اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صباح الخير يا سعودية

Recommended Posts

هذه هي كل شركات الحج الداخلي في المملكة ..

شركات الحج الداخلي

تحياتي لكم

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

• الردود 754
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أخى العزيز سى السيد

هل فعلا فى قانون جديد نزل من ايام فى السعودية يقول ان عدم الممانعة ليست ليها قيمة ويمكن لى اى فرد ان يشترى فيزا عمل وينزل مصر ويبدل عادى ويرجع زاى الامارات كدة

هذا الكلام سمعتة فأريد أن أعرف الحقيقة منك انت يأخى العزيز فأرجوا الاهتمام

وأن كان لا هل هذا الكلام يتدوال الان فى اروقة ادراة العمل مثلا

وهل فعلا هناك قوانيين جديدة سوف يطبق فى السعودية والكويت وقطر

قريبا

شكراااااا

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

السلام عليكم

لقد كانت هذه هى مشكلى من فترة قريبة

وقد اتضح الاتى

--صدر قرار بمنع التقيد باشتراط مدة العامين ولكن ذلك للمهن الطبية فقط يعنى الاطباء والصيادلة والتمريض

مع العلم بانه فى حالة عودة اى من هذه المهن على نفس مكتب العمل السابق فان مكتب العمل يشترط حصول العامل على عدم ممانعة من الكفيل لاستخراج ترخيص --يعنى بتطبق لو رجعت نفس المدينة

--غير المهن الطبية الحل الوحيد الذى لم اسمع غيرة هو تغيير الجواز وقد افادنا الكثيرون بأن البصمة لا تؤثر عند العودة بجواز جديد-- بس طبعا لازم تكون بعيد عن كفيلك الاول علشان العملية متتكشفش

رابط هذا التعليق

للمعلومية : يُمكن لأي شخص ينوي الحج أن يتوجه للتطعيم في أي مركز صحي حكومي .. مجاناً ومن غير أي أوراق أو ما شابه .

تطعيم الحج فعال لمدة سنتين ..

يعني اللي إتطعم السنة دي ولم يستطع الحج .. ممكن يحج النسة القادمة أو التي تليها بنفس التطيعم .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عاوز ارجع لموضوع الاقامه القديمه الدفتر الاخضر

انا امس بس مجدد اقامتى سنتين على نفس الدفتر علما بانهم لزقو الاستيكر على الاتجديدات القديمه وحاطين نقل الكفاله فى اول صفحه اللى فيها شعار الجوازات

ولسه مشلح سيارتى باستعمال الاقامه القديمه من عشر ايام

والجدير بالذكر انه حسب ما سمعت من معقبنا المصون ربنا يديله على قد كسله انه بيلغو تانى اقامات الالكترونيه وبيطلعو دفاتر الان نظرا لانهم وجدو تزوير فى الاقامات الالكترونيه

وايضا سمعت اشاعه تقول انه لا يلزم التبصيم (البصمه فى الجوازات ) للمقيمين القدامى بدليل انى جددت اقامتى ومبصمتش لحد الان الكلام دة النهاردة 1-12-2008

على العموم

ارجو من سى السيد استيضاح الامور ويبلغنا بالحقائق

وتحيه خاصه

محدثكم مومو الامور

الرياض

التوقيع و الصورة الرمزية هدية من الاخت مصرية يعني مصرية

أشكرك

رابط هذا التعليق

انا امس بس مجدد اقامتى سنتين على نفس الدفتر علما بانهم لزقو الاستيكر على الاتجديدات القديمه وحاطين نقل الكفاله فى اول صفحه اللى فيها شعار الجوازات

والجدير بالذكر انه حسب ما سمعت من معقبنا المصون ربنا يديله على قد كسله انه بيلغو تانى اقامات الالكترونيه وبيطلعو دفاتر الان نظرا لانهم وجدو تزوير فى الاقامات الالكترونيه

وايضا سمعت اشاعه تقول انه لا يلزم التبصيم (البصمه فى الجوازات ) للمقيمين القدامى بدليل انى جددت اقامتى ومبصمتش لحد الان الكلام دة النهاردة 1-12-2008

