اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

معادلة الشهادة الجامعية للعمل في كندا

Recommended Posts

انا سمعت من واحد صاحبي اخد الجنسية انك بتروح هناك لاي جامعة و تديلهم شهادتك و شهادة المواد التي درستها و 300 دولار و همايعادلولك شهادتك

رابط هذا التعليق

• الردود 80
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا بتكلم عن تجربتى

1-المستوى الثالث http://www.cga-ontario.org/contentfiles/be...a/cga_path.aspx

2- 3 سنوات هى فترة صلاحية التقييم لمؤهلك حتى يتم التسجيل باحد الكورسات ب CGA

3- فى حالتى كان لازم اخد LW1 و مادتين كمان علشان اكون فى المستوى الثالث

تم تعديل بواسطة نصر

الحمد لله رب العالمين و لا حول ولا قوه إلا بالله

رابط هذا التعليق

يا جماعة انتم لية مش يتردوا علية وبتتكلموا زى ما يكون عارفين كل حاجة عن المعادلة

انا سالت قبل كدة ومحدش عبرنى ..

جزاكم الله خير اللى يعرف يقولى

انا دلوقتى محاسب دفعة 2006 وحاليا انا كنت بفكر اخد CMA ولكن سمعت ان CGA هتبقى كويسة لو عاوز هسافر كندا ان شاء الله لان معناها انى هبقى محاسب معتمد من عندهم ومش هحتاج ادرس حاجة تانى

دلوقتى انا بسأل الكلام دة صح فعلا ...

يعنى الCGA شهادة زى CMA ممكن ادرسها هنا فى الامارات واخد الشهادة .. ولا دة عبارة عن اية ...

ولو حد يعرف مراكز بتاعتها هنا فى الامارت يقولى بالله عليكم ؟؟

وكمان انا مش عاؤف يعنى اية انا معايا بكالوريوس واعادل شهادتى فى الCGA بعد كدة ادرس بارت ولا بارتين وخلاص .. ممكن حد يوضحلى .. وهل النظام دة ممكن يطبق هنا

يعنى هل انا معايا بكالوريوس اروح اشوف هنا اخد كام مادة علشان تبقى الشهادة بتاعتى تعادل شهادة كندا وساعتها ابقى معتمد من قبل CGA ولا اية يا جماعة ؟؟

بالله عليكم اللى يعرف يقول الموضوع كلة من اولة وبلاش يجيب نص المعلومة ويسكت على اساس اننا فاهمين كل حاجة وكنا فى كندا قبل كدة .

ياريت اللى يعرف ميبخلش علينا وجزاكم الله خير ورمضان كريم

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

CGA شهادة كندية ودراستها في الجامعات والمعاهد الكندية وامتحانتها برضو في كندا يعني مش عالمية زي CMA

لو راسلتهم واديتهم تفصيل المواد الي درستها حيقولو لك كم مادة لازم تدرس منها لتبقى معتمد

بس الاخ نصر عنده التفصيل

.

رابط هذا التعليق

علشان تكمل ال CGA الاحسن تكون فى كندا - هوه مش لازم - ممكن تاخد الكورسات on line بس هل ممكن تيجى تمتحن 4 مرات فى السنه ؟

كل المعلومات موجوده على اللنك ده http://www.cga-ontario.org/contentfiles/pr....aspx?order=010

رابط هذا التعليق

انا دورت في اللينك بس مش قادر افهم

لو خلصت المسنوى الثالث تقدر تشتغل في كندا

وكام تكلفة دراسة المواد ال 3 بتوعك

وهل تقدر تدرسهم في فصل دراسي واحد وتخلص في 3 شهور

.

رابط هذا التعليق

بعد المستوى الثالث فيه المستوى الرابع و بعد كده فيه المستوى الأخير و ده فعلاً صعب

الموضوع ممكن ياخد 2-3 سنين و لازم قبل ماتاخد الشهاده تكون عندك خبره سنه شغل فى كندا

خلال هذه الفتره على أى حال المفروض (ده رأيى أنا) تكون شغال bookkeeper علشان تعرف تصرف/تعيش وكمان تخدمك فى خبره الشغل كمحاسب بعد ما تخلص CGA

كونك متسجل و بتدرس فى CGA بيساعدك فى الحصول على وظيفه Bookkeeper

رابط هذا التعليق

يبقى الواحد يدرس CMA هنا احسن وبعدي يروح

اعتقد انه ممكن تشتغل في CMA على طول

صح؟

ما قلتليش التكاليف كم؟

تم تعديل بواسطة albostamy

.

