اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اجراءات استقدام الزوجه و الابناء بالتفصيل

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

فى الحقيقة جزاكم الله خيرا على المعلومات المفيدة و القيمة و التعاون الذى اراه من الجميع

لدى مشكلة و احتاج المشورة

لقد ذهبت لعمل استقدام للزوجة و الأولاد فى مكتب الإستقدام بوزارة الداخلية و ليس الخارجية كما اشار على بعض الزملاء و بالفعل قدمت جميع الأوراق المطلوبة و دفعت الرسوم 2000 ريال و اعطانى الموظف ورقة صفراء مكتوب عليها يرجى متابعة القنصلية فى خلال 15 يوم.

و قد دخلت على النت لكى استعلم و ابحث عن التأشيرة على هذا الرابط الخاص بوزارة الخارجية https://visa.mofa.gov.sa/SrhVisa.asp

و ادخلت الرقم الموجود على الورقة الصفراء فى اعلى الصفحة على الشمال و لم اجد اى شىء و تظهر لى رسالها بأنه لا يوجد طلب بهذا الرقم.

علما بأن الطلب تم تقديمه منذ اكثر من 5 ايام و لا اعلم ماهو مصيره فهل ارسل الورقة الصفراء الى الزوجه لاستكمال الإجراءات من مصر لإستخراج التأشيرة ام انتظر حتى افهم ما هى المشكلة.

ارجو لو اى حد قابل هذه المشكلة من قبل ان يقول لى خبرته لأنى قلق جدا ولا اعلم ماذا افعل.

و لدى استفسار اخر ماذا بعد الورقة الصفراء حتى يتم استخراج التأشيرة و تكون الأسرة جاهزة للسفر و كيف ارسلها الى مصر و كم تأخذ من الوقت للوصول.

و شكرا مقدما لكم على تعاونكم

وسلام

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
  • الردود 108
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اود ان اشكر الاخوه القائمين على هذا المنتدى و الذى يتيح الفرصه لتبادل الخبرات بين كل المغتربين

و لذلك وجدت انه من الواجب ان اوضح خطوات الاستقدام لأسر المقيمين بالسعوديه

اولا : المستندات المطلوبه :

1- اصل جواز السفر + صوره

2- اصل الاقامه + صوره

3- خطاب تعريف من الكفيل موضح به الراتب و موثق من الغرفه التجاريه

3- طلب استقدام موثق من الغرفه التجاريه ( موجود بمكتب الاستقدام) و يملأ الطلب بالبيانات مطابقه لجواز السفر و الاقامه و الحرص على ان يكون اسم الزوجه و الابناء مطابق للأسم فى جواز سفر الزوجه و الابناء

[u]4- ايصال من بنك الرياض بقيمه 2000 ريال و يمكنك تسديده عن طريق موقع بنك الرياض على الانترنت(فقط اذا كان لديك حساب فى بنك الرياض) او من اى صراف لبنك الرياض ATM و الدفع نقدى عن طريق الصراف الالى ( سوف تحصل على ايصال من الصراف الالى لبنك الرياض مكتوب فيه رقم الاقامه و المبلغ المدفوع)

بنك سامبا بيوفر الخاصية- دفع رسوم التاشيرة - دي دلوقت عن طريق موقعه سامبا أون لاين

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

اود ان اشكر الاخوه القائمين على هذا المنتدى و الذى يتيح الفرصه لتبادل الخبرات بين كل المغتربين

و لذلك وجدت انه من الواجب ان اوضح خطوات الاستقدام لأسر المقيمين بالسعوديه

اولا : المستندات المطلوبه :

1- اصل جواز السفر + صوره

2- اصل الاقامه + صوره

3- خطاب تعريف من الكفيل موضح به الراتب و موثق من الغرفه التجاريه

3- طلب استقدام موثق من الغرفه التجاريه ( موجود بمكتب الاستقدام) و يملأ الطلب بالبيانات مطابقه لجواز السفر و الاقامه و الحرص على ان يكون اسم الزوجه و الابناء مطابق للأسم فى جواز سفر الزوجه و الابناء

[u]4- ايصال من بنك الرياض بقيمه 2000 ريال و يمكنك تسديده عن طريق موقع بنك الرياض على الانترنت(فقط اذا كان لديك حساب فى بنك الرياض) او من اى صراف لبنك الرياض ATM و الدفع نقدى عن طريق الصراف الالى ( سوف تحصل على ايصال من الصراف الالى لبنك الرياض مكتوب فيه رقم الاقامه و المبلغ المدفوع)

