اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فيديو رجم إمرأة وإبنتها حتى الموت هل ممكن نشوف دا فمصر ؟!!!

EsoWay

Recommended Posts

منكري السنه كتروا اليومين دول :closedeyes: واحد تقوله ربنا قال و الرسول قال و العلماء فسروا و قالوا كذا كذا

يقول أصلي مش مُقتنع ..

مصادر الحُكم في الإسلام أربعه :-

1- القرآن الكريم.

2- السنة النبوية.

3- الإجماع.

4- القياس.

مش مقتنع بيهم إخبط راسك في الحيط ، دي بقا مفيهاش حرية رأي و لا ديمقراطيه و لا إحترام رأي الأخر ..

لأني مش محترمه دا شرع و دين مفيهوش تأليف

ما علينا إلا أن نقول سمعاً و طاعه ، ربك قال كدة هتألف من دماغك بقا ( شوفلك دين تاني علي هواك )

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

مش بقول بقا فيه مسلمي هويه متأقبطين !! محدش مصدق

اول حاجه هيلاحظها القارئ هو اسلوبك الغير محترم في الرد على مخالفيك

و بكده بتخسر جزء منهم سيميل الى الإقتناع بوجهة النظر الأخرى بسبب عرضك لوجهة نظرك بطريقه غير مهذبه

تحياتي

في النقطة دي بالذات عايز القاريء يقرا ردي و يشوف اسلوبي ..

الدين مفيش فيه تأليف .. علشان نقول وجهة نظر !!

ربنا قال حاجة و الرسول قال حاجة نقوم و إحنا مغمضين قايلين سمعاً و طاعه ..

و منسألش و نقول لية ..

و لا نقول أصل أنا مش مقتنع بحديث الرسول دا ، اصل المنطق و العقل بيقول كذا

دا إسمع إنكار سنه .. و حُكم منكري السنه إرجع فيه للعلماء ..

الدين مفيش فيه تأليف و لافيه أصل أنا مش مقتنع و لا أصل الكلام مش داخل دماغي و لا أصل وجهة نظري بتقول غير كدا

غريبة جداً نقول الرسول قال كدا ، يقولي اصلي مش مقتنع و ليا وجهة نظر !!!

و بالنسبة لأسلوبي الغير مُحترم .. طالما بتعرف تميز كدة ليه ما قولتش الكلمتين الحلوين دول لسي الباز أفندي اللي كفر كل السلفيين ..!!

و لا عينك مش جايبة غير مشاركات مخالفيك بس ..

و بسم الله ما شاء الله سي الباز افندي مفيش مشاركة واحدة من مشاركاته

مسبش و جرّح و هان فيها إلا واحده بس بصراحة لما قال ( تصبحوا علي خير ) ..

أنته حر رأيك في النقطة دي بالذات لا يعنيني .. لان دا دين ، و أنا بقول سمعاً و طاعة من غير تفكير

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

• الردود 241
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

تحاورت فى هذه المسألة أو قل سمعت رأى فى هذه المسألة إسمحوا لي أن أوردها هنا من الذاكرة

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

هذا الرأى مبني على أن عقوبة الرجم - عقلا و منطقا - لا يمكن أن تضاعف و لا أن تنصف و فى القرآن الكريم يضاعف العذاب لزوجات الرسول كيف يضاعف الرجم ؟ و فى حالات أخرى ينصف العذاب كيف بنصف الرجم ؟

هل هناك نصف رجم أو ضعف رجم ؟

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

منكري السنه كتروا اليومين دول :closedeyes: واحد تقوله ربنا قال و الرسول قال و العلماء فسروا و قالوا كذا كذا

يقول أصلي مش مُقتنع ..

1- القرآن الكريم.

2- السنة النبوية.

3- الإجماع.

4- القياس.

مش مقتنع بيهم إخبط راسك في الحيط ، دي بقا مفيهاش حرية رأي و لا ديمقراطيه و لا إحترام رأي الأخر ..

