اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ساعدونى فى ارفف الثلاجة توشيبا

Recommended Posts

ثلاجتى توشيبا 12 قدم بقالها عندى 3 سنين

وللاسف المساحة بين الارفف ضيقة جدا

وطبعا ما اخدت فى ايدى وقت وكسرت كل الارفف حتى الدرج

وطبعا استعمالها بقى بالنسبة لى عذاب ومش عارفة اغيرهم منين محتارة وورق التلاجة كله عناوين توشيبا ف بنها وانا ف القاهرة ونفسى اخلص من الموضوع ده انتو فاهمين بقى التلاجة عصب المطبخ فهل ممكن حد يساعدنى ارجوكم

ولكم الشكر مقدما

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله...

أختى الفاضلة أم جودى......بالنسبة لأرفف الثلاجة حضرتك بتتحكمى فى المسافات تبعا لاستخدامك...بمعنى ان كل رف له عدة مستويات ممكن يثبت فيها

حضرتك ممكن تتصلى بصيانة توشيبا وتحددى ميعاد

ممكن تحصلى على ارقام الصيانة من الدليل ..

او بيكون فيه رقم موحد ممكن يكون قى الجرايد.او عن طريق دليل التليفونات ايضا أظن رقم الدليل هو (140)..

للاسف أنا مش عارفة الرقم...لكن ان شاء الله اشوفه لحضرتك...

تحياتى :roseop:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

دى أرقام الخوط الساخنة بتاعة توشيبا العربى

ولو طلبتيهم تبلغيهم بالمشكلة وهيجوا لحد البيت ويجيبوا لكى الأرفف

أرقام الخطوط الساخنة

توشيبا العربي 19319 -

توشيبا أجهزة مكتبية و كمبيوتر 16525 -

شارب تكييف 19444 -

والأفضل تستخدم الرقم الأول

مرحبا بكم فى منتدى قريتنا منتدى قرية أبومتولى

وهو لسه تحت الإنشاء طبعا388696026.gif

رابط هذا التعليق

على فكره حصل معايا نفس الحكايه بس فى رف واحد و حماتى بردو تلاجتها توشيبا و رفين انكسروا

واضح انها ضعيفه من الاصل مش سوء استخدام يعنى

رابط هذا التعليق

نفس المشكله حصلت مع امي منذ اكثر من سنه و فعلا اتصلت بالشركه و قالوا ان ده عيب ظاهر في الارفف و قاموا باستبدال الارفف المكسوره فعلا

ممكن تعرفي نمره الصيانه من الدليل 140 و تتصلي بهم و هم ناس ذوق بجد

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

حصل معي نفس الشيء ان اتكسر عندي رفين بس عايزة اقولكم حاجه الا وهي ان ارفف التلاجه مش بيروحو ليها البيت انتم المفروض تخدوها وتروحو مركز توشيبا وهما هيدوكو بدلها بس لازم تاخد الفارغ معاك :happy: اقصد الارفف المكسورة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

والله حبيت اشكركم جزيل الشكر على المساعده واخص بالشكر فلانه -ومتولى -وجنى -وجوست -ونورا على روح التعاون جزاكم الله خيرا على مساعدتكم لى وحبيت اطمنكم انا عملت ايه

فعلا اتصلت بالرقم الساخن اللى اداهولى الاخ متولى وقلتلهم على مشكلتى وردت على البنت بمنتهى الذزق وطلبت منى انى آجى واجيب الارفف المكسورة والضمان عشان اثبت ان انا اول مرة اغيرهم ورحت لهم فى عنوانهم فى المنطقة الصناعيه فى العباسيه وفى دقيقتين اخدوا الارفف المكسورة والدرج المكسور واعطونى غيرهم وقالتلى هما غيرو شويه فى تركيبه الارفف وحافظى عليهم عشان المرة الجايه بفلوس الرف ب12 جنيه والدرج ب40 جنيه وكتبتلى فى الضمان انى غيرت الارفف

ماتتصوروش سعادتى ايه بعد ما ثلاجتى رجعت تانى يااااااااااااااااااااااااااااااااااه من سنتين ماشوفتش ثلاجتى كده

