اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ارخص اسعالر الطيران من الرياض للقاهرة

Recommended Posts

من ناحية السعر يبقى سما وناس والون واي دلوقت بـ 500 ريال الرياض القاهرة وفي اماكن كتييييير لكن جودتهم اقل وبينزلوا في مطار برج العرب يعني انت لو من القاهرة يبقى عيش حياتك بقى في المشوار

من ناحية الجودة تأتي الخطوط السعودية ثم مصر للطيران لكن سعرهم عالي ومعروف

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

بالنسبة لطيران سما .. انا لا انصح بيه علي الاطلاق .. و خاصة في الرحلات الطويلة ..

لانهم سهل جدا يلغوا رحلة و اتصرف انت في حجز تاني علي اي شركة تانية و مش هتعرف تسترد فلوسك الا بعد مده طووووووويلة .. سهل جدا ياخروا رحلة

بالاضافة ان الوزن لا يزيد عن 20 ك للراكب الواحد .. و اي كيلو زيادة ب 20 ريال تقريبا و ايضا طيارات صغيرة و ده معناه لو واحدة حامل و لا حاجة هتكون مشكلة كبيرة بالنسبة لها عشان هتكون اكثر تأثيرا بالمطبات الهوائية ..

بالاضافة الي موقف طريف جدا حصل لي معاهم ..

لغوا رحلة طيران من الرياض الي جدة و كانت الساعة 8 مساءا و لم استطع الركوب الا في رحلة الساعة التاسعة صباحا ثاني يوم اللي طلعت الساعة 10:30 من مطار الرياض .. و كمان كنت حاسس اني راكب في اتوبيس هيئة النقل العام .. اي حد يجلس علي اي كرسي مش مشكلة و مش مهم البوردنج هههههههه و بعد اكتمال عدد الكراسي .. لقيت ركاب زياده معاهم بوردنج و مش لاقيين كراسي ههههههه و نزلوا ينتظروا الاتوبيس (قصدي الرحلة) اللي عليه الدور ...

المهم .. لو هتركب في طيران سما .. توقع اي شيء غريب و تعامل معاه ببرود اعصاااااااااااب لان ده الطبيعي عندهم

و دمتم بالخير:fight:

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

بالنسبة لطيران سما .. انا لا انصح بيه علي الاطلاق .. و خاصة في الرحلات الطويلة ..

لانهم سهل جدا يلغوا رحلة و اتصرف انت في حجز تاني علي اي شركة تانية و مش هتعرف تسترد فلوسك الا بعد مده طووووووويلة .. سهل جدا ياخروا رحلة

بالاضافة ان الوزن لا يزيد عن 20 ك للراكب الواحد .. و اي كيلو زيادة ب 20 ريال تقريبا و ايضا طيارات صغيرة و ده معناه لو واحدة حامل و لا حاجة هتكون مشكلة كبيرة بالنسبة لها عشان هتكون اكثر تأثيرا بالمطبات الهوائية ..

لغوا رحلة طيران من الرياض الي جدة و كانت الساعة 8 مساءا و لم استطع الركوب الا في رحلة الساعة التاسعة صباحا ثاني يوم اللي طلعت الساعة 10:30 من مطار الرياض .. و كمان كنت حاسس اني راكب في اتوبيس هيئة النقل العام .. اي حد يجلس علي اي كرسي مش مشكلة و مش مهم البوردنج هههههههه و بعد اكتمال عدد الكراسي .. لقيت ركاب زياده معاهم بوردنج و مش لاقيين كراسي ههههههه و نزلوا ينتظروا الاتوبيس (قصدي الرحلة) اللي عليه الدور ...

