اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تشطيب الشقق ... تجارب شخصية..

بنت شعنونة

Recommended Posts

الحقيقة ...البورسلين انا حسيت بعد فترة من تركيبه انه زيه زى السيراميك ...موش عارفة ليه ...

انا برشح الباركيه الاتش دى...وده بحوالى 65ج للمتر ...

تركيب متر البورسلين ..بحوالى 12إلى 15ج تقريبا ...

بس انا سمعت عن نوع من الرخام مستورد بنفس سعر البورسلين ...وده بيتباع فى شق التعبان على الاتوستراد...

واتهيألى ان الرخام اقيم ...وابقى ....

رابط هذا التعليق

• الردود 73
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام عليكم احبابي في الله ياريت حد يفدني في موضوع البورسلين الكيلو باترا قطع ليزر انا نويت اشتريه ان شاء الله

وهشتري كمان السيراميك البركية من كيلو بترا المطلوب

ثمن تركيب المصنعية بسعر انهاردة مش 2004 طبعا

وكمان سعر تركيب سيراميك الباركيه لاني خايف يطلع سعرة غالي في التركيب

وياريت كمان لو حد يعرف صنيعي شاطر جدا يديني تليفونة خصوصا اني مش عايش في مصر ومعرفش حد هناك

ويارت كمان لو حد مركب بورسيلان يحكي تجربتة ويقلي رئية ايه

انا عملت السيراميك الباركيه ده وشكله تحفة فى غرف النوم على فكرة وسعر تركيب المتر بـ16 ج

قول انت ساكن فين وانا ادلك على صنايعى شاطر جدااا وفنان وامين جدا فى شغله

ممكن حضرتك تقوللنا يعنى ايه سيراميك باركيه

وياريت لو فيه صور

وبكام المتر

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

سيراميك الباركيه بتكون البلاطه تشبه الخشب و طولها 40*13

و بتركب بطريقه تشبه الباركيه الخشب

و مناسب جدا للغرف

و سعره من فتره كان يتراوح بين 30-33 جنيه للمتر

و الموضوع ده تم مناقشته في هذا الرابط

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

استاذة هناء

في الرابط الي حضرتك نزلتيه في مداخلتك الاخيرة لقيت انك ذكرتي انك شطبتي دوبلكس

يا ترى دوبلكس ارضي + حديقة ولا دوبلكس علوي

اصل انا ان شاء الله داخل على موضوع التشطيب ده ومحتاج رأي حد يكون شطب دوبلكس

على فكرة الرابط الي حضرتك نزلتيه كان في افكار حلوة جدا من حضرتك ومن ماما نونة وبصراحة قريت الموضوع كله وفعلا استفدت

في انتظار رد حضرتك

رابط هذا التعليق

استاذة هناء

على فكرة الرابط الي حضرتك نزلتيه كان في افكار حلوة جدا من حضرتك ومن ماما نونة وبصراحة قريت الموضوع كله وفعلا استفدت

في انتظار رد حضرتك

دوبلكس علوي دور تاني و تالت

شوف حضرتك عايز تسأل علي ايه و لو اقدر اجاوبك

رابط هذا التعليق

اننى اضم صوتى الى صوت استاذنا الجليل المحترم عاددل ابو زيد من حيث اهمية هذا الموضوع حيث انة متجدد يوميا بل فى كل ساعة ويغطى من الاهمية لجميع السادة مرتادى المحاورات ونفعة شامل ومتجدد وارجو من جميع السادة الاعضاء دوام الكتابة بهذا اموضوع ويجدد باستمرار يعنى مثلا اسعار النقاشة الان وصلت كم للمتر والسباكة ومشاكل ضعف المياة خاصة للقاهرة التى لاتصل اليها الميا الا بعد منتصف الليل وامور اخرى كثيرة تمسنا جميعا وكل دقيقة وكل ساعة واننى سوف اتشرف بان اعرض على حضراتكم مشاركتى المتواضعة بجانب مداخلاتكم القيمة من اهم الموضوعات الخاصة بتشطيب اى مكان سواء كان شقة او مكتب او شركة او مصنع او مستشفى هو العناية الفائقة باختيار لون ونوع الارضيات المناسبة للمكان وانة يمكن تقسيم المكان ذاتة الى تقسيمات فرعية يوضع لة النوع واللون المناسب فاذا تحدثنا عن شقة سكنية عادية فهى تنقسم الى اربعة اقسام

القسم الاول وهو مكان استقبال الضيوف الصالون يعنى والانترية ومكان لطاولة الطعام ( غرفة سفرة كاملة ) وهذا المكان فى الغالب يكون مفتوح على بعضة او انة يكون مساحة واحدة مفتوحة ويمكن ات يوضع بارضيتها سيراميك او برسلان الون تناسب لون الحوائط والاثاث الموجود