على العموم

وتحيه خاصه

محدثكم مومو الامور

الرياض

حمد الله ع السلامة يا مومو

أحب أبشرك أن الأشاعة بتاعة التبصيم دي غلط قولي ليه ؟ أقولك ليه

انا برضه جدد الاقامة من اسبوع واحد بس من غير تبصيم finger print

بعدها بيومين الجوزات بعتت عربية عند شركتنا عاملة زي عربية المكتبة المتنقلة بتاعة القرأة للجميع المهم كل الناس أخدو بصماتهم القديم والجديد

الشاهد من الكلام ده كله أن البصمة غير مرتبطة بتجديد الأقامة وممكن تعملها في أي وقت بس اللي عرفته انهم حاطين ميعاد لازم تعملوا قبله البصمة وإلا فيه غرامة

بس الميعاد ايه هو الله أعلم بس هو قرب

المعقبين بتوعنا شرحه زي بتعكم lazy people :closedeyes:

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

صباح الفل يا عمو دياب

فعلا كلامك صح وقريت فى موقع الجوازات كمان انهم فتحو صالات فى الاسواق للتبصيم غير العربيات المتنقله

عموما انا فهمت كمان ان لو مبصمتش وخارج نهائى وانتا خارج بيبصموك

بس موضوع الدفتر الاخضر ماشى بكافه الدوائر الحكوميه عادى يعنى

انا لسه شارى بكرة خيط خضرا ومخيطه تخييطه ممتازة لانه بقاله معايا دلوقتى يجى 6 سنين وكمان عندك سنتين يبقا 8 سنين

عمرك شفت دفتر يقعد 8 سنين فى المحفظه والله غيرت عليه يجى 10 محافظ

بيفكرنى بدفتر المراقبه بتاع المساجين

على العموم ندعو الله سبحانه وتعالى ان يسهل علينا غربتنا ويرجعنا الى اهالينا سالمين

أشكرك

رابط هذا التعليق

صباح الفل يا عمو دياب

فعلا كلامك صح وقريت فى موقع الجوازات كمان انهم فتحو صالات فى الاسواق للتبصيم غير العربيات المتنقله

عموما انا فهمت كمان ان لو مبصمتش وخارج نهائى وانتا خارج بيبصموك

بس موضوع الدفتر الاخضر ماشى بكافه الدوائر الحكوميه عادى يعنى

انا لسه شارى بكرة خيط خضرا ومخيطه تخييطه ممتازة لانه بقاله معايا دلوقتى يجى 6 سنين وكمان عندك سنتين يبقا 8 سنين

عمرك شفت دفتر يقعد 8 سنين فى المحفظه والله غيرت عليه يجى 10 محافظ

بيفكرنى بدفتر المراقبه بتاع المساجين

على العموم ندعو الله سبحانه وتعالى ان يسهل علينا غربتنا ويرجعنا الى اهالينا سالمين

صديق لى خرج نهائى من ثلاث اسابيع ورجع من يومين لا بصم وهو خارج وحتى وهو داخل العسكرى قالة عدى بسرعه الدنيا زحمة ومش مهم البصمة

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

ارزاق بقا يا عم ربنا كاتبله يخش الفخ تانى

محدش عارف النصيب فين

أشكرك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا شباب مصر يا متغربين

انا عضو جديد

و بقالي سنه و نصف في الرياض

انا حبيت بس اسلم علي كل الناس الموجودين

اهلا بيك يا باشا ونورت المحاورات

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

على العموم

وتحيه خاصه

محدثكم مومو الامور

الرياض

حمد الله ع السلامة يا مومو

أحب أبشرك أن الأشاعة بتاعة التبصيم دي غلط قولي ليه ؟ أقولك ليه

انا برضه جدد الاقامة من اسبوع واحد بس من غير تبصيم finger print

بعدها بيومين الجوزات بعتت عربية عند شركتنا عاملة زي عربية المكتبة المتنقلة بتاعة القرأة للجميع المهم كل الناس أخدو بصماتهم القديم والجديد

الشاهد من الكلام ده كله أن البصمة غير مرتبطة بتجديد الأقامة وممكن تعملها في أي وقت بس اللي عرفته انهم حاطين ميعاد لازم تعملوا قبله البصمة وإلا فيه غرامة

بس الميعاد ايه هو الله أعلم بس هو قرب

المعقبين بتوعنا شرحه زي بتعكم lazy people :closedeyes:

