اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الشروق ام العبور

eldesokyah

Recommended Posts

السلام عليكم

انا اريد ان اشترى قطعه ارض اسكان عائلى وذلك لبنائها وبيع الشقق اى لهدف استثمارى بحت واريد ان استرشد بأراء الاخوه الموجودين بالمنتدى لما لمسته من خبرات عاليه ورغبه فى الافاده

انا افكر فى كل من الشروق والعبور واحاول عقد مقارنه بينهم

لذلك اكثر مايهمنى هو

1-سعر الارض

2-سعر المتر للشقق سواء ارضى او متكرر

3-سعر البدروم وكيف يتم البيع هل دوبلكس مع الارضى ام جراج لكل السكان نظير مبلغ ام بيعه منفصل لاى غرض تجارى

4-سهوله البيع وكلنا يعلم مايمر به السوق العقارى الان

.....

.....

.....

هذا مايحضرنى الان والامر مفتوح لكل الاعضاء لاضافه اى بنود اخرى للمقارنه

.

رابط هذا التعليق

عاوز نصيحه

أبعد دلوقت عن الأستثمار العقاري

لا فيه بيع ولا شرا

وأنزل بنفسك العبور على سبيل المثال حيث إنها منطقتي وساكن هناك ..

وشوف كمية الشقق الجديدة اللي بتتباع وحالة الركود اللي داخله على سنتين دلوقت والبياعين وأصحاب العقارات أتخرب بيوتها لأن المعروض زاد ... والناس بتحجم عن الشرا إنتظاراً لانخفاض الأسعار أكتر وأكتر ...

مع إن ما فيش انخفاض كبير يعني حصل ..

لكن الركود بالنسبة لصاحب المال اللي عاوز يلم فلوسه شيء قاتل

من 3 سنين بالظبط .. اقل عمارة كانت بتتباع الشقق اللي فيها وهي لسه على الأرض مجرد ما يحط اليافطه بس ..

لكن دلوقت البضاعه مرمية ومرطرطه

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

خلينى اختلف معاك يا ابو الاسياد فى نقطة

هو كلامك صح لو الراجل هيبنى سريع سريع

اما لو هتبنى على مراحل يعنى هتخلص فى سنتين 3 مثلا اتوكل على الله

اما لوبتفكر تشترى وتبنى وتبيع فى سنة يبقى اصبر شوبة

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير متنسوش ان اى مدينة جديدة مرتبطة بتوقيتات

يعنى لو صبر سنتين و كان النية على الشروق فقد لا تجد ارض عائلى مناسبة

لكن ممكن تفكر تشترى ارض تخصيص لها مهلة سنتين

و فى اثنائها تتسلى فى الرخصة و ما الى ذلك

و لا تنسى ان لو الدنيا اتحركت الارض حتغلى و مواد البناء معاها

المناسب الان شراء الارض و البناء و البيع تصبر عليه

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا اريد ان اشترى قطعه ارض اسكان عائلى وذلك لبنائها وبيع الشقق اى لهدف استثمارى بحت واريد ان استرشد بأراء الاخوه الموجودين بالمنتدى لما لمسته من خبرات عاليه ورغبه فى الافاده

انا افكر فى كل من الشروق والعبور واحاول عقد مقارنه بينهم

لذلك اكثر مايهمنى هو

1-سعر الارض

2-سعر المتر للشقق سواء ارضى او متكرر

3-سعر البدروم وكيف يتم البيع هل دوبلكس مع الارضى ام جراج لكل السكان نظير مبلغ ام بيعه منفصل لاى غرض تجارى

4-سهوله البيع وكلنا يعلم مايمر به السوق العقارى الان

.....

.....

.....

