اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تشطيب الشقق ... تجارب شخصية..

بنت شعنونة

Recommended Posts

سؤال هو سعر ال80 ده سألت حضرتك عليه قبل المعرض ولا ده الي مكتوب في المعرض انه نازل من 80 الا 41 عشان الاقبال يزيد عليه

لاني بشك اصلا في تخفيضات المعارض ديه ممكن يقول كدا لكن ميكونش كان ب 80 ولا حاجه

و يكون ال41 كمان اعلي من سعره الحقيقي عشان طبعا فتره المعرض فتره اقبال

ده التفسير الوحيد اعتقد لانه يغلي 50 جنيه !

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 73
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

سؤال هو سعر ال80 ده سألت حضرتك عليه قبل المعرض ولا ده الي مكتوب في المعرض انه نازل من 80 الا 41 عشان الاقبال يزيد عليه

حضرتك انا سئلت علية في معرض كيلوبترا اثناء التخفيض ومكتوب علية 82 جنية وبعد التخفيض 42جنية

والله انا مش عارف اضع صورة كنت وريتك التكت اللي علي السيراميك

ملحوظة في اول التخفيض كان مكتوب علية 41 جنية وفي اخر التخفيض كان مكتوب علية 42 جنية ولما سئلوا البياع قال سعرة ذاد جنية من امبارح

رابط هذا التعليق

حضرتك انا سئلت علية في معرض كيلوبترا اثناء التخفيض ومكتوب علية 82 جنية وبعد التخفيض 42جنية

ملحوظة في اول التخفيض كان مكتوب علية 41 جنية وفي اخر التخفيض كان مكتوب علية 42 جنية ولما سئلوا البياع قال سعرة ذاد جنية من امبارح

حضرتك مش محتاج لصوره انا مش بشك في كلام حضرتك

انا بس مستغربه

لاني بقول مش معقول يكون وصل ل 80 قبل المغرض و ختي لو وصل للرقم ده يبقي قبل المعرض بكام يوم لايهام الناس ان في تخفيض حقيقي

و الكلام الي مكتوب ع التكت ده اكيد عشان كدا

انا كنت جايباه من سنتين ب حوالي 29 و اختي جابته من اقل من سنه ب 31

و عموما مفيش طفره عاليه حصلت لاسعار السيراميك السنه الي فاتت

يبقي اشمعنا ده الي يغلي 50 جنيه يعني ! مش منطقي

فاكيد موضوع ال80 ده سعر وهمي هما حاطينه و سعره العادي 41 و يمكن يكونوا غلوه كمان عشان المعرض

رابط هذا التعليق

انا بس مستغربه

لاني بقول مش معقول يكون وصل ل 80 قبل المغرض و ختي لو وصل للرقم ده يبقي قبل المعرض بكام يوم لايهام الناس ان في تخفيض حقيقي

فاكيد موضوع ال80 ده سعر وهمي هما حاطينه و سعره العادي 41 و يمكن يكونوا غلوه كمان عشان المعرض

استاذة هناء لسه وصلاني معلومة امبارح بعد لما دفعوا الفلوس اتفجئنا ان الاستلام بعد شهر لاكن البورسيلان عادي هستلمو ثاني يوم وهم هيوصلوا لحد باب الشقة

دي حاجة : الحاجة التانية يمكن حضرتك اشتريتي باركية غير اللي انا اقصدة لاني شوفت صورة باركية وكان فية فرق كبير جدا في الشكل وسعرة 31 جنية ومعجبنيش خالص من عند السلاب بس معرفش اسم الشركة ايه لاني كنت مهتم بشركة سيراميك كيلوبترا لان الجوده احسن واشيك بكتير

رابط هذا التعليق

انا بس مستغربه

استاذة هناء لسه وصلاني معلومة امبارح بعد لما دفعوا الفلوس اتفجئنا ان الاستلام بعد شهر لاكن البورسيلان عادي هستلمو ثاني يوم وهم هيوصلوا لحد باب الشقة

دي حاجة : الحاجة التانية يمكن حضرتك اشتريتي باركية غير اللي انا اقصدة لاني شوفت صورة باركية وكان فية فرق كبير جدا في الشكل وسعرة 31 جنية ومعجبنيش خالص من عند السلاب بس معرفش اسم الشركة ايه لاني كنت مهتم بشركة سيراميك كيلوبترا لان الجوده احسن واشيك بكتير

