اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اجراءات استقدام الزوجه و الابناء بالتفصيل

Recommended Posts

يا شباب حبيت اختم شهادة الميلاد + قسيمة الجواز من القنصلية السعودية

فيه مكتب قالي عايز تختم من القنصلية بس ولا من الملحق الثقافى كمان (لخبطني يعني )

هو الصح من القنصلية فقط ؟ تمام كده ولا ايه ؟ ولا لازم من المحلق الثقافي كمان ؟

شهاده الميلاد وقسيمه الزواج من القنصليه فقط

المؤهل فقط هو الا بيتوثق من الملحق الثقافي

رابط هذا التعليق

• الردود 108
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا بشكركم قوي على المعلومات المهمة دي

بس عندي استفسار مهم

المؤهل بتاعي لازم يكون مصدق من القنصلية السعودية في القاهرة

انا المؤهل بتاعي من السودان هندسة الكترونية ومصدق من المستشار الثقافي المصري والخارجية السودانية والمصرية والتعليم العالي في البلدين

ارجو منكم سرعة الرد لاني عاوز ابدا الاجرائات

متشكر جدا

بيتختم من الملحق الثقافي السعودي في القاهره والقنصليه السعوديه

عادي جدا علشان الاستقدام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الصراحة معلوماتكم اكتر من رائعة , انا ان شاء اللة مسافر خلال اسبوعين فى وظيفة رئيس حسابات لفرع شركة بترول اجنبية فى الخبر بمرتب الحمد للة كويس

سؤالى : هل ممكن اعمل استقدام مع ان الوظيفة فى التأشيرة هى مشغل حفارة حيث ان وظائف الحسابات معظمها متسعودة

على فكرة انا قريت معظم المشاركات الى فى موضوع الاستقدام و وصلت ان فى قايمة وظائف لا يسمح لها بالاستقدام حيث انهم لا يعتقدو انها مهمة للاقتصاد السعودى

الى بحاول اوصلة هو هل وظيفة مشغل حفارة من الوظايف دى

شكرا

رابط هذا التعليق

انا ان شاء الله هاقدم الاسبوع الجاى

ليا سؤالين

لو قبلو ان شاء الله كم مده التأشيرة يعني كم شهر من تاريخ الموافقة لازم يخلصو الورق في مصر ويسافروا

وايه اريكم اروح بدري ولا الظهر اي افضل وقت ؟

رابط هذا التعليق

انا عيز اسأل سؤال يا جماعة ..

هوا انا لو عملت استقدام لزوجتي هتبقى على كفالة مين؟

أى شخص يتم إستقدامة أو عمل زيارة لة بتكون حضرتك الكفيل يعنى أنت المسؤل عنة وعن مشاكلة وأى شيئ مُتعلق بية أمام الدولة ، وأنت الطرف الوحيد المنوط بية عمل خروج لة أو تأشيرة خروج وعودة وكذالك لو عمل مصايب أنت المسؤل وأنت الى راح تدفع وتتورط يا حلو مُش انت الكفيل. :roseop:

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

زمان كان يشترط ان يكون الراتب الأساسي لا يقل عن 3500 ريال سعودي حتى يتمكن الزوج من استقدام عائلته

معرفش الشرط ده لسه موجود ولا اتلغى

مُعظم مُعاملات الجوازات من إستقدام للزوجة أو شغالة بتشترط الراتب والدخل لا يقل عن 3500 ريال بخطاب تعريف من جهة العمل مُعتمد وموثق رسمى.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

هو بالنسبة للتحاليل اللى بمصر ينفع تتعمل قبل التأشيرة ما توصل بمدق قد ايه

مصر يعني هل ليها صلاحية مثلا ؟

وهل لازم ختم النموذج من الغرفة فيه ناس قالو كفاية التعريف والنموذج الاستقدام من الشغل ؟

التحاليل لها صلاحية شهرين بس تسقط بعدها ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم عندي كام استفسار كده ومحتاجهم ضروري أنا مهنتي مساعد كهربائي مصاعد وعايز أستقدم زوجتي , ينفع ولا ايه ؟ الشركة عملت خطاب التعريف بس مش موثق من الغرفة التجارية مختومة بس من الشركة . لازم تتوثق من الغرفة التجارية ولا ايه ؟ والقسيمة وثقتها من الخارجية بس وهي معي في السعودية أوثقها في القنصلية ولا أعمل ايه ؟ ولا قدر الله لو الاستقدام ما نفعش علشان المهنة ايه إجراءات الزيارة العائلية ؟ مشكور أخي وآسف على الأطالة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم عندي كام استفسار كده ومحتاجهم ضروري أنا مهنتي مساعد كهربائي مصاعد وعايز أستقدم زوجتي , ينفع ولا ايه ؟ الشركة عملت خطاب التعريف بس مش موثق من الغرفة التجارية مختومة بس من الشركة . لازم تتوثق من الغرفة التجارية ولا ايه ؟ والقسيمة وثقتها من الخارجية بس وهي معي في السعودية أوثقها في القنصلية ولا أعمل ايه ؟ ولا قدر الله لو الاستقدام ما نفعش علشان المهنة ايه إجراءات الزيارة العائلية ؟ مشكور أخي وآسف على الأطالة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الفاضل المؤهل الا مع حضرتك ايه ومناسب نشاط الشركه