هذا مايحضرنى الان والامر مفتوح لكل الاعضاء لاضافه اى بنود اخرى للمقارنه

اخي العزيز:

حضرتك بتسال عن الشروق والعبور

لكل منهما مميزات وانت الذي تستطيع ان تقرر حسب مايتسنى لك

نبدا بالعبور

العبور مدينه جميله مكتمله الخدمات نسبه الخضره فيها عاليه تستطيع السكنى فيها اليوم مدارس جامعات مستشفيات نوادي اسواق مطاعم محلات .......الخ\

المترو هيدخل لها انشاء الله في القريب العاجل

بالنسبه لمشكله طريقها ومدخلها من ناحيه مصر الاسماعيليه فيجرى الان عمل كوبرى يعدي منطقة موقف العاشر من رمضان حيث الزحمه

وايضا يجري الان ربطها بطريق اخر للتجمع ( القاهره الجديده )

وطريق اخر يربط الاسماعيليه بالسويس دون المرور بالشروق

هذا بالنسبه لمميزات العبور

الشروق

مدينه جميله بها بعض الخدمات ولكنها في طريقها للاكتمال بافتتاح هايبر وان على مدخل الشروق من طريق الاسماعيليه لها مدخلين من السويس والاسماعيليه

كونها مدينه غير صناعيه فنسبه التلوث بها قليله

لكنها بعيده نوعا ما عن القاهره لكنها سيدخل لها المترو امتى ؟؟؟؟ الله اعلم

افتتاح مدينتى سوف ينعشها

متخخطه كويس

لسه لم يكتمل خدماتها التعليمية بعد والمستشفيات لكنها في طريقها للاكتمال

بمعنى انها لاتستطيع العيش فيها الان دون الحاجه الى القاهره

يعني اكتمالها على حسب المناطق من سنتين الى خمسه سنين

.فالراي الاول والاخير اليك سيدي

اما بالنسبه للاستثمار فكلا منهما بالنسبه للبيع واحد

اذا زاد الاقبال من قبل الناس فكلاهما واحد

المهم ان الناس ترغب في الشراء وتكون مقدمه عليه

بس من الملاحظه ان تقسيط الشروق بيكون اطول من تقسيط العبور

وكلا حسب العرض والطلب

وتقبل تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

اضافة لراى الزملاء ربنا يكرمهم

الشروق كمستوى اجتماعى اعلى من العبور

الشروق امام مدينتى وبالتالى ستستفيد من كل مزايا مدينتى وان مستوى الناس فى مدينتى عالى جدا فهتلاقى اقلهم مستوى اجتماعى واللى مش هيقدر يعيش فى مدينتى هيبقى بردوا مستواه عالى

للاسف دلوقتى مجموعة طلعت مصطفى بتفكر تزود الاسعار اكتر فده بردوا بينصب لمصلحة المستثمرين فى الشروق وان كان فى غير مصلحة المواطن المسكين وربنا يسامحهم عاللى بيعملوه فى الناس

مدينتى فيها ملحق تجارى ............ هتستفيد منه الشروق كتير

الشروق قريبة من مدينة بدر 5 دقايق وبالتالى ستستفيد من المدينة الصناعية ببدر

كلاهما سواء الشروق او العبور قريبين من العاشر من رمضان وبردوا هيستفيدوا منها

انا شايف انك تنزل الشروق والعبور وتشوف اصلا قطع الاراضى المعروضة وتفاضل بين مواقعهم واقتصاديتهم

بالنسبة لنصيحة سين سين انك متعملش استثمار عقارى

انا شايف بالعكس توكل على ربنا طالما انت ناوى تبنى على 3 سنين وخلال الفترة دى هتكون الدنيا اتغيرت كتير

واصلا اذا كان الطلب متوقف الان فالناس خلال الفترة المقبلة مضطرون ومجبرون انهم يشتروا شقق واظن ليس امهم سوى المدن الجديدة (القاهرة بقت زحمة وتخنق بطريقة غير عادية)

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

اضافة لراى الزملاء ربنا يكرمهم

الشروق كمستوى اجتماعى اعلى من العبور

الشروق امام مدينتى وبالتالى ستستفيد من كل مزايا مدينتى وان مستوى الناس فى مدينتى عالى جدا فهتلاقى اقلهم مستوى اجتماعى واللى مش هيقدر يعيش فى مدينتى هيبقى بردوا مستواه عالى

