اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صباح الخير يا سعودية

Recommended Posts

سلام عليكم ورحمة الله

يا جماعه انا شاكر ليكم جدا لردودكم على الاستفسار

وواضح فعلا انه عرض مش مظبوط

بس الكارثه ان كل العقود اللى جات قدامى للطب البيطرى فى المتوسط ده

هذا هو الطب البيطرى فى مصر والعالم العربى فعلا اهانه مالناش اى قيمه ولا لزمه

بس اهه الوبائيات شغاله فى البلد لغاية ما يعرفوا قيمتنا

وربنا ييسر الامور

وشكرا ليكم

يا دكتور خليك متفائل شويه لان الموضوع مبيتحسبش كده خالص

الموضوع مش بيطرى ولا بشرى ولا حتى تجارة واداب

لو ركزت شويه هتلاقى محاسبين شغالين فى اماكن بتاخد اكتر من الدكتور البشرى بكتير وحتى فى نفس المجال هتلاقى دكتور بيطرى بيدير مزرعة بيطلعله شهرى اكتر من عشر الالاف وواحد تانى شغال مندوب بياخد 1500 جنيه شاملة عمولة المبيعات

سيدى الفاضل يجب ان تتاكد وتتيقن وتؤمن وتعلم جيدا ان الله وحده سبحانه وتعالى مقسم الارزاق فى اى مكان هتاخد رزقك فى اى مكان على الارض بس انت اتعب شويه ويعنى مش ضرورى اوى السفر ممكن ربنا يرزقك فى مصر بوظيفة محترمة يعنى مثلا ليه واحد قريبى بيطرى زيك من 6 شهور اشتغل فى مطار القاهرة بعد لما اخد دورة فى الجودة وشويه معرفش كمبيوتر وماشاء الله دلوقتى مرتبه فوق 4000 واجازاته ممتازة وصدقنى ولا فى وسطة وزلا حاجة بس هو اجبرهم انهم ياخدوه بشهاداته

اجيبلك من الاخر

احسن مهنة للدكتور البيطرى فى مصر والخليج هى مندوبين دعاية لان موضوع دكتور بيطرى يشتغل بدراسته وعلمه بتتحقق بس فى الدول الاوربيه مش عندنا . واكيد حضرتك عارف كويس مرتباتهم فى مصر والسعودية عاملة ازاى. يارات تدرس كويس اى خطوة هتاخدها قبل اتخاذ قرارك بالسفر وربنا يوفقك

تحياتى لك بالنجاح والتوفيق.

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

• الردود 754
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا لي ابن عمره 8 شهور مولود فى السعودية

وطبعا زي ما عارفين ان فى الاول بيطلعوا شهادة ميلاد مؤقته لغاية ما يتم سنة وياخد كل التطعيمات حتي 12 شهر

انا زوجتي نازله دلوقتي مصر وعايز اروح الاحوال المدنية اسأل ينفع آخد يطلعولي الشهادة الدائمة دلوقتي علشان اطلع شهادة ميلاد مصرية من مصر

الرجاء من عنده معلومه يتكرم علي بالرد

لله الأمر من قبل ومن بعد

رابط هذا التعليق

وطبعا زي ما عارفين ان فى الاول بيطلعوا شهادة ميلاد مؤقته لغاية ما يتم سنة وياخد كل التطعيمات حتي 12 شهر

انا زوجتي نازله دلوقتي مصر وعايز اروح الاحوال المدنية اسأل ينفع آخد يطلعولي الشهادة الدائمة دلوقتي علشان اطلع شهادة ميلاد مصرية من مصر

لا تحتاج الشهادة الدائمة لاستصدار شهادة ميلاد مصرية ..

ستحتاج أصل الشهادة المؤقة فقط .. وتذهب إلى الأحوال المدنية في العباسية .. لأنها خاصة بالمواليد خارج مصر .. تعبي النموذج الموجود هناك .. وتقدم الطلب مع أصل شهادة الميلاد السعودية (مؤقة أو دائمة لا يهم) .. ولن تحصل عليها مرة أخرة أي أنهم لن يعيدوها لك .. ومن ثم تصدر لك شهادة ميلاد مصرية .. مدون في خانة محل الميلاد (السعودية)

الأمر يتم بمنتهى السهولة

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

لا تحتاج الشهادة الدائمة لاستصدار شهادة ميلاد مصرية ..

