اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل نقص حديد بسيط يسبب الحاجات العجيبه دي؟

Damo

Recommended Posts

السلام عليكم

انا حبيت اعرض حالتي هنا يمكن حد يطلع باقتراح جديد غير الدكاتره اللي مش عرفين يعملو حاجة.

اولا..مش عرفه اسميها اعراض ولا ايه بس الحاجات اللي بتحصلي ملهاش علاقة ببعض خااااااااالص. انا تقريبا في اول السنة دي ابتديت اكل اكتر من قبل كده و ابتديت اجوع اسرع. قولنا ماشي عادي باكبر و جسمي محتاج غذا..بعدين الاكل ده فضل يزيد يزيد لحد ما دلوقتي مش ببطل اكل طوووول الوقت و الاوقات اللي مش باكل فيها ببقى همووووت من الجوع و تفضل بطني تصوصو. و مش بشبع ابدا..عمري ما حسيت اني شبعانه او اتماليت!! علطول حاسة بطني فاضية. يعني لو خرجنا مطعم او حاجة النظام المعتاد بقى نعمل اوردر لدلوقتي و اوردر زياده اكل فيه على ما نروح. فوق ده كولو...ان انا underweight :roseop:

في بقى حاجات تانيه ابتدت من حوالي كام شهر كده..ان وانا نايمه و نعسانه بليييل خالص اصحى على آلااااام بشعة في قدمي مرة تقلصات و مره تنميل شدييد شدييد شدييييد و رجلي تبقى سقعاااااا. و انا على فكره مش بنام في اوضاع مجعلصه يعني لا بحشر رجلي في الحيطه ولا اي حاجه كده نومتي بسيطة خاالص و مفيش اي حاجة تعمل كده. و بردو الموضوع ده فضل يزيد لحد ما بقيت الحكاية دي تحصلي كل يوم مبتعديش ليلة. و لازم انده مامتي تيجي تعملي حاجة لاني ببقى مش قدره احركها خالص مش من الالم و بس لأ انا لما بحاول احركها مش بترضى :roseop: كاني بكلم نفسي

الحاجة التالته بقى اني ابقى مقضيه يومي طبيييعيييي جدا و فجأه اتعب و و اوقف اي حاجة بعملها و انااام و اليوم كلو يبوظ طبعا. حتى ساعات نبقى بره البيت و تحصلي بروح اقعد في العربية مفيش عشر دقايق و اكون في سااابع نومه و ايام بصحى الصبح بعديها بساعتين ارجع انام تاني لحاااد اخر اليوم اصحى لمى يبقى فاضل ييجي ساعة على معاد نومي الطبيعي و في المعاد ارجع انام عااااادي خالص كاني صحيا طول اليوم.. بعدين بعد ما مامتي تابعت الحكاية دي اكتشفت ان بيحصلي هبوووط في ضغط الدم غير معروف اسبابه.

روحت طبعا لداكتره و حكيتلهم على كل الحاجات دي و كلو قال تحاليل دم و اتهريت تخريم في دراعي و مطلعوش بحاجة عدله. كل اللي اتقال في نقص حديد بسيط جدا و ده طبيعي في سنك و خدي اقراص حديد لكن كلوهوم قالوه معندوهومش تفسير للي بيحصل. حتى اخر دكتوره عملتلي رسم قلب و بردو ماطلعش حاجة. مستسلمتش قالتلي اكشف عليكي تاني و فضلت تفعص في بطني تفعص في بطني وانا طبعا فطساااانه (بتزغزغ طبعا) و في الاخر طلعت كانت فكراني حامل. wst::

المهم مش ده موضوعنا..و دلوقتي انا مهريه اقراص الحديد دي و مفيش اي تغيير. اللي انا عايزه اعرفو هل اي حد يقدر يديني فكره عن ده ممكن يكون ايه و اذا كان الاعراض اللي ملهاش علاقة ببعض دي ....ليها علاقة؟ و هل نقص الحديد البسيط اللي كلو بيقولو ده يعمل كده؟

احب بس اشير ان عندي في الfamily history موضوع ضغط الدم ده بس كلوهوم بيعاني من ارتفاعو مش انخفاضوا..فهل ماتفرقش موضوع عالي ولا واطي ولا؟ زائد ان حتى لو من الfamily history المفروص المفروض اني لسه صغيره على انو يظهرلي الحاجات دي

تم تعديل بواسطة Damo

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

همممممم

احيانا بتجيلى اعراض زى اللى عندك... بس انا عمرى ما بروح لدكتور.. اصل دى كلها شكليات خارج اهتماماتى

انتى كمان عملتى رسم قلب؟!!

