اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صلاحية تأشيرة الزيارة العائلية للسعودية

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاك الله كل خير اخى س س على هذا الموضوع القيم

لى استفسار هام

عملت زيارة لابى وامى واختى وهم الان فى الرياض

اود ان يذهبو للحج بالطيران عن طريق جده ذهاب وعوده

هل يصلح ذلك مع تاشيرة الزياره

افيدونى للاهميه

وجزاكم الله عنا كل خير

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الاخ خالد شحاته والاخ سين سين لكم خالص الشكر على موضوعاتكم القيمه وردودكم المفيده لجميع الاعضاء

لى استفسار هقوله وكلى ثقه ان حد هيرد على

كنت قدمت على زياره للوالد والوالدهوالحمد لله طلعلنا صلاحية التاشيره 3 شهور من تاريخ 25 شعبان يعنى قدامهم يسافرو لحد 25 ذو القعده وفعلا قررنا ان يكون السفر يوم 11 نوفمبر وحيث انى متواجد فى مكه فطبيعي ان يكون السفر على مطار جده

المهم من يومين بقلب فى موقع طيران ناس امبارح كاتبين ان اللى معاهم تاشيرة عمره او زياره ممنوعين من دخول مطار جده او المدينه فى الفتره من 29 10 الى 27 11 كلمت خدمة العملا فى ناس ازاى الكلام ده قالى لان فى الفتره دى محدش هيدخل من مطار جده الا اللى معاه تصريح حج طب يا عم انا اقامتى مكه قالى هو النظام كده

فأيه رايكو فى الكلام ده يعنى انا واحد قاعد فى مكه لما يجي لى حد زياره اروح استقبله فى الرياض ولا اى ارض محايده ونيجي مكه على رجلينا

يا ريت لو حد عنده فكره فى الموضوع ده او مر بموقف مشابه يقولى اعمل ايه لان لو كده المفروض انى اخليهم ييجو بكره او بعده قبل دوشة المطار دى ونبقي بقي ربنا يسهلنا فى التجديد

اسف على الاطاله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

اود ان استفسر عن الزيارات العائليه في الوقت الحالي هل انتهت لاني قدمت زياره للرياض وبتابع النهارده تاني يوم بيقولولي ان الزياره بعد موسم الحج

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

اود ان استفسر عن الزيارات العائليه في الوقت الحالي هل انتهت لاني قدمت زياره للرياض وبتابع النهارده تاني يوم بيقولولي ان الزياره بعد موسم الحج

الاخت الفاضله ام مصعب

للان الزياره العائليه شغاله في الرياض بس تكون اقامتك الرياض لان من الاسبوع الماضي قرار من قنصل المملكه العربيه السعوديه في القاهره اي زياره من المنطقه الغربيه ممنوع تخد تاشيره الا بعد موسوم الحج

رابط هذا التعليق

الاخ خالد شحاته والاخ سين سين لكم خالص الشكر على موضوعاتكم القيمه وردودكم المفيده لجميع الاعضاء

لى استفسار هقوله وكلى ثقه ان حد هيرد على

كنت قدمت على زياره للوالد والوالدهوالحمد لله طلعلنا صلاحية التاشيره 3 شهور من تاريخ 25 شعبان يعنى قدامهم يسافرو لحد 25 ذو القعده وفعلا قررنا ان يكون السفر يوم 11 نوفمبر وحيث انى متواجد فى مكه فطبيعي ان يكون السفر على مطار جده

المهم من يومين بقلب فى موقع طيران ناس امبارح كاتبين ان اللى معاهم تاشيرة عمره او زياره ممنوعين من دخول مطار جده او المدينه فى الفتره من 29 10 الى 27 11 كلمت خدمة العملا فى ناس ازاى الكلام ده قالى لان فى الفتره دى محدش هيدخل من مطار جده الا اللى معاه تصريح حج طب يا عم انا اقامتى مكه قالى هو النظام كده

فأيه رايكو فى الكلام ده يعنى انا واحد قاعد فى مكه لما يجي لى حد زياره اروح استقبله فى الرياض ولا اى ارض محايده ونيجي مكه على رجلينا