ربنا يكرمكم يارب ويقدركم على مساعده الغير وانا كتبت اللى حصل بالتفصيل لانى عارفه ان فى ناس كتيييييير حاصل معاهم نفس الموضوع ومش عارفين يتصرفو ازاى

يتصلوا بارقام توشيبا الساخنه او يطلبوها من الدليل 140 وربنا معاهم وشكرااااااااااااااااا جزيلا والى لقاااااااااااااااااء

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

السادة الاعضاء الافاضل

احب في البداية ان اعرفكم بنفسي انا اسمى محمد صلاح العربي و انا احد افراد عائلة العربى اصحاب شركة العربي اللتى تمتلك توكيل شركة توشيبا و شارب

بداية احب ان اوضح لكم القصة الحقيقية لارفف الثلاجات التوشيبا : كنا نصنع هذة الارفف في مصانعنا من مواد عالية الجودة و لكن بعد فترة من الابحاث اتضح لنا ان صلابة هذة الماد غير كافية للاستخدام المصرى لذلك قررنا ان نستبدل لكل مستخدمينا حاملى الضمان هذة الارفف و الادراج دون مقابل و ذلك حرصا منا على بقاء ثقة العميل الذي نكن له كل احترام و تقدير لذلك كل من له اي مشاكل فى هذة القصة الوجة الى فرع الصيانة الخاص بنا و هو ب 19 ش سليم عبدة-ميدان عبدة باشا و هم باذن الله سيقوموا بعمل اللازم و نحن نعتذر عن اى مشاكل قد تكون تسببت لكم من هذة الاشياء

كما من له اي مشاكل اخرى او استفسارات الاتصال على

TOSHIBA 19319

-TOSHIBA Office Equipment 16525

-SHARP (A/C) 19444

و شكرا لكم جميعا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

بيغيروا الارفف مرة واحد ببلاش وبعد كده بفلوس معرفش بكام بصراحة

وعلي فكرة بتتكسر تاني برده

تم تعديل بواسطة amelshafey

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

الاستاذ سيد العربى شعور طيب منك حرصك على توضيح الأمر بس الى عدى فترة الضمان مع أن الأرفف دى مكسورة عنده من زمان جدا وأنا طبعا بتكلم عن نفسى يعمل ايييييييييييييييييه والى سمعته من أختى وهى عندها نفس الثلاجة وطبعا نفس المشكلة انها اتصلت بالتوكيل قالوا الرف الواحد ب 80 جنيه وطبعا كلهم عندى مكسرين

وحيدة في غربتي ...أسيرة في عزلتي ....الي حين ألقاكم يا أحبتي

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

يا جماعة فى أرفف معدنية لموديلات التوشيبا موجودة بالأسواق سعر الرف 20 جنية وبيعيش معاك مدى الحياة :lol:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

اعزائ الرواد

احب ان احيطكم علما بان ارفف الثلاجات المصنعة من الحديد المطلي بلاستيك افضل بكثير ورخيصة ومعمرة ايضا

واي زائر يريد ارفف ثلاجات باي مقاسات ممكن ان يتصل تليفونيا بالرقم

0238705935 رقم شركة السعيد لتصنيع ارفف الثلاجات وايضا سبت الديب فريزر باسعار معقولة جدا

واوجة نظر سيادتكم بانة دائما ياتي الي ارفف بلاستيك مكسرة لعمل غيرها من السلك المطلي بلاستيك

واوجة نظر الاخ الفاضل محمود العربي ان يجرب الارفف وعموما رقم موبيلي

0106639191

رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...

للرفع

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

الأستاذ عادل

قلبه حاسس بالأعضاء

الفريزر مالوش 6 اشهر

اتكل

بتوع الضمان جم شالوه

مرابعه

لكن حقيقه خدمة عمله

ممتازه

فيها حاجه حلوه ...

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

تندرج الثلاجات تحت بند السلع المعمرة

لكن منذ سنوات طويلة اختفى هذا المفهوم

و هذا بديهي

فالمصنع لن ينتج سلعة تظل مع المستهلك سنوات لا يحتاج فيها لغيرها!!

