اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تجارب من الواقع بخصوص قانون البصمة

Recommended Posts

الاخوة المغتربين بالسعودية

بخصوص موضوع البصمة انا سالت واحد بالجوازات قالى لو انت خرجت خروج نهائى ممكن تدخل تانى السعودية

كما انى ارسلت ايميل الى وزارة العمل بالسعودية وكان مفادها الاتى

نظام البصمة يستخدم للحد من دخول المقيم المخالف للدخول للبلد بعد تسفيره بحيث لايستطيع الدخول إلى المملكة بأي هوية أخرى، أما المقيم النظامي ففي حال سافر خروج نهائي فيمكنه العودة للعمل بشكل نظامي وطبيعي في حال تم طلبه من أي منشأة في المملكة العربية السعودية.

طاقم إدارة الموقع الالكتروني

شركة العِلم

http://www.elm.com.sa

ارجو من الاخوة اللى عندهم اى تجارب بخصوص الموضوع دا

وضع التجربة هنا حتى يتسنى الى كل المغتربين ان تتضح لهم الصورة عن البصمة

اللهم لك الحمد

رابط هذا التعليق

الاخوة المغتربين بالسعودية

بخصوص موضوع البصمة انا سالت واحد بالجوازات قالى لو انت خرجت خروج نهائى ممكن تدخل تانى السعودية

كما انى ارسلت ايميل الى وزارة العمل بالسعودية وكان مفادها الاتى

نظام البصمة يستخدم للحد من دخول المقيم المخالف للدخول للبلد بعد تسفيره بحيث لايستطيع الدخول إلى المملكة بأي هوية أخرى، أما المقيم النظامي ففي حال سافر خروج نهائي فيمكنه العودة للعمل بشكل نظامي وطبيعي في حال تم طلبه من أي منشأة في المملكة العربية السعودية.

طاقم إدارة الموقع الالكتروني

شركة العِلم

http://www.elm.com.sa

ارجو من الاخوة اللى عندهم اى تجارب بخصوص الموضوع دا

وضع التجربة هنا حتى يتسنى الى كل المغتربين ان تتضح لهم الصورة عن البصمة

السلام عليكم

بالنسبه لموضوع البصمه اي مقيم يغادر المملكه خروج نهائي ويكون تم اخذ البصمه

لابد من اخلاء طرف لدخوله المملكه مره اخرة

اماخروج عوده ومتخلف من الزياره او العمره او هروب من الكفيل مننوع دخول المملكه الا بعد خمس سنوات

رابط هذا التعليق

اخي الكريم

هذا بالنسبة للخروج النهائي

ما هو الحال بالنسبة للخروج و العودة (انتهاء التاشيرة / عدم انتهاء التاشيرة)

السلام عليكم

عدم انتهاء التاشيرة ويكون بصم ممنوع دخول المملكه لنفس السبب لان تعتبر متخلف

اما بخصوص تاشيره منتهيه وتسافر في نفس منطقه كفيلك السابق سو تعرض نفسك للقانون مكتب العمل

وهي غرامه وترحيل وغلق مؤسسه الكفيل الجديد اما اذا كانت في مكان اخر ولم يعلم بيها كفيلك السابق يكون هذا عادي

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

مشكور استاذ خالد شحاته على توضيح الامور حتى يتبين الى اخوانى واخواتى ما هى العقبات التى تقف فى طريقهم قبل ان يقدموا على اى خطوة فى سفر مرة اخرة اللهم يسر احوال المسلمين و المصريين اللهم اميـــــــــــن يا رب العالمين

:blush2:

:roseop::roseop:

رابط هذا التعليق

حسب معلوماتي الشخصيـه

لم تتضح الرؤيـه بعد عن امكانيه ربط اجراءات البصمه بالنسبه لنظام العمل

فلا تزال البصمه في حدود الاستخدامات الامنيه فقط.

