اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صلاحية تأشيرة الزيارة العائلية للسعودية

Recommended Posts

السلام عليكم الاخوة الكرام

انا مهندس اعمل في الرياض - عملت زيارة لوالدتي و تمت الموافقة عليها يوم 13/7/2009

بس ادوني شهر واحد بس للاسف .

ينفع اجدد بعد كده حتي لو جيه ميعاد التجديد في الحج او قبلة ؟ و هل لازم اخد ورق معايا عند التجديد مثلا تقرير ان زوجتي محتاجة رعاية و عاوز اجدد الزيارة لوالدتي مثلا؟؟

و اية رأيكم في اللي بيقولوه عن انفلونزا الخنازير ؟ في خطر و لا لاأ ؟؟

افيدوني اكرمكم الله

ألا مجيب علي سؤالي ؟

الاخ الفاضل نعم ينفع تجدد عادي جدااااااااااااااااااااااااا وربنا يكتب لهم الحج ان شاء الله اما عن انفلونزا الخنازير سيبها لله الا مكتوب مفيش منه هروب حتي لو فين انت اتوكل علي الله

, و نعم بالله

قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا

رابط هذا التعليق

لا اعرف سر التعنت في استخراج الزيارات العائلية ..

3 مرات أقدم لحماتي ويرفضوا الزيارة ...

ولكن ابشركم وافقوا عليه المرة الثالثة والحمد لله ..

السؤال :

أنا في مصر حاليا .. ما هي الأوراق المطلوبة لتقديمها لقنصلية للحصول على الزيارة لحماتي ؟؟

افيدوني بدلا من السفر للقاهرة للسؤال عن الأوراق المطلوبة ؟؟؟

وبالمرة سؤال عالطاير كده :

ما الأوراق المطلوبة لإضافة مولود جديد في السفارة ؟

رابط هذا التعليق

لا اعرف سر التعنت في استخراج الزيارات العائلية ..

3 مرات أقدم لحماتي ويرفضوا الزيارة ...

ولكن ابشركم وافقوا عليه المرة الثالثة والحمد لله ..

السؤال :

أنا في مصر حاليا .. ما هي الأوراق المطلوبة لتقديمها لقنصلية للحصول على الزيارة لحماتي ؟؟

افيدوني بدلا من السفر للقاهرة للسؤال عن الأوراق المطلوبة ؟؟؟

وبالمرة سؤال عالطاير كده :

ما الأوراق المطلوبة لإضافة مولود جديد في السفارة ؟

الاخ الفاضل اولا مبروك لحماتك علي الزياره

ثانيا الاوراق المطلوبه في زياره حماتك هي كالاتي

جواز سفرها وصوره شخصيه وصوره من قسيمه الزواج لانها ام الزوجه

ام رقم 3 وهو اطافه ابنك كالاتي شهادة الميلاد وجوز سفر الام وصوره شخصه للطفل اطافه الطفل 250 جنيه وزياره حماتك بي 500 جنيه

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

اولا انا بعتذر عن وجود الاستفسار في موضع غير مطابق :roseop: بس اعمل ايه حاولت اعمل موضوع جديد معرفتش mil:

استفساري هو

انا معرووض عليا مندوب مبيعات في الرياض على 1500 ريال و نسبة 2% مبيعات وده حيكون بفيزة فني حاسب الي والمكتب عايز 6000 جنيه

المكتب قال ان الباسبور بتاعي صالح للتاشيرة دي لان انا بكلريوس نظم معلومات اداريه من معهد عالي للحاسب الالي

ومعروض عليا العمل بشركة تانيه فالرياض كسكرتير تنفيزي على 1800 ريال بس اتفاق مباشر من غير مكتب في مصر بس حيبعتلي فيزة عامل زراعي لان الشركة اصلا مزرعة

الحقيقة انا مش عارف هل هي دي طبيعة المرتبات والعمولات للمكاتب ولا ايه؟ :ninja:

والحقيقة انا محتار ارجو المساعده :sad:

انا اساسا اعمل في مجال صيانة الكمبيوتر والشبكات

الفاضل

المرتب ده قليل جدا لكن لو النسبة مضمونة ومتفق عليها وانت سالت على الشركة يبقى ماشي

