديل بواسطة hosambob
رابط هذا التعليق

[quote name='se_ Elsyed' date='Aug 9 2009, 09:14 PM' post='503824']

ب

بادئ ذى بدئ ,السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله العظيم قلبي يعتصر الماً لما يفعله شباب مصر بأنفسهم

أعتذر بشدة لك لو كنت السبب فى عصرة القلب التى طالتك :recklessdrive:

واحد مؤهل عالي ومترجم وسكرتير وفني صيانه وبتاع كله ويطلع على تأشيرة بمرتب 1125 ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

لو كنت وحيد زمانى فى هذا المضمار لاصابنى الموت غما ولكنه واقع مرير يعيشه جيل بأكمله ولولا ضيق المساحة لافضت واستفضت معك فى الامر ومع شديد الاسف فإن نظرية العرض والطلب قضت بذلك

والكفيل يفحته ساعتين اضافي كل يوم يعني شغل 10 ساعات او اكتر بـ 1500 ملطوش

لله الحمد والمنة على كل حال ولا اخفى عليك سرا انى قد اكون شعرت ببعض الاستياء لكن نظرا لانى خططت للامر بحسابات أخرى فأنا راضى ومتفائل ان شاء الله :

D

ولعل اول الغيث قطرة وطريق الالف ميل يبدأ بخطوة

وشركات كتيرة بتدلل وتعمل اعلانات ومن ضمنها شركتنا عشان نعين عامل شاي بـ 1500 ريال ويتنططوا علينا البنجلاديشين وما بنلاقيش حد في الاخر

لعل القطرة الاولى من هذا الغيث هى التقديم فى شركتكم الموقرة على هذا الاعلان الذى ذكرته آنفا لكن بشرط يكون فى ترقى بعد ذلك :blink:

بدون تبكيت لك يا اخي الحبيب ولا لوم

هاناقش مشكلتك وهانشوف لك حل بإذن الله

اشكرك بالطبع لشعورك النبيل وحبك للمساعدة

لكن اقول لك على حاجه ظريفة

والله العظيم يا جماعه .. اعرف واحد بياع سريح كان بيبيع بطيخ وشمام .. فلما المره دي وانا في مصر ما لقتوش .. سألت اخويا عليه .. فقال لي انه غير نشاطة

واشترى .. سوري في الكلمة .. عربية بحمار وبقى يدور في الشوارع يجمع العيش الناشف من البيوت ويشترية بالكيلو ويبيعه لتجار ومربي المواشي اللي بيستخدموه علف رخيص لمواشيهم ويتهافتون عليه ... ومن بؤ الراجل ... دخله كام بقى ؟

بالصلاتو عالحبيب ... 15 الف جنيه شهرياً

مكسب صافي 500 ج يومياً

ولا تعليق

حد فهم انا عاوز اقول ايه ؟

أزعم انى فهمت مقصودك لكن كل انسان ميسر لما خلق له وهذا الامر رزق يسوقه الله عز وجل لمن يشاء

"وما الرزق إلا قسمة بين أهله *** فلا يعدم الأرزاق مُثر ومعدم"

وازيدك من الشعر بيتا انك قد تعرف اناس يرفع سماعة الهاتف وينهى صفقة ارباحها ملايين وتعرف آخرين يكدحون فى اليوم ما يقرب من15 ساعة ومنهم من يواصل الليل بالنهار ليحصل بالكاد على قوته اليومى او مايزيد قليلا

مع الوضع بالاعتبار ان الامر ليس له علاقة بالمؤهلات العلمية فصاحبنا الاول استطاع بشق الانفس ان يتعلم امضاء اسمه لينهى تلك الصفقات بينما الآخر معه رزمة شهادات

وأشد خلق اللّه بالهمّ امـــــــرؤ ... ذو همـــة يبلى بعــــيش ضيـــــــق

ومن الدليل على القضاء وكونه ... بؤس اللبيب وطيب عيش الأحمق

لا غرابة فى ذلك الامر مع توافر الجد والسعى بالطبع من قبل كل طرف ولو اردت ان أطرح لك الكثير من الامثلة على ذلك لكن المجال ضيق

أشكر لك اخى الكريم مداخلتك وانتظر منك المزيد مع العلم انى انتظرت اجابتك لما عرفت ان حضرتك عميد المغتربين -اذا وافقك اللقب ولم يكن به بأس-

وفى النهاية أسأل الله أن يرزقنا وإياك وكل رواد المنتدى والمسلمين جميعا رزقًا طيبًا تطيّب به الحياة وتطمئنّ بحلاله القلوب !