انا اشتريت سيراميك باركيه كليوباترا فرز اول الي البلاطه 13 سم في 40 سم و له اربع تدرجات في اللون ومكنش عندهم غيره و هدور علي صوره

يمكن السنه دي اخترعوا شكل جديد لكن معتقدش

بالنسبه لموضوع الشهر يا ريت ترسي علي شهر

اصلي انا برضه ادبست في شراء في فتره المعرض من سنتين تقريبا و ده للاسف

لاني اكتشفت اولا ان الاسعار بعد المعرض و عند الموزعين المعتمدين ارخص حوالي 2 جنيه ديه حاجة

تاني حاجة عشان طبعا زحمه المعرض و حجم المبيعات كبير فحضرتك ممكن تستلم بعدها بشهر او اكتر و خد بالك اوي و انت بتستلم

ليكون كرتونه غلط " مش نفس الشكل يعني "ولا ناقص لانها حصلت معايا

ولو حبيت ترجع زياده او حاجات غلط " حلني بقي "

و يقولك اصل الشحنه ديه جايه من مصنع اسكندريه رجعها انت ! او استني بقي لما نرجعها دا اذا عرفت ترجعها اصلا

وكنت شاريه كمان بورسلين قطع ليزر و اطقم حمامات و بانيو جاكوزي " الي مش شغال دلوقتي "

و حاجات كتير و لغايت انهارده كان لينا غطا لقاعده التواليت مكنش جه و مكنوش لاقيننه في اي مخزن

الخلاصه كليوباترا فعلا افضل نوع سيراميك و اشيك

لكن فتره المعرض بهدله و تخفيض وهمي لزياده الاقبال

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخوه الافاضل لقد قرات مشاركاتكم ولى بعض التعليقات .......

بعض الاخوه يضع كل مهندسين الديكور فى سله واحده ويتهمهم بالسرقه للاسف

والبعض الاخر كتب كلام مدروس وممتاز بصراحه عن فائده مهندس الديكور

وانا على استعداد لارد على اى استفسار لانى مهندس ديكور متخصص ودى مش دعايه على فكره

المهم

ياجماعه لازم تعرفوا ان مهندس الديكور فى مصر فعلا مظلوم هتقولولى ليه؟ لان للاسف 90% من اللى موجودين فى السوق ليسوا مهندسين ديكور ودى حقيقه انا صدمت بيها لما اتخرجت من الكليه من عشر سنين ايوااا حقيقه

كتير اوى من الناس منهم صنيعيه اطوروا شويه طبعين كروت انهم مهندسين ديكور

وفى ناس دبلومات صنايع وفى محاسبين اشتغلوا سنتين ولا حاجه فى شركه مقاولات بقى مهندس ديكور

وفى كتير اوى واخدنها بالدراع وعملين نفسهم مهندسين ديكور

طيب انا عايز اوصل معاكوا لايه

جميل

انا الناس دى حقيقه هما اللى سوءا سمعه مهندسين الديكور لانهم مش فاهمين حاجه وبيعكوا وللاسف كتير منهم بينصب على الزبون (صاحب الشقه)

هتقولولى طيب فين مهندسين الديكور ؟

للاسف سابوا البلد معظمهم مش كلهم وسافروا اللى فى دبى واللى فى السعوديه واللى ترك مهنته وغيرها ايوه دى حقيقه لانهم ولا حول ولاقوه الا بالله بسبب السمعه السيئه اللى اتقالت عنهم بقوا فى معاناه

طيب انا صاحب شقه وعايز مهندس ديكور

اعمل ايه اجيب واحد من الشارع ولا اسال ابن عمى وابن خالتى وجارى ؟؟؟؟؟

انا هطرح عليكوا سؤال مهم

لو فى واحد لاقدر الله سنانه بتؤلمه بيروح يمشى فى الشارع ولما يلاقى لوحه لدكتور اسنان وكاتب زميل الجامعه الامريكيه والهنديه وووو

بيدخل يسلمله نفسه لالالالالالالالالالالا طبعا

طيب ايه اللى بيحصل ؟؟؟ بيسئل ميت مره قبل مابيسلمله نفسه

يبقى فى الحاله دى واللى انا عايز اوصلهلكم ياجماعه ان انت عايز مهندس ديكور تعمل سيرش كويس اوى لانك بتدفع للدكتور الف جنيه علشان تظبط سنانك اما مهندس ديكور يعنى تشطيبات بالوفات

طيب اول خطوه لما تلاقى مهندس تساله هلى هو متخصص يعنى معاه كرنيه نقابه بيقول انه مهندس ديكور يعنى بطاقته بتحمل مهنه مهندس ديكور وده مش عيب

