اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الان اتاحة تغيير المهن الوافده بتاشيرات مختلفه عن مؤهلهم الدراسي

Recommended Posts

السلام عليكم يا شباب

انا المهنة بتاعتى عامل شحن وتفريغ وبشتغل مندوب فى شركة سلع غذائية يا ترى ممكن احولها لاخصائى تسويق مع العلم انى بكالوريوس تربية وشركتى فى النطاق الاخضر ياترى موضوع انى تربية دة ممكن يتعارض مع تحويل المهنة ولا مش شرط المهم مؤهل عالى وخلاص ياريت حد يساعدنى ويفدنى

رابط هذا التعليق

يا جماعة لقد تم تفعيل هذه الخدمة في الجوازات وأنا غيرت مهنتي وأستلمت الأقامة اليوم من جوازات مدينة الدمام

يارب تكون اتفعلت في جده كمان ولو حد عنده خبر اتفعلت او هتتفعل امتى يقولنا وجزاه الله خيرا

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل انا كمان من الدمام اخدت منك اد اية وقت؟؟؟

وثانيا لازم تتغير حسب تخصص الشهادة بالضبط ولا ممكن تتغير الى اى مهنة مش شرط

ياريت تفدنا بالله عليك

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل انا كمان من الدمام اخدت منك اد اية وقت؟؟؟

وثانيا لازم تتغير حسب تخصص الشهادة بالضبط ولا ممكن تتغير الى اى مهنة مش شرط

ياريت تفدنا بالله عليك

شوف يا أخي الموضوع بيخلص في يوم واحد بس لازم حسب التخصص والشهادة

رابط هذا التعليق

الاخواة الكرام اليوم بدا الربط بين مكتب العمل والجوازات في تغير المهن اليوم انا كنت في جوازات الرياض وفعلا بداء العمل في تغير المهن من شبك الكفالات الا في الصاله الجنوبيه جنوب جوازات الرياض

رابط هذا التعليق

ياشباب جدة اخبار تغيير المهنة اية دلوقتى انا معاية موافقة وزارة العمل عن طريق الخدمات الالكترونية والجوازات بتقول لسة محصلش ربط اللى عندة اية معلومة يا ريت يطرحها علينا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اخر اخبار تغيير المهنة يا شباب بعد ما طلع عين اهلى اللى فى مصر عشان يوثقة شهادة الكلية ويبعتوهالى رفضت الشركة تغيير المهنة وقالولى مفيش حاجة اسمها تغيير مهنة وقال اية الخبر دة كاذب يابنى دة فى ناس هنا مديرين فى الشركة دفعنالهم فلوس كتير جدا وبردة المهنة مااتغيرتش وكمان مش معانا الرقم السرى اللى انتة بتقول علية دة اللى بيدخلنا على موقع وزارة العمل السعودى اةةةةةةةةةةةةةةةة يانى اشيروا عليا ايها القوم لانها خلاص كبرت فى دماغى وهطلع على مكتب العمل اشتكى

رابط هذا التعليق

اخر اخبار تغيير المهنة يا شباب بعد ما طلع عين اهلى اللى فى مصر عشان يوثقة شهادة الكلية ويبعتوهالى رفضت الشركة تغيير المهنة وقالولى مفيش حاجة اسمها تغيير مهنة وقال اية الخبر دة كاذب يابنى دة فى ناس هنا مديرين فى الشركة دفعنالهم فلوس كتير جدا وبردة المهنة مااتغيرتش وكمان مش معانا الرقم السرى اللى انتة بتقول علية دة اللى بيدخلنا على موقع وزارة العمل السعودى اةةةةةةةةةةةةةةةة يانى اشيروا عليا ايها القوم لانها خلاص كبرت فى دماغى وهطلع على مكتب العمل اشتكى

رابط هذا التعليق

تغيير المهنة مفتوح وشغال والرقم هو نفس الرقم والباسورد اللى بيدخل بيه على مكتب العمل لاصدار وتجديد كروت العمل وهذا الرقم موجود فى الشئون الادارية والقائم على تجديد الاقامات

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

يا أخوان - الخارجية رفضت توثيق المؤهل بتاعى بحجة انه غير مختوم بختم السفارة السعودية مع انه مختوم بختم الملحقية الثقافية بالسفارة