يا ريت لو حد عنده فكره فى الموضوع ده او مر بموقف مشابه يقولى اعمل ايه لان لو كده المفروض انى اخليهم ييجو بكره او بعده قبل دوشة المطار دى ونبقي بقي ربنا يسهلنا فى التجديد

اسف على الاطاله

الاخ الفاضل الان للازم تحجز لهم علي الرياض وده اسلم طريقه لهم وبدون تاخير اتوكل علي الله

رابط هذا التعليق

اخي خالد يعني الان انا ممكن اسافر او لا؟؟ لان في التأشيره مكتوب اقرار بعدم الحج والعمره ؟؟ وهل ممكن اروح لمكان في طنطا استفسر فيه عن الزياره؟

رابط هذا التعليق

اخي خالد يعني الان انا ممكن اسافر او لا؟؟ لان في التأشيره مكتوب اقرار بعدم الحج والعمره ؟؟ وهل ممكن اروح لمكان في طنطا استفسر فيه عن الزياره؟

الاخت الفاضله

الختم الا موجود مقابل التاشيره انها غير صالحه للحج والعمره ده روتين وانتي من حقك تسفري في اي وقت بس علي الرياض

رابط هذا التعليق

سؤال اخير اخي خالد ,,,,

انا بعد ما قدم زوجي طلب الزياره قالوا تابعي با النت النهارده اليوم التاني بس لاقيتهم مكتوب يتم التقديم بعد موسم الحج ؟؟ انا مش فاهمه هو لازم الواحده تستني بعد العيد قصدهم ولا بعد انتهائهم من استخراج زيارات الحج ؟؟؟

ياريت تفهمني

واسفه تعبتك وجزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

سؤال اخير اخي خالد ,,,,

انا بعد ما قدم زوجي طلب الزياره قالوا تابعي با النت النهارده اليوم التاني بس لاقيتهم مكتوب يتم التقديم بعد موسم الحج ؟؟ انا مش فاهمه هو لازم الواحده تستني بعد العيد قصدهم ولا بعد انتهائهم من استخراج زيارات الحج ؟؟؟

ياريت تفهمني

واسفه تعبتك وجزاك الله خيرا

الاخت الفاضله

ده الرد الا وصل علي الطلب من الخارجيه ولا موجوده فين العباره دي لان في ناس مقدمه من كم يوم وطلعت عادي جدااا

رابط هذا التعليق

بالنسبة لشركة ناس قالوا ممنوع السفر لجدة والمدينة ايام الحج

اليوم كلمتهم تانى مش عارفين حاجة تقريبا وموظف قال ممنوع واخر قا لا اسال الجوازات

سألت الجوازات قالو دي تبع شركات الطيران

واتصلت كمان بالخطوط السعودية قالو عادي يسافر عادي

كل واحد يقول كلام للاسف

رابط هذا التعليق

دا رد المديرية العامة للجوازات

سم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / حفظه الله

الســلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أفيدكم أخي الفاضل بأن لا توجد تعليمات حول منع السفر الى جدة أيام الحج .. والتعليمات تنص على منع الزائين دخول مكه للحج ..

والله الموفق ؛؛ ؛

المشرف /.........................

المديرية العامة للجوازات

وحدة الانترنت المــركزية

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله لي استفسار بخصوص تجديد تاشيرة الزيارة العائلية للزوجة ما هي الاجراءات وكم مدة التجديد وهل من الممكن ان تظل زوجتى معي لمدة سنة ؟

سؤال اخر بخصوص تذكرة الطيران انا حجزت لزوجتى ذهاب وعودة لمدة 3 شهور هل من الممكن ان امدد التذكرة لمدة ايضا؟ شكرا لكم

معلش دخلت غيرت الموضوع بس بسبب ادارة المنتدي مش فاتحة المواضيع الجديدة

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله لي استفسار بخصوص تجديد تاشيرة الزيارة العائلية للزوجة ما هي الاجراءات وكم مدة التجديد وهل من الممكن ان تظل زوجتى معي لمدة سنة ؟