ولكن هناك نوع من الارضيات تسمى خشب باركية mdf وهذا النوع اصبح منتشر بطريقة كبيرة خاصة وانة اثبت جودتة العالية واسعارة المتدنية نسبيا فهو اولا يتم تصنيع فى بلاد متعددة منها المانيا وايطاليا واسبانيا والصين وهذا النوع من الارضيات يتكون من لحاء الاشجار مخلوط وفروم جيدا وكبوس حراريا تجعلة مثل لوح الخشب معزول من جميع الجوانب من اسفل لة عزل ممتاز بمادة بلاستيكية لاتنفصل عنه مهما كانت الاسباب ومن الاعلى بطبقة تسمى طبقة حماية اولا ثم طبقة اللون او الشكل منة اشكال رائعة جدا ثم طبقة شفافة غير مرئية

ينتج على شكل الواح طول 120سم عرض 19سم سماكة من 7الى 12 ملم

يقاوم السوائل والاحماض والخدش الناتج عن ملامستة لاى شى خشناو مدبب مثل المشى او الاثاث الثقيل وتصل مقاومتة الى انة لايتاثر باعقاب السجاير مثلا او الفحم المشتعل للبخور وايضا عازل لحرارة والبرودة ولة اشكال جزابة

سعرة يتراوح من 70 الى 150 جنية طبقا للدولة المصنعة وسماكتة علية ضمان لايقل عن 12 عام

يتبع

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

استاذة هناء

في انتظار رد حضرتك

دوبلكس علوي دور تاني و تالت

شوف حضرتك عايز تسأل علي ايه و لو اقدر اجاوبك

شكرا على اهتمام حضرتك بالرد

بصراحة كنت عاوز اعرف تقسيمة الدوبلكس ممكن تكون ازاي

يعني هل المطبخ مع اوض النوم والليفنج فوق ولا يكون انسب انه يكون تحت مع الريسبشن والسفرة مثلا

لو عاوز اعمل الارضيات باركيه يكون فوق احسن ولا الريسبشن تحت كمان ممكن يكون باركيه وايه الافضل

رابط هذا التعليق

شكرا على اهتمام حضرتك بالرد

بصراحة كنت عاوز اعرف تقسيمة الدوبلكس ممكن تكون ازاي

يعني هل المطبخ مع اوض النوم والليفنج فوق ولا يكون انسب انه يكون تحت مع الريسبشن والسفرة مثلا

لو عاوز اعمل الارضيات باركيه يكون فوق احسن ولا الريسبشن تحت كمان ممكن يكون باركيه وايه الافضل

التقسيمه غالبا بتخضع للمساحه ( المساحه للدور اد ايه ؟)

لكن عموما

تحت طبعا الريسيبشن مع المطبخ الرئيسي و حمام صغير للضيوف + غرفه اما مكتب او غرفه لنوم غرباء لو كان بيجيلك ناس غريبه تبات

و ده الي انا عملته و الغرفه عملتها مكتب

فوق بيكون غرف نوم + حمام رئيسي و ممكن حمام خاص بغرفه النوم + مطبخ صغير ( اوفيس ) لعمل عشا خفيف او مشروبات و ....

ممكن فوق تكون غرفه النوم الرئيسيه تكون ملحقه بليفيج او يكون في ليفيج صغير منفصل فوق ( عشان البهدله :unsure: )

بالنسبه للارضيات الغرف بفضلها سيراميك باركيه او باركيه اما الريسيبشن الاشيك انه يكون رخام او بورسلين مع وزرات ارضيه

و فوق طبعا هيكون في طرقه طويله ممكن تكون سيراميك عادي بوزرات ارضيه تدي شكل جميل

في انتظار اي استفسارات اخري

رابط هذا التعليق

استاذة هناء

طيب انا عندى حاليا الفيلا نص تشطيب و خبرتى زيرو ابدأ منين اتا عارف اتة سؤال صعب لكن متأكد انة كتير كدة و خصوصا اللى عايشين برة

انا با تكلم على دور واحد 330 متر

رابط هذا التعليق

استاذة هناء

طيب انا عندى حاليا الفيلا نص تشطيب و خبرتى زيرو ابدأ منين اتا عارف اتة سؤال صعب لكن متأكد انة كتير كدة و خصوصا اللى عايشين برة

معلش مش فاهمه السؤال يعني ايه تبدأ منين ؟

رابط هذا التعليق

الباركيه أفضل في الادوار العليا والرخام للمداخل والبهو (الريسيبشن) durability أعلي وأشكال وسجاجيد