بنك سامبا بيوفر الخاصية- دفع رسوم التاشيرة - دي دلوقت عن طريق موقعه سامبا أون لاين

فعلا

وكمان ممكن تدفع مخالفات السياره منه في الخدمه الجديده بالاضافه للراجحي

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
:roseop: فيدونا افادكم الله ذهبت الى مكتب الاستقدام بالرياض فرفضوا بحجة اننى قمت بتغير المؤهل علما بان المهنة السابقة عامل والحالية محاسب وقدمت شهادة التخرج ولكن رفضوا لانى قمت بتغير المهنة وان الا ستقدام على المهنة الاولى فقط هذا بالرياض فذهبت الى الدمام هناك الاستقدام مقبول حتى لو غيرت مهنة بشرط وجود فرع للشركة بالمنطقة الشرقية وبالتالى لم استطع ان احصل على تاشيرة الاستقدام الى الان فسالت ان كان هناك سبب للرفض بالرياض اجبونى انة لا يوجد اى سبب سوى عنتزة وكبرياء و وقف حال للناس حسبى الله ونعم الوكيل :roseop:
رابط هذا التعليق

انا واحد صاحبي غير مهنة عادي من عامل الى مدرس وقدم في نفس الاسبوع ووافقوا هي حظوظ حاول تغير الموظف

حتى موظف تاني قالى التقديم افضل بعد تعديل المهنة ب 4 شهور وكلامي على الرياض

رابط هذا التعليق

بشكرك على ردك ليا بس انا اما الموظف بيعرف انى مغير مهنة بيطلب منى موافقة رئيس القسم اللى بدورة بيرد عليا ويقولى بعد ستة شهور ورحت تانى مرة نفس الموقف بس قالى تعالى بعد سنة ومش عارف اعمل معاهم اية

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لو سمحتم يا جماعه محتاجه حد يدلنى يكون خلص اجراءات الاستقدام الخطوات فى مصريعنى

انا سألت فى مكتب عن توثيق شهادات وتخليص التأشيرة والنت قالى

توثيق الشهاده ب80

نت للام ب200 والطفل ب100

التاشيرة ب 200

وانا عندى طفلتين وجوازاتنا جديده يعنى الموضوع هيتكلف حوالى 1000

ده غير مصاريف الشهادات

على فكره زوجى عملى استقدام قبل كده وكان النت ب 5 ج وبعد 2 سنه وصل ل20 لما كنت بضيف ابنتى وبعد سنتين يوصل ل200انا مش فاهمه حاجه

انا كنت عمله النت من فهد نت بجانب السفاره هو موجود ولا لازم مكتب

ربنا يجازيكم خير على صبركم على استفساراتى الكتير

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضله

الاستقدام والاوراق المطلوبه هي كالاتي

صوره فقط من شهاده الميلاد الاولاد وصوره من قسيمه الزواج بدون توثيق ومش تكلفي نفسك شي

وعمل نت لكي والاولاد بمعني جواز سفرك بيتكلف بي 350 جنيه علشان مرتين نت مره للشهاده الصحيه ومره للقنصليه ورسوم التاشيره فيهم كمان و نت والاولاد نت فقط ورسوم تاشيره 250

رابط هذا التعليق

انا زوجتي لسه عامله استقدام

بس الباسبور بتاعها القديم يعني بنتي مضافة عليه

النت ب 160 جنية والتاشيره 100 جنية بس كده من مكتب اسمه الهندي لو عاوزه عنوانه ابقي اكتبهولك

وبعد رقم النت التحاليل ب 120 جنيه والكشف الطبي ب 220 جنية بس ده للام بس

والقسيمه صوره بس ومش موثقه وشهادة ميلاد للاطفال مكتوب عليها التطعيمات بس كده

رابط هذا التعليق

شكرا استاذخالد وشكرا لك استاذ صالح

المشكله انى من طنطا فزوجى قالى انى اشوف مكتب ومتعبش نفسى سفر وبهدله فسمعت الارقام اللى كتبتها وهى انى انا وبناتى الاتنين 400 جنيه نت و200 تاشيرة لكل جواز واحنا 3 جوازات يعنى 600 ومفيش فصال

ناس هناك بتدفع كده انا يعنى اللى هتكلم

بس انا كنت بستفسرعلى النت لانى كده كده هسافرعشان الشهاده فقلت اروح اعمل نت بنفسى قبل ماعمل الشهاده الصحية بتاعه الوزارة

