اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تكاليف الاستقدام تحسب علي الاسره ككل ولا علي عدد الباسبورتات

Recommended Posts

انا في جده بقالي 5 ايام والنهارده الخميس اجازه وبكره اجازه وعمال الف في الشوارع وهاتجنن من الوحده وماليش متنفس غير منتدانا الحبيب لكن المشكله ان النت هنا بتلاته ريال والميزانيه قربت تخرم مني لغايه ماقبض المهم عندي كام استفسار صغير وهي الدنيا ايه غير شويه استفسارات فوق بعض

1-انا ابني عنده سنه وليه باسبور لوحده عشان الجوازات الجديده مابينفعش يضاف علي جواز الام يعني عندي باسبورين واحد لزوجتي والتاني لابني فياتري بدفع 2000 ريال بس ولا اربعه علي اساس 2000 علي كل جواز

2- انا اقامتي علي جده وشغلي هايكون في ابها وهاروح هناك كمان تلات شهور فياتري اعمل استقدام من جده قبل ماروح هناك وهل يمكن عمله من ابها وانا اقامتي علي جده

3-ياتري التاشيره بتاعه الاستقدام 3 شهور برضه ولا كام عشان عايز ابدا في الاجراءات قبل ما امشي من جده بشهر عقبال ماروح ابها يكونو هما خلصو الاجراءات والتاشيره جاهزه

4-عنوان مكتب الاستقدام في جده ايه

انا قاعد في فندق اسمه البرج في حته اسمها باب مكه عامله زي الموسكي بالظبط هي جده كلها كده ولا في اماكن احسن؟؟؟

رابط هذا التعليق

أولا أهلا وسهلا

جدة بلد تحفة وجميلة وأنت الان تعتبر في منطقة جدة القديمة

يارب تكون مرتاح في السكن بتاعك خلللللللللللللللللي بالك من فلوسك وأوراقك المهمة وبلاش الثقة الزايدة في الشارع اللي عندك وخللييييييييييييييييييييي بالك ماتتكلمش بالموبايل في الشارع وانت ماشي خليك في مكان مضمون واتكلم ولا تخاف انا مش بقلقكك

انا بخليك مصحصح بس والله خير حافظا

1- لازم اولا تكون طلعت إقامة خلاص عشان تستقدم الاولاد والزوجة

2-الاستقدام 2000 ريال ككل مش على كل باسبور ولاحاجة العيلة لو كانت زوجة و4 عيال كلة بال2000 ريال

3-لوتقدر تخلص الاستقدام من جدة دلوقتي طبعا طبعا أفضل حتى لا تتعرض للمماطلة من أحد واللي يقولك الورق ما وصلش والورق ناقص أو ما ينفعش تستقدم ويقرفك عشان مش عايز يتعب نفسة ويشتغل لأن هنا بالهم طويل عامة في الشغل مش زينا حامي حامي

4-أما الأستقدام بالطبع ليس له مدة بمجرد ما توصل الزوجة والولاد بتعملهم إجراءات الاضافة على الاقامة ويبقى كدة خلاص اقامة سارية

ربنا يعين زوجتك على تخليص أوراق مصر هي دي الشغلانة المقرفة فعلا

5-مكاتب الاستقدام في جدة كتير اسأل عندك في الفندق ممكن يدلوك عشان يكون قريب للسكن

6-طبعا إبتدي في الاجراءات فورا بمجرد ماتستلم الاقامة لان الكلام ده بيأخذ وقت عشان المدام إن شاء الله تبدأ في الاستعداد وبمجرد ما تاخد التأشيرة على الباسبورات هيبقى معاها فترة تدخل البلد هنا براحتها

7-وكمان بعد مايكون معاك إقامتك تحطها في عينيك لأن هنا بدل فاقد ده القرف نفسة وب 2000 ريال كمان ربنا يحفظك

واطمن لو عايز اي حاجة إحنا معاك

ومعلش إحنا حاسين بيك دلوقتي أول كام يوم غربة أسوأ أيام العمر بس إن شاء الله غمة وتزول

وأي أستفسار عن أجراءات مصر أنا حاضرة (لاني لن أنسى هذه الايام أبدا ربنا لايحوجنا ليهم ابدا)

وأبها بلد حلوة وهادية جدا ربنا يجعل لك فيها رزق كريم آمين يارب العالمين

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

أولا أهلا وسهلا

جدة بلد تحفة وجميلة وأنت الان تعتبر في منطقة جدة القديمة

يارب تكون مرتاح في السكن بتاعك خلللللللللللللللللي بالك من فلوسك وأوراقك المهمة وبلاش الثقة الزايدة في الشارع اللي عندك وخللييييييييييييييييييييي بالك ماتتكلمش بالموبايل في الشارع وانت ماشي خليك في مكان مضمون واتكلم ولا تخاف انا مش بقلقكك

انا بخليك مصحصح بس والله خير حافظا

1- لازم اولا تكون طلعت إقامة خلاص عشان تستقدم الاولاد والزوجة

2-الاستقدام 2000 ريال ككل مش على كل باسبور ولاحاجة العيلة لو كانت زوجة و4 عيال كلة بال2000 ريال