لكن لا انصحك بالقدوم على فيزا عامل زراعي لانك لن تستطيع تغييرها

فاوض المكتب الاول لان اتعاب المكاتب قابلة للتفاوض وربنا ييسر لك امرك

رابط هذا التعليق

الاخ rabsoo

حضرتك ذكرت الراتب ولم تذكر باقي المميزات او بنود العقد علشان نعمل مقارنه

يعني السكن .التذاكر .مدة الاجازه السنويه .هل هي مدفوعه الاجر (الاجازه)وله لا .مدة العقد .سنه وله سنتين .ممكن كمان تكتب اسم الشركه اللي هاتتعاقد معاها ولو حد يعرف اي معلومه عن سمعة الشركه دي اكيد هايكتبها

اكتب بس انت التفاصيل ولو مش عارف تفتح موضوع جديد ممكن افتحهولك انا وانت تشوف الاجابه

واعمل موضوع وارميه في البحر .....قصدي اعمل خير وارميه في البحر .ههههههه

انا بس حبيت اساعد باي طريقه

وطبعا موضوع اعمل خير وارميه في البحر ده ......موزحه ....دوعابه يعني

احنا كلنا في المنتدى هنا .الحمد لله اللي يقدر يساعد باي حاجه بيعملها

اكتب بس انت التفاصيل وان شاء الله هاتلاقي الرد

تم تعديل بواسطة rewsha
رابط هذا التعليق

الى سى السيد

استفسار بخصوص صلاحية التاشيرة

انا عملت زيارة لزوجتى وطلعت بتاريخ 6 شعبان

هل لو قدمت الوقتى اخد 3 شهور ولا شهر

لان السفر لازم يبقى بعد رمضان

انا محتار اقدم الوقتى ولا انتظر الى 2 او 3 رمضان واقدم على التاشيرة

ولو اتاخرت قوى كدة ممكن يسبب مشاكل ؟

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معكم اخوكم محمد ابراهيم مهندس مصري واعمل حاليا فى السعوديه

انا متابع قديم للمحاورات وكنت متابع شبه دائم لجميع المواضيع هنا

كان نفسي اول مشاركه لى تكون مساعده لاحد من الاخوه بس الظروف جت فى انى انا اللى طالب مساعده من الناس التقال هنا

هو استفسار مش مساعده

انا كنت قدمت زياره للوالد والوالده فى شهر رجب وهم راحو خدو التاشيره من السفاره فى مصر والحمد لله كل حاجه تمام بس

تاريخ التاشيره 22/8/1430

صلاحيه التاشيره 90 يوم

مدة الاقامه 30 يوم

تمام

هل معنى الكلام ده انهم ممكن يسافرو يوم 20 ذو القعده هو نظاميا اه بس ما سمعتش قبل كده ان حد جه زياره فى التوقيت ده

طب لو ما ينفعش ايه هو اخر وقت ممكن يدخلو فيه خصوصا ان انا ناوى انشاء الله اجددلهم لحد الحج

منتظر رد من عميد المغتربين سي السيد واخونا خالد شحاته واى حد مر بتجربه مشابهه

رابط هذا التعليق

طيب انا عندى استفسار بعد اذنكم انا مقيم انا وزوجتى فى الرياض ومنذ فترة حملت زوجتى ولله الحمد وقررنا ان تنزل مصر لتلد فى رعاية الاهل ان شاء الله فعملت لزوجتى تاشيرة خروج وعوده وهى فى شهرها الرابع للحمل وبالفعل سافرت زوجتى ومعها تاشيرة خروج وعودة لمدة 6 اشهر فسؤالى هو هل ستستطيع زوجتى الرجوع بالمولود بمجرد اضافته لجواز سفرها ام توجد اجراءات اخرى وما هى بالتفصيل وهل ساضطر من عمل استقدام مرة اخرى لزوجتى والمولود ام ان تاشيرة جروج وعودة زوجتى تكفى لرجوعهما معا واسف على الاطالة وجزاكم الله عنا كل خير