للاسف دلوقتى مجموعة طلعت مصطفى بتفكر تزود الاسعار اكتر فده بردوا بينصب لمصلحة المستثمرين فى الشروق وان كان فى غير مصلحة المواطن المسكين وربنا يسامحهم عاللى بيعملوه فى الناس

مدينتى فيها ملحق تجارى ............ هتستفيد منه الشروق كتير

الشروق قريبة من مدينة بدر 5 دقايق وبالتالى ستستفيد من المدينة الصناعية ببدر

كلاهما سواء الشروق او العبور قريبين من العاشر من رمضان وبردوا هيستفيدوا منها

انا شايف انك تنزل الشروق والعبور وتشوف اصلا قطع الاراضى المعروضة وتفاضل بين مواقعهم واقتصاديتهم

بالنسبة لنصيحة سين سين انك متعملش استثمار عقارى

انا شايف بالعكس توكل على ربنا طالما انت ناوى تبنى على 3 سنين وخلال الفترة دى هتكون الدنيا اتغيرت كتير

واصلا اذا كان الطلب متوقف الان فالناس خلال الفترة المقبلة مضطرون ومجبرون انهم يشتروا شقق واظن ليس امهم سوى المدن الجديدة (القاهرة بقت زحمة وتخنق بطريقة غير عادية)

معلش ياسيدي الفاضل انا اختلف معك في كون الشروق ارقى من العبور

فبما ان الشروق فيها مناطق راقيه كذلك العبور فيها مناطق راقيه

لابد من ان كل مدينه بها الحلو والوحش

بها مناطق راقيه واخرى عاديه

هو الشروق ميزتها انها امام مدينتي فخدماتها ستتوفر لها مع اكتمال مدينتي

بس لاحظ ياسيدي الفاضل ان هناك مدارس في الرحاب وحضانات لاتاخذ الا من ساكني الرحاب

فهناك اكيييد خدمات ستغلق نفسها على - مقصوره فقط على - ساكنى وقاطني مدينتى

انا بقول الشروق فيها مميزات عده لكنها ستكتمل لاحقا

فلابد النزول الى المنطقتين - العبور والشروق- ومن ثم اخذ القرار على الطبيعة راجع له

معلش الاختلاف في الراي لايفسد للود قضيه

وصاحب الشان على الطبيعه يقرر ماهو الانسب اليه وكذلك في تحديد ميزانيته وماهو الملائم بالنسبه له

تقبل تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

معلش الاختلاف في الراي لايفسد للود قضيه

وصاحب الشان على الطبيعه يقرر ماهو الانسب اليه وكذلك في تحديد ميزانيته وماهو الملائم بالنسبه له

تقبل تحياتي

مهندس ابو يوسف

كلامك مظبوط

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

يا اخوتى فى الله

الشروق لم تكتمل خدماتها بالمقارنة بالعبور

لان العبور من مدن الجيل الثانى لكن الشروق من مدن الجيل الثالث

اى العبور انشئت قبلها و اللى ساعد على نموها نقل السوق اليها لكن للاسف ده جعل الجزء السئ منها ينمو بسرعة بمعنى

ان نقل السوق جعل فئة ذات ماديات محدودة تقبل على شراء اراضى العائلى التى كانت رخيصة وقتها

فبنوا بطريقة سيئة مناسبة لظروفهم و كانت النتيجة غير مرضية

بعكس الشروق فاراضى العائلى تاخر تسليمها و مع غلاء اراضى العمارات و الفيلات اقبلت شريحة ذات دخل معقول و مستوى اجتماعى حلو على الشراء لذا فالمبنى الان منها جميل و راقى

و فى جزء من الناس كان باستطاعته شراء شقة فى حدود نصف مليون داخل القاهرة فضل يشترى فى العائلى و يبنى مكان خاص لنفسه و على طريقته و راحته