المطابخ في الارضي لخدمة الضيوف واهل البيت

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

استاذة هناء

بمعنى خطوات التشطيب واحدة واحدة اية

رابط هذا التعليق

استاذة هناء

هو حضرتك ذكرت ان الفيلا نص تشطيب يعني ع المحاره يبقي اكيد الكهربا معموله و حلوق الابواب و يمكن السباكه

اول حاجه لو في تعديل في الحوائط او تكسير او اضافه تتعمل

تاني حاجه لو في تعديل في الكهربا يتعمل

لو السباكه مش معموله تتعمل و يركب البانيو لو عادي اما لو جاهز فبعد السيراميك

تركيب النجاره

بعد ذلك السيراميك و رخام السلم الداخلي

اعاده ضبط النجاره

ثم الدهانات " ممكن المعجون " التأثيث" يتعمل قبل السيراميك

تركيب اطقم الحمامات

تركيب سور السلم الداخلي الكريتال

رابط هذا التعليق

استاذة هناء

هو حضرتك ذكرت ان الفيلا نص تشطيب يعني ع المحاره يبقي اكيد الكهربا معموله و حلوق الابواب و يمكن السباكه

تركيب النجاره

اعاده ضبط النجاره

تركيب اطقم الحمامات

اشكر لك اهتمامك بالرد و فعلا هى نصف تشطيب و ان كانت الفيلا مستويين و ليست دوبلكس

رابط هذا التعليق

استاذة هناء

تركيب النجاره

اعاده ضبط النجاره

تركيب اطقم الحمامات

اشكر لك اهتمامك بالرد و فعلا هى نصف تشطيب و ان كانت الفيلا مستويين و ليست دوبلكس

مستويين

خلاص ما تبقاش تركب رخام السلم الداخلي ولا السور الكريتال بتاع السلم

وكمل بقيت الخطوات

رابط هذا التعليق

[

انا عملت السيراميك الباركيه ده وشكله تحفة فى غرف النوم على فكرة وسعر تركيب المتر بـ16 ج

قول انت ساكن فين وانا ادلك على صنايعى شاطر جدااا وفنان وامين جدا فى شغله

والله يا جماعة انا ساكن في الاسكندرية ياريت لو في حد قريب في الاسكندرية بس يكون صنيعي شاطر خصوصا في الباركية

اما البورسلان انا سمعت ان لازم يكون الفني اللي هيركب يكون متخصص بورسلان

رابط هذا التعليق

ممكن حضرتك تقوللنا يعنى ايه سيراميك باركيه

وياريت لو فيه صور

وبكام المتر

بص يا سيدي سعر سيراميك الباركية 80 جنية للمتر وفي ارع الوان اشيكهم الفاتح والدرجة اللي بعدية والاكن في تخفيض عملتة كيلوبترا وصل سعرة 41 جنية ودي الصور اللي بعتوهالي من مصر

رابط هذا التعليق

بص يا سيدي سعر سيراميك الباركية 80 جنية للمتر وفي ارع الوان اشيكهم الفاتح والدرجة اللي بعدية والاكن في تخفيض عملتة كيلوبترا وصل سعرة 41 جنية ودي الصور اللي بعتوهالي من مصر

80 !!!! استحاله يكون وصل ل 80 ,, ده كان 31 من اقل من سنه و مفيش اي سيراميك يوصل ل 80 ابدا

حضرتك متأكد انه بقي ب 80 ؟

رابط هذا التعليق

استادة هناء

فعلا المتر وصل 80 جنية وعملين تخفيض لحد اخر الشهر 41 جنية للمتر طبعا انا بتكلم علي سيراميك البركية من كيلوبترا

اما البورسيلان سعر المتر قبل التخفيض 90 جنية قطع ليزر وفي التخفيض 72 جنية انا لسة شرية امبارح

رابط هذا التعليق

استادة هناء

فعلا المتر وصل 80 جنية وعملين تخفيض لحد اخر الشهر 41 جنية للمتر طبعا انا بتكلم علي سيراميك البركية من كيلوبترا

اما البورسيلان سعر المتر قبل التخفيض 90 جنية قطع ليزر وفي التخفيض 72 جنية انا لسة شرية امبارح

انا عارفه ان حضرتك بتتكلم عن سيراميك باركيه بتاع كليوباترا لكن مش مصدقه يغلي 50 جنيه في اقل من سنه !

ليييه هو ايه الي حصل ؟

و الفرق بينه و بين البورسيلين بقي 10 جنيه قبل التحفيض ؟

يمكن عشان بقي عليه اقبال لكن برضه في النهايه ده سيراميك عادي ,,,,,,,

انا لسه امبارح و احد قاربنا اتصل يسأل عن اسعار السيراميك عموما في كيلو باترا بس مش الباركيه قالوله في حدود 30 - 35

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...