ما علينا إلا أن نقول سمعاً و طاعه ، ربك قال كدة هتألف من دماغك بقا ( شوفلك دين تاني علي هواك )

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

و بكده بتخسر جزء منهم سيميل الى الإقتناع بوجهة النظر الأخرى بسبب عرضك لوجهة نظرك بطريقه غير مهذبه

تحياتي

و منسألش و نقول لية ..

الدين مفيش فيه تأليف و لافيه أصل أنا مش مقتنع و لا أصل الكلام مش داخل دماغي و لا أصل وجهة نظري بتقول غير كدا

و بالنسبة لأسلوبي الغير مُحترم .. طالما بتعرف تميز كدة ليه ما قولتش الكلمتين الحلوين دول لسي الباز أفندي اللي كفر كل السلفيين ..!!

أنته حر رأيك في النقطة دي بالذات لا يعنيني .. لان دا دين ، و أنا بقول سمعاً و طاعة من غير تفكير

اولا انت حر لو مش عايز تفكر دي مسأله شخصيه و قدرات

ثانيا انا مش مسئول عن الباز افندي ممكن حضرتك تشتكيه

ثالثا تعلم ان صاحب الرأي العصبي يفقده مصداقيته حتى و لو كان صحيحا

مابالك بأن يكون غير مهذب او غير محترم

تعلم ان تتناقش بدون سب في المحاور مهما اختلفت وجهات النظر

والا لما أسلم انسان على كوكب الأرض اذا تناقش مع من يشابهك اسلوبك و خلقك

الرقي من صفات المسلم يا سيدي

تحياتي و حاول تستفيد من كلامي بدل محاولة الهجوم عليه بتدني

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

1321206327' post='799329']
1321205507' post='799324']

يا سيدى ربنا مخلقناش كل كلنا اذكياء زى بعض فى ناس مخهم على قدهم زى حلاتى بيحبوا يسالو كتير و يدورو كتير خصوصا انهم بيسمعوا كتير عن أحاديث موضوعه و إسرائيليات و لان مخهم على قدهم مبيعرفوش إزاى يفرقوا بين الحديث الصحيح و الموضوع فبيضطروا يسألوا و أظن ده مش عيب

إمسك شكلك إنت اللى متنرفز و متعصب يا برنس ;) مع انى قلتلك فى المشاركة بتعتى

ا

عموما اسألتك على الراس من فوق اسال زى منت عاوز و لو اعرف الاجابة هجاوب إن شاء الله

ده كلام غلط لا سمح الله !!! ايه لازمته الكلام بهذا الاسلوب عن الناس اللى مخها صغير وعلى قدهم و الناس اللى مخها كبير و مش عيب انى اسال !!!!

انا نقدى على الناس اللى بتنكر من غير ما تسأل اهل الاختصاص أظن إنى وضحت فكرتى..

أنا أسف فعلا أنا مخدتش بالى من الكلام اللى كان مكتوب فوق. و شكرًا على ذوقك. و يا ريت الناس تفهم ان ممكن بأسلوب أخبط دماغك فى الحيط و الكلام ده ممكن تخرج واحد من المله و دى مش مبالغه فى ناس بيبقى عندها شكوك و يتبقى بتدور على حد يفهمها و لما يكون الرد بأسلوب أخبط دماغك فى الحيط اظن ان قلته أحسن.

رابط هذا التعليق

يقول أصلي مش مُقتنع ..

1- القرآن الكريم.

2- السنة النبوية.

3- الإجماع.

4- القياس.

تحياتي

و منسألش و نقول لية ..

تحياتي

رأي إية يا زهيري باشا ..

أتكلم بهداوه في الدين مع واحد كافر مثلاً ولا من مله تانية و اقعد أقنعه كدا واحده واحده و أنصحه و أدله علي مكان وو ناس تعلمه ياعني إيه دين إسلامي ..

بما إني مش خبره في الدين و معنديش العلم الكافي أني أتولي مهمه تعريف الناس بالدين بتاعي ( الإسلام )

لكن لما تتكلم بقا مع واحد مسلم مسلم مسلم موحد بالله و يشهد ان محمد رسول الله عليه الصلاه و السلام

و بالغ راشد عاقل و تقوله ربك قال في كتابه العزيز كذا ، الرسول قال كذا ، العلماء كان فيه إجماع علي كذا

و يقولك أصلي مش مقتنع بالحديث دا أصل أنا ليا و جهة نظر !!