لانه طبعا لو طلع دخيل على المهنه هيبوظلك كل حاجه وفى الاخر هنقول مهندسين الديكور ولاد تيييت

طيب هل كل مهندسين الديكور كلهم محترفين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ودى مهمه

لا طبعا لان فى كتر منهم مجموعه فى الثانويه العامه اللى رماه على الكليه دى وخد المهنه كده يعنى اكاديمىومش موهوب فنيا

طيب افرق اذاى بين مهندس شاطر ومهندس تعبان طبعا اتفرج على اعماله السابقه عن طريق سيدهات واناقشه واذا امكن يفرجنى على مشروع تحت انشائه يفرجج عليه

يعنى لازم اشوفله اعمال سابقه

وفى النهايه ياجماعه كل مهنه فى المحترم وااللى بيخاف ربنا وفيها السىء وده بيقع بيقع مابيدومش لان سمعته بتسوء

اسف طولت عليكوا ودى اول مشاركه ليا فى المنتدى الجميل دى وانا تحت امركم فى اى استفسار

مهندس ديكور

رابط هذا التعليق

wst:: :110: اهلا وسهلا بيك يا بشمهندس كورنر

بصراحة انا من المؤيدين لفكرة ادي العيش لخبازة ولاكن موضوع فكرة مهندس الديكور اعتقد انها بتبقي مكلفة خصوصا لشباب اللي زي حلاتي بمعني لسة بيبتدي مشوار حياتة

السؤال هنا هل تعتقد ان شاب مثلي جايب شقة صغيرة مش بطلة ومعقولة محتاجة اجبلها مهندس ديكور ولا اعمل انا فيها عبقرينو واهندس فيها علي مزاجي

ولا هي تشمل شريحة معينة في مجتمعنا زي ما بنشوف في التلفزيون

وشكرا واسف علي الاطالة

رابط هذا التعليق

الاخ mcdoبعد التحيه الطيبه

اولا مهندس الديكور هو اسم بيخاف منه كتير من الناس على اساس ان الكلمه دى وراها فلوس كتي اوى

انت شقتك مثلا ممكن تكلفها اكتر من المهندس لعدم وجود الخبر عندك اما المهندس ممكن بلمسات بسيطه يشطبلك الشقه بتكاليف اقل

طيب هتقولى اذاى ده انا مش مقتنع

والمهندس حسابه هيكلفنى دا كلام بيقع فيه كتير من الناس وبيكتشفوا ان هما غلطوا انهم مجابوش مهندس من الاول

طيب اذاى ممكن اجيب مهندس وتكاليف الشقه بحسابه تطلع اقل من لما انا اكلف

هقولك

تخيل واحد راح جاب صنيعى جبس واعملى واعملى ام صاحبنا حب يعمل فيها مهندس وراح عملك سقف ملوش اى لازمه وتكلفته عليا

كذلك الكهربائى وبتاع السيرميك والخ بقيه الصنيعيه

فى الاخر الللاقى الشقه كلفتنى كتير جدا ومهرجنات وملهاش اى شكل غير انها شويه كلكيع مش متناسقه مع بعض

فى النهايه احسب التكاليف اقلاقى نفسى اكلفت مثلا عشره قروش

طيب نرجع الشريط انت جبت مهندس وخلى بالك مروحش لمكتب فاتح فى مكان واوو وقله اعملى دا الطبيعى هيخرب بيتك لا انا بدولار على مهندس مجتهد ولسه صغير دا بيكون سعره قليل ونفسه يعمل اسم فبيدى اسعار على اقده

المهم الراجل جالك امت انت قلتله من الاخر يابشمهندس انا امكانياتى فى الشقه دى مثلا خمس قروش وظبطهالى على كده او العكس انت اقلتله اعملى تصميمات احنا مهندسين الديكور بنطلق عليها السهل الممتنع يعنى بشويه تكاليف بسيطه انا عايز شقه حلوه

يقوم الراجل هيعملك مثلا سقف سمبل اوى مع شويه دهانات خفيفه مع مع مع الخ

هتلاقى فى تناسق فى الشقه

طيب فى النهايه احسب التكاليف بحساب المهندس ده اقلاقيها ثمن قروش

يبقى وفرت مش كلفت على نفسى

ولو فرضنا انى حسبتها لقتها عشر قروش يبقى انا كصاحب شقه برضوا كسبان لانى عملتها ومعاى متخصص