ستحتاج أصل الشهادة المؤقة فقط .. وتذهب إلى الأحوال المدنية في العباسية .. لأنها خاصة بالمواليد خارج مصر .. تعبي النموذج الموجود هناك .. وتقدم الطلب مع أصل شهادة الميلاد السعودية (مؤقة أو دائمة لا يهم) .. ولن تحصل عليها مرة أخرة أي أنهم لن يعيدوها لك .. ومن ثم تصدر لك شهادة ميلاد مصرية .. مدون في خانة محل الميلاد (السعودية)

الأمر يتم بمنتهى السهولة

ألف شكر لك يا ملك الغابة

بس للإيضاح لو تكرمت

1- انا من الإسكندرية المكان ده لكل المحافظات يعني مش هروح يقولولي روح مكلن تاني

وهل فيه اوراق آخدها معايا تاني (جواز سفر الأم مثلا)

2- الموضوع ده بيخلص فى نفس اليوم

لله الأمر من قبل ومن بعد

رابط هذا التعليق

أنا سجلت ابني في نفس المكان وبنفس الإجراءات ..

وقتها استلمت الشهادة بعد 15 يوم ..

لست متذكر أنهم طلبوا مني أوراق إضافية ..

ولكني في المعتاد .. أحمل معي كل الأوراق المتوقع أن يطلبوها مني ..

منها الجوازات وصور منها ... الخ ..

وهذا المكان هو الوحيد لكل المحافظات (حسب علمي) ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

أنا سجلت ابني في نفس المكان وبنفس الإجراءات ..

وقتها استلمت الشهادة بعد 15 يوم ..

لست متذكر أنهم طلبوا مني أوراق إضافية ..

ولكني في المعتاد .. أحمل معي كل الأوراق المتوقع أن يطلبوها مني ..

منها الجوازات وصور منها ... الخ ..

وهذا المكان هو الوحيد لكل المحافظات (حسب علمي) ..

ألف شكر على الاهتمام

لله الأمر من قبل ومن بعد

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

انا محمد على

ومن مواليد السعودية

وكان ليا استفسار للناس الى ليهم خبرة بقوانين العمل

انا اقامتى مرافق

وسمعت لما بنقل كفالة على شركة معينة محدش يقدر يدينى خروج نهائى

واقدر انقل كفالتى فى اى وقت

هل الكلام دع صحيح وقانون من قوانين كتب العمل

ولا عرف متداول

ارجو الاهتمام يا جماعة لان ده هيفرق معايه وخصوصا انا فى بداية حياتى :)

بحبك يا اهلى وديايب فى هواك وفى قلبى دايما عمرى ما هنساك

رابط هذا التعليق

تويوتا تستجدي المواطنين السعوديين برسائل نصية لجوالاتهم

الطائف-الوئام-فيصل الأحمد:

في محاولة فسرها بعض المتابعين بمحاولة للخروج من الركود الإقتصادي ولتقليص الخسائر التي تعرضت لها , قامت شركة تويوتا بالسعودية ولأول مرة في تاريخها بإرسال رسائل نصية إلى جوالات المواطنين مقدمةً لهم عروض لشراء السيارات بدون دفعة .

ويستمر العرض الذي أثار الإستغراب حتى الثالث من شهر محرم والذي يوافق الأول من يناير , في توافق رأى البعض أن له مدلولات معينة رجح الأغلبية أن لها علاقة بنتائج الشركة المالية والتي تُعلن عادةً مع نهاية السنة المالية وسط ترشيحات تؤكد أن الشركة تعرضت للخسارة لأول مرة في تاريخها.

هذا ويشهد سوق السيارات في السعودية إحجام من المواطنين عن الشراء وقامت بعض المواقع الألكترونية بتنظيم حملة شعبية لمقاطعة السيارات شعارها ( خلوها تصدي ) في إشارة إلى رفضهم شراء السيارات وتركها في المعارض والوكالات, أملاً في نزول أسعارها.

رابط هذا التعليق

صباح الفل يا أخ يوسف ...... يا ريت والله الكلام ده يطلع صح

على الأقل نقدر ننزل بعربية لمصر ...... بس سؤال ,,,؟؟؟

أه موقف الجمارك المصرية من نزول الأسعار ده ...؟؟؟

يعني لو نزل سعر العربية هنا هيكون هناك أنخفاض لجمارك العربيات دي وانت داخل مصر ...؟؟

وطيب والأسعار في مصر اه ....؟؟ برده متوقع أنها تنزل ....؟؟؟

صباح الفل أخوك أبوعلي من الرياض ....