وقال هذا لا يكفي - فهل واجه احدكم هذه المشكلة او هل يمكن تجاوز الخارجية والذهاب مباشرة للجوازات

رابط هذا التعليق

اعطى الشهادة الاصل للمعقب وطبعا صورة منها فى الملف فى الاخر ومتقولش للمعقب على حاجة عشان مش يعيش عليك ويطلب فلوس وان شاء الله هتمشى

انا شهادتى مش مصدقة من الخارجية هنا ومشيت الحمد لله

الموظف اللى قاعد مش ملاحق على الناس

مش بيبص على كل حاجة

رابط هذا التعليق

اعطى الشهادة الاصل للمعقب وطبعا صورة منها فى الملف فى الاخر ومتقولش للمعقب على حاجة عشان مش يعيش عليك ويطلب فلوس وان شاء الله هتمشى

انا شهادتى مش مصدقة من الخارجية هنا ومشيت الحمد لله

الموظف اللى قاعد مش ملاحق على الناس

مش بيبص على كل حاجة

شكرآ جزيلآ لك وربنا ييسر الأمور

رابط هذا التعليق

اخر الاخبار يا شباب المهنة بتتغير من غير مؤهل ولا يحزنون بس شرط تكون الشركة فى النطاق الاخضر وممكن تتغير لاى مهنة ان شاء الله طيار واحد معانا فى الشركة هندى معهوش اى مؤهل واتغيرت مهنتة الى اخصائى تسويق بس هوا طبعا تبع الحاشية المالكة

ابشروا يا شباب

رابط هذا التعليق

اخر الاخبار يا شباب المهنة بتتغير من غير مؤهل ولا يحزنون بس شرط تكون الشركة فى النطاق الاخضر وممكن تتغير لاى مهنة ان شاء الله طيار واحد معانا فى الشركة هندى معهوش اى مؤهل واتغيرت مهنتة الى اخصائى تسويق بس هوا طبعا تبع الحاشية المالكة

ابشروا يا شباب

عندنا الاوفيس بوي هندي ماعهوش شهاده وغيرها علي النت من عامل لااختصاصي تسويق والمعقب راح مكتب العمل قالوله روح الجوازات يوم السبت عشان تطلع الاقامه والمفاجأه ان شركتنا نطاق اصفر

انا ماكنتش عايز اكتب الموضوع ده غير لما اتاكد منه الاسبوع الجاي هل فعلا اتقبل في الجوازات من غير مؤهل والنطاق اصفر ولا لا

علي العموم زي ماقلتلكم السيستم قبلها ولما يطلع الاقامه هابلغكم

رابط هذا التعليق

اخواني هل لو مؤهلي قريب من المهنه المراد التغيير عليها ينفع ام لازم نفس المؤهل يتطابق مع المهنه بالزبط

مثلا انا شهادتي هندسه بحرية وعاوز اغير مهنتي على ميكانيكا او صيانه هل ينفع ؟

ارجو الافاده لمن يعرف وذلك لموضوع الاستقدام بعد تغيير المهنه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ابشروا يا شباب

عندنا الاوفيس بوي هندي ماعهوش شهاده وغيرها علي النت من عامل لااختصاصي تسويق والمعقب راح مكتب العمل قالوله روح الجوازات يوم السبت عشان تطلع الاقامه والمفاجأه ان شركتنا نطاق اصفر

انا ماكنتش عايز اكتب الموضوع ده غير لما اتاكد منه الاسبوع الجاي هل فعلا اتقبل في الجوازات من غير مؤهل والنطاق اصفر ولا لا

علي العموم زي ماقلتلكم السيستم قبلها ولما يطلع الاقامه هابلغكم

الراجل طلع الاقامه النهارده اختصاصي تسويق يعني المؤهل مش مطلوب خالص

رابط هذا التعليق

طيب انا عامل معمارى

و عاوز اغير و انا خريج حقوق و معايا الشهاده هنا

افضل شىء اغير ايه ؟؟؟

و غير كدا معايا شهادات من ميكروسوفت هل معتمدمه ان اغير فنى شبكات او فنى حاسب

و كاتب شئون قانونيه هل المهن دى لها استقدام ؟؟

غير مصرح بالإعلانات

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...