كما أن الصناع دوما في حالة تطوير و ابتكار كل جديد

لا أبرر بالطبع عيوب التصنيع و الغش و التدليس

لكن هناك دوما عمر افتراضي لكل سلعة عادة ما يكون غير طويل

لإعطاء فرصة للسلع الجديدة

شريطة أن يلتزم المستهلك بإحسان الاستخدام

و بكده يكون الكل كسبان :)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

انا جبت منهم شارب للاسف اشتغلت يومين وكرهوني في العربي كله اتصلت اكتر من 20 مره وكله يماطل كان اسوء معامله مع العربي للاسف علشان تركو الاولاد من غير ثلاجه في رمضان وكان حر رهيب اشتريت فريز علشان يعدي الشهر بس بجد العربي للاسف بلاش اقول شي احسن

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      لا يوجد قطع غيار لتلاجه توشيبا 14 قدم  كل الارفف اتكسرت بقالي اكتر من سنتين ويقولوا هنبعت لمراكز الخدمه والمراكز تقول بنطلب مبيبعتوش من ساعه ما كان الاستبدال مجاني بالضمان وبعدين بقي بفلوس وبرضوا مفيش اعمل ايه؟ 
    • 7
      اثناء رحلة الحج سرقت منى اقامتى ومتعلقاتى الشخصية السؤال ماهى اجراءات استخراجها ؟؟؟؟ وكم الغرامة المتوقعة ؟؟؟ وكيف اتلافى سداد الغرامة ؟؟؟؟ احد اصدقائى قال لى لو عندك معقب كويس ممكن يطلعها لك وتمضى تعهد انك المسئول وتستخرج بدل فاقد بدون فلوس
    • 2
      السلام عليكم هو فعلن نظام النقط اتلغى من الهجرة ولا اية يا جماعة ؟؟؟؟؟؟؟ النهاردة اتصلت باحد مكاتب الهجرة وسالتهم على اجراءات السفر ودة نص الحوار السكرتيرة : معاك مؤهل اية انا : بكالريوس تجارة السكرتيرة : عندك سجل تجارى وبطاقة ضريبة و 4 مليون جنية انا : وهو انا لو معايا 4 مليون هافكر فى الهجرة لية السكرتيرة : هى دى الاجراءات والنظام انا : شكر يا فندم ومع السلامة دلوقتى يا جماعة بليز ساعدونى للى يعرف الاجرءات بجد اعمل اية ولا اتصرف ازاى
    • 7
      أرسلت القوات المسلحة طائرتين حربيتن للمشاركة فى إطفاء مصنع الثلاجات بمصنع توشيبا العربى بالمنطقة الصناعية بقويسنا وذلك بعد فشل نحو 25 سيارة إطفاء تابعة لمحافظتى المنوفية والقليوبية من السيطرة على الحريق. و ارتفعت اعداد الإصابات إلى 500 شخص من التدافع والاختناقات ،وتعمل نحو 100 سيارة إسعاف على نقل المصابين إلى مستشفى قويسنا وبركة السبع المركزية للعلاج. يذكر ان حريق هائل اندلع بمصنع الثلاجات ''توشيبا العربى'' بالمنطقة الصناعية بمدينة قويسنا محافظة المنوفية، وتلقت مديرية أمن المنوفية وقوات الحما
    • 17
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إخوانى فى الله أريد أن أخذ رأيكم ومشورتكم وجزاكم الله كل الخير معروض على عرض عمل من إحدى شركات التوظيف بمصر العرض كالتالى العمل كسكرتير تنفيذى بشركة العيونى للإستثمار والمقاولات الراتب الأساسى 2800 ريال و السكن مؤمن وكذلك التأمين الطبى و الإنتقالات وتذاكر الطيران عدد ساعات الدوام محدده ب8 ساعات مع إحتمالية وجود أوفر تايم مدفوع الإستقدام بعد عامين و أجازه سنويه 21 يوم بالسنه ... و أنا عاجز عن أخذ القرار فما رأيكم بمنتهى الصراحه وجزاكم الله كل الخير أ
  • أضف...