[/color]

رابط هذا التعليق

يا صاحب الموضوع اللي كفيله مطلع عينة حقلك علي بق و انت حر :

انت ماسك الصيانة في الشركة ممكن تخربله الأجهزة كلها و تقله عاوزة قطع غيار و تضبط فواتير ( لو بتقبل كدة ) بس دة حرام

ممكن بعد ما يطلع ليك الأقامة تعمل هروب و تقض سنة أو سنتين كمان و بعدين تروح تخرج نهائي

ممكن تعمل زي رأي واحد من الزملاء تشتغل في الأزرق و تفهمه أن الموضوع مش فارق معاك

ممكن تعمل شكوي في مكتب العمل و في القنصلية المصرية و لوزير العمل و تقلب عليه الدنيا

ممكن تسكت و ترضي باللي هيعمله فيك و لا تلوم ألا نفسك ؟؟؟؟

علي فكرة انا كنت بقول علي كفيلي انهم وحشين دوله بالنسبة لكفيلك ملايكة نازلة من السماء ربنا يكون في عونك .

علي فكرة لو محتاج مساعدة ممكن تبعتلي رقم حساب يكون في بنك الراجحي بتاع حد انت تثق فيه و اللي هقدر ابعت هبعتهولك ( بس لا تعتبر هذا حل ) الحل هو انك تطالب بحقوقك و يمكن ذلك بعدة أساليب و يا ريت كل الاخوة المصريين يساعدوا صاحبنا و ربنا يكرمه ان شاء الله .

مع خالص تحياتي

جزاك الله خير لمداخلتك وبارك الله لك فى مالك واشكرك لعرض المساعدة فانا ولله الحمد فى يسر من أمرى

بالنسبة لحلولك ممكن تكون بعيدة قليلا عما افكر فيه لكنها مطروحة بالفعل أمامى ولكن قلت اصبر وأختار الحلول السلمية اولا فى اختيار حقوقى اما اذا اضطرنى لقبول طلباته فلا شك انى ساظهر له مكنونات صدرى واعطيه درس لن ينساه فى حياته ان شاء ربى ذلك

على سبيل المثال حدد لى 300 ريال مواصلات علما ان التكلفة الفعلية لها بالحد الادنى مايقرب من 2000 ريال باعتبار ذهاب وعودة للفترة الاولى من الدوام وذهاب وعودة للفترة الثانية من المنطقة الصناعية القديمة الى العليا

ولو تنازلت عن الذهاب الى مسكنى بعد الدوام الاول وهو ماافعله بالفعل منذ قدومى للملكة مع بقائى فى المكتب فيصبح المجموع ما يقرب من 1000 ريال وبالتالى يستحيل معه البقاء لديه

لذا توجب على الانتظار لعودته من السفر لمناقشة ذلك معه

هذا يا اخى غيض من فيض وانا اثابر ان شاء الله لكن اذا أحسست ان الامر ليس له علاقة بالعناد من ناحيته وقد تعداه الى محاولة اذلالى مثلا او شئ من هذا القبيل فستكون حتما النهاية

لا تطلب الرزق في الدنيا بمنقصةٍ ** فالرزق بالذلِ خير منه حرمانُ

المال يمضي وتبقى بعده أبداً ** على الفتى منه أوساخ وأدرانُ

رابط هذا التعليق

بالنسبة لصاحب المشكلة لازم هو يتخذ قرارة بنفسة

يعنى لو وضع مرتبات الشركة حلو للقدامى والكفيل بيديهم حقهم ومرتاحين يبقى الغلط عندك

ومعلش كان لازم تبقى حذر وكلامك قليل وتقفل جرس المحمول خلية هزاز واكيد عندك وقت كتير ترد او تتكلم من غير ما الكفيل يشوفك

ومعظم المصريين كلامهم كتير ورغايين وانا اسف فى اللفظ لان واحد مصرى زميل وقعنى ف مشكلة مع كفيلى من كدة

المهم احسبها كويس ولتخذ قرارك والخروج النهائى مش نهاية الحياة فى ناس كتير بعد 15 او 17 سنة شركتة استغنت عنة ببساطة وبدون مقدمات وبدون مشاعر

وبالنسبة للافاضل اللى بيتكلموا عن المرتبات يا ريت يشوفوا الفيز الحلوة دى وياخدوا بس تمنها ويساعدوا اللى فى مصر اللى عايزين يسافروا لان "اللى ع الشط عوام"

واية اللى يخلى شاب يقبل 1125 والا 1200 والا 1500 هى الحاجة ثم الحاجة وارحموا عزيز قوم ذل

وياريت االى بيحكى عن المرتبات ينزل مصر يشوف شركات العمالة فيها قد اية شبلب عايزة تسافر هى الهجرة اللى بنسمع عنها كل يوم واللى بيغرق

وربنا يسهل لعبيدة

لا حيلة ف الرزق /لا سلامة من السنة الناس/لا شفاعة ف الموت/لاراحة ف الدنيا

عاشق النيل

رابط هذا التعليق

حسبي الله ونعم الوكيل

نصيحة لوجه الله يا بني ارجع بلدك .. وملعون ام الفلوس الي هتيجي عن طريقة طالما الكفيل كلب بالطريقة دي .. وبإذن الله الرزق على ربنا .. وهتلاقي فرص كتير قوي قوي .. صدقني ارجع بلدك الكلب الي بيذلك بالطريقة دي متثقشي فيه ابدا ابدا .. سيبه وانزل مصر وخليه يولع بجاز وروح السفارة روح للشرطة .. متسبشي حقك كده لازم تكون بايع القضية .. الكلاب الي زي دول لو عملوا معاك الدنيئة لازمت حسسهم انك بايع القضية .. وتقضيها معاهم محاكم .. وربنا يهونها عليك بجد .. وبإذن الله ربنا يعوض عليك ويزرقك باحسن منها

