اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أخيرا.. جريدة الوطن : السعودية تقترب من إلغاء نظام ''الكفيل''

se_ Elsyed

Recommended Posts

وسمعته النهاردة برضوا في النشرة وانا جاي

بس كلام ولا يدخل بذمتي بتعريفة إلا اما أشوف بعيني ألية التطبيق

فأنا مش هافرح لما يلغوا نظام الكفالة .. ويستبدلوه بنظام الإستعباد مثلاً

من حوالي 3 أسابيع السفير السعودي اللي باحترمه بصراحة .. السيد احمد عبد العزيز القطان .. ذهب إلى مجلس الشعب وأجتمع بلجنة حقوق الإنسان المصرية في المجلس حوالي 3 ساعات ناقش معهم امور كثيرة منها اوضاع المساجين المصريين في السعودية بمختلف قضاياهم .. وكمان سُبل إلغاء نظام الكفالة

تعتزم وزارة العمل السعودية خلال الأشهر القادمة، رفع دراسة لائحة شركات الاستقدام إلى مجلس الوزراء، للموافقة النهائية عليها.

ونقلت صحيفة ''الوطن'' عن مصادر لم تسمها، قولها إنه من المتوقع أن تكون اللائحة الجديدة بديلا لنظام الكفالة الفردي، مشيرة إلى أن الدراسة الجديدة تتضمن إنشاء هيئة حكومية ذات شخصية اعتبارية تتبع لوزارة العمل للإشراف على أوضاع العمالة الوافدة،وتلغي أي دور للكفيل التقليدي.

وتتضمن الدراسة، منع احتجاز جواز سفر العامل، وإلغاء موافقة الكفيل على استقدام العامل لأسرته أو طلب التصريح له بالحج أو الزواج أو زيارة أحد أقاربه في منطقة أخرى داخل السعودية، وإلغاء أي مسئولية شخصية للكفيل بسبب تصرفات العامل الوافد خارج إطار العمل.

وكانت وزارة العمل أعلنت مؤخرا أنها أنهت دراسة لائحة شركات الاستقدام التي يتوقع أن تكون بديلا لنظام الكفالة الفردي، وينتظر أن تعرض على مجلس الوزراء للموافقة النهائية في الأشهر المقبلة.

وأوصت الدراسة بإنشاء هيئة حكومية ذات شخصية اعتبارية تتبع لـ''العمل'' هدفها الإشراف على أوضاع العمالة الوافدة وإلغاء أي دور للكفيل التقليدي،مقترحة أن يسمى هذا الجهاز بـ''هيئة شئون العمالة الوافدة'' وأن يكون مقرها الرياض ولها فروع في المناطق.

طالما فيها أشهر مقبلة ... يبقى ربنا يدينا طولة العمر ونشوفها مع الاجيال الجاية

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

لا وكمان هيفرضوا ضرائب على دخل المغتربين علشان ميبقوش محرومين من حاجة

الله يسامحك يا ميزو كركبت بطني

طيب إيه رأيك هاضرب عقد عمل مع الشركة وأعمله 800 ريال

بس عفواً يعني أنا كمغترب هاستفيد إيه من الضريبة ؟

معروف عالمياً وقانونياً إن كل ضريبة يقابلها خدمة ...

يعني هايسمحوا لي أتعالج في مستشفيات حكومية ؟ لأ طبعاً لأن في تأمين صحي

هايسمحوا لولادنا يدخلوا مدارس حكومية مجانية ؟ أيوه ده بيحصل حالياً لكن عشان في عندهم فائض في الاماكن ..

هايسحموا لولادنا غنهم يدخلوا الجامعات الحكومية ؟ لا اعتقد

بصراحة .. الموضوع مش فارق معايا كتير .. لان اهم من تغيير القوانين ... تغيير العقول ووطريقة التفكير

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

بالظبط كدة مفيش اى خدمة بتتقدم علشان يتاخد عليها ضرائب طب لو زى الكويت هناك الاجانب بيتعالجوا عادى فى المستشفيات الحكومية والستات بتولد فيها عادى من غير مايدفعوا فلوسا الا 50 دينار عن كل سنة لكل فرد اجنبى زى ماحنا بندفع اقامة هنا كل سنة وهناك مفيش ضرائب ولا حاجة

http://www.alriyadh.com/net/article/722839

رابط هذا التعليق

وسمعته النهاردة برضوا في النشرة وانا جاي

بس كلام ولا يدخل بذمتي بتعريفة إلا اما أشوف بعيني ألية التطبيق

فأنا مش هافرح لما يلغوا نظام الكفالة .. ويستبدلوه بنظام الإستعباد مثلاً

من حوالي 3 أسابيع السفير السعودي اللي باحترمه بصراحة .. السيد احمد عبد العزيز القطان .. ذهب إلى مجلس الشعب وأجتمع بلجنة حقوق الإنسان المصرية في المجلس حوالي 3 ساعات ناقش معهم امور كثيرة منها اوضاع المساجين المصريين في السعودية بمختلف قضاياهم .. وكمان سُبل إلغاء نظام الكفالة

تعتزم وزارة العمل السعودية خلال الأشهر القادمة، رفع دراسة لائحة شركات الاستقدام إلى مجلس الوزراء، للموافقة النهائية عليها.