عموما... انا ظبطت موضوع انى اتعب فجأة و لازم انام.. انى بدأت اشرب سنكافيه (نسكافيه يعنى) لان الشاى مبقاش يأثر معايه... و الحمدلله بقيت بصحى 19 ساعة يوميا فى المتوسط.. و الساعة البيولوجية اتظبطت و كله تمام.

بس انا بقى بتحصلى اعراض غريبة شوية... و احيانا بفكر اروح لدكتور!

ساعات اصحى الاقى دماغى منملة - عمرها حصلت مع حد منكم؟

و كمان بدأت احس اول ما اصحى ان فيه جزء من مخى فيه ضغط... كإن فيه حاجة بتضغط عليه.

و كمان بحس ان فيه ضغط على عينى... كان حد بيضغط عليها, و ساعات زغللة.. بس الزغللة بدأت تحصل مؤخرا فقط.

و كمان اول ما بصحى بلاقى نفسى بتف "بلغم دموى" و احيانا دم. (اعتذر عن القرف)

ده غير انى ساعات اصحى الاقى قلبى بيضرب جامد قوى.. مع احساس بالهبوط.. لكن الموضوع ده بيستمر دقائق فقط.

مش عارف الاعراض دى ليه.. و كلها بدأت تحصلى من فترة قريبة بس.. يعنى بقالها 8 شهور تقريبا..

بس كلها بتحصل اول ما اصحى من النوم.. متفرقة او مجتمعة.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

همممممم

احيانا بتجيلى اعراض زى اللى عندك... بس انا عمرى ما بروح لدكتور.. اصل دى كلها شكليات خارج اهتماماتى

عموما... انا ظبطت موضوع انى اتعب فجأة و لازم انام.. انى بدأت اشرب سنكافيه (نسكافيه يعنى) لان الشاى مبقاش يأثر معايه... و الحمدلله بقيت بصحى 19 ساعة يوميا فى المتوسط.. و الساعة البيولوجية اتظبطت و كله تمام.

و كمان بدأت احس اول ما اصحى ان فيه جزء من مخى فيه ضغط... كإن فيه حاجة بتضغط عليه.

و كمان بحس ان فيه ضغط على عينى... كان حد بيضغط عليها, و ساعات زغللة.. بس الزغللة بدأت تحصل مؤخرا فقط.

ده غير انى ساعات اصحى الاقى قلبى بيضرب جامد قوى.. مع احساس بالهبوط.. لكن الموضوع ده بيستمر دقائق فقط.

مش عارف الاعراض دى ليه.. و كلها بدأت تحصلى من فترة قريبة بس.. يعنى بقالها 8 شهور تقريبا..

انا عمري ما شربت شاي ولا قهوه ولا نسكافيه..بعدين الحاجات دي مش بتقلل امتصاص الحديد..ولا ايه؟

بعدين اده المفروض حضرتك تشوف دكتور قبل مني!