احنا كلنا بنصبر على حاجات كتير .. بس الي عمله معاك ده يبقى شخصية زبالة وقذرة ولازم تدوس عليه بجزمتك

رابط هذا التعليق

ربنا عمره ما قال لازم نتبهدل او نتهان عشان نحج

حرام كده والله

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مااْنا قولتها من الاْول

ربنا ماقالش علشان نحج .....نرضى بقلة ادب الكفيل

لكن

لو ظروفك في مصر هيه اللي مخلياك ترضى بالوضع ده .....فدي حاجه تانيه ...وانت لوحدك اللي ليك القرار فيها

وربنا اعلم بظروف كل واحد

كمان انت برضو لوحدك اللي عارف الكفيل قلب عليك القلبه السوداء دي ليه .واكيد عارف مين فيكم اللي غلطان في الاول

لكن في الاخر ماترجعش تقول انا مستحمل ده كله علشان احج ....لاْني اشك ان الكفيل بعد كرم اخلاقه ده هايسيبك تحج بسهوله كده من اول سنه (حتى لو كان وعدك بكده)

على فكره

انا باكتب الكلام ده وانا عارفه انك واخد القرار خلاص

واقول لك على القرار هايبقى ايه؟

انك هاتقعد وتستمر .وده واضح من ردودك انت خلاص واخد القرار ومش محتاج حد يكتب لك اي حاجه بعد كده

واحنا كل اللي علينا ندعي لك ربنا يكرمك ويفرجها عليك ويهديكلمافيه الخير ..ويهدي لك كفيلك

تم تعديل بواسطة rewsha
رابط هذا التعليق

بالنسبة لصاحب المشكلة لازم هو يتخذ قرارة بنفسة

يعنى لو وضع مرتبات الشركة حلو للقدامى والكفيل بيديهم حقهم ومرتاحين يبقى الغلط عندك

ومعلش كان لازم تبقى حذر وكلامك قليل وتقفل جرس المحمول خلية هزاز واكيد عندك وقت كتير ترد او تتكلم من غير ما الكفيل يشوفك

ومعظم المصريين كلامهم كتير ورغايين وانا اسف فى اللفظ لان واحد مصرى زميل وقعنى ف مشكلة مع كفيلى من كدة

المهم احسبها كويس ولتخذ قرارك والخروج النهائى مش نهاية الحياة فى ناس كتير بعد 15 او 17 سنة شركتة استغنت عنة ببساطة وبدون مقدمات وبدون مشاعر

وبالنسبة للافاضل اللى بيتكلموا عن المرتبات يا ريت يشوفوا الفيز الحلوة دى وياخدوا بس تمنها ويساعدوا اللى فى مصر اللى عايزين يسافروا لان "اللى ع الشط عوام"

واية اللى يخلى شاب يقبل 1125 والا 1200 والا 1500 هى الحاجة ثم الحاجة وارحموا عزيز قوم ذل

وياريت االى بيحكى عن المرتبات ينزل مصر يشوف شركات العمالة فيها قد اية شبلب عايزة تسافر هى الهجرة اللى بنسمع عنها كل يوم واللى بيغرق

وربنا يسهل لعبيدة

لا حيلة ف الرزق /لا سلامة من السنة الناس/لا شفاعة ف الموت/لاراحة ف الدنيا

السلام عليكم ورحمة الله

بالنسبة لوضع المرتبات سئ جدا لكل الشركة ويكفى انك تعرف ان فى مرتبات 850 ريال لبعض الناس و 950 وما شاكل ذلك وناس تتولى ادارة فروع 2000 و2500 مثلا

طبعا ان ماتكلمتش فى الموبيل قدامه تقريبا نهائيا

واشكرك جزيلا لمداخلتك

رابط هذا التعليق

مااْنا قولتها من الاْول

ربنا ماقالش علشان نحج .....نرضى بقلة ادب الكفيل

لكن

لو ظروفك في مصر هيه اللي مخلياك ترضى بالوضع ده .....فدي حاجه تانيه ...وانت لوحدك اللي ليك القرار فيها

وربنا اعلم بظروف كل واحد

كمان انت برضو لوحدك اللي عارف الكفيل قلب عليك القلبه السوداء دي ليه .واكيد عارف مين فيكم اللي غلطان في الاول

لكن في الاخر ماترجعش تقول انا مستحمل ده كله علشان احج ....لاْني اشك ان الكفيل بعد كرم اخلاقه ده هايسيبك تحج بسهوله كده من اول سنه (حتى لو كان وعدك بكده)

على فكره

انا باكتب الكلام ده وانا عارفه انك واخد القرار خلاص

واقول لك على القرار هايبقى ايه؟

انك هاتقعد وتستمر .وده واضح من ردودك انت خلاص واخد القرار ومش محتاج حد يكتب لك اي حاجه بعد كده

واحنا كل اللي علينا ندعي لك ربنا يكرمك ويفرجها عليك ويهديكلمافيه الخير ..ويهدي لك كفيلك

يا جماعة الخير والله لم ارضى بقلة ادبه لكنى الى الان لا اجد حل قانونى اخرج منه بحقى وبالمرة اقوم بأداء مناسك الحج.