رابط هذا التعليق

كان نفسي اول مشاركه لى تكون مساعده لاحد من الاخوه بس الظروف جت فى انى انا اللى طالب مساعده من الناس التقال هنا

هو استفسار مش مساعده

انا كنت قدمت زياره للوالد والوالده فى شهر رجب وهم راحو خدو التاشيره من السفاره فى مصر والحمد لله كل حاجه تمام بس

تاريخ التاشيره 22/8/1430

صلاحيه التاشيره 90 يوم

مدة الاقامه 30 يوم

تمام

هل معنى الكلام ده انهم ممكن يسافرو يوم 20 ذو القعده هو نظاميا اه بس ما سمعتش قبل كده ان حد جه زياره فى التوقيت ده

طب لو ما ينفعش ايه هو اخر وقت ممكن يدخلو فيه خصوصا ان انا ناوى انشاء الله اجددلهم لحد الحج

الاخ الفاضل

تاريخ التاشيره انت قولت 22/8/1430 والصلاحيه 90 يوم نعم ينفع تسافر في اي وقت ما دام الصالحيه مستمر ولحد تاريخ اليوم الموافق 10 رمضان مازلت القنصليه بتعطي صالحيه 90 يوم يعني تقدر تدخل في 20 ذالقعدة وكدا هما واخدين الاقامه 30 يوم بمعني انها تنتهي بعد الحج بي 10 ايام وربنا يتقبل من الجميع

رابط هذا التعليق

طيب انا عندى استفسار بعد اذنكم انا مقيم انا وزوجتى فى الرياض ومنذ فترة حملت زوجتى ولله الحمد وقررنا ان تنزل مصر لتلد فى رعاية الاهل ان شاء الله فعملت لزوجتى تاشيرة خروج وعوده وهى فى شهرها الرابع للحمل وبالفعل سافرت زوجتى ومعها تاشيرة خروج وعودة لمدة 6 اشهر فسؤالى هو هل ستستطيع زوجتى الرجوع بالمولود بمجرد اضافته لجواز سفرها ام توجد اجراءات اخرى وما هى بالتفصيل وهل ساضطر من عمل استقدام مرة اخرى لزوجتى والمولود ام ان تاشيرة جروج وعودة زوجتى تكفى لرجوعهما معا واسف على الاطالة وجزاكم الله عنا كل خير

الاخ الفاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وكل عام وانتم بخير

ان شاء الله لما ربنا يكرم زوجتك وتقوم بسلامه الله من الوضع عليكي العمل الاتي

طبعا انت من الاقاليم هتضيف الابن او البنت الا ربنا رزقك بها في جواز سفر الام اما لو من القاهره الكبري هتعمل جواز سفر مستقل للمولود وتروح اي شركة عماله وتضبف المولود في القنصليه السعوديه بصوره من شهادة الميلاد وصوره من اقامتك وان شاء الله يوصلو بسلامه لما يوصل تعمل حسابك الاضافه هنا رسومها الفين 2000 ريال للموليد خارج المملكه وربنا يبارك لك في الا جاي ان شاء الله

رابط هذا التعليق

شكرا لك استاذى الفاضل على الرد السريع انا فعلا من الاقاليم ولكن زوجتى من القاهرة فهل من الاحسن ان اعمل له جواز جديد وهل القنصليه ستوافق على سفره بمجرد وجود تاشيرة الخروج والعودة للام وحوالى كم يوم تقريبا سوف تستغرق هذه الاجراءات واسف لازعج سيادتكم مرة اخرى

رابط هذا التعليق

شكرا لك استاذى الفاضل على الرد السريع انا فعلا من الاقاليم ولكن زوجتى من القاهرة فهل من الاحسن ان اعمل له جواز جديد وهل القنصليه ستوافق على سفره بمجرد وجود تاشيرة الخروج والعودة للام وحوالى كم يوم تقريبا سوف تستغرق هذه الاجراءات واسف لازعج سيادتكم مرة اخرى