نيجى لعمارات العبور فاغنياء سوق العبور اشتروا اكثر اراضيها و بنوا و كانت الحصيلة عمارات واجهاتها تفتقر الى الذوق الراقى رغم تكلفتها العالية

نيجى للشروق فده لسه منقدرش نحكم على الواجهات لان العمارات المكتملة قليلة

و اتعشم انها تكون واجهاتها مرضية لان اكثر اراضيها تابعة لشركات مقاولات

لكن مع هبوط الاسعار الان قد يكون الناتج غير مرضى

الحلو فى الشروق انها مدينة ذات 3 مداخل على طريق السويس و 2 على طريق الاسماعيلية

كمان اهدأ من العبور و فعلا ناسها ارقى و بدون زعل ليه

لان فى بداية نشأة الشروق بعض الوزراء و الاثرياء و الممثلين بنوا هناك فيلات للزمن من اللى بيسموها لقضاء الويك اند

الحلو فى العبور انها مدينة تجارية و صناعية و الشروق تفتقر للان لده اى ممكن تكون تجارية فقط وده سيحميها من التلوث البيئى

من ناحية المترو فخلاص القرار طلع و باقى على التنفيذ و سيصل الى العاشر مش للعبور فقط و مكانه موجود فى الشروق مكان محطة قطار السويس و ستكون محطة قطار السويس بدايتها من العاشر

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

عاوز نصيحه

أبعد دلوقت عن الأستثمار العقاري

لا فيه بيع ولا شرا

وأنزل بنفسك العبور على سبيل المثال حيث إنها منطقتي وساكن هناك ..

وشوف كمية الشقق الجديدة اللي بتتباع وحالة الركود اللي داخله على سنتين دلوقت والبياعين وأصحاب العقارات أتخرب بيوتها لأن المعروض زاد ... والناس بتحجم عن الشرا إنتظاراً لانخفاض الأسعار أكتر وأكتر ...

مع إن ما فيش انخفاض كبير يعني حصل ..

لكن الركود بالنسبة لصاحب المال اللي عاوز يلم فلوسه شيء قاتل

من 3 سنين بالظبط .. اقل عمارة كانت بتتباع الشقق اللي فيها وهي لسه على الأرض مجرد ما يحط اليافطه بس ..

لكن دلوقت البضاعه مرمية ومرطرطه

شكرا لك اخى سى السيد على النصيحه

انا تصورى ان مده تنفيذ المشروع من سنه ونصف الى سنتين فاعتقد أن فتره الركود الحالى لن تؤثر على تأثيرا كبيرا الا اذا طالت مدتها وندعو الله ان تنتهى فى اسرع وقت

وبما انك احد اهم خبراء مدينه العبور

ارجو ان تفيدنى فى معرفه افضل اماكن الاسكان العائلى واقصد بأفضل الاماكن المكان الانشط فى البيع والاعلى فى سعر متر الشقق

ولو تذودنى ببعض الارقام (سعر الارض مساحه 300 متر مثلا وسعر متر الشقه الارضى والمتكرر والبدروم) كمؤشر لى وكذلك طريقه الدفع المتعارف عليها اكون ممتن لك غايه الامنتنان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا لكل من قام بالرد على موضوعى وهم كلهم من فطاحل المنتدى

على فكره انا ذهبت الى العبور وكانت فكرتى عنها انها غير مناسبه للسكن فيها وقد اخذت هذا الانطباع من سوق العبور ولكن عندما ذهبت وجدت مدينه جميله وبالاخص الحى السابع والسادس والتاسع

وذهبت الى الشروق ووجدت ان مستقبلها احسن من العبور وان كان مازال امامها وقت ولكن توكلت على الله واخذت فى الشروق للسكن

ولكن فى حالتنا هذه وبصراحه شديده موضوع ايهما ارقى ليس له الاولويه ان لم يكن ليس له اهميه لانى افكر فى الاستثمار فقط وليس السكنى