رابط هذا التعليق

I would like to refer you to the following website: www.cma-ontario.org/prospect where you can find additional information on the Accelerated Program. The code to access this site is: FALLAP

رابط هذا التعليق

و على فكره CMA الكنديه أصعب من CGA و ممكن تاخد وقت أكثر لأنها محتاجه خبرة شغل سنتين كمحاسب فى نفس الوقت اللى بتدرس فيه

تم تعديل بواسطة نصر

رابط هذا التعليق

اخر نصر..

متشكرين جدا على وقتك الغالى... بس مش عارف لية انت بخيل جدااااااا جدااااااااااااااااا فى معلوماتك..

يا اخى العزيز من الواضح انك الوحيد هنا فى المنتدى محاسب او يعرف فى معادلة شهادة المحاسبين.. ياريت لو تقولنا على تجربتك وبالظبط انت عكلت اية علشان توفر علينا الوقت بدل ما ندرس حاجة فى الاخر تطلع مش مفيدة فى كندا..

يا اخى بالله عليك انا بشوف ردك فى سطر او سطرين زى ما يكون الكلام بيطلع منك بالعافية ... انت مش مجبر انط تتكلم بس كلة بثوابة عند الله ...

انا كان عندى معلومات وانتى لخبط كل حاجة عندى... اعمل زى الشامى ولا دكتور تهامى واشرح بالتفصيل..

يا اخى بالله عليك كمان مرة تشرح بالتفصيل .. علشان احنا ابيض يا ورد ..

قولنا اية هى بالظبط CGA واية هى مستوياتها مع شرح تجربتك.. وايهما افضل ندرس ايه.. واية اللى ممكن ندرسة هنا علشان مناخدتش وقت فى كندا باذن الله فى دراسة مواد اخرى..

انت بتقول مستوى ثانى وثالث وتدرس هنا وتدرس اونلاين ومدة صلاحية 3 سنين وكلام غريب اوى ..زى ما يكون بتتكلم بالشفرة او على اساس اننا مولدين فى كندا وفاهمين كل حاجة..

يلريت يا سيدى الفاضل ونرجوك انك تشرح بالتفصيل .. وتقولنا كل حاجة عن الشهادات مع التوضيح باامثلة علشان نعرف ظروفنا اية ..

شكراا

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

اخر نصر..

متشكرين جدا على وقتك الغالى... بس مش عارف لية انت بخيل جدااااااا جدااااااااااااااااا فى معلوماتك..

يا اخى العزيز من الواضح انك الوحيد هنا فى المنتدى محاسب او يعرف فى معادلة شهادة المحاسبين.. ياريت لو تقولنا على تجربتك وبالظبط انت عكلت اية علشان توفر علينا الوقت بدل ما ندرس حاجة فى الاخر تطلع مش مفيدة فى كندا..

يا اخى بالله عليك انا بشوف ردك فى سطر او سطرين زى ما يكون الكلام بيطلع منك بالعافية ... انت مش مجبر انط تتكلم بس كلة بثوابة عند الله ...

انا كان عندى معلومات وانتى لخبط كل حاجة عندى... اعمل زى الشامى ولا دكتور تهامى واشرح بالتفصيل..

قولنا اية هى بالظبط CGA واية هى مستوياتها مع شرح تجربتك.. وايهما افضل ندرس ايه.. واية اللى ممكن ندرسة هنا علشان مناخدتش وقت فى كندا باذن الله فى دراسة مواد اخرى..

انت بتقول مستوى ثانى وثالث وتدرس هنا وتدرس اونلاين ومدة صلاحية 3 سنين وكلام غريب اوى ..زى ما يكون بتتكلم بالشفرة او على اساس اننا مولدين فى كندا وفاهمين كل حاجة..

يلريت يا سيدى الفاضل ونرجوك انك تشرح بالتفصيل .. وتقولنا كل حاجة عن الشهادات مع التوضيح باامثلة علشان نعرف ظروفنا اية ..

شكراا

أخي الكريم ... حلمك شويه على الراجل

سعادتك لو كتبت في جوجل CMA Ontario هايطلعلك الويب سايت بتاعهم أول واحد، وهاتلاقي في وشك لينك Become a CMA وده بيشرحلك بالتفصيل الممل جميع خطوات الحصول على المؤهل، كل اللي المطلوب منك تعمله إنك تقرأ هذا الموقع، وبعد كده لو عندك سؤال محدد ممكن تطرحه في المنتدى، إنما نظام الدروس الخصوصية وكاس العالم اللي لازم يجيلنا بتاكسي ده مش هاينفع في كندا.

أنا برضه زي حالاتك ما كنتش أعرف يعني أيه CGA قمت كتبت في الجوجل برضه CGA canada طلعلي إنها Certified General Accountant، بمنتهي البساطة.

نصيحة لوجه الله ... اتعلم تيجي على نفسك شوية وتتعب في الوصول للمعلومة ... غير كده حياتك هاتبقى صعبة في كندا

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ansaif مشاركة بتاريخ اليوم, 08:06 AM

إقتباس

اخر نصر..

