اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

موضوع يهم كل المغتربين في الخارج

ramy basha

Recommended Posts

دلوقتي ياجماعة إحنا معظمنا لا يملك عمل في مصر وأكثر ما يحيره هو إنه لازم يوفر دخل ثابت بعد إستقراره في مصر يبقي لازم نتحد كلنا ونطلب عمل نظام تأمينات ومعاشات للعاملين المصريين في الخارج وندفع التأمينات بحيث إن يكون فيه معاش بعد سن الستين أو بعد الوفاة ( بعد عمر طويل ) لأن بجد حرام الواحد يشتغل 5 او 10 او 15 سنة غربة يجيب حته أرض ويبنيها او يعمل مشروع ولما يوصل للسن اللي المفروض يرتاح فيه يلاقي دخله منقطع ده مايرضيش ربنا فإحنا لازم نرفع مطالبنا وبأعلي صوت في طلب عمل تأمينات ومعاشات عليناوتكون ظام شرائح وكل واحد يدفع قسط علي قدر الشريحة اللي عايز يشترك فيها ويكون معاشه بناء علي تلك الشريحة وصدقوني الموضوع محتاج عرض فقط والحكومة هتوافق بسهولة لأن إحنا بنطلب حاجة وهاندفع تمنها أنا عارف ان الموضوع مش مهم بالنسبة للذين يملكوا وظيفة في مصر لكنه في غاية الأهمية للغالبية العظمي الذين لا يملكوا وظائف في مصر .........ز ياريت نتحد ونتضامن مع بعض في الحملة دي وإحنا هانعمل صفحة علي الفيس بوك وهابلغكم بعنوانها علشان نتضامن مع بعض في المطلب المشروع ده ومستني ارائكم وردودكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

الطلب جميل لكن والله اعلم ، اقول والله أعلم عليك أن تسأل أولا إن كانت التأمينات الإجتماعية ( طبقا لأسلوب عملها في مصر ) متفقة مع الشريعة الإسلامية أم لا

لا تنزعج علينا أن نتأكد من شرعية العمل حتى لا ندعو لشئ يكون فيه شبهه

وعموما ثق بالله أن رزقك يأتيك طوال حياتك لا زيادة و لا نقصان ، فقد عاش أسلافنا مئات آلاف السنين بدون تامينات ، المهم أن تتق الله و تحسن تربية أولادك حتى يحسنوا إليك في الآتي إن أتى

رابط هذا التعليق

شكرا لحضرتك على هذا الطرح الحيوي جدا لنا جميعا

وياريت اهل العلم والخبرة يفيدونا بالتفاصيل :clappingrose:

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

على بركة الله يا رامي باشا

أنا أول من يساندك .... و معاك بدون تفكير

بس إلحقنا بسرعة شوية أحسن العمر بدأ يجري بالواحد و بقى عندي 40 سنة...و فعلاً بسبب عدم وجود وظيفة أو دخل ثابت للواحد بمصر

أصبح فكرة الرجوع لمصر عبارة عن كابووووووووس............ الله يستر

رابط هذا التعليق

بشكركم ياجماعة علي المشاركة والتفاعل مع الموضوع لكن ليه مش وقته إحنا مش بنضغط علي الدولة ولا بنزود تكاليف عليها الموضوع بكل مافيه هو ضمنا لنظام التأمينات والمعاشات وهانتحمل الاقساط بالكامل يعني المطلوب من الدولة هو عمل نظام وليس دفع فلوس وياريت ياجماعة كلنا ايد واحدة في الموضوع ده لأهميته لينا جميعا

رابط هذا التعليق

على بركة الله يا رامي باشا

أنا أول من يساندك .... و معاك بدون تفكير

بس إلحقنا بسرعة شوية أحسن العمر بدأ يجري بالواحد و بقى عندي 40 سنة...و فعلاً بسبب عدم وجود وظيفة أو دخل ثابت للواحد بمصر

أصبح فكرة الرجوع لمصر عبارة عن كابووووووووس............ الله يستر

ان شاء الله لن نتراجع إلا بتطبيق هذا النظام ولا يضيع حق ومن ورائه مطالب وبعدين ده هايتيح لنا شراء سنوات يعني اللي بقاله سنين كتير هنا يقدر من خلال تاريخ اول تأشيرة علي الجواز والمسجلة في نظام الحاسب في الجوازات يسدد أقساط السنين اللي فاتت بحيث إنها تضم إلي المعاش ويحصل علي دخل محترم عند تسوية معاشه والمطلوب مننا هو نشر الفكرة والتروج لها وإن شاء الله هانوصلها إلي أعلي المستويات عن طريق الإعلام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

أحب أن أوضح تجربة شخصية في هذا الموضوع ..