ولذلك فالاهم من وجهه نظرى مدى اقبال المشترين على كلا من المدينتين ومستوى الاسعار لكل من الارض حال الشراء والشقق حال البيع

ايضا اعتقد ان مساحات الشقق ستكون فى حدود ال90 مترا وهى بذلك سيكون لها زبونها الخاص الذى يبحث عن مساحه ليست بالكبيره وفى المقابل ينتظر ان يكون ثمنها فى متناول يده

فسؤالى التالى ماهو متناول يد المشترى فى اعتقادكم؟

بمعنى ماهو المقدم المناسب والمنافس وكذلك ما هو القسط المناسب ومده التقسيط المناسبه

وشكرا مره اخرى لكل من ساهم بالاجابه عن تساؤلاتى

رابط هذا التعليق

يا اخوتى فى الله

الشروق لم تكتمل خدماتها بالمقارنة بالعبور

لان العبور من مدن الجيل الثانى لكن الشروق من مدن الجيل الثالث

اى العبور انشئت قبلها و اللى ساعد على نموها نقل السوق اليها لكن للاسف ده جعل الجزء السئ منها ينمو بسرعة بمعنى

ان نقل السوق جعل فئة ذات ماديات محدودة تقبل على شراء اراضى العائلى التى كانت رخيصة وقتها

فبنوا بطريقة سيئة مناسبة لظروفهم و كانت النتيجة غير مرضية

بعكس الشروق فاراضى العائلى تاخر تسليمها و مع غلاء اراضى العمارات و الفيلات اقبلت شريحة ذات دخل معقول و مستوى اجتماعى حلو على الشراء لذا فالمبنى الان منها جميل و راقى

و فى جزء من الناس كان باستطاعته شراء شقة فى حدود نصف مليون داخل القاهرة فضل يشترى فى العائلى و يبنى مكان خاص لنفسه و على طريقته و راحته

نيجى لعمارات العبور فاغنياء سوق العبور اشتروا اكثر اراضيها و بنوا و كانت الحصيلة عمارات واجهاتها تفتقر الى الذوق الراقى رغم تكلفتها العالية

نيجى للشروق فده لسه منقدرش نحكم على الواجهات لان العمارات المكتملة قليلة

و اتعشم انها تكون واجهاتها مرضية لان اكثر اراضيها تابعة لشركات مقاولات

لكن مع هبوط الاسعار الان قد يكون الناتج غير مرضى

الحلو فى الشروق انها مدينة ذات 3 مداخل على طريق السويس و 2 على طريق الاسماعيلية

كمان اهدأ من العبور و فعلا ناسها ارقى و بدون زعل ليه

لان فى بداية نشأة الشروق بعض الوزراء و الاثرياء و الممثلين بنوا هناك فيلات للزمن من اللى بيسموها لقضاء الويك اند

الحلو فى العبور انها مدينة تجارية و صناعية و الشروق تفتقر للان لده اى ممكن تكون تجارية فقط وده سيحميها من التلوث البيئى

من ناحية المترو فخلاص القرار طلع و باقى على التنفيذ و سيصل الى العاشر مش للعبور فقط و مكانه موجود فى الشروق مكان محطة قطار السويس و ستكون محطة قطار السويس بدايتها من العاشر

تحياتى

اختى العزيزه

انا لم اقل ان الشروق لن يدخل اليها المترو

انا قلت هيدخل بس متى ؟؟؟؟ الله اعلم

كسائر الامور في بلدنا كل شيء ياتي بس بعد وقت طويل ام قصير حسب ترتيبها في اولويات الحكومه

وبعدين معك جق ان الناس بتوع تجار العبور اول من سكنوا المنطقه لكنهم متركزين في الحي الاول فقط

حيث الاسكان الشعبى وقليل منهم في الحى الثاني

طبعا كانت في الاول مدينه العبور مش متخططه صح وده يظهر في الحي الاول فقط

لكن بعد ظهور المدن الجديده وتعميم القوانين فيها بالتالي طبقت - بضم الضاء- على العبور

