اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هواية صيد السمك في مصر و العالم

الطفشان

Recommended Posts

يارب يكون كل الاخوة بخير..

افتكرت الموضوع ده عندما رأيت فيديو جميل للصيد فى البرازيل ...

سوف اضعه هنا ويارب يعجبكم...
وصحيح...(( كل شيخ وله طريقة ))...دى طريقة ممتعة وغريبة ....اعتقد ان السمك بيروح تلقائى على الضوء ..

اليكم الفيديو..

http://www.youtube.com/watch?v=pygLUc3xYdo

ده بمناسبة ان الاوليمبياد سنة 2014 حايكون فى ريو دى جانيرو ....لأول مرة يكون فى دولة من دول اميركا اللاتينية ..

نرجو لكم قضاء وقت ممتع ..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...
  • الردود 53
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخوة الاعزاء بعد التحية

بدأت هواية الصيد عدى بعد سفرى للمملكة السعودية حيث اعمل طبيب بشرى فى احدى المدن الساحلية القريبة من جدة والاسماك الموجودة التى اصطدتها هى الشعور والبياض والهامور والبركودا وافضل الدخول بالقارب بجوار الشعاب حيث تتواجد الاسماك بمختلف الانواع بكميات وافرة ويكون الصيد بواسطة خيط 1 ملى بدون سنارة اما صيد الشاطئ فممل جدا وبلا عائد

اعتقد ان قصدك بدون بوصه

لكن بدون سناره

يبقى السمك حا يطلع ازاى ... يتشعبط فى الحبل يعنى

معلش بقى القافيه حكمت

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

شوف يا سيدى العجينه لازم تبقى مستويه

يعنى زى سد الحنك بس من غير سمن

بتحط شويه ميه على البوتاجاز فى طاسه او حله وتحط عليهم شويه دقيق وتقلب فيهم وتقلب وتقلب

سمك العجينه لازم متبقاش لينه زى الكله يعنى اثقل شويه

يعنى ما تحطش ميه كتير

ممكن تحط نص ملعقه سكر بس مش شىء ضرورى

لما تمسك فى بعضها بيتغير لونها من الابيض الى الاصفر ( لكن ليس من التحمير)

جرب وانت مره بعد مره حا تعرف القوام المطلوب اللى يخللى الطعم فتره فى السناره من غير ما يدوب لحد ما السمكه تلتقطه

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

في مصر ورغم أن النيل لا يبعد عن بيتنا سوى أمتار قليله بس كنت بزهق وأحس بالملل من الصيد هناك وكنت أحيانا أذهب مع أصدقائي بقوارب الصيد أو على الشاطئ لمجرد إضاعة الوقت وميهمنيش إصطدت أيه !!

وكانوا أوقات بيروحوا المنزله والمطريه علشان يصطادوا من هناك وبهدله ووجع دماغ وحتى في المالح كانوا أوقات يطلعوا بس مين يا عم دماغك أنا أيه اللي راميني على كده .

وكنت احب أصطاد يمام وعصافير بالبندقيه الخردق مع أني مكنتش بحب لحمهم وقتها ( بصطاد رخامه )

وكان بشوف اصحابي لما اطلع معاهم بيصطادوا بالدود ومكنشي مشكله لأن الأرض الزراعيه جنبنا فكنا بنحفر ونجيب منها وأوقات يصطادوا بأمعاء الدجاج ( المصارين ) بلغة الصيادين وأوقات بيعملوا أدوار غله علشان الشبار وأوقات يصطادوا بـ( خضار ) بفتح الخاء وأوقات يصطادو بالعجين وكده وكل شيخ وله طريقه بقى

أما عن الأدوات ففيه سناره غاب و سناره ماكينه و لقافه ( غابه وآخرها شبكه زي بتاع الباسكت بول بس طبعا مقفوله :roseop: )

وفيه ناس تصطاد ب ( هلب ) وفيه ناس تصطاد بالتقفيصه اللي بنسميها ( جوبيه ) وفيه ناس بتصاد بالرصاصه يعني السناره والتقال من غير غماز وطبعا الشبك بس معظم اللي بيستخدمه هما الصيادين أرباب المهنه نفسها .