دا يبقي إية ؟؟ سأترك الإجابة للقاريء يٌحكم بنفسه ..

لا يجوز أن نعترض على حكم الله بعقولنا ،

قال تعالى : ( وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيَرة من أمرهم ومن يعص الله ورسوله فقد ضلّ ضلالا مبينا ) .

بالنسبة أني غير مهذب و غير مُحترم رأيك في لا يدل علي و لن يدل علي رأيك في يدل عليك فقط ..

و مع ذلك جزاك الله خيراً ,,

سلامــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاً

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

من كان منكم بلا خطيئه فليرمها بحجر

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

كلامك لم يضف جديدا و مستمر على نفس درجة الهبوط

نعم حوارك مع المسلم المتسائل او الغير مستوعب يجب ان يكون حوارا هادئا متأنيا و الا لكنت احد اسباب خروجه و تركه لهذا الدين ربما

و بالتالي الحوار المهذب يكون مع الكافر لإقناعه و مع المسلم لتثبيته

و من غير سلاما بتاعتك و هطلع اكثر ادبا منك و اقولك

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

نعم حوارك مع المسلم المتسائل او الغير مستوعب يجب ان يكون حوارا هادئا متأنيا و الا لكنت احد اسباب خروجه و تركه لهذا الدين ربما

يا فندم ..

صلي علي اللي هيشفع فينا و فيك يوم الدين ..

سمعني عليه الصلاه و السلام

صليت علي النبي .. تمام

قال تعالى : ( وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيَرة من أمرهم ومن يعص الله ورسوله فقد ضلّ ضلالا مبينا ) .

نختلف مع بعض في حاجات العلماء نفسهم إختلفوا فيها و كان فيها إجتهاد ، لكن لما تكون مثلاً حاجة صريحة و واضحه و مفسره و عليها إجماع من العلماء ..

مينفعش أنا هنا أقول أنا مُعترض !

فيه أمور ممكن نحتلف كلنا فيها حتي العلماء نفسهم إختلفم .. لكن فيه أمور تانية لأ .. ودي اللي أقصدها ؟؟

ياعني لولا الحرمانية كنت هعطيك مثال كذا كذا كذا و اقولك لية و إشمعني ؟؟

لكن مجرد ذكر المثال دا غلط ..

عرفت أنا أقصد إية ..

و برده مع تكرارك أني غير محترم و غير مهذب و غير مؤدب ، هقولك جزاك الله خيراً

و عليكم السلام ،،

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

يقول أصلي مش مُقتنع ..

1- القرآن الكريم.

2- السنة النبوية.

3- الإجماع.

4- القياس.

تحياتي

و منسألش و نقول لية ..

تحياتي

بعد إذنك يا أ- زهيرى عندى احساس عن اسلوب حضرتك مع المنتسبين للتيار الاسلامى هنا فى المنتدى عاوز احكيه

احساسى ان اسلوبك ده بيفكرنى باسلوب ما يطلق عليه المجتمع الدولى مع فلسطين

يعنى على طول نقد موجهه مثلا للمقاومة ايه الارهاب ده- ليه بتقلتوا المدنين الاسرائليين – امتنعوا عن عملياتكم فى اسرائيل ...الخ ولما حد يكلمهم يقلهم طيب فين انكاركم ده على الكيان الصهيونى يرضيكم القتل -تجريف الاراضى – التعذيب فى المعتقلات – التهجير – احتلال – منع الناس من حقوقهم الدينية ...الخ يقولوا اه دى حاجة وحشة طبعا بس انتوا اللى غلطانين متديهمش الفرصة بلاش صواريخ و تفجيرات

طبعا دى اسمها سياسة الكيل بمكيالين

يعنى انا لو عند حضرتك مبدأ أنك تطالب و تناشد بالحوار الراقى فى المنتدى بس كل مداخلاتك فى هذه الجزئية أو قل الغالبية الساحقة الماحقة منها موجهه لاعضاء التيار الاسلامى بس