المهم .. لو هتركب في طيران سما .. توقع اي شيء غريب و تعامل معاه ببرود اعصاااااااااااب لان ده الطبيعي عندهم

نفس الموضوع حصل معايا بس من الرياض لجدة

حسيت ان كنت راكب ميكروباص بجناحين

وكان ناقص حاجة واحدة

كابتن الطيارة يقف على اول المطار ويقول جدة جدة ب50 ر يال على الجناحين باقى اربعه ونطلع بخمسين ريال على الجناحين

ميكروباص واتركب له جناحين حلوين

ومافيش جرايد

مافيش ماء

مافيش اكل

مافيش الا مضيفة على الطيارة كلها

والله مااعرف هى لازمتها ايه اساسا مادام كل ده مافيش

رابط هذا التعليق

نفس الموضوع حصل معايا بس من الرياض لجدة

حسيت ان كنت راكب ميكروباص بجناحين

وكان ناقص حاجة واحدة

كابتن الطيارة يقف على اول المطار ويقول جدة جدة ب50 ر يال على الجناحين باقى اربعه ونطلع بخمسين ريال على الجناحين

ميكروباص واتركب له جناحين حلوين

ومافيش جرايد

مافيش ماء

مافيش اكل

مافيش الا مضيفة على الطيارة كلها

والله مااعرف هى لازمتها ايه اساسا مادام كل ده مافيش

يعني تدفع ملاليم وعايز خدمة 5 نجوم ؟

تيجي ازاي دي ؟

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا سي السيد .. انا كنت دافع في التذكرة المشؤومة دي 290 ريال و التذكرة في الخطوط السعودية ب 280 ريال :fight:

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا سي السيد .. انا كنت دافع في التذكرة المشؤومة دي 290 ريال و التذكرة في الخطوط السعودية ب 280 ريال :fight:

مانا عارف

بس انت روحت لهم عشان مالقتش حجز في الخطوط السعودية اللي بتبقى في الويك اند والاجازات انسى انك تلاقي حجز عليها

ولازم نخلي بالنا ان هذا النوع من الطيران بيُسمى " الطيران منخفض التكاليف "

وهما بيتعمدوا تخفيض التكاليف في كل حاجه من اول نوعية الموظفين الي الخدمات المقدمة على الطائرة واللي بتبقى كل حاجه بحسابها حتى شفطة الميه

لكن بالنسبة للناس الخفيف خفيف واللي ما بيبقاش معاهم عفش واللي متأكدين انهم هايسافروا في ذلك الموعد .. فهي جيده وملائمة لهم بكل تأكيد

رابط هذا التعليق

جرب و شوف طيران القطرية في اوقات بتعمل عروض حلوة و للعلم اغلب العروض اللي مرت عليا كانت بتبقى من الامارات ........

جرب مش هاتخسر حاجة بس هتطر تنزل الدوحة ترانزيت يعني هتسافر من الوسط الى الشرق و بعدين الى الغرب bv:- :fight:

ربنا معاك

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

جرب و شوف طيران القطرية في اوقات بتعمل عروض حلوة و للعلم اغلب العروض اللي مرت عليا كانت بتبقى من الامارات ........

جرب مش هاتخسر حاجة بس هتطر تنزل الدوحة ترانزيت يعني هتسافر من الوسط الى الشرق و بعدين الى الغرب :blush2: :blush2:

ربنا معاك

بالتوفيق

لأ يا عم يفتح الله

ده الترانزيت ده عذاب

رابط هذا التعليق

جرب مش هاتخسر حاجة بس هتطر تنزل الدوحة ترانزيت يعني هتسافر من الوسط الى الشرق و بعدين الى الغرب :blush2: :blush2:

ربنا معاك

بالتوفيق

لأ يا عم يفتح الله

ده الترانزيت ده عذاب

حلو قوى بتتعازموا على بعض مين قال ان القطرية بتعمل عروض حلوة ماحنا أهو فى الدوحة ومن كام سنة والقطرية عمرها ماعملت عروض

حلوة انت جبت الكلام ده منين يا سيد madzoro ده أنا قولت عليك راجل طيب وأمير القطرية يا سيدى الفاضل طيران الخمس نجوم "زى ما دايما يقولوا" انت عارف أنا