شكراا

أخي الكريم ... حلمك شويه على الراجل

سعادتك لو كتبت في جوجل CMA Ontario هايطلعلك الويب سايت بتاعهم أول واحد، وهاتلاقي في وشك لينك Become a CMA وده بيشرحلك بالتفصيل الممل جميع خطوات الحصول على المؤهل، كل اللي المطلوب منك تعمله إنك تقرأ هذا الموقع، وبعد كده لو عندك سؤال محدد ممكن تطرحه في المنتدى، إنما نظام الدروس الخصوصية وكاس العالم اللي لازم يجيلنا بتاكسي ده مش هاينفع في كندا.

أنا برضه زي حالاتك ما كنتش أعرف يعني أيه CGA قمت كتبت في الجوجل برضه CGA canada طلعلي إنها Certified General Accountant، بمنتهي البساطة.

نصيحة لوجه الله ... اتعلم تيجي على نفسك شوية وتتعب في الوصول للمعلومة ... غير كده حياتك هاتبقى صعبة في كندا

اخى العزيز

متششكر على ردك .. لكن انا مش قصدى انى ازعج الراجل ولا حاجة وكتر الف خيرة على ملعوماتة

اما بخصوص الى ام اية انا عارف كل المعلومات عنها والحمد لله وعندى جميع الكتب وشرح فديول وامتحانات كمان ..

وانا كنت فعلا هبدا فيها قريب.. لكن لاقيت بعد كدة انى لو اخدتها ان شاء الله هضطر اعمل لها معادلة تانى فى كندا ودة هيبقى موضوع طويل ..

علشان كدة لما لاقيت موضوع CGA فكرت انة هيكون افيد لية فى كندا بأذن الله تعالى .. لكنى مشتت علشان انا مش عارف اية اللى مقصود بالCGA هل هى درراسة فى كندا ولا شهادة مهنية .

وانا بالفعل عملت بحث كتير لكن مش لاقيت غير معلومات قليلة .. وبالفعل بعتلهم ايميا وهما ردو علية انه تختلف عن CMA ولمنى عاوز واحد يكون فى الموضوع نفسة علشان يقدر يقيم حالتى او يقدر يقول لو كانت فعلا مفيدة ولا لأ .. وازاى نبدأ فيها وازاى نحضر فيها ..هو ة كل قصدى عن الموضوع .. ولكم منا فائق الاحترام والتقدير

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل/ alaashabana

حسب معلوماتي فإن المحاسبة بجميع مسمياتها ( محاسب معتمد، محاسب عام، محاسب إداري) مهنة مرخصة في كندا، بمعنى إنك لازم تحصل على رخصة من أحدى الجهات المنظمة للمهنة، اللينك ده هايوصلك للمعلومات الخاصة بالمهن المرخصة في أونتاريو والجهات التي تمنح الترخيص:

http://www.citizenship.gov.on.ca/english/working/licensed

عند ثلاث خيارات:

Chartered Accountant

Certified General Accountant

Certified Management Accountant

وكل واحده ليها اشتراطات معينه وبتأهلك للعمل في مجال معين، وأعتقد أن أصعبها (وأكثرها قيمه) هي CMA تليها CGA ثم CA - وأرجو أن يصحح لي الإخوة إذا كنت مخطئ

الشهادات الأمريكية زي CPA و CMA تختلف عن الكندية ولا تمنحك الحق في العمل بمجال المحاسبة في كندا إلا إذا حصلت على الترخيص الكندي، ولكنها بصورة عامة تساعدك على اجتياز المتطلبات بصورة أسرع نتيجة المعرفة التي تكتسبها، والمعايير المحاسبية GAAP الأمريكية والكندية قريبة من بعضها، وإن كانت كندا تتجه لاستخدام المعايير العالمية IFRS

هناك برامج للـ new comers لتسريع حصولهم على الترخيص، وتفاصيلها موجودة على الويب سايت

تمنياتي لك بالتوفيق

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ansaif مشاركة بتاريخ اليوم, 10:58 AM

الأخ الفاضل/ alaashabana

حسب معلوماتي فإن المحاسبة بجميع مسمياتها ( محاسب معتمد، محاسب عام، محاسب إداري) مهنة مرخصة في كندا، بمعنى إنك لازم تحصل على رخصة من أحدى الجهات المنظمة للمهنة، اللينك ده هايوصلك للمعلومات الخاصة بالمهن المرخصة في أونتاريو والجهات التي تمنح الترخيص:

http://www.citizenship.gov.on.ca/english/working/licensed

عند ثلاث خيارات:

Chartered Accountant

Certified General Accountant

Certified Management Accountant

وكل واحده ليها اشتراطات معينه وبتأهلك للعمل في مجال معين، وأعتقد أن أصعبها (وأكثرها قيمه) هي CMA تليها CGA ثم CA - وأرجو أن يصحح لي الإخوة إذا كنت مخطئ

الشهادات الأمريكية زي CPA و CMA تختلف عن الكندية ولا تمنحك الحق في العمل بمجال المحاسبة في كندا إلا إذا حصلت على الترخيص الكندي، ولكنها بصورة عامة تساعدك على اجتياز المتطلبات بصورة أسرع نتيجة المعرفة التي تكتسبها، والمعايير المحاسبية GAAP الأمريكية والكندية قريبة من بعضها، وإن كانت كندا تتجه لاستخدام المعايير العالمية IFRS

هناك برامج للـ new comers لتسريع حصولهم على الترخيص، وتفاصيلها موجودة على الويب سايت

تمنياتي لك بالتوفيق

اخى العزيز

متشكر جد على توضيحك معلوماتك المفيدة ...

وياريت لو تسمح حضرتك تحكيلنا على تجربتك ولو انت فى كندا ولا قدمت .. ياريت نستفاد منك اكتر ومن تجاربك ويارب يكون دائما فى ميزان حسناتك وجزاك الله الف خير...

رابط هذا التعليق

ماشي يا جماعة

قرأنا كل المعلومات الي على السايت بتاع كل شهادة CA CGA CMA

الان نحتاج معلومة وحدة مش موجودة في السيتات , مين الاسهل والاسرع في الشهادات دي للحصول عليها

لان الواحد لما يروح كندا عايز يشتغل باسرع وقت , وبعد ما يخلص اسهل واسرع شهادة يدخل على التانية والثالثة

مافيهاش حاجة لو قلنا رأينا الاول وبعدين نفلي السيتات

.

رابط هذا التعليق

الله ينور عليك يا باشا، أهو ده الكلام المظبوط

خلاصة الموقع ده إنك لو معاك شهادة محترمه في المحاسبة زي CPA من بعض الولايات الأمريكية اللي هما محددينها أو ACCA البريطاني فالموضوع هايكون بالنسبه ليك سهل لإنك مجرد هاتدخل امتحان CARE ولو نجحت فيه تقدر تشتغل محاسب ثاني يوم.

إنما لو رايح ببكالوريوس تجاره مصري بس فالموضوع أعقد بكثير وفيه معادلة شهادات وتكلمة دراسة وخبرة عمل ولبش (بس ممكن برضه تبتديه قبل ما تسافر)، فانتا الأحسن تسعى في الطريق الأول وتحاول تاخذ شهادة أجنبية في المحاسبة قبل ما تروح كندا

واضح إن شهادة الـ CA هي أسهل شهادة تخليك تشتغل محاسب هناك وهي دي نقطة البداية، ولما تشتغل بيها وترستق أمورك ممكن تدرس الشهادتين الثانيين براحتك، وياريت الإخوة المحاسبين الكنادوه يأكدولنا النقطه دي

ّ

وياريت لو تسمح حضرتك تحكيلنا على تجربتك ولو انت فى كندا ولا قدمت .. ياريت نستفاد منك اكتر ومن تجاربك

يا ريس أنا زيي زيك بالضبط، مقدم على كندا ومستني على باب الكريم، كلنا هنا بنتعلم وبنحاول نفيد بعض، مافيهاش حاجه لما نسأل لو حاجه وقفت معانا بس المهم نكون حاولنا وما عرفناش

دا انتا حتى المفروض تكون عارف أكثر مني لإن المحاسبة مش تخصصي، أنا شغال في موضوع الاستثمار وبعمل شهادة CFA لكن فيه حاجات مشتركه بين الموضوعين فدخلت السايتات دي من باب الفضول بس، وأنا أساسا لما أروح كندا مش ناوي اشتغل في المجال ده برضه لإني باحضّر ماجستير في الإدارة والنظم الهندسية دلوقتي ومنشن على حكاية الجامعة والدكتوراه والأبحاث.

عموما موضوع الاستثمار والتمويل ده مش محتاج معادلة ولا ترخيص، لو زنقت معاك العملية ممكن تشتغل محلل مالي أو وسيط أوراق مالية أو حتى مدير استثمار بدل وجع الدماغ بتاع المحاسبة، والموضوع ده هناك فلوسه كثير :roseop:

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

اخر نصر..

شكراا

أ/علاء

المواقع اللى أنا بعتها فيها شرح جيد للتدرج الدراسى فى كل شهاده، اعذرنى يا أخى بس لو فيه صعوبه لفهم هذه المواقع فسيكون هناك استحاله لدراسه هذه الشهادات

تم تعديل بواسطة نصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...