سؤال اخر بخصوص تذكرة الطيران انا حجزت لزوجتى ذهاب وعودة لمدة 3 شهور هل من الممكن ان امدد التذكرة لمدة ايضا؟ شكرا لكم

معلش دخلت غيرت الموضوع بس بسبب ادارة المنتدي مش فاتحة المواضيع الجديدة

قبل انتهاء الزياره باسبوعين كده او عشر ايام بتروح قسم تجديد الزيارات في ( ادارة الوافدين ) في الجوازات في آخر شارع الخزان الصبح الساعه تسعه او عشرة مثلا ..

بتاخذ معاك جواز السفر وصورة شخصية للزوجه ومية وعشرين ريال ..( مش لازم تكون الزوجه معاك على فكره )

بتروح اي مكتب من مكاتب الخدمات في مقابل الجوازات هتلاقي بتاع ثلاثه اربعه منهم اختار اي واحد .. هيصور الجواز وهيديلك طلب تمديد انت تعبيه او هو يعبيه لك لو مش عارف وهياخذ منك مية ريال رسوم ومبلغ في حدود عشرة الى عشرين ريال للمكتب .. هيخلص لك كل حاجه وانت واقف .. هتاخذ الطلب ده مع الجواز والصورة وتروح تسلمه في الجوازات وبعد شويه هيطلعوا لك بالنتيجه ياتمديد يامفيش..

الغالب بيمددوا لك عادي .. بتاخذ لغاية تسع شهور او ثمانيه على حسب مزاج الموظف يعني كل مرة بيمدد لك من شهرين الى ثلاثه وساعات شهر واحد بس على حسب الظروف المهم ان الاجمالي لا يتجاوز تسع شهور بما فيهم الثلاث شهور الاصليين بتوع التاشيرة .. في ناس بتقول ان ممكن تمدد لغايه سنه بس عن نفسي حاولت قبل كده محصلتش الا على تسع شهور بس ..

بالنسبة للتذكرة الثلاث شهور ايوه ممكن تمددها بس هتدفع قد تمنها تقريبا لان هتحولها لسنوية هيبىق سعرها هو نفسه لو انك اشتريت تذكرة رايح بس وتذكرة تانيه جاي بس .. الخلاصه خليها ثلاث شهور بس ارخص ( ملاحظة في وحده ارخص منها الي هي 45 يوم ..))

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

شكرا لك اخ / doha على سرعة ردودك وجزاك الله كل خير

بس انا بسمع اني الزوجة ممكن تمدد لمدة عام الاباء والاولاد والحموات بس اللى 9 شهور هل هذا الكلام صحيح

رابط هذا التعليق

شكرا لك اخ / doha على سرعة ردودك وجزاك الله كل خير

بس انا بسمع اني الزوجة ممكن تمدد لمدة عام الاباء والاولاد والحموات بس اللى 9 شهور هل هذا الكلام صحيح

احتمال يكون صحيح لان انا استمديت خبرتي من كوني ( ابنه ) والدتي هي الي بتمدد لي ويمكن لهذا السبب باخذ 9 شهور بس وربما لو زوجي الي بيمدد كان وصلت لسنة ..

بس تصحيح معلومه صغيره بعد اذنك انا اخت ضحى مش اخ

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

يا جماعة سؤال سريع , هو انا لازم احجز تذكرة الطيران ذهاب و عودة لزوجتي القادمة (زيارة) ولا ممكن احجز ذهاب من مصر لجدة بس. يعني هما حيطلبوا منها في مصر تذكرة ذهاب و عودة للتأشير على الجواز ولا لأ.

شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

السلام عليكو

لى سؤالين

ينفع زوجى يعمل زيارة لبابا ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا عملت لماما زيارة

عند الحجز لازم تحجز تذكرة ذهاب وعودة ولا ممكن تحجز ذهاب فقط لانى ان شاء الله ناوية امد الزيارة

ارجو سرعة الرد

تم تعديل بواسطة أم مروان
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...