فتلاحظي ان كل المباني التى ظهرت من بعد سنه 2005حتى الان متاشيه مع باقي تعليمات هيئه المجتمعات العمرانيه

فاذا كان الحي الاول في مساوء فلا تظلمي باقي الاحياء

فهناك حي السابع والسادس حي القصور

والخامس والرابع حي الفيلات المتميزه

والاول المتميز والثاني ( الحي الاول المتميز مش الحي الاول عادي)

والعمارات التاسع ممتاز حيث الجامعه -جامعة عين شمس والمنطقة الترفيهيه-

يليه الحى الثالث عمارات والثامن عمارات

عندما سردت ذكرت ان كل منطقه لها مساوء ولها مميزات

وكل واحد يستطيع ان يحدد حسب امكانياته

وحسب كميه المعروض

لانستطيع الحكم هكذا

انا لست معكى ان كل زبائن الشروق من الطبقة الراقيه فحسب

فهناك احياء بالشروق يسكنها ايضا طبقة متوسطه

كذلك العبور فهناك احياء تبهرك بجمالها وفن العماره في وجهاتها كالفيلات وبعض العمارات

واذا كان المستوى فيها متدني كما يقول البعض ماكانتش ظهرت فيه نوادي اشتراكها بكام الف ولا مدارس بكام الف

وجهات نظر

ومعلش الاختلاف في الراي لايفسد للود قضيه

وكل واحد حسب امكانياته

بس في ملاحظه هقولها ان لو احد فتح جوجل ايرث ويشوف العبور يلاقي انها تقع على خط واحد مع مدينه الرحاب

وطبعا عندما يصل لها طريق من الدائري مباشره هتكون اقرب مدينه واكمل خدمات بعد التجمع انشاء الله

وطبعا الراي الاول والاخير للمشتري والمستثمر

تقبلوا تحياتي

المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

بالنسبة لخط المترو يا اخ ابو يوسف فده قرار و طلع من الحكومة و حيمر على مداخل المدن فقط و حيكون خط سيره هو خط سير قطار السويس و سيصل الى العاشر من رمضان لتخفيف العبئ على طريق الاسماعيلية و ده الغرض الاساسى منه

ان العاملين فى العاشر يستخدموه بدلا من الطرق

لذا يتم البحث حاليا عن نوع من المترو يستخدم مع تلك القضبان للاستفادة منها بدل من الاستغناء عنها لسرعة التنفيذ و تقليل التكلفة

و ده اللى قراته من سنة فى الجرائد و سمعته فى جهاز مدينة الشروق

تحياتى

رابط هذا التعليق

بالنسبة لخط المترو يا اخ ابو يوسف فده قرار و طلع من الحكومة و حيمر على مداخل المدن فقط و حيكون خط سيره هو خط سير قطار السويس و سيصل الى العاشر من رمضان لتخفيف العبئ على طريق الاسماعيلية و ده الغرض الاساسى منه

ان العاملين فى العاشر يستخدموه بدلا من الطرق

لذا يتم البحث حاليا عن نوع من المترو يستخدم مع تلك القضبان للاستفادة منها بدل من الاستغناء عنها لسرعة التنفيذ و تقليل التكلفة

و ده اللى قراته من سنة فى الجرائد و سمعته فى جهاز مدينة الشروق

تحياتى

يوم الحكومة بسنه

تحياتي

رابط هذا التعليق

فعلا السوق العقاري في حالة ركود واضحة ودة ببساطة بسبب الحفاظ علي آسعار لا تمثل القيمة الحقيقة للعقار....بما يشملة ربح عادل ومعقول لصاحب العقار...لو التاجر عرض العقار بصور اكثر شفافية ... وبارباح عادلة ....سوف تدور عجلة الاستثمار العقاري ثانية وبقوة...