طيب ممكن تقول اصل هم اللى غالب عليهم كده الاسلوب المتدنى فى الحوار (وجهه نظرك ) ماشى نعتبرها 80% طيب ما هو فى 20% اخرين بيقولوا سباب و تكفير و استهزاء بشع و تهم رهيبة بدون دليل موجهه للتيار الاسلامى اتقالت من اكتر من زميل على مدار مشاركتى فى المنتدى ملقتش لحضرتك توجيه ليهم برضه

مش برضه دول مسلمين مخطأين محتاجين توجيه من حضرتك ام التوجيه بس وان سايد فى اتجاء التيار الاسلامى ؟!!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في الحقيقة المواضيع دي قتلت تحاورا وانا ماعنديش جديد اقدمه وان كنت سأخذ الموضوع من البداية فدائما تكون البداية هي بسؤال محوري ومفصلي

هل السنة مكملة للقرأن ام شارحة له

اذا كانت الاجاب مكملة للقرأن فهذا النص يدحض هذا الافتراء

) اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتى ورضيت لكم الإسلام دينا (

ويدحضه ايضا

(وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَاناً لِكُلِّ شَيْءٍ )

وايضا

)ما فرطنا في الكتاب من شيء)

وبذلك تصبح السنة ليست مكملة للقرأن ولكن شارحة ومفسرة له

والسؤال الثاني

هل يستطيع الرسول ان يشرع من تلقاء نفسه

اذا كانت الاجابة بنعم فهذا النص يدحض هذا الافتراء

(وإذا تُتْلى عليهم ءاياتنا بينات قال الذين لا يرجونَ لقاءنا ائت بقرآن غير هذا أو بَدّله, قل ما يكون لي أن أبدله من تلقآء نفسي إن أتبع إلا ما يوحى إليّ, إني أخاف إن عصيت ربي عذاب يوم عظيم(

اذا

السنة شارحة لكتاب الله والرسول الكريم صلى الله عليه وسلم لا يشرع او يبدل من تلقاء نفسه وكل التشرعات لابد وان تكون من الوحي في كتاب الله

نقول ايضا

هل يستطيع ان يقول الرسول صلى الله عليه وسلم ان حد السارق هو قطع لسانه او رجمه حتى الموت

بالطبع لا وحاشا ان يفعل ذلك سيدنا وحبينا

وعارف المداخلات اللي جايه نوعها ايه وجاهز

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

يا فندم ..

صليت علي النبي .. تمام

نختلف مع بعض في حاجات العلماء نفسهم إختلفوا فيها و كان فيها إجتهاد ، لكن لما تكون مثلاً حاجة صريحة و واضحه و مفسره و عليها إجماع من العلماء ..

فيه أمور ممكن نحتلف كلنا فيها حتي العلماء نفسهم إختلفم .. لكن فيه أمور تانية لأ .. ودي اللي أقصدها ؟؟

عرفت أنا أقصد إية ..

و عليكم السلام ،،

ماتزعلش مني يا عمده بس لو كنت ابتديت بما انتهيت به من اسلوب ماكانش حصل اللي حصل

مفيش داعي لمصطلحات التكفير ابدا يا عمده

و ده رجاء

عموما حقك عليا يا سيدي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ياعم طارق الله يباركلك رسولنا الكريم قالنا إية ودا حديث صحيح

(انصر أخاك ظالماً أو مظلوماً، فقال: رجل يا رسول الله صلى الله عليه وسلم أنصره إذ كان مظلوماً، أفرأيت إذا كان ظالماً كيف أنصره؟! قال: تحجزه أو تمنعه من الظلم، فإن ذلك نصره )

هنا ماشية بالعكس و لاتنصره إن كان مظلوم و لا كان ظالم .. مش تعميم أغلبية من هم ضد التيار الإسلامي ..

غالباً جامل جامل

لو فيه حاجة في كلامي اللي أنا قولته يا جماعة غلط ردوني عن خطأي و عرفوني أنا غلطان في إية ..؟؟

لو أنا أخطأت حد يقولي أنا أخطأت في إية علشان أراجع نفسي ..

