اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

Silence Day في محمية " وادي دجلة" بالمعادي

عبير يونس

Recommended Posts

مع مدربنا لرياضة التاي شي الشاب الجميل أحمد شعبان

انطلقنا منذ أسبوعين لمحمية وادي دجلة بالمعادي

صباح باكر,,هواء نقي,, مشي,,و تسلق جبل :)

أجمل أيام حياتي بالفعل

أنها رحلة الحياة بما فيها من تحديات

تكتشف فيها نفسك

و قواك الكامنة و التي لم تكن تتخيل أنك تمتلكها

تكسر المخاوف

فلا يعود شيء صعب بعد هكذا تجربة

وضعت أهدافي على قمة الجبل

و خطوت إليها صعودا

حتى وصلت

قمة الجبل,,, حيث لا غطاء سوى السماء

أجمل لحظات

رحلة النزول لم تكن سهلة

لكن احساس الثقة في أنني لست وحدي خفف الأمر

ذهبت دون أن أعرف تفاصيل الرحلة

و أنني سأسير مسافة 10 كيلومترات و خمسة كيلومترات تسلق للجبال

طاقة هائلة بداخل أجسادنا لا نعلم عنها شيئا

موجودة لدى الجميع

يشغلنا عنها كثرة اشغال العقل بما لا يفيد

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و أطلق قواك

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

يا سلام عالروقان يا جودعان..

يا ريت ينفع حياة الواحد تبقى كلها انطلاق و سفر و متعة زى كده....

الانسان طاقته غير محدودة.. او خلينا نقول انها محدودة بقدر اعتقاده... يعنى طالما انه واثق انه يقدر يعمل حاجة هيعملها, طالما انها مش ضد السنن الكونية اللى ربنا خلقها و حكم بيها الكون.

انا مكتبى فى الدور 23 فى احد الابراج الشهيرة المطلة على كورنيش النيل, و ساعات بتاخدنى الحماسة و مش بركب الاسانسير و اطلع من سلم الطوارىء.... و بندم بعدها :(

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يا سلام عالروقان يا جودعان..

يا ريت ينفع حياة الواحد تبقى كلها انطلاق و سفر و متعة زى كده....

الانسان طاقته غير محدودة.. او خلينا نقول انها محدودة بقدر اعتقاده... يعنى طالما انه واثق انه يقدر يعمل حاجة هيعملها, طالما انها مش ضد السنن الكونية اللى ربنا خلقها و حكم بيها الكون.

انا مكتبى فى الدور 23 فى احد الابراج الشهيرة المطلة على كورنيش النيل, و ساعات بتاخدنى الحماسة و مش بركب الاسانسير و اطلع من سلم الطوارىء.... و بندم بعدها :(

أهلا بك أخي محاور

جمال اليوم كان في كونه تطبيقا عمليا لمقولة كتبتها هنا في المحاورات منذ سنوات أن المتعة لا تكمن في الوصول و لكن في الطريق

متعة ذلك اليوم كان في السير و تسلق الجبل

الصعود 23 طابقا اذا لم يكن ممتعا لك فما فائدته؟

كنت ممن يأكلون ل"ينهوا" الطبق الموضوع أمامهم!

و لم أعرف معنى الاستمتاع بالطعام سوى مؤخرا

من يفعل الشيء للوصول لنهايته يفوته الكثير جدا

شرفني مرور حضرتك هنا

:)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

من الممكن قضاء يوم ممتع لاينسى ابدا

فى اماكن من اجمل الاماكن الموجودة بالقاهرة

اذا جائت الفرصة لعمل شىء يساعد على رفع العزيمة والطاقة الهائلة لدينا ما المانع

اعتقد ان لة جوانب مفيدة جدا لنا فى وسط هذا النمط السريع للحياة المليء احياننا بالاخفاقات فى بعض الجوانب

فهو يعطى تفائل واصرار على الوصل الى نهاية اى هدف او الانتهاء من مشروع صعب تحقيقة

تم تعديل بواسطة khalid altohamo
رابط هذا التعليق

أهلا بك أخي محاور

جمال اليوم كان في كونه تطبيقا عمليا لمقولة كتبتها هنا في المحاورات منذ سنوات أن المتعة لا تكمن في الوصول و لكن في الطريق

متعة ذلك اليوم كان في السير و تسلق الجبل

الصعود 23 طابقا اذا لم يكن ممتعا لك فما فائدته؟

كنت ممن يأكلون ل"ينهوا" الطبق الموضوع أمامهم!

و لم أعرف معنى الاستمتاع بالطعام سوى مؤخرا

من يفعل الشيء للوصول لنهايته يفوته الكثير جدا

شرفني مرور حضرتك هنا

:)

الشرف ليا يا أستاذة عبير.