قد يكون هناك بعض تسريبات الاخبار عن الخروج والعوده. وعدم دخولك البلد في هذه الحاله. لانك لاتزال في نظام الاقامه _الجوزات

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

انا كنت شغال فى السعوديه لمده 3 سنوات مده عقدى كانت 3سنوات وانا اشتريت فيزا واتبصمت وانا نازل وناوى ارجع على شركه تانيه بس انا واخد تاشيره خروج وعوده مش خروج نهائى وفى ناس بتقولى مش هينفع ارجع على شركه تانيه ولازم ارجع على شركتى انا مستقبلى فى خطر ومش عارف اعمل ايه لو انا رجعت تانى وطلبت من الكفيل خروج نهائى ياترى هيوافق وياترى ده بياخد اد ايه عشان انا بقالى 3شهور فى مصر وخايفه التاشيره والفيزا يروحوا عليا استحلفكم بالله افيدونىى وياترى لو انا خدت خروج نهائى ونزلت تانى مصر عشان اغير الباسبور هتكون البصمه لها مده محدده لرجوعى السعوديه مره اخرى زى التاشيره اانا هموت من القلق والخوف افيدونى بالله عليكم يحفظكم الله وحد يقولى لو انا طلبت خروج نهائى هتاخد اد ايه لو عملت شكوه فى مكتب العمل

رابط هذا التعليق

انا كنت شغال فى السعوديه لمده 3 سنوات مده عقدى كانت 3سنوات وانا اشتريت فيزا واتبصمت وانا نازل وناوى ارجع على شركه تانيه بس انا واخد تاشيره خروج وعوده مش خروج نهائى وفى ناس بتقولى مش هينفع ارجع على شركه تانيه ولازم ارجع على شركتى انا مستقبلى فى خطر ومش عارف اعمل ايه لو انا رجعت تانى وطلبت من الكفيل خروج نهائى ياترى هيوافق وياترى ده بياخد اد ايه عشان انا بقالى 3شهور فى مصر وخايفه التاشيره والفيزا يروحوا عليا استحلفكم بالله افيدونىى وياترى لو انا خدت خروج نهائى ونزلت تانى مصر عشان اغير الباسبور هتكون البصمه لها مده محدده لرجوعى السعوديه مره اخرى زى التاشيره اانا هموت من القلق والخوف افيدونى بالله عليكم يحفظكم الله وحد يقولى لو انا طلبت خروج نهائى هتاخد اد ايه لو عملت شكوه فى مكتب العمل

من يسافر بتأشيرة خروج وعودة .. وقد بصم .. وانتهت التأشيرة أو لم تنتهي .. وعاد مرة أخرى بتأشيرة جديدة ..

يتم إعادته مرة أخرى ولن يسمح له بدخول السعودية ..

لي صديق سافر منذ عام بتأشيرة خروج وعودة .. ولم يتمكن من العودة لظروف عائلية .. وعندما عاد الشهر الماضي بأشيرة جديدة وجواز جديد أعادوه للقاهرة مرة أخرى من مطار جده

علماً أنه كان يعمل بوظيفة مهندس . وعاد مرة أخرى بتأشيرة مهندس أيضاً ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

من يسافر بتأشيرة خروج وعودة .. وقد بصم .. وانتهت التأشيرة أو لم تنتهي .. وعاد مرة أخرى بتأشيرة جديدة ..

يتم إعادته مرة أخرى ولن يسمح له بدخول السعودية ..