السنة اللى فاتت تذاكر الطيران لى ولولادى معايا ثلاث أولاد كانت التذاكر بحوالي 28500 ريال آه ما تبصش كده شايفك wst:: "فقط ثمانية وعشرون ألف وخمسمائة ريال

لاغير" أهو بالنحوى كمان ويمكن لله الحمد والمنة أن الشغل اللى بيدفعها كان زمانى بعت اللى ورايا وقدامي علشان أنزل أجازة "نداء هام أحذروا القطرية إلا إذا كنت ناوى

تبيع هدومك"

عروض القطرية الحلوة للى بس معاه بريفيليج كلاب "لأ مش كلاب" Privilege Club فى القطرية

رابط هذا التعليق

جرب مش هاتخسر حاجة بس هتطر تنزل الدوحة ترانزيت يعني هتسافر من الوسط الى الشرق و بعدين الى الغرب bv:- :sailor:

ربنا معاك

بالتوفيق

لأ يا عم يفتح الله

ده الترانزيت ده عذاب

حلو قوى بتتعازموا على بعض مين قال ان القطرية بتعمل عروض حلوة ماحنا أهو فى الدوحة ومن كام سنة والقطرية عمرها ماعملت عروض

حلوة انت جبت الكلام ده منين يا سيد madzoro ده أنا قولت عليك راجل طيب وأمير القطرية يا سيدى الفاضل طيران الخمس نجوم "زى ما دايما يقولوا" انت عارف أنا

السنة اللى فاتت تذاكر الطيران لى ولولادى معايا ثلاث أولاد كانت التذاكر بحوالي 28500 ريال آه ما تبصش كده شايفك wst:: "فقط ثمانية وعشرون ألف وخمسمائة ريال

لاغير" أهو بالنحوى كمان ويمكن لله الحمد والمنة أن الشغل اللى بيدفعها كان زمانى بعت اللى ورايا وقدامي علشان أنزل أجازة "نداء هام أحذروا القطرية إلا إذا كنت ناوى

تبيع هدومك"

عروض القطرية الحلوة للى بس معاه بريفيليج كلاب "لأ مش كلاب" Privilege Club فى القطرية

سي السيد معاك حق الترانزيت عذاب و لكن ساعات بيقى لابد منه و لو عرفت تضبطها على اساس تاخد الحد الاقصى لمدة الترانزيت بحيث تستفيد منها

كسياحة يبقى انت الكسبان على اساس انك بتتفسح في بلد جديدة عليك بس نصيحة بلاش تكون مع العائلة علشان هتكون متعبة لهم و يفضل مع اصدقاء

اخي العزيز الفاضل osmel33

انا متأكد من حكاية العروض دي بس كمان تأكد ان أغلبها لا يتوفر في المواسم زي موسم الصيف مثلا

عموما انا هرفق لك صورة عملتلها برنت من الشاشة اثناء عملية شراء تذكرة على القطرية من موقعها على النت و كانت ذهاب و عودة من دبي الى القاهرة و ترانزيت في الدوحة بتاريخ 1/2/2009 و العودة 2/3/2009

سعرها 1540 درهم يا بلاش

و خد بالك من حاجة مهمة صعب تلاقي عروض دايركت من الدوحة للقاهرة بالسعر ده هو الترانزيت فقط اللي ممكن تلاقي فيه اسعار مماثلة

تم تعديل بواسطة madzoro
رابط هذا التعليق

تتحسد القطرية اشمعنى ما بتعملش العروض دى من الدوحة ولا يعنى علشان ترانزيت وبتنافس الإماراتية على أرضها

بصراحة لا ادري ما الهدف من هذه العروض

هل هي منافسة بين شركات الطيران ؟ الله اعلم

بس جرب تعمل بحث عن الاسعار على القطرية في مواعيد مختلفة من السنة و شوف الاسعار ايه ظروفها اغلى ام ارخص ( رحلات دايركت من الدوحة الى القاهرة )