3-لوتقدر تخلص الاستقدام من جدة طبعا طبعا أفضل حتى لا تتعرض للمماطلة من أحد واللي يقولك الورق ما وصلش والورق ناقص أو ما ينفعش تستقدم ويقرفك عشان مش عايز يتعب نفسة ويشتغل لأن هنا بالهم طويل عامة في الشغل مش زينا حامي حامي

4-أما الأستقدام بالطبع ليس له مدة بمجرد ما توصل الزوجة والولاد بتعملهم إجراءات الاضافة على الاقامة ويبقى كدة خلاص اقامة سارية

ربنا يعين زوجتك على تخليص أوراق مصر هي دي الشغلانة المقرفة فعلا

5-مكاتب الاستقدام في جدة كتير اسأل عندك في الفندق ممكن يدلوك عشان يكون قريب للسكن

6-طبعالما تاخد التأشيرة على الباسبورات هيبقى معاها فترة تدخل البلد هنا براحتها

7-وكمان بعد مايكون معاك إقامتك تحطها في عينيك لأن هنا بدل فاقد ده القرف نفسة وب 2000 ريال كمان ربنا يحفظك

8-مش هتقدر تستقدم الا بعد مرور 3 شهور دي الفترة اللي مفروض معمولة لإختبار الموظف ليثبت كفاءتة وانه هو وصاحب العمل متفقين على العمل ومافيش مشكلة من ناحيتك أو ناحيته وياريت تسأل في النقطة دي برده

واطمن لو عايز اي حاجة إحنا معاك

ومعلش إحنا حاسين بيك دلوقتي أول كام يوم غربة أسوأ أيام العمر بس إن شاء الله غمة وتزول

وأي أستفسار عن أجراءات مصر أنا حاضرة (لاني لن أنسى هذه الايام أبدا ربنا لايحوجنا ليهم ابدا)

وأبها بلد حلوة وهادية جدا ربنا يجعل لك فيها رزق كريم آمين يارب العالمين

معلش أنا عدلت بند في الرد الاول أرجو المعذرة

تم تعديل بواسطة بركة

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

اهلا ومرحبا بك في جدة

ده تليفوني لو احتجت أى شئ 0565292547

أخوك أبوعمر

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

انا كنت عايز اعرف مكان مكتب الاستقدام التابع لوزاره الداخليه في جده لانه الافضل اني اخلص معامله الاستقدام بنفسي بدل المعقب علي حسب كلام الاخوه وسين سين في المنتدي

شكرا علي رد الاخ ابو عمر ومقدر شعورك

الاخت بركه شكر علي ردك المفصل وربنا بفك كربك انا متابع موضوعك وقلبي معك انت وزوجك

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 0
      السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة    السعودية من أفضل الدول الخليجية من حيث المعيشة لكل واحد بيفكر يسافر عشان يشتغل في المملكة    هنا بييجي السؤال ، اية مستوي المعيشة وتكاليفها في السعودية وهل المصاريف هتتناسب مع الراتب والا لاء ؟   من المتعارف علية إن أغلب اللي بيسافر بيسافر علي مرتبات من 2000 ريال فأكثر وعشان تقدر تعرف هل الراتب دة هيتناسب مع دخلك والا لاْ شوف المقالة دي اللي هتفصصلك كل ما يخص تكاليف المعيشة في السعودية  وخدلك لفة في القسم اللي موجود علي موقع ا
    • 48
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته سوف انقل لكم اليوم بعض من خبرتى فى اسعار و تكاليف المعيشة فى المملكة العربية السعودية ايجار الشقق العائلى او العوايل يكون باسلوب المقدم بمعنى انه يكون اما سنوى او كل 6 شهور و يكون المقدم هذا بايجار هذه الفترة كلها مثلا سوف ادفع مقدم الشقة 12 الف ريال فى السنة او عشر الاف فى السنة معنى هذا اننى لن ادفع الا بعد سنة اسعار ايجار الرياض اغلى من جدة متوسط ايجار الشقق المناسبة لنا بداية من عشر الاف حتى 30 الف فى السنة تكاليف استقدام الزوجة 2000 ريال اما الط
    • 15
      السلام عليكم أنا صيدلي في مصر... قدامي عقد لقطر بـ5200ريال قطري وبدون بدلات... هل هذا العقد جيد؟ أم أن المعيشة هناك مرتفعة والمرتب لن استطيع توفير مبلغ كبير منه؟ - ارغب في توفير 50 ألف جنيه في السنة على الأقل- ما رأيكم في العقد؟ وشكرا لكل من يشارك بمعلومة
    • 15
      اخواني الاعزاء اعضاء المنتدى السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ارجو منكم النصيحة........عندى قطعة ارض و كنت ارغب في بناء الهيكل الخرساني. اعرف ان الاسعار زادت بشكل كبير مؤخرا. ارجو من اصحاب الخبرة التكرم بالافادة حول الاتي: 1- التكاليف التقديرية للمتر المكعب من الخرسانة المسلحة حاليا. 2- في حالة الاتفاق على نظام المونة و الاجرة .. كم تكون النسبة التى ياخذها المقاول كربح؟ 4- المبنى مكون من بدروم و ارضي و دورين و مساحة الدور الواحد حوالى 400 متر .. كم تكون تكلفة البناء التقديرية لله
  • أضف...