افترضنا انى لى رغبة فى الخروج نهائى وبالفعل ما تكنه نفسى فما الحل السلمى القانونى للحصول على حقوقى لديه والمتمثلة فى فترة العمل التى عملتها فضلا عن انى ارغب فى الاقامة طبعا خارج كفالته الى موسم الحج

انا منتظر منكم جميعا ان شاء الله حل عملى من غير التصرفات العنترية

رابط هذا التعليق

اشترى نفسك ..... اشترى كرامتك

و ارجع بلدكم

زود يقينك ف الله

و الارزاق هتناديك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

و ارجع بلدكم

زود يقينك ف الله

و الارزاق هتناديك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

على يقين ان شاء الله انى لو ركبت الريح فرارا من رزقى فسيركب الرزق البرق ليسقط فى فمى وانه ما من شئ يدب على وجه البسيطة الا وتكفل الله عز وجل برزقه فالأمر ليس محل نقاش من هذه الزاوية

كل ما فى الأمر انى اذا رغبت فى الخروج النهائى فهو يطالبنى ابتداءا بدفع تكاليف استقدامى فضلا عن انى اطلب منه مرتبى وهذه يمكن التنازل عنها مع الاضرار التى ستلحق بى

انا لا احب الاستدانة من احد ولله الحمد فنفسى تأبى ذلك وايضا لا ارضى ان يذلنى أحد فكيف التوسط بين ذاك وذلك وكيف لى ان امسك العصا من المنتصف على الاقل لاحقق بعض أهدافى المشروعة ان لم يكن كلها

تلكم القضية فهل لها من قاضى حصيف يرشدنى الى الصواب فيها وله من الله الاجر والمثوبة

بمعنى خطوات عملية قانونية يكفلها لى الشرع والقانون فى الحصول على اغراضى المشروعة فى هذه البلاد بلا ضرر ولا ضرار

وبعيدا عن العنجهية والعنترية وبأدب جم و احترام متبادل او على الاقل من طرف واحد وليس كلا الطرفين

أرجو ان تكونوا قد فهمتمونى ولكم منكم كل تقدير واحترام فأنتم نعم الاخوة تحبون الخير والدلالة عليه لاى احد دون مقابل

رابط هذا التعليق

و ارجع بلدكم

زود يقينك ف الله

و الارزاق هتناديك

على يقين ان شاء الله انى لو ركبت الريح فرارا من رزقى فسيركب الرزق البرق ليسقط فى فمى وانه ما من شئ يدب على وجه البسيطة الا وتكفل الله عز وجل برزقه فالأمر ليس محل نقاش من هذه الزاوية

كل ما فى الأمر انى اذا رغبت فى الخروج النهائى فهو يطالبنى ابتداءا بدفع تكاليف استقدامى فضلا عن انى اطلب منه مرتبى وهذه يمكن التنازل عنها مع الاضرار التى ستلحق بى

انا لا احب الاستدانة من احد ولله الحمد فنفسى تأبى ذلك وايضا لا ارضى ان يذلنى أحد فكيف التوسط بين ذاك وذلك وكيف لى ان امسك العصا من المنتصف على الاقل لاحقق بعض أهدافى المشروعة ان لم يكن كلها

تلكم القضية فهل لها من قاضى حصيف يرشدنى الى الصواب فيها وله من الله الاجر والمثوبة

بمعنى خطوات عملية قانونية يكفلها لى الشرع والقانون فى الحصول على اغراضى المشروعة فى هذه البلاد بلا ضرر ولا ضرار

وبعيدا عن العنجهية والعنترية وبأدب جم و احترام متبادل او على الاقل من طرف واحد وليس كلا الطرفين

أرجو ان تكونوا قد فهمتمونى ولكم منكم كل تقدير واحترام فأنتم نعم الاخوة تحبون الخير والدلالة عليه لاى احد دون مقابل

والله انا مابقيت عارفه انت عاوز ايه .. يعني طلبك في الاول غير قرارك في النص غير طلبك في الآخر ..

على العموم ببساطه شديده محدش مننا له عندك حاجه يعني لو كنت محرج من موقفك قدامنا وعليه بتحاول تصلحه او تجد مبررات فاطمنك انت مش مجبر تبرر لحد والي انت شايفه صح اعمله ومتوجعش دماغك مش هنبقى احنا والكفيل عليك ده اولا ..

ثانيا .. انت بتقول ان الكفيل هاضم حقك ورجع في كلامه معاك وفي العقد المبرم بينكم وانت لسه في فترة الثلاث شهور الاولى .. ومؤخرا بتقول انك خلاص مش فارقة معاك خلاص ببساطه سهله روح اشتكيه في مكتب العمل وخليهم يرحلوك على حساب الكفيل طالما هو الي اخل بالعقد ..