فكنت بعمل نت من مكتب اسمه فهد اللى عرفته هناك

انا الان بسال اعمل ايه اروح اعمل نت منين وبعدين اطلع على وزارة الصثحه وبعدين ايه اعمل مرتين يعنى بعد ظهورالشهاده اعمل تانى

معلش لازم اصل قسيمة الزواج فى القنصلية للاطلاع عليها ولا الصورة تكفى

معلش استحملوا استفسارى لانى مبعرفش حاجه فى القاهرة وبسال فى القاهرة ومحدش بيدلنى من اول مرة ابدا

تم تعديل بواسطة ينبع
رابط هذا التعليق

اهلا بيكي واسالي زي ما انتي عاوزه

بصي انا هاقولك علي الخطوات بالترتيب اللي عملناها

المكتب اللي طلعنا منه رقم النت هوه اللي عملنا التاشيره

بتروحيله الاول تديله الباسبور وصورتين شخصيتين وورقة الاستقدام

هيطلعلك رقم النت ب 160 ليكي مش عارف للاولاد بكام صوري ورق النت ده صورتين

هتروحي بورقتين النت لجامكا جنب القنصلية (مركز جامكا 6 شارع عائشة التيمورية - جاردن سيتي ) هيوزعك علي مستشفي للكشف الطبي في (المهندسين او المعادي او مصر الجديده)

وبعدين تروحي معامل الصحه علشان التحاليل عنوانها في شارع الشيخ ريحان امام الجامعه الامريكيه شارع جانبي من شارع القصر العيني

هيخدوا تحليل دم وتدفعي 120 جنية و 5 جنية علشان تاخدي النتيجه من النت

وتروحي بعد كده المستشفي للكشف الطبي

وهتستني حوالي 3 ايام علي نتيجة التحاليل ما تظهر تشوفيها علي النت واطبعيها

وتروحي المكتب بصورة قسيمة الزواج وشهادة ميلاد الاولاد وعليها التطعيمات وورقة الاستقدام ونتيجة التحاليل وورق النت

وتدفعي علي الباسبور 100 جنية

بس كده يارب اكون قدرت اوصلك الخطوات

المكتب اللي اتعاملنا معاه هوه مكتب الهندي عنوانه 23 ش امين سامي جاردن سيتي

رابط هذا التعليق

شكرا استاذخالد وشكرا لك استاذ صالح

المشكله انى من طنطا فزوجى قالى انى اشوف مكتب ومتعبش نفسى سفر وبهدله فسمعت الارقام اللى كتبتها وهى انى انا وبناتى الاتنين 400 جنيه نت و200 تاشيرة لكل جواز واحنا 3 جوازات يعنى 600 ومفيش فصال

ناس هناك بتدفع كده انا يعنى اللى هتكلم

بس انا كنت بستفسرعلى النت لانى كده كده هسافرعشان الشهاده فقلت اروح اعمل نت بنفسى قبل ماعمل الشهاده الصحية بتاعه الوزارة

فكنت بعمل نت من مكتب اسمه فهد اللى عرفته هناك

انا الان بسال اعمل ايه اروح اعمل نت منين وبعدين اطلع على وزارة الصثحه وبعدين ايه اعمل مرتين يعنى بعد ظهورالشهاده اعمل تانى

معلش لازم اصل قسيمة الزواج فى القنصلية للاطلاع عليها ولا الصورة تكفى

معلش استحملوا استفسارى لانى مبعرفش حاجه فى القاهرة وبسال فى القاهرة ومحدش بيدلنى من اول مرة ابدا

الاخت الفاضله

متتعبيش نفسك في نت من القاهره علي فكره ممكن تخدي نت من طنطا من اي شركه لو رفعو عليكي السعر روحي المحله الكبري علي سكة طنطا شركة الاقصي هيعملو لكي كل الا انتي عايزه وكدا بيكون مشوار القاهره مشوار واحد وتعملي جميع التحاليل في نفس اليوم والشركه تجيب لكي التاشيره

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا استاذ خالد عمرك مبخلت بالرد ابدا على اى مشكله ربنايجازيك خير يارب

وان شاءالله هتصل على مكتب الاقصى واتفق معاهم وربنا ييسر

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
السلام عليكم ورحمة الله

فى الحقيقة جزاكم الله خيرا على المعلومات المفيدة و القيمة و التعاون الذى اراه من الجميع

لدى مشكلة و احتاج المشورة

لقد ذهبت لعمل استقدام للزوجة و الأولاد فى مكتب الإستقدام بوزارة الداخلية و ليس الخارجية كما اشار على بعض الزملاء و بالفعل قدمت جميع الأوراق المطلوبة و دفعت الرسوم 2000 ريال و اعطانى الموظف ورقة صفراء مكتوب عليها يرجى متابعة القنصلية فى خلال 15 يوم.

