اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حد عنده معلومات عن الحياه في مسقط (سلطنة عمان)

Recommended Posts

شكراً لك اخي الكريم

وما اخبار الجو وما يمكن ان اخذه معى من هنا وما يمكننى تركه لانه متوفر عندك

وبالنسبة للملابس ما هو نوع الملابس التى احضرها معى

رابط هذا التعليق

• الردود 89
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اه معلش نسيت اقولك فى كمان مدرسه مصرى بس بيسموها هنا فصول تقويه-مش عارف ليه- مصريفها حوالى 160 ريال فى السنه بتعلم المناهج المصريه زى مدارس الحكومه المصريه يعنى بالعربى بس فى كتير أشتكوا منها و أعرف ناس طلعوا ولادهم منها وطبعا فى المدارس الحكومبه العمانيه و دى تعليم عمانى و مجانى من غير فلوس بس أنسى ولادك يتعلموا فيها حاجه علشان التعليم فيها ضايع

شكرا لك ياى على المعلومات القيمة ولكن ماهو السن المناسب للالتحاق بالمدارس الباكستانية لانها الانسب من الحيث المصاريف وكذلك وتعليم العربى والدين اولادى kg1 , p2

بص يا سيدى المدرسه الباكستانيه فيها play و kg وبعدين سنه أولى على طول يعنى مفيشkg 1 و kg 2 هى سنه واحده kg وبالنسبه للسن الدراسى بنتى عندها 5 سنوات و قالولى تدخل kg -هى فى أسكندريه داخله kg2 - بس فى أمتحان الاول عباره عن كتابة الحروف من A TO Z CAPITAL AND SMALL وكتابة الأرقام من 1 حتى 100 ده بالنسبه لل KG لكن بالنسبه لل PLAY مفيش اختبارات قبل الدخول و طبعا التعليم كله باللغه الأنجليزيه مفيش عربى خالص والتعليم أسلامى بس أعتقد أن الدين الأسلامى باللغه الأنجليزيه

بالنسبه للهدوم هات معاك صيفى كتير والشتوى مش كتير لأن معظم الوقت صيف

و أنا تحت أمرك فى أى حاجه

رابط هذا التعليق

اه معلش نسيت اقولك فى كمان مدرسه مصرى بس بيسموها هنا فصول تقويه-مش عارف ليه- مصريفها حوالى 160 ريال فى السنه بتعلم المناهج المصريه زى مدارس الحكومه المصريه يعنى بالعربى بس فى كتير أشتكوا منها و أعرف ناس طلعوا ولادهم منها وطبعا فى المدارس الحكومبه العمانيه و دى تعليم عمانى و مجانى من غير فلوس بس أنسى ولادك يتعلموا فيها حاجه علشان التعليم فيها ضايع

شكرا لك ياى على المعلومات القيمة ولكن ماهو السن المناسب للالتحاق بالمدارس الباكستانية لانها الانسب من الحيث المصاريف وكذلك وتعليم العربى والدين اولادى kg1 , p2

بص يا سيدى المدرسه الباكستانيه فيها play و kg وبعدين سنه أولى على طول يعنى مفيشkg 1 و kg 2 هى سنه واحده kg وبالنسبه للسن الدراسى بنتى عندها 5 سنوات و قالولى تدخل kg -هى فى أسكندريه داخله kg2 - بس فى أمتحان الاول عباره عن كتابة الحروف من A TO Z CAPITAL AND SMALL وكتابة الأرقام من 1 حتى 100 ده بالنسبه لل KG لكن بالنسبه لل PLAY مفيش اختبارات قبل الدخول و طبعا التعليم كله باللغه الأنجليزيه مفيش عربى خالص والتعليم أسلامى بس أعتقد أن الدين الأسلامى باللغه الأنجليزيه

رابط هذا التعليق

معرفش ليه الرد جه مرتين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شوفي يا ندي مسقط فعلا أمان و مفيش منها خوف لو هتيجي لوحدك