من وقت ما جيت السعوديه ونفسي أطلع طلعه ترويش يعني وخصوصا لما كنت بروح الحلقه بتاع السمك وأتفرج عالأحجام بتاع السمك هناك ماشاء الله حاجه تخوف إيشي قرش على باركودا على أنواع ضخمه وغريبه .

المهم رحت سألت جماعه زمايلي فى الشغل غاوين صيد بس بيأجرو بوت ويطلعوا بيه جوه في المالح وقالولى اصطاد بالخيط والسفوت ( السناره ) بدون غماز أو تقال وأعطوني عده من معاهم .

رحت ومقلكوش بقى طلعت سمك كبير لأول مره في حياتي :roseop: مش قرش يعني بس كبير ممكن طوله ثلاثين سم والوزن 2 كيلو جرام كده bngn:: وأحلى حاجه تشجعك بقى وأنت لسه في البدايه كده أن ربنا يرزقك كده بالخير وتلاقى سمك كتير وكبير هتلاقي نفسك متشجع كل مره وعاوز تروح أما لو رحت واتكسرت مجاديفك من البدايه فهتلاقي العمليه صعبه وممله .

في رحلاتي القادمه بخطط أطلع مع أصحابي بالقارب في المالح علشان اعمل فيها سندباد زماني والسبع بحار

بس يا خوفي للقراصنه يخطفونا وأبقى رحت في أكلة سمك

:roseop: .

أجمل شئ أنها بتخلى بالك طويل وتعلمك الصبر شويه شويه بتبقى هوايه مسليه .

تحياتي :roseop::roseop:

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

بدأت هواية الصيد عدى بعد سفرى للمملكة السعودية حيث اعمل طبيب بشرى فى احدى المدن الساحلية القريبة من جدة والاسماك الموجودة التى اصطدتها هى الشعور والبياض والهامور والبركودا وافضل الدخول بالقارب بجوار الشعاب حيث تتواجد الاسماك بمختلف الانواع بكميات وافرة ويكون الصيد بواسطة خيط 1 ملى بدون سنارة اما صيد الشاطئ فممل جدا وبلا عائد

اعتقد ان قصدك بدون بوصه

لكن بدون سناره

معلش بقى القافيه حكمت

ايوه يا ايهاب فية صيد بالخيط بس

رابط هذا التعليق

اعتقد ان قصدك بدون بوصه

لكن بدون سناره

معلش بقى القافيه حكمت

بس بالراحه بس ما تشخطش

الشعر بيبقى فى اخره سناره وفى الناحيه التانيه بوصه

انت كان قصدك طبعا ان ما فيش بوصه لكن فيه سناره

انا بس حبيت اصطادك

بس انت بتفلفص جامد شويه

وماتزقش

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

في الساحل الشمالي طبعا :surfing: يوعدنا جميعا من ع السقالة تاخد أحلى سمك تشويه مرمار ميرة جلانفيش ولو ربنا كرم بقروص ولا مياس أو دنيس يبقى صنية مع كابورياية بقى ياسلااااام :fishing:

اللهم لا قوة ولا عزة ولا زرع ولا حصاد الا بك يا ربي بك أستعين على حوائجي ودنياي وأخراي, نذرت لك يا ربي بأن أعطي وأنفق في الخير, فوفقني في سعيي وبارك لي فيه, إني جاهل فعلمني ما ينفعني وانفع به نفسي وغيري, اني ضعيف فمدني بقوة وجلد منك, اني فقير فإغنني من كنوزك وبركاتك ورحماتك والطف بنا وبجميع المسلمين ,بارك لنا في سعينا وهيئنا واجعلنا أهلا لما فيه مصلحة البلاد والعباد وانفع بنا في كل زمان ومكان آآآميييين آآآميييين

رابط هذا التعليق

اعتقد ان قصدك بدون بوصه

لكن بدون سناره

معلش بقى القافيه حكمت

فعلا كان أحلى سمك أيام السعودية في الخليج منغير سنانير بكرة شعر بس , بس أتعودنا على الصيد الصنانيري في مصر طبعا وربنا بيرزق :fishing:

اللهم لا قوة ولا عزة ولا زرع ولا حصاد الا بك يا ربي بك أستعين على حوائجي ودنياي وأخراي, نذرت لك يا ربي بأن أعطي وأنفق في الخير, فوفقني في سعيي وبارك لي فيه, إني جاهل فعلمني ما ينفعني وانفع به نفسي وغيري, اني ضعيف فمدني بقوة وجلد منك, اني فقير فإغنني من كنوزك وبركاتك ورحماتك والطف بنا وبجميع المسلمين ,بارك لنا في سعينا وهيئنا واجعلنا أهلا لما فيه مصلحة البلاد والعباد وانفع بنا في كل زمان ومكان آآآميييين آآآميييين

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

السلام عليكم دى اول مشاركة لى فى المنتدى

انا عندى سؤال ايه هو افضل مكان اشترى منه ادوات الصيد فى مصر؟

و ايه هى افضل ماكينة و حلوة فى مصر ؟

و ايه هو افضل مكان اروح اصطاد فيه لأن دى اول مرة اروح اصطاد فى مصر :closedeyes:

ده يعتمد علي نوعيه التنكنيك المستخدم في الصيد و لو جر يبقي شيمانو و دي ماركه محترمه و مش غاليه اوي

يعني العد ممكن تكلفك 1000 الي 2000 جنيه

لو بتعرف تستخدم الجيج تكننيك في الصيد و دي كبعا احسن لان فرص الصيد بتكون 3 اضعاف الجر

يبقي تشتري عده من ماستر جيج او اوكوما بس عدد الجيج بيبقي غاليه يعني من 4000 و انتا طالع

و بالتوفيق

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

رابط هذا التعليق

https://www.youtube.com/watch?v=QyBRvjiwbSc#t=49

صيد السمك فى الا سكندرية .

Spearfishing In Alexandria 2013 (Sea bass and mullet) -صيد هاربون الاسكندرية بورى و قاروص

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لى الشرف فى انضمامى لمنتداكم الجميل و دى اول مشاركه لى فى المنتدى (  هواية الصيد فى مصر والعالم ) وبمتابعتى للمداخلات لم اجد احد تكلم عن اسماك البحر الاحمر  او خليج السويس او  اسماك القناه وخلافه من البحيرات  ( على فكره انا من السويس وفوق السن يعنى مش كبير قوى يعنى يدوبك 67 سنه  صغير صح ) وهوايتى صيد السمك فى السويس والغردقه والطور  الصيد  يختلف من مكان لمكان من حيث عدة الصيد والطعم. وان شاء الله سنتكلم فى هذا الامر اذا كانت لحضراتكم الرغبه والعوده مره اخرى لهواية الصيد فى مصر والعالم  لان اخر مداخله كانت من الاستاذه سلوى المشرف العام فى 2014.

وشكراً  

0

تم تعديل بواسطة Adel Nouh
رابط هذا التعليق

1 ساعه مضت, Adel Nouh said:

لى الشرف فى انضمامى لمنتداكم الجميل و دى اول مشاركه لى فى المنتدى (  هواية الصيد فى مصر والعالم ) وبمتابعتى للمداخلات لم اجد احد تكلم عن اسماك البحر الاحمر  او خليج السويس او  اسماك القناه وخلافه من البحيرات  ( على فكره انا من السويس وفوق السن يعنى مش كبير قوى يعنى يدوبك 67 سنه  صغير صح ) وهوايتى صيد السمك فى السويس والغردقه والطور  الصيد  يختلف من مكان لمكان من حيث عدة الصيد والطعم. وان شاء الله سنتكلم فى هذا الامر اذا كانت لحضراتكم الرغبه والعوده مره اخرى لهواية الصيد فى مصر والعالم  لان اخر مداخله كانت من الاستاذه سلوى المشرف العام فى 2014.

وشكراً  

0

اول شئ اهلا بك فى المنتدى ..

ثانيا انتظر اول درس فى الصيد ..

حجيب اول كرسى و اقعدباول الصف ..

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

5 ساعات مضت, Adel Nouh said:

وشكراً  

مرحبا بك في المنتدى أستاذ : عادل نوح ..... وأول نقطة خضراء مني .... وياريت تشارك معانا في كل الموضوعات ونستنفيد من آرائك بالإضافة لهوايتك وخبرتك بها 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...