عندما كنت أعمل خارج مصر .. تم عرض هذا الموضوع عليا ضمن مجموعة من المصريين [ في نفس جهة العمل ] من السفارة المصرية وكانت عبارة عن المشاركة تقريباً في موضوع التأمينات ولتوفير معاش عند عودتنا لمصر .. وكانت طبعاً شرائح مختلفة حسب طلب كل شخص .. وكان فيه حكاية شراء السنوات التي تم ذكرها.. وكذلك معاش عند سن الخمسين أو 55 أو 60 .

لكن .. بحسبتي الشخصية وحسبة زملاء آخرين كثيرين .. وجدنا أنه لو قمنا كل شهر بوضع هذا المبلغ المطلوب في حساب بنكي لمدة [ كذا سنه ] على سبيل المثال 15 أو 20 أو 25 سنة .. سنحصل على أرباح بنكية تزيد عن مبلغ المعاش المذكور من السفارة .. طبعاً لو انت هتوفر هذا المبلغ بمعرفتك الشخصية كل شهر .. ليك طبعاً الحرية بوضعه في بنك ربوي أو بنك إسلامي ..

على سبيل المثال على ما أتذكر العرض المقدم كان :

- شراء سنوات ماضية ، كان المبلغ في حدود 22500 ريال .

- كل شهر ندفع مبلغ من 150 ريال حتى 500 ريال أو سنوي من 1800 ريال إلى 600 ريال [ وفيه شرائح أعلى من كدا طبعاً ] .

- كان بالنسبة لي متبقي تقريباً [ 20 سنة ] علشان أأخذ معاش عند سن 55 سنة .

- بعد حساب قيمة العشرين سنة طلع مبلغ تقريباً 36 ألف ريال .. زائد ال22500 ريال = 58500 أو قريب من الـ60 ألف ريال .

- كل ده علشان أخذ معاش في حدود 500 - 600 جنيه شهرياً .. مع العلم أن مبلغ 60 ألف ريال يساوي تقريباً [ 60000÷3.65 ] × 5.6 = 92 ألف جنيه مصري تقريباً .

- يعني لو حطيت هذا المبلغ في البنك وساعتها كانت الفائدة 9.5 أو 10% كان هيطلع سنوياً مبلغ [ 8740 جنيه ] يعني شهرياً حوالي 728 جنيه مصري .. هذا طبعاً بالإضافة إلى وجود أصل رأس المال .. يعني 92 ألف جنيه موجودين ملكك أصلاً تصرفهم وقت ما تشاء ومش هيضيعو عليك .

أتمنى أن تكون المميزات الموجودة حالياً للمعاشات والتأمينات أفضل من هذا بكثير لكي تلقى إقبالاً .

متمنياً دوام الصحة والسلامة للجميع

من قال لا ادري فقد أفتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

أحب أن أوضح تجربة شخصية في هذا الموضوع ..

عندما كنت أعمل خارج مصر .. تم عرض هذا الموضوع عليا ضمن مجموعة من المصريين [ في نفس جهة العمل ] من السفارة المصرية وكانت عبارة عن المشاركة تقريباً في موضوع التأمينات ولتوفير معاش عند عودتنا لمصر .. وكانت طبعاً شرائح مختلفة حسب طلب كل شخص .. وكان فيه حكاية شراء السنوات التي تم ذكرها.. وكذلك معاش عند سن الخمسين أو 55 أو 60 .

لكن .. بحسبتي الشخصية وحسبة زملاء آخرين كثيرين .. وجدنا أنه لو قمنا كل شهر بوضع هذا المبلغ المطلوب في حساب بنكي لمدة [ كذا سنه ] على سبيل المثال 15 أو 20 أو 25 سنة .. سنحصل على أرباح بنكية تزيد عن مبلغ المعاش المذكور من السفارة .. طبعاً لو انت هتوفر هذا المبلغ بمعرفتك الشخصية كل شهر .. ليك طبعاً الحرية بوضعه في بنك ربوي أو بنك إسلامي ..