يمكن دينا و العلماء قالوا حاجة فاتتني و مخدتش بالي منها .. بتكلم بجد حد ينصحني و يقولي يا عماد أنته غلطان في كذا ربنا مقالش كذا كذا ..

رابط هذا التعليق

[

أنا أسف فعلا أنا مخدتش بالى من الكلام اللى كان مكتوب فوق. و شكرًا على ذوقك. و يا ريت الناس تفهم ان ممكن بأسلوب أخبط دماغك فى الحيط و الكلام ده ممكن تخرج واحد من المله و دى مش مبالغه فى ناس بيبقى عندها شكوك و يتبقى بتدور على حد يفهمها و لما يكون الرد بأسلوب أخبط دماغك فى الحيط اظن ان قلته أحسن.

يا استاذ مولر فيه ابواب الشيطان بيدخل منها للانسان حتى يجعله يشك فى دينه ويشرك بالله

وقد نهانا رسولنا عن التفكير فيها والاستعاذة من الشيطان

حين تساورنا وهاديك امثلة

- فيه ايات فى القران تذكر ان الله يسمعنا يجيك الشيطان يقولك هو بيسمعك ازاى هو ربنا ليه ودان ؟

او ليه ربنا حرم الخمر تماما ما لوشربنا كوب واحد مثلا لن نسكر او نفقد عقلنا فيتسلل لك الشيطان للتجربة او لاقناعك ان بيرة بتركيز 1% مثلا مش هاتفرق وهكذا

ده كمثال بسيط برضوا فيه حاجات لازم لا نجادل فيها وهى كما ذكرت باعلى

اوعى تقول هو ليه ربنا امرنا بكده او ليه الرسول عمل كده لان دى من الابواب اللى بيدخل منها الشيطان

بس ده لا يمنع انك تستخدم عقلك لتتدبر فى حكمة الله

وتحاول تجتهد فى تفهم حكمته

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

يا فندم ..

صليت علي النبي .. تمام

عرفت أنا أقصد إية ..

و عليكم السلام ،،

ماتزعلش مني يا عمده بس لو كنت ابتديت بما انتهيت به من اسلوب ماكانش حصل اللي حصل

مفيش داعي لمصطلحات التكفير ابدا يا عمده

و ده رجاء

عموما حقك عليا يا سيدي

حصل خير يا فندم .. و أنا مجبتش سيرة تكفير و الحمد لله ..

جزاك الله خيراً ، خيركم من بدأ بالسلام و أشهدها لك ..

لك التحيه و الإحترام :give_rose:

رابط هذا التعليق

يقول أصلي مش مُقتنع ..

1- القرآن الكريم.

2- السنة النبوية.

3- الإجماع.

4- القياس.

تحياتي

و منسألش و نقول لية ..

تحياتي

بعد إذنك يا أ- زهيرى عندى احساس عن اسلوب حضرتك مع المنتسبين للتيار الاسلامى هنا فى المنتدى عاوز احكيه

احساسى ان اسلوبك ده بيفكرنى باسلوب ما يطلق عليه المجتمع الدولى مع فلسطين

يعنى على طول نقد موجهه مثلا للمقاومة ايه الارهاب ده- ليه بتقلتوا المدنين الاسرائليين – امتنعوا عن عملياتكم فى اسرائيل ...الخ ولما حد يكلمهم يقلهم طيب فين انكاركم ده على الكيان الصهيونى يرضيكم القتل -تجريف الاراضى – التعذيب فى المعتقلات – التهجير – احتلال – منع الناس من حقوقهم الدينية ...الخ يقولوا اه دى حاجة وحشة طبعا بس انتوا اللى غلطانين متديهمش الفرصة بلاش صواريخ و تفجيرات

طبعا دى اسمها سياسة الكيل بمكيالين

يعنى انا لو عند حضرتك مبدأ أنك تطالب و تناشد بالحوار الراقى فى المنتدى بس كل مداخلاتك فى هذه الجزئية أو قل الغالبية الساحقة الماحقة منها موجهه لاعضاء التيار الاسلامى بس