بس تعرف فين المشكلة ؟ انك غالبا كما العاده وكما عاده كل من يشتكي انت مش عاوز تمشي انت بس عاوز الكفيل يرجع ( عسل ) زي الاول ويقر ويعترف بالشروط الاساسية في العقد الي انت جيت عليه ..

اولا للاسف واضح ان كفيلك منقيك ( على الفرازه ) يعني ( هرشك ) في المقابلة الشخصيه وعرف انك من النوع السهل تطويعه وانك مش عظمه ناشفه فقال هو ده الي عليه العين .. وواضح برضه ان كفيلك من النوع مصاص الدماء ( والله اعلم ) بدليل الاتفاق الي متفقه معاك ربنا يوريهوله في عزيز . .

طيب الحل ؟

زي ماقلتلك مفيش حاجه اسمها تاخذ كل حاجه .. لابد من تضحيه ..

اما انك تضحي بعملك ده وتوري كفيلك العين الحمرا ودي من مميزاتها انه ممكن ينعدل معاك ويرجع على الاقل للشروط المجحفه الاولانيه وينسى التعسف الاخير ده..

او انك ترضى بالي بيعمله فيك وانتظر منه المزيد طبعا لان الي بياخذ على الذل مبيشبعش يذل ولا الي بينذل بيقدر بعد كده يرفع راسه ..

استخير ولك الخيار وبالمناسبة تقدر تعمل الي انت عاوزه ومش مجبر انك تدخل التوبيك ده حتى واصلا تقدر تغير اسمك خالص وتدخل محاورات المصريين باشتراك جديد واسم جديد ولا من شاف ولا من درى .

معليش قد يكون كلامي صريح زياده عن اللزوم ومعرفش ان كان هيضايقك ولا عادي فبعتذر لو ضايقك بس صديقك من صدقك ولا ايه؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

ماتزعلش مني ، بس الواحد مش عارفلك حاجة

انت عايز تمشي ولا راضي بحالك ولا بتصبر نفسك ولا ايه بالظبط

لو عايز تمشي هاتمشي ، واعلم أن الرزق بيد الله ، يعني سيبك من كلام هالاقي وظيفة ولا لأ وكلام الناس والحاجات الخايبة ديه

ولو راضي بحالك خلاص يبقى استحمل اللي يجرالك

ولو بتصبر نفسك عشان يمكن وضعك يتحسن شوية خلاص أصبر

بس موضوع انك بتصبر عشان الحج ، فاسأل شيخ عن الحالة اللي انت فيها وهل ينفع انك تستنى لغاية الحج ولا لأ

وانا بخمن ان الفتوى هاتكون لأ ، لأنك لا ضامن تحج ولا حالتك النفسية مستقرة يعني انت ماتعرفش ممكن تعمل ايه في الأيام اللي جاية ديه بمعنى إن درء المفاسد مقدم على جلب المصالح

على فكرة موقفك بيفكرني بنفس الموقف اللي انا فيه من ناحية الحالة النفسية، فعملت ايه ؟

حسبتها لو نزلت دلوقتي هاعمل ايه ولو نزلت بعد سنة هاعمل ايه

وهل اقدر اقعد سنة ؟ طيب الفترة اللي فاتت ديه حالتي كانت عاملة ايه ودلوقتي أتحسنت ولا لأ ؟

يعني خليك واقعي وسيبك من الأوهاوم

وفي الاخر لاقيت ان لا أقدر انزل دلوقتي ولا أقدر انزل بعد سنة

عشان كدا حددت مدة معينة اقدر اتحملها بالعافية وفي نفس الوقت تكون أدت الهدف المطلوب منها

وممكن المدة تزيد إذا جد جديد ، لكن خلاص استقريت اني هاعمل ايه

رابط هذا التعليق

و ارجع بلدكم

زود يقينك ف الله

و الارزاق هتناديك

والله انا مابقيت عارفه انت عاوز ايه .. يعني طلبك في الاول غير قرارك في النص غير طلبك في الآخر ..

على العموم ببساطه شديده محدش مننا له عندك حاجه يعني لو كنت محرج من موقفك قدامنا وعليه بتحاول تصلحه او تجد مبررات فاطمنك انت مش مجبر تبرر لحد والي انت شايفه صح اعمله ومتوجعش دماغك مش هنبقى احنا والكفيل عليك ده اولا ..

ثانيا .. انت بتقول ان الكفيل هاضم حقك ورجع في كلامه معاك وفي العقد المبرم بينكم وانت لسه في فترة الثلاث شهور الاولى .. ومؤخرا بتقول انك خلاص مش فارقة معاك خلاص ببساطه سهله روح اشتكيه في مكتب العمل وخليهم يرحلوك على حساب الكفيل طالما هو الي اخل بالعقد ..

