اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

زيارة الوالدة

Recommended Posts

اخوتي الكرام انا بصدد السفر للسعودية انشاء الله قريبا وكنت انوي اني بعد ان استخرج الاقامه انشاء الله اني اعمل زياره لوالدتي في الفتره القادمه فياترى ايه الورق المطلوب يكون معايا بالخصوص عشان اعملها تاشيرة زياره وايه الورق الي في المقابل يكون معاها في مصر وايه الاختام والتصديقات المطلوبه على كل ورقه وياترى هل هما بيطلبو حاجه تثبت انها والدتي يعني مثلا شهاده ميلادي ولو الاجابه بنعم ايه التصديقات الي عليها .....ثانيا هيا لما تيجي تاشيرة زياره هل هعرف احججها بسهوله هو انا هكون في الرياض انشاء الله ولا فيها مشكله ياريت تفيدوني بالتفاصيل افادكم الله .

رابط هذا التعليق

اخى الكريم

انا مش فى السعوديه انا فى الكويت بس اللى اعرفه ان الاجراءات واحده وعملت زياره لوالدتى قبل كده وكان كل المطلوب جواز السفر بتاع والدتى مع جواز سفرى مع البطاقه المدنيه ولو معاك شهاده ميلاد حديثه (الكمبيوتر) يبقى افضل ويبقى كده معاك كل الاوراق المطلوبه

والموضوع عندنا بيخلص فى نفس اليوم

بالنسبه لمصر فمفيش اى اجراءت بتتعمل فى مصر خالص لانك بتبعتلهاصوره الزياره وهى بتطبعها وبستافر بيها وانت بتستناها فى المطار بالنسخه الاصليه من الزياره

رابط هذا التعليق

اخى الكريم

انا مش فى السعوديه انا فى الكويت بس اللى اعرفه ان الاجراءات واحده وعملت زياره لوالدتى قبل كده وكان كل المطلوب جواز السفر بتاع والدتى مع جواز سفرى مع البطاقه المدنيه ولو معاك شهاده ميلاد حديثه (الكمبيوتر) يبقى افضل ويبقى كده معاك كل الاوراق المطلوبه

بالنسبه لمصر فمفيش اى اجراءت بتتعمل فى مصر خالص لانك بتبعتلهاصوره الزياره وهى بتطبعها وبستافر بيها وانت بتستناها فى المطار بالنسخه الاصليه من الزياره

اشكرك اخي الحبيب وربنا يكرمك على الرد بس السؤال هوا شهاده الكمبيوتر لازم اختمها من الخارجيه والقنصليه ولا خارجية بس .... وياريت كمان لو في حد من السعودية يؤكد على كلام اخونا الحبيب بالكويت

رابط هذا التعليق

اخى الكريم

اشكرك اخي الحبيب وربنا يكرمك على الرد بس السؤال هوا شهاده الكمبيوتر لازم اختمها من الخارجيه والقنصليه ولا خارجية بس .... وياريت كمان لو في حد من السعودية يؤكد على كلام اخونا الحبيب بالكويت

بص يا بشمهندس عمرو

انت بتعمل الزيارة من على اللينك دى

https://visa.mofa.gov.sa/Agreement_FamilyVisa.asp

و بتاخد رقم الزيارة و بتابع النتيجة من على اللينك دى برقم الزيارة و الاقامة بتاعتك

https://visa.mofa.gov.sa/SrhComFamilyVisa.asp

و غالبا فى أول مرة هيطلبوا منك مراجعة وزارة الخارجية بأصل الاقامة و صورة منها

و بترجع تتابع على اللينك اللى فات تانى و انشاء فى خلال أيام قليلة تلاقى تأشيرة الزيارة ظهرت تقوم بعتها لست الحبايب تطبعها و تروح بيها مكتب السفريات

الأوارق المطلوبة فى مصر :

• صورة تأشيرة الزيارة
  • جواز سفر الوالدة
  • شهادة ميلادك لاثبات انها والدتك(بدون توثيقات ولا حاجة)
  • صورة من اقامتك
  • تذكرة ذهاب و عودة

و بتدفع من 500 الى 600 جنية

و بعد يوم و لا اتنين بتأخد الجواز و عليه التأشيرة

و ابقى طمنا لما توصلك بالسلامة

وطني لو شُغلت بالخُلدِ عنه… نازعتني إليه بالخُلدِ نفسي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ان شاء الله توصل بالسلامة

بعد اجراء الاقامة بالمملكة يحق لك طلب زيارة عائلية للوالدة

تقوم بعمل طلب الزيارة من مكتب خدمات وتعقيب . وبعد الموافقه علي طلب الزيارة تقوم بارسالها الي مصر وعلي تكون الاوراق المطلوبة هي :

# صورة تأشيرة الزيارة

# جواز سفر الوالدة

# صورة شهادة ميلادك بدون تصديق

# صورة شخصية للوالدة خلفية بيضاء

# ورقة النت ( نقوم باستخراجها في الشركة )

== مدة استخراج التأشيرة 24 ساعة

== تكلفة التأشيرة اجعلها عند الاتصال حتي لا يكون دعاية .

0171729185 egyptiancvs@gmail.com

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

ان شا ءالله تقدر تجيب والدتك بالسلامة

بس انا ليا سؤال هو صلاحية تاشيرة الزيارة بتكون قد اية هل هى فعلا 90 يوم

والزيارة عشان الحج بتتم فعلافى شهر شعبان وبتقفل امتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...