لو جواز سفر الزوجه كمبيوتر للزم الطفل هيككون جواز سفر مستقبل انما لو جواز سفر عادي الاحسن ان الام تطيفه علي نفس الجواز علشان بعد كدا مش تخسر تاشيره خروج وعده لكل منها انما لو في جواز سفر واحد بيكون 200 ريال مره واحد الوقت في القنصليه هو يومين فقط والقنصليه بتعمل الاضافه بدون اي عناء مجرد الزوجه تعطي الجواز السفر لشركه العماله وصوره شهاده الميلاد بعد الاضافه علي جواز الام او جواز سفر مستقل وصوره من الاقامه الخاصه بك بيخد الطفل تاشيره دخول عادي جدا والمكتب بيطلب منك مبلغ وقدره 250 جنيه فقط منهم رسوم النت والطبع الا موجود علي التاشيره وتحت امرك في اي استفسار اخر

رابط هذا التعليق

هو استفسار مش مساعده

تاريخ التاشيره 22/8/1430

صلاحيه التاشيره 90 يوم

مدة الاقامه 30 يوم

تمام

الاخ الفاضل

تاريخ التاشيره انت قولت 22/8/1430 والصلاحيه 90 يوم نعم ينفع تسافر في اي وقت ما دام الصالحيه مستمر ولحد تاريخ اليوم الموافق 10 رمضان مازلت القنصليه بتعطي صالحيه 90 يوم يعني تقدر تدخل في 20 ذالقعدة وكدا هما واخدين الاقامه 30 يوم بمعني انها تنتهي بعد الحج بي 10 ايام وربنا يتقبل من الجميع

الف الف شكر لك اخ خالد انا كنت متاكد انك هترد بسرعه

بس معلش عندى استفسار تانى

انا كنت سئلت واحد فى الجوازات على الموضوع ده قالى ان نظاميا من حقهم ييجو لحد 22 ذو القعده بس محدش ضامن الظروف ايه خصوصا ان كل واحد شغال بدماغه فى الجوازات وكمان قالى افرض طلع تعميم ان مفيش حد يدخل بزيارات بعد اول ذو القعده مثلا ولا وهو داخل الضابط قالى ما ينفعش فهو نصحنى بانى اجيبهم قبل شوال وابعد عن دماغ الناس بتوع الجوازات احسن لى

كمان خليت واحد معرفه يسئلي فى مطار الملك خالد فى الرياض قاله كلام تانى ان لازم ييجي ويسافر فى خلال ال 90 يوم يعنى الصلاحيه دى لحد ما يعدو قعدتهم ويمشو ده كلام مش مضبوط بس يدل على صحة الكلام اللي بيقول ان كل واحد شغال بدماغه

فالصراحه الموضوع محير خصوصا انى ناوى اجددلهم لحد الحج

بس السؤال هل فعلا من حق ضابط الجوازات يقوله وهو داخل لا انت اتاخرت مينفعش تدخل والتاشيره دى اتلغت؟؟

انا اسف على الاطاله

اخوكم محمد ابراهيم

رابط هذا التعليق

هو استفسار مش مساعده

تاريخ التاشيره 22/8/1430

صلاحيه التاشيره 90 يوم

مدة الاقامه 30 يوم

تمام

الاخ الفاضل

الف الف شكر لك اخ خالد انا كنت متاكد انك هترد بسرعه

بس معلش عندى استفسار تانى

انا كنت سئلت واحد فى الجوازات على الموضوع ده قالى ان نظاميا من حقهم ييجو لحد 22 ذو القعده بس محدش ضامن الظروف ايه خصوصا ان كل واحد شغال بدماغه فى الجوازات وكمان قالى افرض طلع تعميم ان مفيش حد يدخل بزيارات بعد اول ذو القعده مثلا ولا وهو داخل الضابط قالى ما ينفعش فهو نصحنى بانى اجيبهم قبل شوال وابعد عن دماغ الناس بتوع الجوازات احسن لى

كمان خليت واحد معرفه يسئلي فى مطار الملك خالد فى الرياض قاله كلام تانى ان لازم ييجي ويسافر فى خلال ال 90 يوم يعنى الصلاحيه دى لحد ما يعدو قعدتهم ويمشو ده كلام مش مضبوط بس يدل على صحة الكلام اللي بيقول ان كل واحد شغال بدماغه