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مهاجر مصري بالسعودية منذ 20 سنه متزوج من مصريتين تقيما معه. لكنه لم يجد راحته التي يبحث عنها تزوج من ثالثة مغربيه .والسؤال المطروح هنا هل يصعب استقدامها الى السعودية للاقامة معه. وكم من الوقت تتطلبه وثيقة الاقامه في حال امكان اخذها معه . وشكراundefined

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا اقامتى مرافق

عرف متداول

يعنى مش قانون

الحمدالله على كل حال

لا انا اخلع على بره بقى احسن

طالما السعودية هتفضل كده :yahoo:

بحبك يا اهلى وديايب فى هواك وفى قلبى دايما عمرى ما هنساك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ياريت الاخوة اللى ربنا اكرمهم بالحج السنه ديه يقولوا لنا هل فعلا دققوا على التصاريح للحج ولا بس كلام زى كل سنه

احنا السنه اللى فاتت كنا فى حمله اصحابها مصريين واغلبها اساتذه جامعه ودكاتره مصريين وعدد قليل من الاخوه السوريين واغلبهم معهم اقارب لهم جايين بفيزا زياره فطبعا مش معاهم تصاريح لان فيزا الزياره يكتب عليها غير مصرح له بالحج والعمره ومرينا اول مدخل مكه ومنعونا وكان مدخل جانبى

وبعدين رحنا المدخل الرئيسى دخلونا وقالوا لنا دعواتكم

فياترى ده حصل السنه ديه ولا ايه؟

رابط هذا التعليق

السنة دي الكل كان خايف بسبب التحذيرات و التوعدات بالترحيل و الغرامات و ... و في النهاية لما روحت هناك مع الحملة وجدت ان ناس كتيرة اعرفها مش معاها تصريح دخلت عادي بدون اي مشاكل بس كل الفكرة ان التحذيرات دي قللت الازحام بشكل ملحوظ .. مع ان الافتراش كان عادي في كل مكان في مني و المزدلفة و العزيزية ..

عموما .. انا انصح اي حي هيروح الحج يروح بتصريح و مع حمله محترمة عشان يكون متفرغ للعباده و الدعاء و ما يكون شاغل يومة بالبحث عن الاكل و الشرب و الوقوف في دورات المياه العامة .. و خاااااااااااااااصة لو معاه اسرته ..

و نتمني من الله الاجابة و تقبل الاعمال الصالحة منا جميعا ..

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

أنا رحت الحج يوم عرفة وكان الطريق فاضي , ولا حد قالنا كلمة واحدة , وكانت أسهل حجة, الله بس يتقبل , ويكتبها لجميع الأخوت والأخوات

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا أخواني واخواتي

أنا هنا جديد في المنتدى وجديد في السعودية وجديد في الحياة :blush2:

انا بقالي 6 شهور هنا بس - في مكة المكرمة

وانا سعيد ان في ناس هنا معايا ومبسوط أكتر من التعاون اللي انا شايفة

وان شاء الله اشوفكم كلهم هنا في الحرم

أخوكم هاني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ياريت الاخوة اللى ربنا اكرمهم بالحج السنه ديه يقولوا لنا هل فعلا دققوا على التصاريح للحج ولا بس كلام زى كل سنه

احنا السنه اللى فاتت كنا فى حمله اصحابها مصريين واغلبها اساتذه جامعه ودكاتره مصريين وعدد قليل من الاخوه السوريين واغلبهم معهم اقارب لهم جايين بفيزا زياره فطبعا مش معاهم تصاريح لان فيزا الزياره يكتب عليها غير مصرح له بالحج والعمره ومرينا اول مدخل مكه ومنعونا وكان مدخل جانبى

وبعدين رحنا المدخل الرئيسى دخلونا وقالوا لنا دعواتكم

فياترى ده حصل السنه ديه ولا ايه؟

السلام عليكم يا الرويناء

بسم الله وبما ان دي أول مشاركة ليا :blush2:

الحمد لله انا ربنا كتبلي الحج السنادي

بالنسبة للتصاريح كانت مشددة جداااااً قبل الحج نفسه داخل مكة (انا مقيم بمكة بجانب مشاعر منى) " وكنت مرعوب اروح الحج"

لكن يوم التروية انتقلت القوات كلها اخدت أمر بالانتقال لحدود مكة

ومكة من جواها بقت كلها حجاج والأمر بقا طبيعي جدا واسهل من الطبيعي كمان بما إن صدر كمان قرار للأمن بعدم التعرض لأي حاج

ومش كان في اي أسئلة على تصاريح ولا اقامات من الأساس "بعد يوم التروية" لكن قبلها كان في في كل مكان

بالنسبة للحكومة كسبت حاجة (رعب للمواطنين والمقيمين ونتيجته ان عدد المغتربين بدون تصريح 30% من العدد السنوي)

المشكلة القرار الصادر بعدم صدور التصريح للحج للمواطنين أو مقيمين أو مغتربين الا كل خمس سنين

وهي فعلا المشكلة للمقيمين والحجاج من غير تصريح كانت الأماكن في منى

لان القوات مش كانت بتعمل حاجة ليهم بس ممنوع الافتراش تقومهم وكانوا بيضطرو انهم يفضلو ماشيين في منى طول الليل

بس بالنسبة للأضرار الحمد لله كانت هادية ومفيش مشاكل وكانت سهلة الحمد لله.