رابط هذا التعليق

أنا أصلا معي ليسانس آداب بس قدمت على التأشيرة ببيان نجاح الثانوية العامة

لان في المكتب قالوا لي المهنة مش مناسبة مع الليسانس فهات بيان نجاح الثانوية العامة , فأنا مش عارف أقدم للاستقدام ببيان النجاح ولا بالليسانس ؟

ولازم فعلا توثيق القسيمة من القنصلية ده ؟

لان انا معي هنا القسيمة موثقها من الخارجية بس

هي شركة مقاولات وفيها نشاط مصاعد

مشكور

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
1-لازم توثق من القنصليه فثي مصر بعد الخارجيه

2-الكرتون للطباء والصيادله بس لكن غير كده ممكن الورق عادى

طيب معلش على المداخله ممكن وثيقه الزواج تتوثق من القنصليه السعوديه فى السعوديه لانى ارسلتها الى زوجى بدون التوثيق القنصليه السعوديه وشكرا

اللهم صلى على سيدنا محمد رضا نفسه اللهم صلى على سيدنا محمد زنه عرشه اللهم صلى على سيدنا محمد مداد كلماته

رابط هذا التعليق

1-لازم توثق من القنصليه فثي مصر بعد الخارجيه

2-الكرتون للطباء والصيادله بس لكن غير كده ممكن الورق عادى

طيب معلش على المداخله ممكن وثيقه الزواج تتوثق من القنصليه السعوديه فى السعوديه لانى ارسلتها الى زوجى بدون التوثيق القنصليه السعوديه وشكرا

الاخت الفاضله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للازم توثيق وثيقه الزواج من القنصليه السعوديه في مصر لان في السعوديه خارجيه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سؤالي لمن يفيدني في الموضوع دا انا مهنتي ( ميكانيكي تجميع ماكينة طباعة ) ومؤهلي معهد فني تجاري هل يحق لي استقدام ام لا

وما هو الحل في حاله الرفض اغير مهنتي ولا اعمل ايه بالتحديد

انا زهقت من موضوع الزيارات بصراحة وعاوز بالي يرتاح فـ ياليت لو احد يفدني في الموضوع دا اكون له من الشاكرين

اخوكم احمد

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم

يا جماعه

رابع مرة أقدم على الأستقدام واترفض

بحجه مغير مهنة مش عارف اعمل ايه

أفيدوني أرجوكم ومؤهل غير مطابق

مش عارف والله أعمل ايه

رابط هذا التعليق

انا لما خلصت ورقي

سالت الموظف لو حد غير مهنة ينفع

قالى لازم يغير مهنة ويكون المؤهل مطابق المهنة الجديدة وقالى الاهم يقدم بعد 4 شهور من تغيير المهنة ليه معرفش

ودا كان بالرياض

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 30
      الموضوع ده حساس جدا ومنكد علي معظم المصريين حياتهم في الغربه بسبب شكوي الزوجه الدائما من الوحده (زهقت من البيت ومن الملل والروتين الفظيع )اثناء فتره الدوام والملل من البيت وجلسه البيت خصوصا لو الدوام فترتين وخصوصا لو لديك طفل واحد صغير وليس لك علاقات حميمه مع الجيران رغم محاولات الازواج المسكين المطحونين في العمل الترفيه عن الزوجات من خلال الخروجات الي المنتزهات والاسواق وعني انا شخصيا بخرجهم يوم الانثنين بنروح العثيم طبعامن في السعوديه عارف ليه والاربعاء والخميس والجمعه نروح بعض المنتزهات
    • 18
      السلام من عند ربى الرجاء المساعده فانا مقيمة فى الكويت واريد ان اعمل كارت زيارة لقريب لى الرجاء توضيح ما هى الاوراق المطلوبه وما هى الاجراءات الازمه لعمل كارت زيارة وشكرا
    • 0
      لقائي مع برنامج افريقيا على قناة النيل للاخبار المصرية ماك شرقاوي: افتتاح السفارة الامريكية بمقديشو بعد غياب 28 سنة ضمن اجراءات تحسين العلاقات الامريكية الصومالية  
    • 2
      السلام عليكم هل يمكن استقدام زوجه ثانيه لسطنه عمان و ما هى الشروط المطلوبه لذلك شكرا مقدما
    • 5
      السلامة وعليكم ورحمة الله وبركاتة ليا صديق عمل استقدام لزوجته ولما زوجته راحت تعمل كشف طبي طلع لها غير لائق لانها كانت مركبة مسامير في كتفها وهيا طبعا جايه استقدام وليست للعمل وقالوله في المستشفي يقدم خطاب للسفارة السعودية في مصر فمش عارف بقه الخطاب دا موجه من الزوج ولا من كفيل الزوج وموجه لمين وصيغته ايه ارجو الإفادة وجزاكم الله كل خير
  • أضف...