على سبيل المثال على ما أتذكر العرض المقدم كان :

- شراء سنوات ماضية ، كان المبلغ في حدود 22500 ريال .

- كل شهر ندفع مبلغ من 150 ريال حتى 500 ريال أو سنوي من 1800 ريال إلى 600 ريال [ وفيه شرائح أعلى من كدا طبعاً ] .

- كان بالنسبة لي متبقي تقريباً [ 20 سنة ] علشان أأخذ معاش عند سن 55 سنة .

- بعد حساب قيمة العشرين سنة طلع مبلغ تقريباً 36 ألف ريال .. زائد ال22500 ريال = 58500 أو قريب من الـ60 ألف ريال .

- كل ده علشان أخذ معاش في حدود 500 - 600 جنيه شهرياً .. مع العلم أن مبلغ 60 ألف ريال يساوي تقريباً [ 60000÷3.65 ] × 5.6 = 92 ألف جنيه مصري تقريباً .

- يعني لو حطيت هذا المبلغ في البنك وساعتها كانت الفائدة 9.5 أو 10% كان هيطلع سنوياً مبلغ [ 8740 جنيه ] يعني شهرياً حوالي 728 جنيه مصري .. هذا طبعاً بالإضافة إلى وجود أصل رأس المال .. يعني 92 ألف جنيه موجودين ملكك أصلاً تصرفهم وقت ما تشاء ومش هيضيعو عليك .

أتمنى أن تكون المميزات الموجودة حالياً للمعاشات والتأمينات أفضل من هذا بكثير لكي تلقى إقبالاً .

متمنياً دوام الصحة والسلامة للجميع

متشكر جدا لحضرتك علي مرورك الطيب وعلي المعلومات المفيدة التي كتبتها وفعلا بعد مشاركة حضرتك دي اتضح ان الموضوع محتاج دراسة ومناقشة بين عدد كبير من المصريين بالخارج لتحديد اي النواحي افضل وخصوصا ان في الحالة التانية اللي حضرتك ذكرتها بتكون محفظ برأسمالك ودي محتاجة مقارنة اقتصادية ودراسة ومرة اخري بشكرك علي مروركومشاركتك

رابط هذا التعليق

هذاالموضوع اخذ تفكير كبير عندي كذلك وعند احدى زياراتي لمصر فى الاجازة ذهبت الى قريب لي يعمل بالتأمينات الاجتماعية وسألته عن تأمينات العاملين بالخارج وكيفية الاشتراك بها ولكنه نصحني بان اقوم بعمل تأمين فى احد الشركات او المحلات التجارية لدينا باسوان واكون مشترك معهم واشوف الشريحة التى تناسبني وبالفعل قمت بذلك والحمد لله كذلك استخرجت بطاقةبالرقم القومي بذلك ....

وبصراحة مش عارف ليه لايوجد لدينا ثقة تامة فى كل ماتقدمه القنصليات بالخارج ولاحتى نحاول ان نكون على اتصال بالمسئولين بها سوى عند تجديد الجواز او تصديق شهادات الميلاد ....

والله المستعان ... ونرجع كلنا سالمين غانمين

النوبة أرض الذهب ومصر هبة النيل

شاهد صور النوبة

رابط هذا التعليق

هذاالموضوع اخذ تفكير كبير عندي كذلك وعند احدى زياراتي لمصر فى الاجازة ذهبت الى قريب لي يعمل بالتأمينات الاجتماعية وسألته عن تأمينات العاملين بالخارج وكيفية الاشتراك بها ولكنه نصحني بان اقوم بعمل تأمين فى احد الشركات او المحلات التجارية لدينا باسوان واكون مشترك معهم واشوف الشريحة التى تناسبني وبالفعل قمت بذلك والحمد لله كذلك استخرجت بطاقةبالرقم القومي بذلك ....

وبصراحة مش عارف ليه لايوجد لدينا ثقة تامة فى كل ماتقدمه القنصليات بالخارج ولاحتى نحاول ان نكون على اتصال بالمسئولين بها سوى عند تجديد الجواز او تصديق شهادات الميلاد ....

والله المستعان ... ونرجع كلنا سالمين غانمين

ياريت معلومات اكثر يا ابوكريم

هل الشركات دى خاصة مثلا ولا ايه ؟

وهل تحتاج لتعديل فى بطاقة الرقم القومى

الله يكرمك نورنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...