اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

آسامى اولادنا الحلوين

وسام

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله

رقم الفتوى : 18005

عنوان الفتوى :

أسماء بعض الصحابيات والتابعيات

تاريخ الفتوى : 07 ربيع الثاني 1423

السؤال

ما معنى (نرين) في الحقيقة سميت بنتي الصغيرة بهذا الاسم وأريد منكم أسماء دينية قديمة للبنات؟

الفتوى

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:

فقد سبق بيان الضوابط العامة في التسمية مع ذكر بعض الأسماء في الفتوى رقم: 10793، والفتوى رقم: 9594.

ونزيد هنا ذكر بعض أسماء الصحابيات أو التابعيات، ومن تلك الأسماء:

خولة وحبيبة وسلمى ودرة وأنيسة وحواء وبثينة وبشيرة وجمانة وجميلة وحسنة وحليمة ورمله ورميثة وريحانه وروضة وسعاد وسُعْدَى وسكينة وسناء وسمية وسنبلة وسهلة والشفاء وعاتكة وعَزَّة وليلى ومَسرَّة ونائلة ونُعْم ونفيسة

إلى غير ذلك من الأسماء المذكورة في كتب التراجم.

والله أعلم.

المفتـــي: مركز الفتوى بإشراف د.عبدالله الفقيه

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رقم الفتوى : 10793

:عنوان الفتوى

(أحب الأسماء إلى الله ( ذكورا وإناثا

تاريخ الفتوى : 20 رجب 1422

السؤال

بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على رسول الله

تحية وبعد:

أحب الأسماء لله ورسوله من الذكور ما عّبد وحمّد كما قال صلى الله عليه وسلم" خير الأسماء ما عبّد وحمّد" وماذا بشان الإناث؟ أي الأسماء أحب لله ورسوله؟

الفتوى

فإن الثابت عن النبي صلى الله عليه وسلم في معنى الحديث الذي ابتدأ به السائل سؤاله هو ما في صحيح مسلم ، وهو قوله صلى الله عليه وسلم: "أحب الأسماء إلى الله تعالى عبد الله ، وعبد الرحمن." وأما اللفظ الذي ذكر السائل فلا يصح عن النبي صلى الله عليه وسلم ، وراجع الجواب رقم:

1206

وأما أحب أسماء الإناث إلى الله تعالى ورسوله ، فلا شك أن أسماء بناته صلى الله عليه وسلم فاطمة ، وزينب ، وأم كلثم ، ورقية ، من أفضلها ، وكذلك أسماء زوجاته ، ولا سيما زينب ، فقد اختار التسمية بها النبي صلى الله عليه وسلم ، وغيَّر إليها أسماء من تسمين بأسماء أخرى ، مثل: برَّة ، فعن زينب بنت أبي سلمة أنها سميت برة ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "لا تزكوا أنفسكم ، الله أعلم بأهل البر منكم" فقالوا: بم نسميها؟ قال: "سموها زينب" رواه مسلم.

وكانت زينب بنت جحش تسمى برة ، فسماها صلى الله عليه وسلم زينب ، كما أن جويرية بنت الحارث كانت أيضاً اسمها برة ، فغير الرسول صلى الله عليه وسلم اسمها إلى جويرية.

والله أعلم.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رقم الفتوى : 8900

عنوان الفتوى :

حكم التسمية بـ (شهاب الدين) وأمثاله

تاريخ الفتوى : 12 ربيع الثاني 1422

السؤال

هل اسم شهاب الدين حرام؟

الفتوى

فقد بحث الشيخ بكر بن عبد الله أبو زيد في كتابه النافع (معجم المناهي اللفظية) ص 92 الألقاب المضافة إلى الدين، فقال:

(المتحصل من كلام أهل العلم في التلقيب مضافاً إلى الدين، سواء للعلماء أو السلاطين أو خلافهم من المسلمين أو غيرهم ما يلي:

أولاً: أن هذا من محدثات القرون المتأخرة، من واردات الأعاجم على العرب المسلمين، فلا عهد للقرون المفضلة بذلك، لا سيما الصدر منها.