بالنسبه لموضوع التبصيم يا جماعه

مش هيطلبوا منك البصمه الا لما تطلب معامله تحتاج البصمه مثل اضافه تابع او استقدام جديد

و هيتم عمل البصمه لجميع المقيمين لكن بالتدريج

بالنسبه للغرامه هو مش هياخد غرامه

بس لما تيجي تعمل اى معامله هيطلب منك تعمل البصمه و بعدين يخلصلك المعامله دي

تم تعديل بواسطة rkamar
رابط هذا التعليق

بالنسبة للبصمة

فلا غرامة عليها في الوقت الحالي

أما بالنسبة متى تذهب للتبصيم فثق أنك ستذهب عاجلا أو آجلا لذلك

مثلا

من الشهر الماظي لا تستطيع تجديد الرخصة إلا وصورتك وبصمتك موجودة على النظام فتجد المرور يحولك للجوازات لعمل البصمة وإدخال الصورة الشخصية في الجهاز.

اما الكلام حول إلغاء الإقامات الجديدة (( الكروت )) فغير وارد أبدا بل سيتم تطويرها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا نزلت سؤال عن التامين الصحي في المنتدى لكن بما ان عمنا سي السيد مقيم هنا فارجوا ان يفتيني

1- هل يوجد تامين صحي سريع و رخيص

2- ما هي الاجراءات للعلم انا من سأقوم بكل حاجة والكفيل نايم في البيت

3- هل ممكن اخرج اولادي 6 شهور وانا اقامتي باقي عليها شهر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا نزلت سؤال عن التامين الصحي في المنتدى لكن بما ان عمنا سي السيد مقيم هنا فارجوا ان يفتيني

1- هل يوجد تامين صحي سريع و رخيص

2- ما هي الاجراءات للعلم انا من سأقوم بكل حاجة والكفيل نايم في البيت

3- هل ممكن اخرج اولادي 6 شهور وانا اقامتي باقي عليها شهر

- لأ للأسف اقل تأمين هاتلاقيه هايبقى في حدود 1200 ريال للفرد

- ومافيش شركة تأمين هاتتعامل معاك مباشرة ولازم يبقى عن طريق كفيلك ... والمؤسسة اللي عندها اقل من 10 موظفين هاتتبهدل على ما تلاقي شركة تأمين ترضى تتعامل معاها

- يا راجل ازاي هاتخرج لاولادك بمدة اكتر من اقامتك .. ما ينفعش طبعاً .. وحتى لما تيجي تخرج لهم 6 شهور يبقى لازم اقامتك يبقى فيها على الاقل 8 شهور

رابط هذا التعليق

سلام عليكم ورحمة الله

الاخ الفاضل سى السيد

عندى بعض الاسفسارات

فىالبدايه انا طبيب بيطرى حديث التخرج من مصر اسمى عبدالهادى

معروض عليا شغل فى تبوك فى عياده بيطريه

الاستفسارات هى ::

المرتب 1500 ريال اساسى بالاضافه ل 50% من اى قيمة كشف خارج العياده

هل هناك ثروه حيوانيه فى تبوك ؟؟ يعنىالعيادات هناك شغاله كويس؟؟

وتكلفة العيش فى تبوك ؟؟؟

السؤال الاهم ان التاشيره مش هتطلع بطبيب بيطرى قالوا ان موضوع تاششيرات الطب البيطرى قليله شويه فهتطلع اى حاجه تانى مع العلم ان المسئول عن المؤسسه ده بعيادتها البيطريه وصيدلياتها البشريه مصرى ورجل فاضل وان فيه صيدلى طالع ان شاء الله فى نفس المؤسسه فى صيدليه وتحت ادارة نفس الرجل اللى قايلى على العقد طالع بتاشيرة صيدلى وده مخلينى حاسس فعلا ان تاشيرات الطب البيطرى قليله؟؟ هل موضوع المهنه مختلفه فى التاشيره منه ضرر وهل ممكن تتغير هناك بسهوله؟؟؟

والسؤال الاخير لو انا ان شاء الله رحت الفرصه ده واتعرض عليا فرصه احسن واقيم هناك هل بالسهوله انى اروح لفرصه تانى ولا الموضوع هيتعقد شويه؟؟؟

