اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فرص عمل التمريض فى اونتاريوا/ اوتاوا

Recommended Posts

سلام عليكم ........

وزارة الصحة الورقة دي بيخلصوها ب 150 جنية

ورسوم لعمل مستخرج ترخيص مزاولة منهنة بالانجليزية عشان تبعتيه معاه بحوالى 55 جنية

وفوقيهم 5 جنية دمغة

على 20 جنية شاى وفطار للعم اللى هناك وهو هيسلكلك امورك ومش هتاخد وقت .

لازم يكون معاكى ظرف مكتوب عليه عنوان جامعة البرتا ويكون واضح وصحيح

لان الاوراق دي هتخلص فى يوم هتسلمية الساعة 9 تستلمية على 12 واحدة بالكتير بس لازم تكونى الصبح بدري هناك

وبعدين هيحطوا الورقتين فى الظرف اللى معاكى ويروح قفلة وختمة عشان محدش يفتحة الى فى الجامعة

هتلاقي فى الشارع الخلفي مكتب بريد روحى وابعتية جواب مسجل فيه سريع وفيه عادى

السريع اللى هو ايمكس ب 150 جنية

العادي ب 7 جنية اختارى اللى يناسبك المهم انه يكون مسجل وخلاص

وكذالك فى الكلية هما هيعملوا الورقة وبعدين تبقي تروحلهم بظرف وهما يختمولك عليه وترسلية من مكتب بريد فى شارع القصر العينى على ايديك اليمين بعد سنترال الحكمة بخطوتين لو كنتى خريجة القاهرة اما لو كنتى عين شمس او اى كلية تانية فاكيد انتى ادرى منى بالمنطئة

دا

وبس

اى خدمة تانى حاضرين :unsure:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

وااله جمايلك الكتيرة مش عارفة اردها ليكى ازاى . انا من اسكندرية يعنى بالنسبة لوزارة الصحة ممكن أوثق الاوراق من الفرع اللى فى

الاسكندرية و لا لازم أسافر القاهرة علشان فيها المركز الرئيسى لوزارة الصحة.

بالتفيق انشاء الله. :blink:

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ......

الورقة بتتعمل من مكتب التراخيص اللى طلعتيه منه اول مة ,يعنى لو عندك فى اسكندرية فرع لوزراة الصحة والتراخيص يبقي اعمليها هناك .

واساليهم بردوا واعتقد انها ينفع تنعمل هناك

وحظ سعيد ان شاء الله :unsure:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

[وسط][/وسط]السلام عليكم

انا زى ما قولتلك استلمت الابليكشن بتاع جامعة انتاريوا و انا بقراء فى الاوراق اللى الكلية طالبها و الخاصة بمكان العمل قالوا انى لازم اكون اشتغلت على الاقل 1500 ساعة فى 18 شهر الاخيرة و ان مكان العمل اللى انا بشتغل فيه لازم يحسب عدد الساعات لكل الفترة اللى انا اشتغلت فيها عنده. استفسارى لحضرتك و انا عارفة اسئلتى كترت قوى لكنى طمعانة فى كرم اخلاقك و استفسارى هو ازاى المستشفى بتحسب عدد الساعات و لو ده حصل معاكى ازاى حسبوها لك حتى اعرف المستشفى التى اعمل بها الطريقة الصحيحة لحساب عدد الساعات.

عشرميت مليون شكرا و بالتوفيق انشاء الله. :D

رابط هذا التعليق

انا اللى حسبتها

انا باشتغل 13 يوم فى الشهر اليوم 12 ساعة

12x13= 156 hrs /month .156 x 60 month (5 yrs

)=9360 hrs .

.