بس تعرف فين المشكلة ؟ انك غالبا كما العاده وكما عاده كل من يشتكي انت مش عاوز تمشي انت بس عاوز الكفيل يرجع ( عسل ) زي الاول ويقر ويعترف بالشروط الاساسية في العقد الي انت جيت عليه ..

اولا للاسف واضح ان كفيلك منقيك ( على الفرازه ) يعني ( هرشك ) في المقابلة الشخصيه وعرف انك من النوع السهل تطويعه وانك مش عظمه ناشفه فقال هو ده الي عليه العين .. وواضح برضه ان كفيلك من النوع مصاص الدماء ( والله اعلم ) بدليل الاتفاق الي متفقه معاك ربنا يوريهوله في عزيز . .

طيب الحل ؟

زي ماقلتلك مفيش حاجه اسمها تاخذ كل حاجه .. لابد من تضحيه ..

اما انك تضحي بعملك ده وتوري كفيلك العين الحمرا ودي من مميزاتها انه ممكن ينعدل معاك ويرجع على الاقل للشروط المجحفه الاولانيه وينسى التعسف الاخير ده..

او انك ترضى بالي بيعمله فيك وانتظر منه المزيد طبعا لان الي بياخذ على الذل مبيشبعش يذل ولا الي بينذل بيقدر بعد كده يرفع راسه ..

استخير ولك الخيار وبالمناسبة تقدر تعمل الي انت عاوزه ومش مجبر انك تدخل التوبيك ده حتى واصلا تقدر تغير اسمك خالص وتدخل محاورات المصريين باشتراك جديد واسم جديد ولا من شاف ولا من درى .

معليش قد يكون كلامي صريح زياده عن اللزوم ومعرفش ان كان هيضايقك ولا عادي فبعتذر لو ضايقك بس صديقك من صدقك ولا ايه؟

اطلاقا اطلاقا اطلاقا انا غير محرج بالمرة من الامر وسعيد ان اجد من يشاركنى همومى وسأكون أسعد بمن يقترح على حلول عملية للخروج من هذه الورطة وبامكانى ان اضع بين ايديكم كل تفاصيل الاتصال من ايميلات وتليفون وغيره اذا كان تسمح قوانين المنتدى بذلك وانا ولله الحمد ليس عندى ما احرج منه ولا يضيرنى فى الامر شئ وأعتذر ان كان خانك تفكيرك وذهب بكى الى هذا الربع الخالى!!!

وعل فكرة كفيلى لم يقابلنى ولا أحد من طرفه لانه كان اعلان على الانترنت وارسلت السيرة ثم كانت مكالمة عابرة جدا وسألنى عن المرتب فقلت له وأنا صادق ان الفلوس ليست مبدأ عندى فأنا أحب هذه البلاد -ممكن تكون النقطة التى استغل منها نقطة ضعفى- وكان هدفى الا أحدد المرتب بحيث لا يكون تحديدى قليل فيستقل امكانياتى او يكون بعيد فأكون بعيد عن سلم رواتب شركته لانها كما تعلمون سلاح ذو حدين وكلامه كان وردى لانه قال المرتب 1500 فقلتله طيب فى فرصة لعمل بعد الدوام مثلا فقال ممنوع جدا لكن وعدنى انه يوفر لى عمل عن طريق معارفه (دروس خصوصية مثلا)وطبعا بلع كلامه لما حضرت فكان عيبى انى كنت حسن النية جدا معاه لاقصى حد وماتوقعت ان يحدث كل ما حدث

ليس ثمة تناقض البتة فى كل النصوص ويمكنك ان تضميها الى بعضها فستجدى مشكلة فحواها ما تعرفينه

وطلب من الافاضل الكرام بحسب وبحكم خبرتهم فى البلاد و"أهل مكة ادرى بشعابها" أن يسعفونى بما هو مناسب للخروج من هذا المأزق والذى ليس لى فيه ادنى ذنب فى رأى الكثيرين سوى موافقتى على هذا العقد مع العلم انه بمعرفتى من زمايلى انه صورى فقط وليس له قيمة عند التحاكم لمكتب العمل سيسقط من الجولة الاولى لمخالفته نصوص مكتب العمل

انا يا سيدتى ليس لى خبرة بهذه البلاد ولا قوانينها وان كنت قد قرأت بالطبع عنها لكن تساورنى شكوك وهواجس فيما سيحدث اذا اشتكيت وكل مافى الامر انى اردت ان ارتب للامر ترتيبه المبنى على اراء حضراتكم القانونية فى هذا المضمار وبالتالى تكون خطواتى محسوبة بدقة ولا اقع فى المحظور واجد نفسى خلف الاسوار

انا اخشى مثلا ان يتعنت معى اذا اشتكيته ويلفق لى اى اوراق او يتهمنى مثلا بتبديد عهدة او ما شابه وهل اذا لم ادفع له مصاريف استقدامى هل له ان يقاضينى مثلا واذا لم ادفع يتم حبسى الى ان يتم تسديدها