طيب ممكن تقول اصل هم اللى غالب عليهم كده الاسلوب المتدنى فى الحوار (وجهه نظرك ) ماشى نعتبرها 80% طيب ما هو فى 20% اخرين بيقولوا سباب و تكفير و استهزاء بشع و تهم رهيبة بدون دليل موجهه للتيار الاسلامى اتقالت من اكتر من زميل على مدار مشاركتى فى المنتدى ملقتش لحضرتك توجيه ليهم برضه

مش برضه دول مسلمين مخطأين محتاجين توجيه من حضرتك ام التوجيه بس وان سايد فى اتجاء التيار الاسلامى ؟!!

بصراحه انا اتعلمت منكم حاجه يا طارق معظمكم محترفين فيها

لما تلاقي حد من تيارك الفكري بيغلط في اللي قصاده،،، طنش

قد يكون اسلوب البعض غير مقبول

لكن لما الاقيكوا بتعترضوا علانية على اسلوب شخص محسوب على تياركم الفكري اوعدك انك ستجدني اول الملتزمين بذلك

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

1321209800' post='799349']
1321207324' post='799336']

[

يا استاذ مولر فيه ابواب الشيطان بيدخل منها للانسان حتى يجعله يشك فى دينه ويشرك بالله

وقد نهانا رسولنا عن التفكير فيها والاستعاذة من الشيطان

حين تساورنا وهاديك امثلة

- فيه ايات فى القران تذكر ان الله يسمعنا يجيك الشيطان يقولك هو بيسمعك ازاى هو ربنا ليه ودان ؟

او ليه ربنا حرم الخمر تماما ما لوشربنا كوب واحد مثلا لن نسكر او نفقد عقلنا فيتسلل لك الشيطان للتجربة او لاقناعك ان بيرة بتركيز 1% مثلا مش هاتفرق وهكذا

ده كمثال بسيط برضوا فيه حاجات لازم لا نجادل فيها وهى كما ذكرت باعلى

اوعى تقول هو ليه ربنا امرنا بكده او ليه الرسول عمل كده لان دى من الابواب اللى بيدخل منها الشيطان

بس ده لا يمنع انك تستخدم عقلك لتتدبر فى حكمة الله

وتحاول تجتهد فى تفهم حكمته

استاذ رؤوف التفكير مش عمليه ممكن توقفها وقت ما انت عايز و المخ مش اله بنتحكم فيها بمفتاح تم تعديل بواسطة hanzmolar
رابط هذا التعليق

تحاورت فى هذه المسألة أو قل سمعت رأى فى هذه المسألة إسمحوا لي أن أوردها هنا من الذاكرة

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

هذا الرأى مبني على أن عقوبة الرجم - عقلا و منطقا - لا يمكن أن تضاعف و لا أن تنصف و فى القرآن الكريم يضاعف العذاب لزوجات الرسول كيف يضاعف الرجم ؟ و فى حالات أخرى ينصف العذاب كيف بنصف الرجم ؟

هل هناك نصف رجم أو ضعف رجم ؟

1-

يقول الله تعالى: الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ {النور:26}، جاء تعقيباً على قصة الإفك، ومعناه -والله تعالى أعلم- أن المعتاد واللائق بكل واحد من هؤلاء هو ما يشابهه، أي أن شأن الخبيثات أن ينكحن الخبيثين، وشأن الطيبات أن ينكحن الطيبين، وربما تغير هذا فتزوج طيب من خبيثة أو العكس،

وأما الأنبياء فمعصومون من نكاح البغايا، وخيانة امرأتي نوح ولوط عليهما الصلاة والسلام كانت في الدين ولم تكن في الفراش، ذكر ذلك العلماء وأهل التفسير، قال ابن كثير: فخانتاهما أي في الإيمان، لم يوافقاهما على الإيمان ولا صدقاهما في الرسالة...

وفي أحكام القرآن لابن العربي، قال ابن عباس لما قرأ الآية: .... والله ما بغت امرأة نبي قط، ولكنهما كفرتا. ومثل هذا لا يقال بالرأي.