ده مش مجلرد كلام انما عن تجارب شخصيه لبعض الزبائن عندى قبل لما يجولى

وفى الاخر لك حريه الاختيار لان بعض الشقق فعلا لاتحتاج لمتخصص لصغر مساحتها

وشكرا على المتابعه وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

الاخ mcdoبعد التحيه الطيبه

اولا مهندس الديكور هو اسم بيخاف منه كتير من الناس على اساس ان الكلمه دى وراها فلوس كتي اوى

انت شقتك مثلا ممكن تكلفها اكتر من المهندس لعدم وجود الخبر عندك اما المهندس ممكن بلمسات بسيطه يشطبلك الشقه بتكاليف اقل

طيب هتقولى اذاى ده انا مش مقتنع

والمهندس حسابه هيكلفنى دا كلام بيقع فيه كتير من الناس وبيكتشفوا ان هما غلطوا انهم مجابوش مهندس من الاول

طيب اذاى ممكن اجيب مهندس وتكاليف الشقه بحسابه تطلع اقل من لما انا اكلف

هقولك

تخيل واحد راح جاب صنيعى جبس واعملى واعملى ام صاحبنا حب يعمل فيها مهندس وراح عملك سقف ملوش اى لازمه وتكلفته عليا

كذلك الكهربائى وبتاع السيرميك والخ بقيه الصنيعيه

فى الاخر الللاقى الشقه كلفتنى كتير جدا ومهرجنات وملهاش اى شكل غير انها شويه كلكيع مش متناسقه مع بعض

فى النهايه احسب التكاليف اقلاقى نفسى اكلفت مثلا عشره قروش

طيب نرجع الشريط انت جبت مهندس وخلى بالك مروحش لمكتب فاتح فى مكان واوو وقله اعملى دا الطبيعى هيخرب بيتك لا انا بدولار على مهندس مجتهد ولسه صغير دا بيكون سعره قليل ونفسه يعمل اسم فبيدى اسعار على اقده

المهم الراجل جالك امت انت قلتله من الاخر يابشمهندس انا امكانياتى فى الشقه دى مثلا خمس قروش وظبطهالى على كده او العكس انت اقلتله اعملى تصميمات احنا مهندسين الديكور بنطلق عليها السهل الممتنع يعنى بشويه تكاليف بسيطه انا عايز شقه حلوه

يقوم الراجل هيعملك مثلا سقف سمبل اوى مع شويه دهانات خفيفه مع مع مع الخ

هتلاقى فى تناسق فى الشقه

طيب فى النهايه احسب التكاليف بحساب المهندس ده اقلاقيها ثمن قروش

يبقى وفرت مش كلفت على نفسى

ولو فرضنا انى حسبتها لقتها عشر قروش يبقى انا كصاحب شقه برضوا كسبان لانى عملتها ومعاى متخصص

ده مش مجلرد كلام انما عن تجارب شخصيه لبعض الزبائن عندى قبل لما يجولى

وفى الاخر لك حريه الاختيار لان بعض الشقق فعلا لاتحتاج لمتخصص لصغر مساحتها

وشكرا على المتابعه وبالتوفيق

طيب يا باشمهندس لما نيجى نتكلم تكاليف مبدئية ولو افترضنا انى ربون و شقتى 300 متر طبعا انا عارف ان التكلفة حتبقى حسب مستوى التشطيب بس افترض اناجيتلك و قلتلك دى المساحة اية تكون اسئلتك اللى منها حتحدد التكاليف

رابط هذا التعليق

الاخ ahmos1

سؤالك جميل

ايه الاسئله اللى ممكن اطرحها كمهندس ديكور علشان نحدد التكاليف؟؟

اول حاجه لازم المهندس يشوف الشقه رؤيه العين وموضوع انه يعمل مقايسه من غير لما يشوفها ده مش صح

طيب ايه بعد كده فى حاجات اساسيه

هل هى نصف تشطيب ولا على الطوبه؟لا ان ده بيفرق فى بعض البنود

الشقه فى اى دور؟لان كل مارتفعت الشقه كل مازادت المشالاش فى تشوين الاسمنت الرمل السيراميك مثلا

موقع الشقه؟ ايوه بيفرق لانها مثلا لو فى المدن الجديده الصنايعيه يومياتهم بتزيد وشويه تفاصيل كده

طيب كده خلاص لا طبعا احنا لسه مابتتديناش كل اللى فات هو عباره عن اسئله بتعمل 10% فقط من التشطيب

ايه بقى اللى هيحدد التكاليف فعلا

هو مستوى التشطيب طبعا ............. يعنى لو اخدنا بند زى الارضيات ...........