لأن المتعة بالنسبة لى هى مواجهة التحديات.. فتعريف المتعة بيختلف من شخص لآخر.. و حتى من فترة عمرية لاخرى فى حياة الشخص الواحد.

و لان المتعة فى النهاية هى شعور مؤقت, و علشان منحسش بالملل, لازم نفضل نجرب حاجات جديدة طول الوقت...

يعنى انا عمرى ما ركبت اتوبيس عام على مدار حياتى فى مصر, و ده لانى كنت بتضايق من الاتوبيس العام اللى بيفضل يمشى زى الحلزونة - و ده اسمه فى القرى بالمناسبة - و يفضل يدوخ الواحد و يمشى فى سكة طويلة ملهاش اى علاقة بالسكة اللى الواحد رايحها.

دلوقتى بقيت بستمتع بركوب الاتوبيس العام, علشان اتفرج عالقاهرة و الجيزة بكل احيائها.. رغم انه بياخد طريق اطول و وقت اطول من اللى اى وسيلة مواصلات تانية بتاخدها.

و هكذا هى المتعة.. مسألة مؤقتة و مختلفة... من شخص لآخر.. و من وقت لآخر.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 38
      بصراحه انا من الناس اللي أنخدعت بحجم الدعاية الرهيبة والترغيب وزغللة العين اللي كانوا بيعملوها لفترة طويلة للمستهلكين .. لكنه كان حب من طرف واحد ... لأن عمري ما فكرت أسكن في المعادي أو 6 اكتوبر او النواحي دي ... لكن اتكلم عن التصميمات والأغراءات اللي قعدوا يعملوها للناس من مطلع الألفية كده المهم الناس راحت دفعت وحجزت وتماما التمام وتعالى يا عم الحج للتسليم ... خالتي بتسلم عليك ما فيش تسليم ورفعوا قواضي وإحتجاجات وبهدلة وقلة أدب واللي حاجز شقة من 6 سنين كل ما يروح يشوف المبنى ا
    • 14
      بهذه العبارة ختم القاضي حيثيات حكمه في قضية الهروب من سجن وادي النطرون. وكانت تلك القضية قد بدأت باستئناف اقامه مواطن ضد حكم صدر ضده بالحبس 3 شهور في جنحة هروب من سجن وادي النطرون، اتضح فيما بعد ومن خلال التحقيقات انه ليس هو الشخص المطلوب، وأن الشخص الحقيقي كان متهم في قضية مخدرات تم الافراج عنه بعفو رئاسي من الرئيس محمد مرسي في اعياد اكتوبر 2012. وبضمير القاضي الذي يهمه كشف الحقيقة وليس ضمير الموظف البيروقراطي الذي يؤدي مايطلب منه بالحرف، فقد تشعب مسار احقاق العدل لصالح مواطن بسيط إلى مغارات
    • 14
      القت مباحث الإسكندرية القبض على عدد من جماهير الاتحاد الذين تسببوا في احداث شغب خلال وبعد لقاء الاتحاد وضيفه وادي دجلة الاربعاء في الدوري الممتاز. والغيت مباراة الاتحاد وضيفه وادي دجلة المؤجلة من الاسبوع الـ22 للدوري الممتاز بعد اجتياح جماهير الفريق السكندري ارض ملعب الاسكندرية في الدقائق الاخيرة للمباراة. وقال فيصل دويدار مدير مباحث الاسكندرية في تصريحات اذاعية " تم القاء القبض على عدد من الجماهير التي ارتكبت احداث شغب." وتابع " سيطرنا على الموقف تماما وسيتم معاقبة الجماهير على التلفيات التي
    • 5
      السلام عليكم عاوزه اخد رايكم يا جماعه بصراحه فى موضوع مهم جدا بالنسبالى انا وجوزى ايه رايكم شقه فى دجلة بالمز(معمار المرشدى) ولا شقه فى الشروق انا عارفه ان المساحات فى دجلة بالمز صغيره بس بنفكر اننا ناخد شقتين جنب بعض ونفتحهم على بعض او ناخد شقه واحده لو مش هينفع كمستقبل لبكره ولا شقه فى الشروق افضل وايه هى افضل المناطق اللى ادور فيها فى الشروق هو بصراحه انا من سكان الجيزة مش القاهره والميزه فى دجلة بالمز انها قريبه من بيت العيله بس يعنى شقه بدل فلوس فى البنك
    • 5
      الساده و السيدات الافاضل حد عنده فكره عن اسعار البارون سيتي و سما القاهره بالمعادي في الوقت الحالي
  • أضف...