و قد دخلت على النت لكى استعلم و ابحث عن التأشيرة على هذا الرابط الخاص بوزارة الخارجية https://visa.mofa.gov.sa/SrhVisa.asp

و ادخلت الرقم الموجود على الورقة الصفراء فى اعلى الصفحة على الشمال و لم اجد اى شىء و تظهر لى رسالها بأنه لا يوجد طلب بهذا الرقم.

علما بأن الطلب تم تقديمه منذ اكثر من 5 ايام و لا اعلم ماهو مصيره فهل ارسل الورقة الصفراء الى الزوجه لاستكمال الإجراءات من مصر لإستخراج التأشيرة ام انتظر حتى افهم ما هى المشكلة.

ارجو لو اى حد قابل هذه المشكلة من قبل ان يقول لى خبرته لأنى قلق جدا ولا اعلم ماذا افعل.

و لدى استفسار اخر ماذا بعد الورقة الصفراء حتى يتم استخراج التأشيرة و تكون الأسرة جاهزة للسفر و كيف ارسلها الى مصر و كم تأخذ من الوقت للوصول.

و شكرا مقدما لكم على تعاونكم

وسلام

فيه رد على الكلام ده لانى انا كمان مش لاقيه نتيجه على النت

رابط هذا التعليق

هوه حضرتك مقدمة في مصر على تاشيرة من القنصلية ( عن طريق مكتب سفريات )

ولا في السعودية عن طريق مكتب الاستقدام ؟

عموما في كلتا الحالتين الموقع اللي انتي داخله عليه ده غلط ومش هتستفيدي منه باي حاجه

لان الموقع ده بيطلب منك رقم التاشيرة ورقم السجل المدني اللي موجودين على التاشيرة بعد ما تنطبع على الجواز وده رقم بيختلف عن اللي موجود في الورقة الصفرا

لو عن طريق مكتب الاستقدام يبقى الورقة الصفرا اللي معاكي هيه اللي مطلوبه ومش مطلوب حاجه تاني تتبعت على مصر ويتم استخراج التاشيرة بيها ( تتبعت عن طريق البريد او النت اي حاجه لان المهم فيها الرقم )

الموقع الصحيح لمعرفة صلاحية الرقم المكتوب على الورقة الصفرا هوه من الرابط ده

https://enjazit.com.sa/NewWekakaCommRoom/WekalaMainMenu.asp

ملحوظه رقم التاشيرة اللي مكتوب على الورقة الصفرا وجهة القدوم يتم اختيار القاهرة ورقم السجل المدني مكتوب ايضا على الورقة الصفرا

اما لو كنتي مقدمة في مصر عن طريق مكتب السفريات وورقك لسه في السفارة وعايزه تعرفي اخد تاشيرة ولا لسه فهو من الرابط ده

https://enjazit.com.sa/AppSearch/AppSearchScr.asp

رقم الطلب هوه الرقم اللي مكتوب على ورقة النت ( رقم النت ) ورقم جواز السفر بتاع حضرتك

اتمنى ان اكون افدتك

ارجو التوضيح لافادتك اكثر

رابط هذا التعليق

هوه حضرتك مقدمة في مصر على تاشيرة من القنصلية ( عن طريق مكتب سفريات )

ولا في السعودية عن طريق مكتب الاستقدام ؟

عموما في كلتا الحالتين الموقع اللي انتي داخله عليه ده غلط ومش هتستفيدي منه باي حاجه

لان الموقع ده بيطلب منك رقم التاشيرة ورقم السجل المدني اللي موجودين على التاشيرة بعد ما تنطبع على الجواز وده رقم بيختلف عن اللي موجود في الورقة الصفرا

لو عن طريق مكتب الاستقدام يبقى الورقة الصفرا اللي معاكي هيه اللي مطلوبه ومش مطلوب حاجه تاني تتبعت على مصر ويتم استخراج التاشيرة بيها ( تتبعت عن طريق البريد او النت اي حاجه لان المهم فيها الرقم )