فالصراحه الموضوع محير خصوصا انى ناوى اجددلهم لحد الحج

بس السؤال هل فعلا من حق ضابط الجوازات يقوله وهو داخل لا انت اتاخرت مينفعش تدخل والتاشيره دى اتلغت؟؟

انا اسف على الاطاله

اخوكم محمد ابراهيم

الاخ الفاضل

ميقدرش اي موظف يرجع شخص معه تاشيره زاي ما قولت لك صلاحيه التاشيره 90 يوم يدخلو في اي وقت فيهم وسيبك من اي كلام اخر مفيش حاجه اسمها تاخرت في التاشيره القنصليه اعطيت الصلاحيه 90 يوم التاشيره ساريه ومفيش اي مشاكل ان شاء الله وربنا يوصلهم لك بسلامه وانت معك الاقامه شهر يعني زاي ما قولت لك هيدخلو في ذالقعده هيكون باقي علي الحج 20 يوم وبعد الحج هتكون التاشيره مازلت ساريه لان هيكون باقي فيها كم يوم

رابط هذا التعليق

الف شكر اخ خالد

انا كلمت الوالدوخليته يئجل حجزه ل 20 ذو القعده وربنا يقدم اللى فيه الخير

الف الف شكر مره تانيه وربنا يقدرنا على رد جمايلك

اخوك محمد

رابط هذا التعليق

حصل معايا موقف بايخ قوي

قدمت على زيارة لحماتي قبل ما انزل اجازة يعني تقريباً في نص شهر 7 واترفضت ... طبعاً بدون سبب

انتظرت اسبوع .. وقدمت تاني ... لكن كنت سافرت مصرودخلت على موقع الخارجية لقيتها اترفضت ..

قلت أمري لله ... ادخل اجيب الشاكوش اللي عندي بقى بدل ما استلف واحد

وكلمت اخو مراتي وهو معايا هنا ... وقلت له روح يابني اعمل زيارة لوالدتك ... والكلام ده كان اول اسبوع من رمضان ...

تخيلوا .. قدم في يوم وتاني يوم جت الموافقة

والحمد لله

بس اول مره يحصل معايا كده

وصلاحية التأشيرة لمدة شهر

ومدة الاقامة برضوا شهر

لكن بخبرتي قبل كده ... مسموح لي بالتمديد لمدة 9 شهور تلاتات بقى واتنينات حسب مزاج موظف اددارة الجوازات المختصة بالتمديد

هههههههه وبالوسايط ... ممكن اقعدها هنا سنتين .... ربنا يخلي لنا الحبايب ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم اهل المنتدي

لي استفسار

انا عملت زيارة لوالدتي و عطوني مدة الزيارة شهر و هي جت الحمد اللة بتاريخ 22 رمضان الموافق 12/9

يعني تقريبا لحد 22 شوال

طيب اية اخبار التجديد عشان ناوي ان شاء الله تقعد للحج

هل سيكون التجديد سهل ان شاء الله و لا اية ,, هل حد عندة اخبار عشان الفترة الي قبل الحج بيبقي ليها ظروف خاصة في التجديد و لا اية...؟؟؟

رابط هذا التعليق

من حقك تجدد 9 شهور

3 و 3 و 2 و 1

عادي .. ولك تقريباً يومين بعد إنتهاء التأشيرة غير كده بتدفع غرامة 10 آلاف ريال ..

التجديد سهل بإذن الله وحتى الناس بتوع الجوازات ( الترحيل ) بيشتغلوا في الأعياد كمان .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يا شباب انا عملت زيارة لوالدتى يوم 15 رمضان من الموقع والغرفة التجارية عطوني سند قبض وقالو تتابع على موقع التأشيرات برقم السند ولا تراجع الخارجية

بس الى الان ما ظهر شيء من 9 أيام

هو ممكن يظهر شيء بعد العيد ولا اعمل طلب جديد

ولو عملته من الاستقدام لازم تعريف ولا طلب زيارة يكفي

على فكرة المهنة مهندس وقالو مسموح بيها طول العام لعمل زيارة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...