اللى بيشطب ..... سيراميك ....وفيه بورسلين.........وفيه بورسلين مستورد.............وفيه رخام رخيص..........وفيه رخام غالى.......... وفى باركيه انواعه بتختلف فى الاسعار.

هتلاقى فى بند واحد زى الارضيه فقط ممكن يكلفك عشرين الف جنيه وممكن يكلفك خمسين الف جنيه ..

وبناء عليه المهندس بيكلم معاك فى بقيه البنود وبكده هتلاقى تكلفه الشقه اسعارها تتفاوت من شخص لاخر طبقا لمستوى التشطيب.

ارجوا ان اكون وضحت...

رابط هذا التعليق

الاخ ahmos1

سؤالك جميل

ايه الاسئله اللى ممكن اطرحها كمهندس ديكور علشان نحدد التكاليف؟؟

اول حاجه لازم المهندس يشوف الشقه رؤيه العين وموضوع انه يعمل مقايسه من غير لما يشوفها ده مش صح

طيب ايه بعد كده فى حاجات اساسيه

هل هى نصف تشطيب ولا على الطوبه؟لا ان ده بيفرق فى بعض البنود

الشقه فى اى دور؟لان كل مارتفعت الشقه كل مازادت المشالاش فى تشوين الاسمنت الرمل السيراميك مثلا

موقع الشقه؟ ايوه بيفرق لانها مثلا لو فى المدن الجديده الصنايعيه يومياتهم بتزيد وشويه تفاصيل كده

طيب كده خلاص لا طبعا احنا لسه مابتتديناش كل اللى فات هو عباره عن اسئله بتعمل 10% فقط من التشطيب

ايه بقى اللى هيحدد التكاليف فعلا

هو مستوى التشطيب طبعا ............. يعنى لو اخدنا بند زى الارضيات ...........

اللى بيشطب ..... سيراميك ....وفيه بورسلين.........وفيه بورسلين مستورد.............وفيه رخام رخيص..........وفيه رخام غالى.......... وفى باركيه انواعه بتختلف فى الاسعار.

هتلاقى فى بند واحد زى الارضيه فقط ممكن يكلفك عشرين الف جنيه وممكن يكلفك خمسين الف جنيه ..

وبناء عليه المهندس بيكلم معاك فى بقيه البنود وبكده هتلاقى تكلفه الشقه اسعارها تتفاوت من شخص لاخر طبقا لمستوى التشطيب.

ارجوا ان اكون وضحت...

طيب لو افترضنا ان خضرتك شوفت الفيلا و كانت دور واحد و فى التجمع الخامس و كمان نصف تشطيب والارضيات بورسلين حتحدد تكاليف تشطيب الفيلا ازاى يعنى لو بتقدم لها مقايسة حتكون ازاى بالتفصيل طبعا احنا بنتكلم على مساحة 330 متر- ياريت فى المقايسة نشوف البنود بالتفصيل

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

فى حاله نصف التشطيب بيتم معاينه ماتم تشطيبه اذاكان حاله التشطيب ممتازه او معقوله بيتم تكمله المقايسه لبقيه البنود ويلغى منها البنود التى تمت

يعنى مثلا بند السيراميك بيتشال من المقايسه والنجاره ان وجدت ونصف الكهرباء الخ...

وبعدين اخى العزيز مش لازم تشتغل مع المهندس مقاوله

انا شخصيا لا اتعامل بالمقاوله واتعامل بالنسبه وفى الحاله دى صاحب المكان بيستريح لانه هو اللى بيصرف بنفسه وكل المصاريف بتم منه مباشره والمهندس بياخذ حسابه خارج نطاق التكاليف وده بيريح الطرفين

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

سلام عليكم

يا جماعة انا بشطب شقتي دلوقتي وحاليا في مرحلة تركيب الكريتال (شبابيك حماية وخلافه) ودي اتلاسعار الي وصلتلها لحد دلوقتي

يا ريت يا جماعة لو حد عنده خبرة في الموضوع ده يفيدني

سلم كريتال 12م *500 6000

بوادى السلم 500

باب مقص 15م* 300 4500

شباك ثابت للريسيبشن 16.5 م * 425 7012.5

شباك متحرك 6.3م*500 3000

باب بلكونة 1600

باب رئيسى 2400

سور خارجى 5.6م * 450 2500

الإجمالى 27500

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...