فمن قائل اننى طالما لم اثبت جدارتى للعمل فسيطالبنى بتكاليف استقدامى ومن قائل انه يتوجب على اى كفيل ان يدفع هذه المصاريف وجوبا لا اختيارا دون ان يتحمل العامل اى منها وهكذا اختلفت اراء المختصين زعموا

وانا أتسائل علام الحرج ومحاولة تبرير موقفى.أنا فى معرض ابتلاء من الله فمن ماذا احرج وهل يلام المرء اذا وقع فى ابتلاء وهل يختار أحدنا قدره ونصيبه

من العقل اذا وقعتى فى مشكلة ان تحاولى قدر الامكان ان تخففى من آثارها وتسألى الله المعونة والثبات والصبر مع طلب العون ممن يستطيعون ذلك

أزعم انى فى البداية لابد وان اكون صادق مع نفسى ولست انتظر من أحد شئ كى اتجمل وابرر لنفسى مبررات واهية ووالله الذى لا اله الا هو لا أحتاج ان اظهر ولا ارغب ان ارتدى ثوب ليس ثوبى والا خسرت نفسى وتجملت بما ليس فى

أسأل الله لى ولكى أن نكون من أهل الصدق وأن يحشرنا الله مع الصادقين وحديث النبى صلى الله عليه وسلم"المتشبه بما لم يعط كلابس ثوبى زور"

فقط أردت الايضاح والنصيحة لى ولكم الا نذهب بعيدا وراء السطور حتى لا نصطدم بجدار سوء الظن فنهلك

ووالله أسعد بأرائكم فى مشكلتى ومحاولتكم مد يد العون والذى يظهر جليا فى الكثير من مداخلاتكم

وفى نهاية المطاف فقد نصحنى أحد الاخوة ان اذهب الى مكتب العمل وايضاح الامر برمته للموظف مع طلب النصيحة منه اذا كان شكواى ستدعم موقفى أم لا وبناء على ذلك تمت الاستخارة والاستشارة وانا امامى فرصة الى حين عودة كفيلى من سفره حوالى من 15-20 يوم

ولعلها فرصة لدراسة الامر بتروى وتأنى على ضوء ارشاداتكم ونصائح مكتب العمل ومن ثم النهاية ان شاء الله بما ييسره الله ويختاره

رابط هذا التعليق

يا أخ Muhammadon

عايز أقول لك على حاجة

أنا كمان كنت فى السعودية و فضلت هناك يا دوب 3 شهور و بعدين رجعت مصر بسبب ان المدير و الكفيل أخلوا بشروطهم فى العقد معايا و كمان الشغل كان غير شرعى و غير قانونى

و طبعا لما قلت لهم عايز أرجع مصر

قالوا لى انت كلفتنا عشان تيجى من مصر لهنا 10 ألاف ريال ثم زادوا الرقم و قالوا 15 ألف ريال و أخيرا زودوهم 25 ألف ريال.أنا أصل كان عندى 3 كفيل :happy:

كفيل على الورق + كفيل حقيقى + المدير اللى هو شريك الكفيل و بيتصرف معايا زى الكفيل. :unsure:

بس الصراحة الكفيل الحقيقى كان محترم جدا و عمره ما هددنى بس كان بيوافق على تهديد التانيين ليا :D

و طبعا ده كلام غلط و بعدها اكتشفت إن دى إسطوانة مشروخة كل كفيل بيرددها للى بيشتعلوا عنده.

و بالمناسبة كان فيه من حوالى شهرين كده هنا فى المنتدى بردوه أخ تانى له نفس مشكلتك و الكفيل بيطالبوا ب 20 ألف ريال و أنا قلت له نفس الكلام ده.

عموما أنا عندى اقتراح منطلق من مبدأ لا خاب من استشار

ليه ما تروحش السفارة المصرية و تقابل المستشار العمالى و تحكى له على الموضوع و تشوف هينصحك بايه؟

أنا عملت كده لما كنت فى جده و روحت القنصلية المصرية و بصراحة كان المستشار العمالى متعاون جدا و كمان فاهم قانون العمل السعودى كويس جدا.

جرب و ربنا ييسرك لك أمرك

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم

رابط هذا التعليق

خلاص ربنا يوفقك .. عن نفسي للاسف معنديش حل ( عملي ) لمشكلتك لاني برضه مش عارفه ايه المطلوب بالظبط . ان شاءا لله حد من الاخوه هنا يوجد لك حل مناسب او قانوني للوضع بتاعك ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

ياريت تكمل يا أخ "عندى أمل" موضوعك وتقولنا عملت ايه لما سمعت الإسطوانة بتاعة الكفيل ديه !

حاضر يا أخ raedraed

الحقيقة أنا ساعتها كانت حالتى النفسية سيئة جدا و مش قادر أروح الشغل ولا أدخل مكتبى فكنت بألح فى طلب أجازة و بالفعل أخدت أجازة كام يوم و فى أخر يوم أجازة روحت القنصلية المصرية و قابلت المستشار العمالى هناك و حكيت له كل حاجة و طبعا هو فهمنى ان مفيش حاجة اسمها ان الكفيل دفع 20 او 25 الف ريال عشان يجيبنى من مصر و الكلام الفارغ ده.