وكل عام وحضرتك بخيييييييييييييييييييييييييييييير

رابط هذا التعليق

سلام عليكم ورحمة الله

الاخ الفاضل سى السيد

عندى بعض الاسفسارات

وتكلفة العيش فى تبوك ؟؟؟

السؤال الاهم ان التاشيره مش هتطلع بطبيب بيطرى قالوا ان موضوع تاششيرات الطب البيطرى قليله شويه فهتطلع اى حاجه تانى مع العلم ان المسئول عن المؤسسه ده بعيادتها البيطريه وصيدلياتها البشريه مصرى ورجل فاضل وان فيه صيدلى طالع ان شاء الله فى نفس المؤسسه فى صيدليه وتحت ادارة نفس الرجل اللى قايلى على العقد طالع بتاشيرة صيدلى وده مخلينى حاسس فعلا ان تاشيرات الطب البيطرى قليله؟؟ هل موضوع المهنه مختلفه فى التاشيره منه ضرر وهل ممكن تتغير هناك بسهوله؟؟؟

والسؤال الاخير لو انا ان شاء الله رحت الفرصه ده واتعرض عليا فرصه احسن واقيم هناك هل بالسهوله انى اروح لفرصه تانى ولا الموضوع هيتعقد شويه؟؟؟

اخي العزيز

والله حرام فعلا انك ترد عليهم في مرتب ذي ده

انت معلهش اسمحلي مهما كان دكتور

انا ذي اخوك الكبير واسمحلي انصحك هذا راتب مهين جدا جدا جدا

واكيد المهنه اليً هيجيبك عليها هتكون مهينه ايضا ( مربي ماشيه او راعي او عامل حظيرة او ................)

وتأكد ان مهن ذي دي استحاله حتعرف تغيرها ...........وكمان حتي لو لقيت فرصه احسن استحاله حيعطيك نقل كفاله ولو فتحت بقك حيديك نهائي في اقرب فرصه

اخي العزيز ابحث جيدا وان شاء الله تلاقي فرصه احسن من كده

انا اعرف بيطريين كتير هنا شغالين مندوبين دعايه وما شاء الله رواتبهم اعلي من الرقم الي انت ذكرته عشر

اضعاف .................وربنا معاك

رابط هذا التعليق

يا دكتور .. 1500 ريال ده راتب عامل الشاي هنا غير السكن والمواصلات واجازة 21 وتذكرة سنوية

فلو اتصلوا بك تاني قولهم عيب كده واتقوا الله

فلما يدوا الدكتور 1500 ريال .. يبقى على كده العمال العاديين في العيادة او الممرض مثلاً ياخد 5 ريال ... عشان تبقى الحسبة مظبوطة

وسيبك من موضوع 50 % كشف خارج العيادة والكلام ده .. لإن العمولات المتغيرة لا يُمكن قياس عرض العمل عليها

ما تطلعش على اقل من 5000 ريال و3 شهور بدل سكن و500 بدل مواصلات وتذاكر وتأمين طبي لك ولعائلتك .. ده الحد الادنى عشان ما تندمش وتلف وتدور على ازاي ترجع بعد اول اسبوع

رابط هذا التعليق

سلام عليكم ورحمة الله

الاخ الفاضل سى السيد

عندى بعض الاسفسارات

وتكلفة العيش فى تبوك ؟؟؟

عارف حضرتك اول مرة اسمع المرتب ده لدكتور 1500 ريال دى مهينة جدا

انت حتى لو مش شغال فى مصر استنى فرصة احسن وسيبك من موضوع النسبة والكلام ده لانه مش ملزم لصلحب العمل

وصاحب العمل اللى يدى لدكتور 1500 ريال يبقى حرام عليه

لو جيت بالمرتب ده هتندم

رابط هذا التعليق

سلام عليكم ورحمة الله

يا جماعه انا شاكر ليكم جدا لردودكم على الاستفسار

وواضح فعلا انه عرض مش مظبوط

بس الكارثه ان كل العقود اللى جات قدامى للطب البيطرى فى المتوسط ده

هذا هو الطب البيطرى فى مصر والعالم العربى فعلا اهانه مالناش اى قيمه ولا لزمه

بس اهه الوبائيات شغاله فى البلد لغاية ما يعرفوا قيمتنا

وربنا ييسر الامور

وشكرا ليكم

رابط هذا التعليق