و الراتب 200 ريال مع الاقامة و الانتقال كويس انما لو من غيرهم مينفعش

و احب أقولك ان كتير ولاد و بنات جايين علي نفس الظروف بتاعتك و ممكن لو عايزة تزودي دخلك تشتغلي الفترة المسائية اي حاجة منسقة في شركة او حتي تعملي إعلان في الوسيط كجليسة أطفال مصرية و إعتبريني أول زبون

و ربنا يوفقك و يكون سفرية خير عليكي

رابط هذا التعليق

شكرا لك ياخى على المعلومات القيمة وان شاء الله عند تحديد معاد سفرى ساخبرك حتى نكون على اتصال ان شاء الله

ربنا يوفقك و توصل بالسلامه على فكره أنا ان شاء الله نازل مصر الأجازه السنويه بتاعتى باذن الله يوم الأربعاء القادم و العوده بمشيئة الله نصف رمضان لما أرجع بأذن الله ياريت يبقى فى أتصال بينا

رابط هذا التعليق

ممكن ياخى سوليمادى اسئلك سئول هل يوجد فى البلد فرص بحث عن عمل ولا ده قليل جدا حيث ان زميل لى ذاهب مع زوجته مدرسة وذاهب معها بدون عقد فهل له ان يبحث عن عمل ولا ده ممكن يكون صعب اذا رديت على اسمحى ان يراسلك صديقى على الخاص وشكرلجهودك لمساعدة اخوانك المصريين

رابط هذا التعليق

ممكن ياخى سوليمادى اسئلك سئول هل يوجد فى البلد فرص بحث عن عمل ولا ده قليل جدا حيث ان زميل لى ذاهب مع زوجته مدرسة وذاهب معها بدون عقد فهل له ان يبحث عن عمل ولا ده ممكن يكون صعب اذا رديت على اسمحى ان يراسلك صديقى على الخاص وشكرلجهودك لمساعدة اخوانك المصريين

ممكن يقدم شغل

المشكلة مش انه يقدم ..المشكلة انه يلاقى شغل

رابط هذا التعليق

ايا اهل المنتدى صباح الخير عليكم جميعا

اخبرنى صديقى ابن مالك عن المنتدى وفرصة الاستزادة منكم بالمعلومات

انا سوف تسافر زوجتى بمشيئة الله الى صلالة خلال شهر وساذهب معها انا والاولاد فهل استطيع انا ابحث عن عمل وهل فرص العمل متوفرة

لقلقنى جدا كلام قطرة ندى من ان يكون المكان منغلق ولا استطيع البحث عن عمل او ان تكون الفرص المتاحة قليلة انا اعمل فى السوق فى مجالات البيع والشراء وهل لى ان اقوم باقامة مشروع فى مكان زى صلالة وماهى نوعية المشروعات التى تلاقى اقبال غير الاكل والشرب فانا اعشق العمل ولا استطيع ترك زوجتى وحدها فى بلد غير مصر انا حاسس انى طولت عليكم بس عاوز اطمن وعلى فكرة مش هينفع نرجع فى قرار السفر ياريت اصحاب الراى والمشورة يسعدونا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

سلطنة عمان حاليا تطلب تحاليل فيروسات A , B ,C بالأضافة لتحليل زهرى و أيدز ،،، جميع التحاليل لابد ان تكون فى

المعامل

المركزية لوزارة الصحة هذا الى جانب عمل فحص طبى شامل بأحدى المستشفيات التابعة لمكتب جامكا وعليه فأن الاجراءات الطبية

للسفر الى عمان هى الاصعب بين دول الخليج ولذلك عندى استفسار

ياترى ياجماعه التحاليل دية اجباريه ولا تكملة اوراق - يعنى لو لا قدر الله طلع عندك اجسام مضاده او فيرس ده هيمنع السفر ولا ده مجرد تكملة اوراق

رابط هذا التعليق

اولا كيفك يا أستاذ ابن مالك وأن شاء الله رايح صلاله أمتى معلش أنا فى أجازه حاليا فى أسكندريه و النت مش مظبط معايا خالص علشان كده أنا غايب عنك بقالى فتره