ونقلت صحيفة ''الوطن'' عن مصادر لم تسمها، قولها إنه من المتوقع أن تكون اللائحة الجديدة بديلا لنظام الكفالة الفردي، مشيرة إلى أن الدراسة الجديدة تتضمن إنشاء هيئة حكومية ذات شخصية اعتبارية تتبع لوزارة العمل للإشراف على أوضاع العمالة الوافدة،وتلغي أي دور للكفيل التقليدي.

وتتضمن الدراسة، منع احتجاز جواز سفر العامل، وإلغاء موافقة الكفيل على استقدام العامل لأسرته أو طلب التصريح له بالحج أو الزواج أو زيارة أحد أقاربه في منطقة أخرى داخل السعودية، وإلغاء أي مسئولية شخصية للكفيل بسبب تصرفات العامل الوافد خارج إطار العمل.

وكانت وزارة العمل أعلنت مؤخرا أنها أنهت دراسة لائحة شركات الاستقدام التي يتوقع أن تكون بديلا لنظام الكفالة الفردي، وينتظر أن تعرض على مجلس الوزراء للموافقة النهائية في الأشهر المقبلة.

وأوصت الدراسة بإنشاء هيئة حكومية ذات شخصية اعتبارية تتبع لـ''العمل'' هدفها الإشراف على أوضاع العمالة الوافدة وإلغاء أي دور للكفيل التقليدي،مقترحة أن يسمى هذا الجهاز بـ''هيئة شئون العمالة الوافدة'' وأن يكون مقرها الرياض ولها فروع في المناطق.

طالما فيها أشهر مقبلة ... يبقى ربنا يدينا طولة العمر ونشوفها مع الاجيال الجاية

الاستاذ الفاضل سى السيد

ركز فى الخبر شوية كده ؟

الخبر بيقول على الكفالات الفردية والمقصود بها مهن العمالة المنزلية والسائق الخاص والراعى

بمعنى اخر المهن الدنيا والخدمية اللى بيكون الكفيل فرد مش مؤسسة ولا شركة

تحياتى

لننتزع حريتنا اولا

ليس المهم لون القط

المهم ان ياكل الفئران

لا لترشيح الفلول معا لترشيح

ابو اسماعيل - ابو الفتوح - حمدين الصباحى

رابط هذا التعليق

يا أستاذ ميز انت بتتكلم ع الكويت ده بلد الخير

انا واحد من اللي اتعلموا هناك كان بيتصرف لنا كشاكيل ولبس مدرسي موحد وكان كل المقيمين بيتعالجوا مجاناااااااااااا انا مش عاوز اقولك انا كنت عامل تقويم أسنان مجانا

ولا تأمين صحي ولاغيره بس ده كان ايم كويت الخير قبل سنة 1990

----------

الضرائب طبيعي تفرض ف السعودية لان بيقولك انت بتستخدم بنزين مدعم وبتستخدم خدمات ثانية مجانا زيك زي ابن البلد فلازم تدفع ثمن كدة فالامارات مثلا دبي تقريبا هتبدأ تطبق الضرائب وممكن تطبق ف السعودية ف مقابل اعطاء بعض الحقوق المسلوبة منها موضوع الكفيل يعني مثلا يحق للعامل الانتقال من كفيله بعد العمل معه لمدة سنتين مثلا والكثير من الحقوق الادمية الطبيعيه اللي محروم منها الوافد "سبب كل الشرور ف المملكة العربية السعوديه "

--------

ع جنب بقى كنت بسمع مرة الراديو ف السيارة فلقيتهم كالمعتاد بيتكلموا ع الوافد اللي هو اس الفساد وسبب كل المشاكل وكان الوافد عبارة عن سائق السيارة الهندي اللي بيودي البنت للكلية وغيره المهم قال البنت صاحبة الصون والعفة كانت بتروح تتقابل مع اخ فاضل ف المول فكانت بتدي السائق فلوس عشان يسكت وما يبلغش الوالد المهم طلع العيب ف مين بقى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طبعا مش ف البنت ولا الشاب اللي بيقابلها من ورا اهلها

لا طلع طبعااااااااا ف السواق الوافد لعنة الله عليه هو اس الفساد وكل وافد

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...