وقال الطبري في تفسيره: فخانتاهما قال: أما إنه لم يكن الزنا، ولكن كانت هذه تخبر الناس أنه مجنون، وكانت هذه تدل على الأضياف.

الشاهد

ان الانبياء كما يقول العلماء معصومون من ان تزنى زوجته و لو كافره لما فى ذلك من تقليل من شأن النبى

و الطعن فى كرامته و انعكاس ذلك على دعوته و الحق سبحانه لم يجعل على اى نبى غبارا فى خلقه او خلقته

حتى فى نسبه كما قال صلى الله عليه وسلم فلم يزل ينقلنا الله عز وجل من أصلاب طاهرة إلى أرحام طاهرة (أو كما قال) حتى لا يكون لاحد حجة فى عصيان الرسل

اذا لم يكن هناك فرصة او احتمال لزنى اى زوجة من زوجات النبى صلى الله عليه و سلم اذا حد الزنا ما كان ليقع عليهم مطلقا و حاشاهم رضى الله عنهن

2-

الايات التى بها مضاعفة الحد لامهات المؤمنين هى تأدبية و تعليمية لنساء النبي (طهرهن الله و أذهب عنهن الرجس). و تعليما لغيرهن اذا كان هذا الحال مع اطهر النساء فلا وساطة فى حد الله

لذا ارى ان هذه النقطة ليست دليل على انكار حد الرجم

والله أعلم.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في الحقيقة المواضيع دي قتلت تحاورا وانا ماعنديش جديد اقدمه وان كنت سأخذ الموضوع من البداية فدائما تكون البداية هي بسؤال محوري ومفصلي

هل السنة مكملة للقرأن ام شارحة له

اذا كانت الاجاب مكملة للقرأن فهذا النص يدحض هذا الافتراء

) اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتى ورضيت لكم الإسلام دينا (

ويدحضه ايضا

(وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَاناً لِكُلِّ شَيْءٍ )

وايضا

)ما فرطنا في الكتاب من شيء)

وبذلك تصبح السنة ليست مكملة للقرأن ولكن شارحة ومفسرة له

والسؤال الثاني

هل يستطيع الرسول ان يشرع من تلقاء نفسه

اذا كانت الاجابة بنعم فهذا النص يدحض هذا الافتراء

(وإذا تُتْلى عليهم ءاياتنا بينات قال الذين لا يرجونَ لقاءنا ائت بقرآن غير هذا أو بَدّله, قل ما يكون لي أن أبدله من تلقآء نفسي إن أتبع إلا ما يوحى إليّ, إني أخاف إن عصيت ربي عذاب يوم عظيم(

اذا

السنة شارحة لكتاب الله والرسول الكريم صلى الله عليه وسلم لا يشرع او يبدل من تلقاء نفسه وكل التشرعات لابد وان تكون من الوحي في كتاب الله

نقول ايضا

هل يستطيع ان يقول الرسول صلى الله عليه وسلم ان حد السارق هو قطع لسانه او رجمه حتى الموت

بالطبع لا وحاشا ان يفعل ذلك سيدنا وحبينا

وعارف المداخلات اللي جايه نوعها ايه وجاهز

انا فعلا و بكل صدق مقتنع بهذا المنطق

آمل ان يتم حوار راقي منطقي يضحد الحجه بالحجه و بدون نقل مقالات طويله

و نقطه نقطه علشان نفهم

و يمكن تكسبوا فينا ثواب

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بصراحه انا اتعلمت منكم حاجه يا طارق معظمكم محترفين فيها

لما تلاقي حد من تيارك الفكري بيغلط في اللي قصاده،،، طنش

قد يكون اسلوب البعض غير مقبول

لكن لما الاقيكوا بتعترضوا علانية على اسلوب شخص محسوب على تياركم الفكري اوعدك انك ستجدني اول الملتزمين بذلك

تحياتي

ده اعتراف ضمنى يا باشا ان حضرتك مش محايد ;) زى ما كنت بتنصحنا دائما

و هقولك النصيحة اللى قلتهالى قبل كده لما انا سخرت من علمانيين تونس اللى بيشتموا الشعب التونسى