المهم القنصلية قالوا انهم بيبدأو الأول بالحل الودى مع الكفيل و انهم يتوسطوا بينى و بينه عشان يدينى خروج نهائى و أسافر على حسابى و يا دار ما دخلك شر .

و كمان القانون كان فى صفى لانى كنت لسه فى اول 3 شهور اللى هم فترة الاختبار.

و فى القنصلية خلونى أعمل حاجة كده زى مذكرة باكتب فيها بياناتى و بيانات الكفيل و سبب رغبتى فى ترك العمل و بعدين القنصلية بتاخد المذكرة دى و تبعت منها نسخة لوزارة الخارجية السعودية.

عشان الكفيل لو بلغ عنى هروب تكون المذكرة دى موجودة و دليل على انى مش هربان.

و بعدين مشيت من القنصلية بس ما روحتش الشغل تانى.

لحد ما جه الكفيل اللى على الورق عندى فى السكن عشان يعرف انا ليه مش باروح الشغل

قلت له انا مقدم مذكرة فى القنصلية المصرية و عايز أمشى

طبعا قعد يشتم و يهدد و يتوعد

قلت له انا لو كنت عايز أغدر بيكم كنت هربت فعلا و كذا واحد عرض على شغل .

هو لما سمع كده اتجنن و عرف انى اعرف ناس مصريين و من جنسيات تانية ممكن يجيبوا لى شغل فقال خلاص هتاخد نهائى الاسبوع ده

و فعلا بعدها باسبوع اخدت خروج نهائى لانهم خافوا الفيزا تضيع عليهم و كمان لان كان فيه قبلى على الاقل 2 مصريين بردوا سابوا الشغل بعد كام شهر بس.

حاجة أخيرة بخصوص مبلغ ال 20 الف ريال و الحوار ده

هنا فى المنتدى الاستاذ س.س. قال لكذا حد من الاخوة اللى عندهم نفس المشكلة دى بان الكفيل ما يقدرش يثبت انه دفع 20 الف ريال مصاريف استقدام للى بيشتغل عنده و انه ما يقدرش يقول كده فى مكتب العمل لانهم هيعرفوا انه كدااااااااااااااب.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( مَنْ لَزِمَ الِاسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجًا ، وَمِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجًا ، وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ) رواه أبو داود (1518) وابن ماجه (3819)

و الله أنا عملت بالحديث ده و ربنا سبحانه و تعالى فرجها من عنده يا ريت كل واحد يعمل بيه و هتلاقوا ان الموضوع ربنا هيحله بطريقة لا تخطر على بال أحد

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      السلام عليكم, حد يعرف نظام العمل فى شركة سدانة لمستحضرات التجميل ومستزلمات الاطفال, هو مقرهم فى الرياض, س للاسف مش عارف معلومات عن نظام الشركة ومنتجاتها وهل هى منتجاتها مطلوبة ولا لا, شكرا جزيلا.
    • 1
      السلام عليكم انا مدرسة ومعروض عليا عمل في مدرسة اسمها التهذيب القسم العامي بمرتب 6500 شامل السكن والمواصلات هل حد عنده معلومات عن المدرسه دي او اذا كان الراتب هيكفي المعيشة فرد واحد اقدر اصرف واحوش منه؟ لكم جزيل الشكر
    • 10
      السلام عليكم جالى عقد فى سلطنه عمان خارج مسقط ب 650 ريال عمانى اسرتى 4 افراد ايه رأيكم؟ برجاء الرد سريعا و كل عام وانتم بخير
    • 16
      ان شاء الله سيرزقنا المولى عز وجل بطفل عما قريب ...... وكنت اتسأل هل يمكن عمل باسبوره الجديد فى مصر ام لا ............عن طريق توكيل من الاب لاخوه فى مصر فيستخرج به شهاده ميلاد بها الرقم القومى واللى على أساسها يستخرج الباسبور ام ان هذا الامر يستدعى وجود الاب ................... واننا لازم ننزل مصر علشان نعمله باسبور واجراءات اقامته ..............؟؟؟؟ واتمنى الافاده بالاجراءات اللازم عملها اذا كان ممكنا بدأ من شهاده الميلاد الكويتيه اللى سهل استخراج
    • 6
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عندي استفسار لأستاذ خالد شحاته جزاه الله خيراً أو لأي حد عنده أي معلومة يقدر يفدني جزاه الله خير زيارة عائلية لزوجتي وابنتي 3 شهور وأردت أجددها وذهبت لجوازات الرياض ولكن صادف انتهائها وقت العيد والدنيا اصبحت زحمة جدا في الجوازات وقتها شاء الله ان الزيارة تنتهي وتتطوف بعد ما مر ال 3 ايام السماح السؤال الآن بعد ما دفعت الغرامة 500 ريال عن كل جواز - هل فيه مده سماح جديدة (شهر مثلا او اسبوع) ؟ ولا لازم اروح اجدد الزيارة علي طول واقدر اروح بعد قد ايه لأن الفترة دي
  • أضف...