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

السلام عليكم

ماشاءالله انا صراحة استفدت من المعلومات كتيير بس عاوز اسأل انا ممرض و بعمل في السعودية ومقدم للهجرة لكندا واستلمت الباسبورت وكل حاجة تمام. لما أعبي الأبليكيشن لازم ااختمه من وزارة الصحة اللي ببلدي. سؤالي هل لازم اختم الأبليكيشن من الهيئة السعودية للتخصصات برضو؟

وشكرا

:wub:

رابط هذا التعليق

• بعد 9 سنة...
  • الزوار
Guest Kawtar Moussaid

انا بنت مغربية حاصلة على شهادة التمريض بمؤسسة خاصة و اشتغل حاليا بمصحة خاصة بشراكة مع الدولة و اريد الهجرة لكندا للعمل بهذا الميدان و لا اعرف من اين ابدأ او مذا افعل مع العلم ان اللغة المتداولة الفرنسية المرجو ان يدلني احد عن درايته في مثل هذا الموضوع 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 33
      رغم اني أعمل ممرض من سنة 1992 الا أني اشعر بان كتابة مثل هذا الموضوع يحتاج إلي من هو أكثر مني خبرة بصياغة وحبكة المواضيع والحق ما دفعني لكتابة الموضوع هو الاستفزاز في مسلسل زهرة وازواجها الخمسة حين ظهرت زهرة بشخص ممرضة لا تمانع ان يغازلها هذا وذاك ولا مانع من سرقة الادوية وبيعها ويعلم الله ما الذي يخفي المسلسل ايضا بداية من منكم لم يتعامل مع التمريض بشكل مباشر طوال حياته .. أجزم انه لا يوجد هنا من لم يحتك يوم بفئة التمريض فخرج راضيا او ساخطا . اعتقد ان التمريض في مصر كانت بدايته كارثية فلم يك
    • 10
      احبائى اعضاء المحاورات تحيه طيبه وبعد بالمختصر المفيد عاوز نضم بعض ونتكتل ونحس بدفا مصر واحنا بكندا يعنى لو كلنا عارفين بعض هناك وبنتكلم وبنقف جنب بعض نفسييا واجتماعيا بس ميجيش حد يستلف بقا والحورات دى ;) انجليزى يا معلم وكله الا الفلوس هههههه لا والله عنيا بس عين واحده عشان اشوف بالتانيه وكفايه يعنى انى لابس نضاره بمشيئة الله هكون فى اوتاوا يا ترا مين مسافر قريب ومين هناك موجود نتعرف على بعض بقا يلا اوتاوا يلا يا بيه ضم عليا واديك جنيه ههههههه بلاش ضرب هديك دولار طيب
    • 9
      اهدي هذا الوضوع للأخت حمال الاسية فهي من شجعتني علي كتابته :) قد لا تحتاج كلمة تمريض إلي تعريف او ما يتبادر الي الذهن فورا بانه مساعد للطبيب والحقيقة انه مفهوم خاطئ فالطبيب لا يحتاج إلي مساعدة الا في غرفة العمليات او اثناء الفحص السريري وأنه صحيح بأننا تقريبا ننفذ تعليمات الطبيب المعالج ولكن بتقنية خاصة بنا نحن العاملون لهيئة التمريض تتطور علي حسب الاحتياجات والمستجدات حسب تعليمات منظمة الصحة العالمية بداية الزي الرسمي لم تحدده المستشفيات اعتباطا وعلي حسب هوي القائمين عليها انما جاء
    • 0
      الـــــــــســـــــــــــلام عـــلـــــيــــــم ورحــــــــــمــــــــة الـــــلـــــــه وبــــــركــــــــــاتـــــــــــــــــه والــــــصــــــــلاة والـــــــــســـــــلام عـــــلـــــى مــــــــن لا نــــــــبــــــــي بـــــــــعــــــــده ( صلواتي ربي وسلاموه عليه ) وبـــــــــــــــــعـــــــــــــد / انا و للأسف الشديد لم أتوج بالجنسيه المصريه ومن شدة حبي لها ولي اهلها الأفاضل والنبلاء والكرماء فقد وهبني المولى عزوجل من نسائها الطاهرات أن جعلها زوجتاً لي على كتابه
    • 3
      السلام عليكم محدش عارف عن فيزا تمريض انا بالسعوديه وممكن كفيلي يمشيني في اي وقت
  • أضف...