قولتلى خليك انت الاحسن... فاكر ؟

طيب

-فى احد الموضعات مش فاكره من حوالى شهرين تلاتة ا- ابو محمد ذكر ان الشيخ حازم حضر مقابلة مع مذيعة متبرجة و انا رديت بأن هذا خطأ و لا عذر له فيه و بالفعل و جهت الكلام ده لصفحة الشيخ على الفيس

-

شأنهم مؤكد ان كلام هذا الشخص المجهول لن يكون له قيمة تذكر

- موضوع الشيخ محمد حسين انا فعلا لقيت صحفى قال الكلام ده فى جريدة انه غنى و عنده ملايين و دى مش تهمه ,خلينا فى المهم ان له زوجة بتنقيله البنات الصغيرة للجواز 14-17 و طلق واحدة بعد شهر و اتجوز تانية انا كنت هسال فى الموقع بتاعة و اعرف ايه رد الشيخ لكن قلت ممكن الرد يتاخر و يضيع الموضوع معاك قلت ارد رد عام

طيب نعتبر الكلام ده صح الشيخ هنا معملش حاجة مخالفة للقانون و الشرع على اعتبار انى احسن به الظن انه بيتجوزهم عن رضا من البنت و ليست مكرهه و انه يتزوجها بنية الاستمرارية و لكن يكون اخطأ مرتين

مرة لما مردش على الصحيفة بالنفى او بالتوضيح (ده لو مكنش رد فعلا)

مرة تانية لما وضع نفسه موضع الشبهه بالجواز من فتاة صغيرة و هو علم من اعلام الدعوة و كل كلمة و خطوة محسوبة عليه وفيه اللى متربص له (ده على اعتبار زى ما انا قلت ان الكلام ده صحيح )

- ردى على احدى الزميلات المعروفات بتأيدها للشيخ حازم لما قالت ان محمد على غلط لما دخل المصريين الجيش و طول عمره المصريين جبناء

اديتها نقطه حمراء و هاجمت كلامها و بلغت عليها الادارة و تم حذف المداخلة لو تحب على الخاص اقولك هى مين واسال الادارة

ده اللى انا فكره دلوقتى على المستوى الشخصى

على المستوى العام اتذكر الهجوم الحاد للشيخ وجدى على الشيخ محمود المصرى لما طلع فى التلفزيون المصرى وقت الثورة و الفيديو موجود -

انكار اكثر من شيخ وزميل من المدعو لطفى عامر وتبيان انه فى شك لانتمائة لامن الدولة

رد الشيخ محمد عبد المقصود على من ينكر الخروج على الحاكم فى ميدان التحير ايام الثورة - الفيديو موجود-

طبعا انا بجبلك اللى جه على ذاكرتى دلوقتى يعنى جزء مش كل

يا ترى هتلتزم بوعدك

و عموما افترض ان التيار الاسلامى بيطنش مبيعملش الخلق الاسلامى ده تعمل زيهم ده سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم بيقول ((لا تكونوا إمعة تقولون إن أحسن الناس أحسنا وإن ظلموا ظلمنا ولكن وطنوا أنفسكم إن أحسن الناس أن تحسنوا وإن أساءوا أن لا تظلموا ))

و لى عتاب لما حضرتك بطنش برضه زى ما بتتهم السلفيين طيب ليه بتنصحنا دايما بعدم التنطيش و الحياد و قبول الاخر

و لما واجهتك اعترفت ان حضرتك بتنطش برضه

لا تنه عن خلق وتأتى بمثلة............... عار عليك إذا فعلت عظيم

رابط هذا التعليق

مثلا يقول الله ان الزاني والزانية يجلدا

السنة تقول لنا كيفية الجلد وباي نوع يتم الجلد واين نجلد ولا نجلد على مناطق معينة ومواصفات من يجلد وهكذا

لكن تغيير الحد وتبديلة

اسمحوا لي عندي ما هو اعظم

كتاب الله وايات بينات وواضحة وضوح الشمس انه صلى الله عليه وسلم لا يمكن له باي حال من الاحوال ان يبدل او يزيد او ينقص في كتاب الله

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...