Unkown~

رابط هذا التعليق

متشوفى تحليل الغده الدرقيه " "thyroid galnd ""ممكن يكون عندى نقص فى هرمون Thyroxien

لان الاعراض الى انتى بتقولى عليها دى بتنطبق على الحاله دى

شكراً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

متشوفى تحليل الغده الدرقيه " "thyroid galnd ""ممكن يكون عندى نقص فى هرمون Thyroxien

شكراً

طيب و بالنسبة لحالتى انا؟ :roseop:

رابط هذا التعليق

شكراً

طيب و بالنسبة لحالتى انا؟ :roseop:

والله يافندم مقدرش افيدك لانى معرفش بس ممكن افكر معاك

يعنى ممكن يكون ارتفاع فى ضغط الدم وده ممكن يكون بسبب انك بتشرب منبهات كتير

طيب انت بتدخن ؟؟

بتنام كام ساعه فى اليوم

اما عن موضوع الدم ده هل هو مصاحب لبلغم ولا دم لوحده ؟؟ هل هو ترجيع ولا بصق عادى

طيب هل عندك حموضه فى المعده ؟؟

من الاخر اخى العزيز خد بعضك ورح لدكتور وتابع معاه الحاله

شكراً

كيميائى محمد العنبى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

والله يافندم مقدرش افيدك لانى معرفش بس ممكن افكر معاك

يعنى ممكن يكون ارتفاع فى ضغط الدم وده ممكن يكون بسبب انك بتشرب منبهات كتير

طيب انت بتدخن ؟؟

بتنام كام ساعه فى اليوم

اما عن موضوع الدم ده هل هو مصاحب لبلغم ولا دم لوحده ؟؟ هل هو ترجيع ولا بصق عادى

طيب هل عندك حموضه فى المعده ؟؟

من الاخر اخى العزيز خد بعضك ورح لدكتور وتابع معاه الحاله

شكراً

كيميائى محمد العنبى

شكرا يا اخى الفاضل على ردك.. بس اروح لدكتور ايه؟ و هل تفتكر ان ممكن تبقى فيه حاجة خطيرة؟

فيه ملحوظة مهمة: اللثة عندى ضعيفة جدا.. و احيانا بلاقى دم بينزل من سنانى لواحده, و انا شاكك اصلا ان هو ده السبب.

شكرا جزيلا يا اخى الكريم.

رابط هذا التعليق

هو فعلا تحليل العنبي صح جدا لأني اعرف ناس عندهم حاجات قريبة من اعاراضك وطلع عندهم مشاكل في الغدد

بالنسبة للحديد وده عن تجربة لأني باعاني من نقص منه

النتايج مبتبانش غير بعد شهرين تقريبا او شهر على الاقل

وبرده بالنسبة للاكل ده هيتوقف على نوع اكل سعادتك ايه ممكن يكون الاكل اللي عندك فيه سعرات قليلة وعندك معدل حرق عالي فبالتالي البنزين بيخلص بسرعة

الاخ myusername الاعراض اللي سعادتم بتحكيها تقريبا ضغط بس موضوع الدم ده حضرتك اتأكدت من مصدره يعني من الانف ولا من البلعوم لأن الشعيرات الدموية اللي في الانف سهل انها تنزف لما الضغط يزيد شوية او حضرتك تتعرض لجو بارد وجسمك يكون دافي قوي

بس لازم دكتور

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

بالنسبه لشكوى الأخت دامو

في أكثر من جهه في شكوى حضرتك

وبما إني طالب في كليه طب فإعتبري جوابي تصبيره لغاية ما يرد حد من دكاترتنا الكبار في المحاورات :closedeyes:

أنا حأمسك الحته دي من كلام حضرتك :roseop:

في بقى حاجات تانيه ابتدت من حوالي كام شهر كده..ان وانا نايمه و نعسانه بليييل خالص اصحى على آلااااام بشعة في قدمي مرة تقلصات و مره تنميل شدييد شدييد شدييييد و رجلي تبقى سقعاااااا.

المشاكل اللي بتسبب آلام في عضلات الساق كثيره ، منها ماهو بسيط ، ومنها ماهو إنعكاس لمشكله

أول حاجة هل بيحدث إنتفاخ في الساق ؟؟

إذا كان هناك إنتفاخ ، يمكنك عمل إختبار بسيط ، بالضغب بقوة بإصبعك على ساقك ، هل تتكون حفره في ساقك أو لا ؟؟

إن تكونت فهناك مشكله ...