الف شكرا على التواصل والاهتتمام بس انا ليا سؤال وارجوا من الله ان تفيدونى فيه لو انا رجعت تانى لعملى القديم وطلبت اخلاء طرف وخروج نهائى ده بياخد اد ايه لما بقدم شكوى فى مكتب العمل افيدونى بالله عليكم ولو خدت خروج نهائى باذن الله بيكون دخولى المملكه تانى سهل فى حاله وجود البصمه وما هى المده الى المفروض ارجع خللها فى حاله حصولى على خروج نهائى

لي صديق سافر منذ عام بتأشيرة خروج وعودة .. ولم يتمكن من العودة لظروف عائلية .. وعندما عاد الشهر الماضي بأشيرة جديدة وجواز جديد أعادوه للقاهرة مرة أخرى من مطار جده

علماً أنه كان يعمل بوظيفة مهندس . وعاد مرة أخرى بتأشيرة مهندس أيضاً ..

رابط هذا التعليق

احد اصدقائى اخد خروج نهائى من 6 شهور وبصم قبلها ورجع تانى الرياض ولم يحدث له اى مشاكل مطلقا

والمهنة كانت مهندس قبل وبعد الخروج والعودة

رابط هذا التعليق

احد اصدقائى اخد خروج نهائى من 6 شهور وبصم قبلها ورجع تانى الرياض ولم يحدث له اى مشاكل مطلقا

والمهنة كانت مهندس قبل وبعد الخروج والعودة

خروج نهائي .. مفيش مشكلة

لكن خروج وعودة .. ولم يعود ...

إذا عاد مرة أخرى فغير مسموح له

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...
السلام عليكم

بالنسبه لموضوع البصمه اي مقيم يغادر المملكه خروج نهائي ويكون تم اخذ البصمه

لابد من اخلاء طرف لدخوله المملكه مره اخرة

اماخروج عوده ومتخلف من الزياره او العمره او هروب من الكفيل مننوع دخول المملكه الا بعد خمس سنوات

استاذي خالد

المداخلةا لسابقة لحضرتك يخالف مضمونها المداخلة التالية في الموضوع "مشكلة اخلاء الطرف والخروج النهائي"

اختي الفاضله اول لما طبقو نظام البصمه علي المنافذ البريه للاسف كان فيه موظفين جوازات مش عارفين فيها اي شي مجرد الشخص الا جي مجرد ما يضع يده علي البصمه ويطلع صورته يرجعة من المنفذ علي طول من غير اي نقاش انما الحمد لله نزل تعليمات لجميع المنافذ بعدم رجوع الناس الا مش عليه اي مشكله واحد كان مسافر نهائي ولا خروج وعوده وطلع عنده ظروف ومرجعش علشان كدا بعض الموظفين كانو بيرجع الناس واكتر ناس رجعت كان من منذ ضبا ومنفذ الدوره والحمد لله الامور الان وضحت لكل الناس ولكل الموظفين انه مريجعش اي وافد الا اذا كان عنده مشكله اتمني اكون وضحت لكي الصوره

اتمني اكون فهمت غلط و جزاك الله الفردوس الاعلي

ممكن توضيح هل اللي خارج نهائي وعايز يرجع على شركة تانية يلزمه اخلاء طرف وتغيير الجواز ولا لأ

تم تعديل بواسطة الحازم حسن

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

اخي الكريم

هذا بالنسبة للخروج النهائي

ما هو الحال بالنسبة للخروج و العودة (انتهاء التاشيرة / عدم انتهاء التاشيرة)

السلام عليكم

عدم انتهاء التاشيرة ويكون بصم ممنوع دخول المملكه لنفس السبب لان تعتبر متخلف

اما بخصوص تاشيره منتهيه وتسافر في نفس منطقه كفيلك السابق سو تعرض نفسك للقانون مكتب العمل

وهي غرامه وترحيل وغلق مؤسسه الكفيل الجديد اما اذا كانت في مكان اخر ولم يعلم بيها كفيلك السابق يكون هذا عادي

استاذي خالد

المداخلةا لسابقة لحضرتك يخالف مضمونها المداخلة التالية في الموضوع "مشكلة اخلاء الطرف والخروج النهائي"