تم تعديل بواسطة مهندس تحكم
رابط هذا التعليق

فعلا السوق العقاري في حالة ركود واضحة ودة ببساطة بسبب الحفاظ علي آسعار لا تمثل القيمة الحقيقة للعقار....بما يشملة ربح عادل ومعقول لصاحب العقار...لو التاجر عرض العقار بصور اكثر شفافية ... وبارباح عادلة ....سوف تدور عجلة الاستثمار العقاري ثانية وبقوة...

ياسدي الفاضل

المشكله لست في الاسعار فحسب

هناك مسببات اخرى غير الاسعار هي التى تتحكم في عجله الاستثمار

لو رجعنا بذاكرتنا الى الوراء سنه 2008 مثلا

ارتفع سعر الحديد بدرجه جنونيه وكذلك الاسمنت ومع ذلك المستثمريين كانوا بيبنوا لزياده الطلب

جاءت سنه 2009 والازمة

وانخفاض سعر الحديد والاسمنت فقل معدل الطلب

وبعدين اللي بنى بحديد غالى واسمنت غالى رفض نزول السعر لان التكلفة وقفت عليه غاليه

واللي بنى في ظل سعر الحديد والاسمنت المنخفض يرى جاره فيقول لابد من البيع مثل الجار واهو مكسب لي

بالنسبه للمشتريين نلاحظ ان هناك فئتين فئه معها فلوس ولكنها لاتجد بقيمه فلوسها شقق مناسبه وعندما تجد لعمل تمويل عقاري يعرقلها الموضوع او يزيد في قيمه الفوائد بما يؤثر سلبا على شراء العقار

فئه اخرى تريد تقسيط والعمل بالتمويل العقاري والسوق اغلبه بيكون بيبيع ولسه لم يدخل كهرباء او بمعنى اصح لم يكن ليسلم الجهاز عشان العقد وبالتالي مواضيعهم بتقف لشروط بنوك التمويل ان الشقه قابله للتسجيل او مسجله

لهذه الاسباب الخاصه بالمستثمر والمشتري تلاحظ ان العجلة الاستثمار بطيئه جدا

تقبل تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا اخوكم المهندس اسلام

عندى برضوا حيرة فى امرى و معايا حوالى 400 الف ايه احسن حاجة ممكن اعملها بيها انا نفسى اسكن فى المدن الجديدة و عندى اشتراك فى سيتى كلوب العبور

و نفسى ابنى فيلا ليا لوحدى بس ممكن الفلوس متعملش حاجة فممكن اتنازل و اسكن فى شقة بس فى منطقة الفيلات يا ريت تفيدونا بخبراتكم العريضة

و لكم الشكر و التقدير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

ارى انها لم ترجح كفه مدينه عن الاخرى او بمعنى ادق لم يتم الرد على استفساراتى ربما لانه لا توجد فروق واضحه يمكن تحديدها

بالنسبه للركود الموجود حاليا هل من وجهه نظركم انه يمكن كسره عن طريق البيع بتسهيلات اكثر من السوق

مثلا مقدم 20% واستلام 10% والباقى على 72 شهر وممكن 84 شهر

وهل الاستثمار هكذا يكون مجدى ام لا

وهل البيع بهذه الطريقه ممكن ان تضمن البيع بسرعه والخروج من مأزق الركود

ارجو الرد من ذوى الخبره بالشروق والعبور

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

ارى انها لم ترجح كفه مدينه عن الاخرى او بمعنى ادق لم يتم الرد على استفساراتى ربما لانه لا توجد فروق واضحه يمكن تحديدها

بالنسبه للركود الموجود حاليا هل من وجهه نظركم انه يمكن كسره عن طريق البيع بتسهيلات اكثر من السوق