وربنا يكتهالكم ويكتبهالنا جميعا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

طبعا انا والاخ طاهر رياض من المحاوريين كنا مرعوبيين من موضوع الترحيل وقررنا ان احنا مش هانروح السنادي وقررنا نطلع المدينه لكن في صباح يوم عرفه اخدنا القرار وتوكلنا علي الله ورحنا والحمدلله عدينا من كل النقاط بدون اي تفتيش ولا سؤال حتي علي الاقامه .....ومن هنا فعلا اوجه تحيه للامن السعودي الذي كان يتعامل مع الحجاج بمنتهي الاحترام رغم الاستفزازات التي قد يتعرضون لها من بعض الحجاج

رابط هذا التعليق

موضوع هام بالنسبة لتمديد تأشيرة الزيارة التجارية

أصدرت وزارة الداخلية أوامر وتعلميات جديدة بخصوص هذا النوع من التأشيرات وهو إن التاشيرة يتم تمديدها أول مره لمدة إسبوعين .. ثم إسبوعين أخرين .. ثم شهر للمغادرة النهائية مع ختم باللون الاحمر ... وأي يوم زيادة بيستتبعه فرض غرامة قدرها 10 آلاف ريال على الشركة المٌُصدرة لتلك الزيارة وطبعاً ترحيل الزائر ... والزائر نفسه لو إتمسك فبيتسجن إلى أن يتم تسديد الغرامة ...

هذا موضوع هام للغاية ..

------------------

بالنسبة للتأشيرة العائلية سواء للزوجة أو الام او أم الزوجة ... فيُمكنك تمديدها إلى حد أقصى 9 شهور ... شهرين في شهرين وهكذا .. وخلي بالك في كل مرة تُرفق كوبون من البنك بمائة ريال فقط ... أنا عن نفسي كنت أمدد الإسبوع الماضي لحماتي وطلبت إسبوعين فقط للمغادرة لإن الست هنا من شهر رمضان وخلاص عايزة تروح .. إلا انهم اعطوني شهرين !!! :ninja: عقاباً لي - وهناك فرصة للتمديد يمكن شهرين أو شهر مرة أخرى ...

وهناك فترة سماح قدرها 3 أيام فقط بعد إنتهاء التأشيرة يُمكن فيهم تمديد الزيارة ... او حد أقصى يومين قبل إنتهاء التأشيرة .

يعني ما يكونش فاضل في التأشيرة إسبوع وتروح تطلب التمديد !! كده هاتترفض ويقولك تعالى قبلها بيومين أو بعدها بثلاثة أيام

او تخلص التاشيرة وتروح تجددها بعدها بإسبوع ... كده هاتلبس 10 بواكي ... وترحيييييييييييييييييييل لسعادتك نهائي

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مهاجر مصري بالسعودية منذ 20 سنه متزوج من مصريتين تقيما معه. لكنه لم يجد راحته التي يبحث عنها تزوج من ثالثة مغربيه .والسؤال المطروح هنا هل يصعب استقدامها الى السعودية للاقامة معه. وكم من الوقت تتطلبه وثيقة الاقامه في حال امكان اخذها معه . وشكراundefined

السؤال مش واضح يا أخت جواهر .. لإني مش عارف هل الإتنين موجودين معاه في السعودية ؟ وإقامة ولا زيارة ؟

لإن ما حدش يقدر يعمل استقدام لزوجتين وبالتالي لو واحد متجوز إتنين يبقى واحده هاتكن معاه إستقدام دائم والأخرى زيارة تُجدد إلى أن تأخذ تأشيرة نهائي وتنزل وتيجي تاني بتأشيرة زيارة جديدة وهكذا .ز

فخلينا نفترض إنه هايجيب المغربية على تأشيرة زيارة ودي مفتوحة طوال العام يعني مافيهاش مشكلة .. فنقدر نقول منذ تاريخ تقديمة على التأشيرة الإجراءات هاتاخد بالكتير 3 أسابيع إلى أن تصل الزوجة للسعودية .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...