اختي الفاضله اول لما طبقو نظام البصمه علي المنافذ البريه للاسف كان فيه موظفين جوازات مش عارفين فيها اي شي مجرد الشخص الا جي مجرد ما يضع يده علي البصمه ويطلع صورته يرجعة من المنفذ علي طول من غير اي نقاش انما الحمد لله نزل تعليمات لجميع المنافذ بعدم رجوع الناس الا مش عليه اي مشكله واحد كان مسافر نهائي ولا خروج وعوده وطلع عنده ظروف ومرجعش علشان كدا بعض الموظفين كانو بيرجع الناس واكتر ناس رجعت كان من منذ ضبا ومنفذ الدوره والحمد لله الامور الان وضحت لكل الناس ولكل الموظفين انه مريجعش اي وافد الا اذا كان عنده مشكله اتمني اكون وضحت لكي الصوره

اتمني اكون فهمت غلط و جزاك الله الفردوس الاعلي

ممكن توضيح هل اللي خارج نهائي وعايز يرجع على شركة تانية يلزمه اخلاء طرف وتغيير الجواز ولا لأ

الاخ الفاضل

سبق وذكرت في مدخله اخري ان بعض موظفي جوازات المنافذ البريه للاسف بترجع الناس من غير متعرف ايه المشكله مجرد الشخص مايبصم ويطلع البصمه القديمه كان بيرجع اما المطار كان بيدخل

اما الان الوضع مختلف تمااااام اي شخص واخد خروج وعوده وانتهت ومفيش بينه وبين كفيله القديم مشكله يدخول عادي واليكم الجديد في البصمه اي شخص عنده قضيه قديمه الان ممنوع من دخول المملكه

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

واليكم الجديد في البصمه اي شخص عنده قضيه قديمه الان ممنوع من دخول المملكه

قضية يمعنى ايه

نا مثلا كنت رافع دعوى على شخص مصري وكانت ليه عنده فلوس وهرب على مصر من غير ما يسددها

هل دي قضية تمنعني من الدخول

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

قضية يمعنى ايه

نا مثلا كنت رافع دعوى على شخص مصري وكانت ليه عنده فلوس وهرب على مصر من غير ما يسددها

لا طبعا قضيه تخص المملكه بمعني شكوه من كفيلك لقدر الله سرقه غيش تزوير اي شي من النوع ده الان ممنوع دخوله نهائيا المملكه

رابط هذا التعليق

قضية يمعنى ايه

لا طبعا قضيه تخص المملكه بمعني شكوه من كفيلك لقدر الله سرقه غيش تزوير اي شي من النوع ده الان ممنوع دخوله نهائيا المملكه

استاذ خالد

حضرتك بتلغبطنا قوى يعنى لا قدر الله لو كفيلك القديم عرف فلى خلال سنتسن واشتكاك هل تترحل وما تتدخلش السعودية مدى الحياة

واذا تم رحيلك بعد 6 شهور مثلا هل يخصموا الست شهور من السنتين ولا يبدء السنتين من الاول

شكرا لمعلومات حضرتك

تم تعديل بواسطة SajedSoft
رابط هذا التعليق

قضية يمعنى ايه

استاذ خالد

حضرتك بتلغبطنا قوى يعنى لا قدر الله لو كفيلك القديم عرف فلى خلال سنتسن واشتكاك هل تترحل وما تتدخلش السعودية مدى الحياة

واذا تم رحيلك بعد 6 شهور مثلا هل يخصموا الست شهور من السنتين ولا يبدء السنتين من الاول

شكرا لمعلومات حضرتك

رابط هذا التعليق

• بعد 8 سنة...
  • الزوار
Guest بصمة أمنية

السلام عليكم 

لو سمحت ابي خرج خروج نهائي والآن يريد العودة بتأشيرة جديدة بس كل ما يقدم الجواز للسفارة يرجعوه ويقولوا بصمة امنية او نعتذر 

ايه المشكلة دلوقتي علشان نحاول نحلها ؟ 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...