اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المهن المسعودة والمهن الغير مسعودة

Recommended Posts

واضح كده ان موضوع المهن المسعودة والغير المسعودة مش واضح لكتير من الناس فعايزين كل اللي يعرف معلومة في الموضوع ميبخلش على الناس بيها , بس لازم يكون متأكد من الكلام اللي هيقوله ويكون الخبر من مصدر موثوق منه

وفي الآخر كل حاجة هنا بتتم لكن ده لا يمنع ان احنا نعرف ايه الاصل يعني

رابط هذا التعليق

واضح كده ان موضوع المهن المسعودة والغير المسعودة مش واضح لكتير من الناس فعايزين كل اللي يعرف معلومة في الموضوع ميبخلش على الناس بيها , بس لازم يكون متأكد من الكلام اللي هيقوله ويكون الخبر من مصدر موثوق منه

أخى العزيز حازم أرجو استخدام خاصية البحث قبل التطرق لفتح موضوع جديد علما بأن ذلك يؤدى الى تكرار المواضيع وتشتيت الأعضاء وهذا الموضوع مطروح مسبقا تحت أسم هل هذه المهنة مسعودة

وشكرا... :lol:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

أخى العزيز حازم أرجو استخدام خاصية البحث قبل التطرق لفتح موضوع جديد علما بأن ذلك يؤدى الى تكرار المواضيع وتشتيت الأعضاء وهذا الموضوع مطروح مسبقا تحت أسم هل هذه المهنة مسعودة

وشكرا... :roseop:

ايه يا فخراني باشا بالراحه علي الراجل ياعم انت اصبحت قلبك قاسي قوي ذي المشرفين بتوعنا ولا ايه ؟؟؟؟؟ معلهش احنا بنهدي النفوس

رابط هذا التعليق

هو مع الوقت مش هاتلاقي مهن لغير السعوديين إلا في نطاقين فقط..

1- المهن العليا من الكليات العملية (الطبيب - المهندس - المبرمج - التقنيون ....)

2- المهن المتدنية (عامل النظافة - الزبال - الخادم والخادمة - ...)

المهن الأخرى اللي في الوسط بدأت في التآكل ... كل رجل غير سعودي لازم يعمل حسابه إنه في خلال سنوات قليلة ربما لن يجد مكانا له , أو سيتنازل عن كثير من المميزات كي يستطيع البقاء في السعودية ..

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

على فكرة يا أخ فخراني استخدمت البحث وبستخدمه على طول بس عايز اقولك يعني ان انا حطيت موضوع زي ده هنا عشان انا نفسي وعن تجربة معرفتش اوصل لمعلومة معينة في الموضوع ده كنت عايز أوصلها وإلى الآن مش عارف أوصلها فحبيت بس يبقى الموضوع واضح لأن موضوع المهن ده بيتوقف عليه أمور كبيرة ومش سهلة زي هل هتستمر في العمل في السعودية ولا بسبب مهنة مسعودة ممكن تمشي من هنا ؟ هل هتعرف تجيب اهلك ؟ والحاجات ديه وطبعا انت عارف المواضيع ديه

وموضوع المهن معقد فعلا ولازم الواحد قدر الامكان يحاول يكون موقفه سليم من الأول خالص عشان ميضطرش يدخل في مواويل وفلوس ووسايط

والموضوع سهل كل واحد جرب أو عمل حاجة بيقول عمل ايه من ناحية الاجراءات بعد ما يقول وضعه

على فكرة انا بحثت ولقيت واحد بيقول انه غير المهنة لاختصاصي تسويق ومقلش الاجراءات اللي عملها ولا قال كان وضعه ايه اصلا يعني مثلا ايه المهنة اللي غير منها وهكذا

وشكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...