تحياتي

رابط هذا التعليق

تتحسد القطرية اشمعنى ما بتعملش العروض دى من الدوحة ولا يعنى علشان ترانزيت وبتنافس الإماراتية على أرضها

بس جرب تعمل بحث عن الاسعار على القطرية في مواعيد مختلفة من السنة و شوف الاسعار ايه ظروفها اغلى ام ارخص ( رحلات دايركت من الدوحة الى القاهرة )

تحياتي

أنا مش عارف أقولك أيه يا madzoro بس أنا باشكرك جزيل الشكر لأنى دخلت القطرية وعملت حجز للقاهرة وفى نفس الوقت تقريباً شهر فبراير ولقيت المفاجأة 1400 ريال ودى حاجة مش طبيعية ده انا كنت ناوى استبعد القطرية من حساباتى لأنى نزلت السنة اللى فاتت فى نفس الميعاد وكان بحوالى 2400 ريال

رابط هذا التعليق

علي فكره برضه يا جماعه طيران الاتحاد يعتبر اسعاره جميله جدا وخدمه كمان خمس نجوم

انا نزلت اولادي عليه ولدين وامهم الدمام البحرين ابوظبي القاهره -القاهره ابو ظبي - الدمام ب2300ريال سعودي

صدق او لا تصدق لكن المشكله في الترانزيت وان كان مفيش وقت ضايع يذكر اثناء الترانزيت .

برضه بعض زمايلي جربوا طيران العربيه رخيص بعض الشيء لكن عليه ملاحظات

رابط هذا التعليق

تحياتي

أنا مش عارف أقولك أيه يا madzoro بس أنا باشكرك جزيل الشكر لأنى دخلت القطرية وعملت حجز للقاهرة وفى نفس الوقت تقريباً شهر فبراير ولقيت المفاجأة 1400 ريال ودى حاجة مش طبيعية ده انا كنت ناوى استبعد القطرية من حساباتى لأنى نزلت السنة اللى فاتت فى نفس الميعاد وكان بحوالى 2400 ريال

الأخ العزيز madzoro نداء هام شوفت اللى حصل العرض اللى قولت عليه من القطرية واللى لقيته 1400 ريال من الدوحة كان وهم

:rolleyes:

وأنا كنت ما كملتش باقي الإجراء فى الحجز والحجز يا سيدى الفاضل وصل 2540 بعد الضرائب والذى منه وحسبنا الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

تحياتي

الأخ العزيز madzoro نداء هام شوفت اللى حصل العرض اللى قولت عليه من القطرية واللى لقيته 1400 ريال من الدوحة كان وهم

:rolleyes:

وأنا كنت ما كملتش باقي الإجراء فى الحجز والحجز يا سيدى الفاضل وصل 2540 بعد الضرائب والذى منه وحسبنا الله ونعم الوكيل

هوه حضرتك وقعت في المطب ده

انا مش قولتك صعب تلاقي عرض زي ده دايركت من الدوحة الى القاهرة طب انت عارف ان سعر التذكرة اللي انا عارض صورتها سابقا دي كام من غير الضرائب

كانت 700 درهم و كانت ذهاب و عودة

معلومة كمان : ممكن و الله اعلم لو انا حاجز تذكرة ترانزيت من الامارات الى مصر مرورا بالدوحة و فكرت اني اغير رأيي و اطول فترة انتظاري في الدوحة او اكنسل تذكرة القاهرة .............. بيدفعوني ضريبة في المطار و اعتقد انها تساوي فرق السعر اللي احنا مختلفين عليه هذا و الله اعلم

عموما هوه ده المعمول بيه في مطار الشارقة على طيران العربية كان سعر التذكرة من الرياض الى الاسكندرية و الترانزيت في الشارقة ارخص من سعرها دايركت من الشارقة الى الاسكندرية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...