عموما حضرتك ربما بتحتاجي لعمل صورة الترا ساوند للأورد والشرايين في الساق ،

وإحتمال آخر أنا أرجحه إن يكون ما يسمى الأرق الليلي هو ما تعانينه

شكوى المصابين بالأرق الليلي تكون عبر أعراض غير محسوسه للطبيب

والأغلب يشتكون بحاجه لتحريك الرجل بإستمرار طول الليل ولا يستطيعون النوم ، وتتعدد شكوى بنمنمه أو خذلان

ومنهم من يقول أنه يشعر كأنه هناك دود أو حشرات تتحرك تحت الجلد

فلا أدري إن كان هذا ينطبق على حالة حضرتك ؟؟

رباه إن لم اكن أهلا لبلوغ رحمتك *** فإن رحمتك أهلا لتبلغني

لأنها وسعت كلّ شيء

رابط هذا التعليق

الله ينور يا عنبي

أنا مش بأفتي في موضوع طبي

لكن فعلاً دي أعراض تتشابه مع موضوع الغدة الدرقية ..

يبقى تستشيري حضرتك دكتور متخصص في الغدد ... وبإذن الله بتتظبط ما فيهاش أي مشكلة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

بالنسبة لضعف الدم الناتج عن نقص حديد

ربما بعد إستخدام الحديد لمدة شهر فقط تلحظ تحسن ملموس في الدم

لكن الحقيقه لا يكون العلاج كامل ، لأن ضعف الحديد يكون بسبب أن مخزن الحديد في الكبد فارغ وسرعان ماتفتقده مره أخرى

ولتعبئة مخزن الكبد بالحديد

يجب الإستمرار بأخد الفيرو سانول كابسولتين يوميا لمدة 4 شهور ثم كبسلوةواحده يوميا لمده شهرين ,أي مدة العلاج 6 شهور وليس أقل من ذلك

وإذا كان هذا العاج يسبب سوء سوء هضم أو إمساك فمن الممكن أخذ 21 إبرة حديد في الوريد أوالعضل إبره يوم بعد يوم

ومقدار الإبره 100 ملغم

طبعا إبرة الوريد يجب وضعها في محلول ملحي وإعطاءها في فترة 15 دقيقه وأخذ الإحتياط من حصول حساسيه

تم تعديل بواسطة alsaher

لأنها وسعت كلّ شيء

رابط هذا التعليق

همممممم

حضرتك موضوع الزغلله وربما الدوار أول ما تصحى لو كنت فهمت حضرتك صح

ده يمكن ناتج عن محاولتك النهوض بسرعه ، وممكن تحس إنك ممكن تقع

ودي حاله هبوط ضغط مفاجئ تسمى طبيا ortostatic hypotention

الحاله دي متكرره لدى الشباب وغالبا تزول في سن 25 ...

بالنسبة للبلغم الدموي

ده يحتاج من حضرتك إهتمام

ويحتاج معاينة لمعرفه الدم هل هو من الرئتين

بالنسبة للدم من الرئتين مع الكحه أو ما يخشاه الطبيب ويفكر فيه هو مرض TBC أو السل بالعربي

فلذلك يجب عمل مزرعه للبلغم وتتكرر تلات مرات ، لو ثبت البكتيريا يبدأ العلاج

ومن أعراض المرض عرق ليلي وفقدان الوزن وشعور بإرهاق وتعب

وإذا كان الأمر يزداد في الصباح ، فيمكن أن يكون إتساع في الشعب الهوائيه بتيجة إلتهاب رئوي في الطفوله

طبعا هناك إحتمالات كثيرة ولكن حسب ما أوردته هذا ما خطر لي

فقد يجب عليك الإهتمام ومراجعة طبيب صدريه ولا تقلق كلتا الحالتين لهما علاج وناجح

وربما يكون أمر أقل من ذلك أيضا

لأنها وسعت كلّ شيء

رابط هذا التعليق

حضرتك موضوع الزغلله وربما الدوار أول ما تصحى لو كنت فهمت حضرتك صح

ده يمكن ناتج عن محاولتك النهوض بسرعه ، وممكن تحس إنك ممكن تقع

ودي حاله هبوط ضغط مفاجئ تسمى طبيا ortostatic hypotention

الحاله دي متكرره لدى الشباب وغالبا تزول في سن 25 ...