مثلا مقدم 20% واستلام 10% والباقى على 72 شهر وممكن 84 شهر

وهل الاستثمار هكذا يكون مجدى ام لا

وهل البيع بهذه الطريقه ممكن ان تضمن البيع بسرعه والخروج من مأزق الركود

ارجو الرد من ذوى الخبره بالشروق والعبور

الركود الان فى العقار واضح و جلى و على كل المستويات و الشركات الوحيدة التى تبيع الان فى الشروق هىه اللى بتبيع المتر ب 1000 جنيه كاش فى العائلى للمتر و مناطق العمارات التى تقع قرب المدخل الثالث و التى تبيع المتر ب 1200 كاش

و هم الان بيبيعوا الشقق الخلفية بهذا السعر و فى اقبال عليها و فى ايضا شقق واجهات بتباع بنفس السعر لكن كل شركة او مقاول او صاحب عمارة بيضحى بشقة او شقتين يعنى نظام حرق للحصول على تمويل للبناء لان تلك الاراضى مرتبطة بمهلات و الجهاز الان غير زمان

الان فعلا اجهزة المدن بتسحب الاراضى و لذا من يبنى و محتاج فلوس بيبيع باقل من التكلفة للحصول على فلوس كاش للبناء و اعرف ناس كتير اتورطوا فى شراء قطع اراضى على امل مد مهلات البناء و لم يحدث ما فى مخيلتهم من طناش الجهاز

و اتضروا يحرقوا شقق او يبنوا ابنية غير مطابقة للمواصفات حتى يستطيعوا يبيعوا بالثمن البخس الان

تحياتى

رابط هذا التعليق

في رايي الشخصي المتواضع ان هؤلاء هم المتعاملين مع السوق العقاري:

1- مستثمر طويل الاجل

2- مستثمر قصير الاجل

3- مستهلك...

المستثمر طويل الاجل

دة واحد او شركة معاة فلوس فائضة عن احتياجة الشخصي لفترة طويلة نسبيا ...يعني مش هايحتاج الفلوس دي ولا بعد 10 سنين من اليوم...ودة ما يفرقش معاة زيادة السعر عن القيمة الحقيقة للعقار لانة هايعوضة في الاستثمار الزمني...ولان برضة مش محتاج يعيد تسييل العقار لفلوس في وقت قليل نسبيا ....والنوع دة زي شركات العقارات الضخمة ..والكبيرة وايلي غالبا ليها انشطة اخري غير العقارات ...يعني مش معتمدة علي العقار بصورة اساسية...

المستثمر قصير الاجل:

دة واحد او شركة صغيرة معاة كمية فلوس محدودة نسبيا ....وبيحاول يدورها في السوق ويستثمرها بمعلات سريعة ...وعلي الرغم من انها فائضة عن الاحتياج الشخصي الا ان اعادة تسييلها بعد اسثمارها في العقار مطلوبة وفي وقت قصير نسبيا....ودول زي المقاولين الصغييرن ..او المصريين العاملين بالخارج ايلي بيحاولوا يستثمروا اموالهم في العقار...

المستهلك:

دة اهم زبون في اي منظومة تجارية ...لانة بيمثل القاعدة العريضة والكبيرة من الزبائن....وللاسف الزبون دة مالوش دور واضح او مؤثر في الاستثمار العقاري....ودة لانة لا يقدر علي شراء وحدة سكنية غير مؤمنة (وحدات غير مستوفاة الشروط او التراخيص او المرافق ) وغير موجودة في الواقع (الشراء علي الورق وساعة التسليم بيكون حاجة تانية) باسعار غريبة ...ظهرت نتيجة المضاربة بين المسثمر طويل الاجل والمستثمر قصير الاجل .وارتفاع في اسعار الاراضي لا يمثل قيمة حقيقة لوضع الارض ومكانها (مناطق صحراوية لا زرع فيها ولا ماء ولا منظر ولا نيل ولا اهرامات ولا اي شيء غير طريق سريع.....

لا سبيل للخروج من ازمة العقار الا بحلول عقارية نموذجية شفافة...وقانونية...خالية من الحيل والتدليس..والارباح الخرافية والتي تصل في بعض الاحيان الي 100% من سعر التكلفة...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...