الموقع الصحيح لمعرفة صلاحية الرقم المكتوب على الورقة الصفرا هوه من الرابط ده

https://enjazit.com.sa/NewWekakaCommRoom/WekalaMainMenu.asp

ملحوظه رقم التاشيرة اللي مكتوب على الورقة الصفرا وجهة القدوم يتم اختيار القاهرة ورقم السجل المدني مكتوب ايضا على الورقة الصفرا

اما لو كنتي مقدمة في مصر عن طريق مكتب السفريات وورقك لسه في السفارة وعايزه تعرفي اخد تاشيرة ولا لسه فهو من الرابط ده

https://enjazit.com.sa/AppSearch/AppSearchScr.asp

رقم الطلب هوه الرقم اللي مكتوب على ورقة النت ( رقم النت ) ورقم جواز السفر بتاع حضرتك

اتمنى ان اكون افدتك

ارجو التوضيح لافادتك اكثر

متشكرة لرد حضرتك

بس انا زوجى عاملى استقدام وحصلحاجات كتيرعطلته المهم انه خلاصخلصه يوم السبت اللى فات واستلم الورقه الصفراء

انا بدخل على النت على الموقع اللى مكتوب فى مشاركتى اللى فاتت عشان اطبعها وخلص اجراءاتى

فمفيش نتيجه وده من يوم السبت فقلقت فبسأل هى بتأخرعلى ما تظهرعلى النت ولا انا عندى مشكله

تانى شىءكل مادخل يقول تسجيل هو الاستقدام بيحتاج تسجيل

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحت انا كنت عملت التحاليل والكشف لتاشيرة عمل منذ شههر ونص تقريبا ثم لم ادخل الورق السفارة ولم اخد تاشيرة وارسل لى زوجى استقدام فهل ينفع استخدم التحاليل دى ولا لازم تتعمل تاني

رابط هذا التعليق

مدام ينبع خلي زوج حضرتك يبعتلك الورقة الصفرا على الاميل ( يسحبها اسكنر وينزلها على الكمبيوتر ) وحضرتك اطبعيها وخلصي بيها الاجراءات

المهم فيها رقم الصادر ورقم السجل المدني

او حضرتك ادخلي على الموقع ده واكتبي رفم الصادر بتاع الطلب اللي زوج حضرتك واخده من مكتب الاستقدام ورقم الكفيل بتاعه علشان تقدري تحصلي على الطلب

http://www.moi.gov.sa/wps/portal/!ut/p...M2SzhHODI!/

تم تعديل بواسطة drmedo
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 30
      الموضوع ده حساس جدا ومنكد علي معظم المصريين حياتهم في الغربه بسبب شكوي الزوجه الدائما من الوحده (زهقت من البيت ومن الملل والروتين الفظيع )اثناء فتره الدوام والملل من البيت وجلسه البيت خصوصا لو الدوام فترتين وخصوصا لو لديك طفل واحد صغير وليس لك علاقات حميمه مع الجيران رغم محاولات الازواج المسكين المطحونين في العمل الترفيه عن الزوجات من خلال الخروجات الي المنتزهات والاسواق وعني انا شخصيا بخرجهم يوم الانثنين بنروح العثيم طبعامن في السعوديه عارف ليه والاربعاء والخميس والجمعه نروح بعض المنتزهات
    • 18
      السلام من عند ربى الرجاء المساعده فانا مقيمة فى الكويت واريد ان اعمل كارت زيارة لقريب لى الرجاء توضيح ما هى الاوراق المطلوبه وما هى الاجراءات الازمه لعمل كارت زيارة وشكرا
    • 0
      لقائي مع برنامج افريقيا على قناة النيل للاخبار المصرية ماك شرقاوي: افتتاح السفارة الامريكية بمقديشو بعد غياب 28 سنة ضمن اجراءات تحسين العلاقات الامريكية الصومالية  
    • 2
      السلام عليكم هل يمكن استقدام زوجه ثانيه لسطنه عمان و ما هى الشروط المطلوبه لذلك شكرا مقدما
    • 5
      السلامة وعليكم ورحمة الله وبركاتة ليا صديق عمل استقدام لزوجته ولما زوجته راحت تعمل كشف طبي طلع لها غير لائق لانها كانت مركبة مسامير في كتفها وهيا طبعا جايه استقدام وليست للعمل وقالوله في المستشفي يقدم خطاب للسفارة السعودية في مصر فمش عارف بقه الخطاب دا موجه من الزوج ولا من كفيل الزوج وموجه لمين وصيغته ايه ارجو الإفادة وجزاكم الله كل خير
  • أضف...