بالنسبه لصديقك ممكن يلاقى شغل على حسب مؤهله يعنى لو مهندس أو دكتور أو محاسب الحاجات دى موجوده فى صلاله كتير لكن لو حيدور على شغل تانى خاص هوه ونصيبه لأن الخاص هنا أرزاق وبرضه المرتبات فى الخاص مش عاليه قوى

وبالنسبه للأخت اللى بتسال على الكشف الطبى الكشف الطبى مهم مش أى كلام أنا لما عملت أستقدام لزوجتى عملت الأربع تحليلات و الكشف الشامل وماكنش ينفع تطلع التأشيرات من غير الكشف الطبى

أنا ان شاء الله راجع صلاله 28\8 لو عايز حاجه أنا تحت أمرك

رابط هذا التعليق

أخيييييييييييراا عرفت أشارك

أولا تحيتى لكل المغتربين المصريين بالخارج

أنا متابعة لكم وكنت بحاول أشارك من فترة بس كان فى مشكلة

الحمدلله ظبط معايا أخيرا

قبل أى حاجة حابة أقول أد ايه حسيت بروح حلوة أوى هنا

وأد ايه قلوبكم على بعض ودى حاجة فعلا راااائعة

أنا كنت مغتربة لفترة مش قصيرة بدبى مرافقة لزوجى وماكنتش بعمل

ورجعنا مصر من سنة تقريبا ........................................

وحسينا بعدم التأقلم مع الأسف

وقررنا السفر من جديد

أنا مدرسة وقدمت للسفر لعمان والحمد لله إمتحنت ونجحت

وزوجى يفكر فى عمل كافيه هناك

سؤالى هل تنفيذ ده صعب هناك ...

عندى أسئلة كتيييييييييييييييير

منطقة الظاهرة حاولت أبحث عنها كصور لاقيت كله أماكن أثرية

لكن عايزة أشوفها كبلد .. حياه .. أماكن تسوق ..

يعنى كل شىء حاساه جديد..

ياريت تساعدونى

رابط هذا التعليق

فين الظاهره دي يا بيانو؟

ماسمعتش عنها في مسقط ابدا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فين الظاهره دي يا بيانو؟

الظاهرة دى منطقة مستقلة مش جزء من مسقط

بحثت عنها لقيتها تشمل ثلاث مدن عبرى و ينقل و ضنك

بس أنا عايزة أعرف شكلها طبيعة الحياه هناك

ميرسى mzohairy على اهتمامك

رابط هذا التعليق

فين الظاهره دي يا بيانو؟

الظاهرة دى منطقة مستقلة مش جزء من مسقط

بحثت عنها لقيتها تشمل ثلاث مدن عبرى و ينقل و ضنك

بس أنا عايزة أعرف شكلها طبيعة الحياه هناك

ميرسى mzohairy على اهتمامك

السلام عليكم معلش أنا مقل فى الدخول بس علشان أنا فى الأجازه السنويه و طبعا مفيش وقت للنت

المهم بالنسبه للأخت بيانو الظاهره دى منطقه فى عمان تحت منطقة الباطنه-اللى فيها صحار- و أكبر مدينه فى الظاهره هى مدينة عبرى أنا مارحتش هناك خالص بس اللى عارف أنها منطقه مافيش أى بحر حواليها وأعتقد أن المستوى الأجتماعى فيها تحت المتوسط و بعدين حضرتك بتقولى أنك كنت فى دبى طبعا عمان كلها لاتقارن بالأمارات نهائيا مافيش غير مسقط اللى ممكن تكون قريبه شويه من العين أو أبوظبى مثلا

رابط هذا التعليق

solimady أول شىء ميرسى على ردك وإهتمامك وده أنا لاحظته فى كتاباتك وردودك السابقة على جميع الأعضاء

ثانى حاجة قلقتنى أوى من كلامك ... مستواها الإجتماعى تحت المتوسط !!

طبعا أنا مش طالبة أى مقارنة بين دبى وعمان ولكن كلامك بمعنى إنها منطقة تفتقر لأى تمدن أو حياه طبيعية ولا إيه

ياريت تكون حتدخل المنتدى قريبا وتوضح لى ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...