بالنسبة للبلغم الدموي

ده يحتاج من حضرتك إهتمام

ويحتاج معاينة لمعرفه الدم هل هو من الرئتين

بالنسبة للدم من الرئتين مع الكحه أو ما يخشاه الطبيب ويفكر فيه هو مرض TBC أو السل بالعربي

فلذلك يجب عمل مزرعه للبلغم وتتكرر تلات مرات ، لو ثبت البكتيريا يبدأ العلاج

ومن أعراض المرض عرق ليلي وفقدان الوزن وشعور بإرهاق وتعب

وإذا كان الأمر يزداد في الصباح ، فيمكن أن يكون إتساع في الشعب الهوائيه بتيجة إلتهاب رئوي في الطفوله

طبعا هناك إحتمالات كثيرة ولكن حسب ما أوردته هذا ما خطر لي

فقد يجب عليك الإهتمام ومراجعة طبيب صدريه ولا تقلق كلتا الحالتين لهما علاج وناجح

وربما يكون أمر أقل من ذلك أيضا

جزاك الله كل خير والله.

للعلم بس.. انا عندى اللثة بتنزف بدون سبب, و انا خايف انى اكون ببلع ده و انا نايم.. و انه يكون هو مصدر الدم.

احيانا بتجيلى كحة جامدة قوية فى نبرتها (صوت جهورى) و دى كانت بتجيلى من و انا صغير.. بس بتجيلى على فترات متباعدة جدا.. و بقت نادرة الحدوث فى السنوات الاخيرة... و عمرها ما كانت مصحوبة ببلغم او دم.

شكرا جزيلا اخى.. و ان شاء الله هروح اقيس ضغط الدم النهاردة كبداية.

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

بالنسبة لضعف الدم الناتج عن نقص حديد

ربما بعد إستخدام الحديد لمدة شهر فقط تلحظ تحسن ملموس في الدم

لكن الحقيقه لا يكون العلاج كامل ، لأن ضعف الحديد يكون بسبب أن مخزن الحديد في الكبد فارغ وسرعان ماتفتقده مره أخرى

ولتعبئة مخزن الكبد بالحديد

يجب الإستمرار بأخد الفيرو سانول كابسولتين يوميا لمدة 4 شهور ثم كبسلوةواحده يوميا لمده شهرين ,أي مدة العلاج 6 شهور وليس أقل من ذلك

وإذا كان هذا العاج يسبب سوء سوء هضم أو إمساك فمن الممكن أخذ 21 إبرة حديد في الوريد أوالعضل إبره يوم بعد يوم

ومقدار الإبره 100 ملغم

طبعا إبرة الوريد يجب وضعها في محلول ملحي وإعطاءها في فترة 15 دقيقه وأخذ الإحتياط من حصول حساسيه

شكرا يا دكتور الساهر المستقبلي على رد حضرتك

انا قربت على سنة دلوقتي على موضوع الحديد (FERRO 200MG) و باخد معاهم Multivitamins . انا بصراحة مقدرش اجيب الحضرتك قولتو ده لان اولا معرفش اذا كان موجود هنا اساسا (نيو زيلاند) و مقدرش اجيب اي حاجة من الصيدلية الا بروشتة دكتور. عموما انا هصبر كمان شوية و هفضل ماشية على المعايا على يجيب نتيجة.

و شكرا مرة اخرى.

تم تعديل بواسطة Damo

Unkown~

رابط هذا التعليق

أنا حأمسك الحته دي من كلام حضرتك :roseop:
في بقى حاجات تانيه ابتدت من حوالي كام شهر كده..ان وانا نايمه و نعسانه بليييل خالص اصحى على آلااااام بشعة في قدمي مرة تقلصات و مره تنميل شدييد شدييد شدييييد و رجلي تبقى سقعاااااا.

المشاكل اللي بتسبب آلام في عضلات الساق كثيره ، منها ماهو بسيط ، ومنها ماهو إنعكاس لمشكله

أول حاجة هل بيحدث إنتفاخ في الساق ؟؟

إذا كان هناك إنتفاخ ، يمكنك عمل إختبار بسيط ، بالضغب بقوة بإصبعك على ساقك ، هل تتكون حفره في ساقك أو لا ؟؟

إن تكونت فهناك مشكله ...

عموما حضرتك ربما بتحتاجي لعمل صورة الترا ساوند للأورد والشرايين في الساق ،

وإحتمال آخر أنا أرجحه إن يكون ما يسمى الأرق الليلي هو ما تعانينه

شكوى المصابين بالأرق الليلي تكون عبر أعراض غير محسوسه للطبيب

والأغلب يشتكون بحاجه لتحريك الرجل بإستمرار طول الليل ولا يستطيعون النوم ، وتتعدد شكوى بنمنمه أو خذلان

ومنهم من يقول أنه يشعر كأنه هناك دود أو حشرات تتحرك تحت الجلد

فلا أدري إن كان هذا ينطبق على حالة حضرتك ؟؟

اكييييييد مش ارق انا معرفش يعني ايه ارق :closedeyes: اسهل حاجة عندي في الدنيا هي النوم

اما بالنسبه لموضوع الانتفاخات ده فانا مش عرفة بالظبط لاني بكون صاحيه من سابع نومه ... يدوب الموضوع يخلص و بغوص تاني في المخده. بس الليلادي ان شاء الله هشوف. هلزق ورقة على رجلي عشان افتكر :roseop:

حابه بس اقول انو مش بيحصل في رجلي كولاها ده بيبقي في قدمي بس مبيطلعش عنها.

Unkown~

رابط هذا التعليق

وبرده بالنسبة للاكل ده هيتوقف على نوع اكل سعادتك ايه ممكن يكون الاكل اللي عندك فيه سعرات قليلة وعندك معدل حرق عالي فبالتالي البنزين بيخلص بسرعة

ممم انا اكلي كلو طبيخ

مش بعترف بالجبن و الحاجات دي... بحس انو باكول هوا و بصراحة مش بسيب صنف على السفره الا و اجربوا (الله يكون في عون جوزي ده هيصرف على اكلي اكتر من مهري و شبكتي مجتمعين). الحاجة الوحيده اللي نااادر ما بقربلها السلطة..

Unkown~

رابط هذا التعليق

حابه اشكر عنبووو و سي السيد على درورهم و اهتمامهم :closedeyes: و هحط موضوع الغدة في الاعتبار

و ربنا معاك يا myusername و ان شاء الله خير :roseop:

تم تعديل بواسطة Damo

Unkown~

رابط هذا التعليق

فعلا انا مع راْي الاخ: محمد العنبي وكبيرنا: سي السيد (في عدد المشاركات يعني مش في السن )(لاحسن يزعل مني )وهوه لسه محتفل بالالفيه ال 14 النهارده

فعلا الاعراض دي كانت بتحصل لي شخصيا

وفي الاول قالوا لي انيميا ونقص حديد (خصوصا كان طن الحديد ايامها غالي قوي ولسه ما رخصش)

المهم عملت تحليل غده درقيه وفعلا طلع في نشاط فيها واخدت علاج ليها وبعد شهرين من العلاج اتظبطت والحمد لله

رابط هذا التعليق

فعلا انا مع راْي الاخ: محمد العنبي وكبيرنا: سي السيد (في عدد المشاركات يعني مش في السن )(لاحسن يزعل مني )وهوه لسه محتفل بالالفيه ال 14 النهارده

فعلا الاعراض دي كانت بتحصل لي شخصيا

وفي الاول قالوا لي انيميا ونقص حديد (خصوصا كان طن الحديد ايامها غالي قوي ولسه ما رخصش)

المهم عملت تحليل غده درقيه وفعلا طلع في نشاط فيها واخدت علاج ليها وبعد شهرين من العلاج اتظبطت والحمد لله

ممممم طب ممكن حضرتك تقوليلي انهو اعراض بالظبط؟ يعني هي اللسته كولاها؟

Unkown~

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...