ثانياً: حرمة تلقيب الكافر بذلك.

ثالثاً: ويلحق به تلقيب المبتدع والفاسق والماجن.

رابعاً: وفيما عدا ذلك مختلف بين الحرمة والكراهة والجواز، والأكثر على كراهته، في بحث مطول تجده في المراجع المثبتة في الحاشية، والله أعلم). انتهى.

وأما التسمية بشهاب فقال الخطابي رحمه الله: (الشهاب: الشعلة من النار، والنار عقوبة الله سبحانه، وهي محرقة مهلكة).

وروى البخاري في الأدب المفرد عن عائشة رضي الله عنها قالت: ذُكر عند رسول الله صلى الله عليه وسلم رجل يقال له: شهاب، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "بل أنت هاشم". نقلاً عن معجم المناهي اللفظية ص:319.

ومن هذا يعلم أنه لا ينبغي التسمي، ولا التلقيب بشهاب الدين، لأن أكثر العلماء على أن اللقب المضاف إلى الدين مكروه، ولو كان: نور الدين، أو ناصر الدين، فما بالك إذا انضم إلى ذلك أن المضاف هو لفظ شهاب، وقد علمت ما فيه.

والله أعلم.

{حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ } سورة آل عمران(173)

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوَاْ إِن تُطِيعُواْ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَرُدُّوكُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِينَ) -سورة آل عمران (149)

رابط هذا التعليق

• الردود 50
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اكثر الأسماء الموجودة اليومين دول على الساحة .. أسماء مش عارفه الناس بيجيبوها من فين .. ولو سألتهم معناها ايه : بيقولولك ورد او غزال :blush: .. والناس هنا في السعودية بتتفنن في اسماء البنات ..

مثلاً : جوْن ( اسم بنت على فكرة .. معناه بيقولوا اللؤلؤ الاسود )

لامار .. راما .. لارا .. ريماس .. رسيل .. ميهاف .. كادي .. تالا ..

سريف ..

اما الاولاد دايما اسمائهم عندنا تقليدية مبتتغيرش ..

مرة كنت واقفة في الكلية عند باب قاعة من القاعات .. وكان متعلق لستة اسماء .. قعدت اقراها كده .. لقيت وحده اسمها ايه ؟؟

كفايه :blink:

قلت يا سلام .. دي هتعجب المصريين اوي :D

ووحده تانية مع قريبتي في الشغل اسمها : أمريكا ... أه والله اسمها امريكا ..

والدها كان عايش في امريكا من زمان .. ولما جتله بنت سماها امريكا :blink:

احلى الأسماء عندي ..

البنات :

هديل ..

روان .. ( صاحبتي الانتيم وحبيبتي وبنت خالتي :ninja: ) وعلى فكرة معناه الجدول الصغير ..

يارا ..

آيات ..

نازك ..

لُبنى ..

نوران ..

الاولاد:

هاني ..

طاهر..

حاتم ..

زياد ..

شادي ..

على سيرة الاسماء

فيه حد متعقد من اسمه زيي :happy:

جيجي ...

سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

رابط هذا التعليق

انا تقريبا مش عاجبني اسمي لانه class و دلع بالنسبالي زياده عن اللزوم وما يتوافق مع شكلي شديد الرجوله كنت اتمنى ان يكون ((محمد)) زي اسم بابا

بس الحمدلله ماسموني مطلق -بندر -خشيفان-مقحش ولا بيومي بصطويصي(نفسي اعرف معناها)

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

حد ميعرفش بصطاويصي يعني ايه؟ :happy:

بصطاويصي يابني بصطاويصي :blush:

بصطاويصي ياسيدي يعني

يعني

يعني :ninja: :blink:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ما فيش أحسن من البساطة ... والتكلف والتفذلق في تسمية الأولاد شيء غير طيب بالمره وأنا في رأيي الشخصي يُعبر عن مركبات نقص عند بعض الناس ..

لإن الإسم لابد أن يكون بسيط ولا يُثير الدهشة والتعليق والسخرية في نفس الوقت ..

أنا دايماً أقول إن الواحد مش مُطالب يعلق يافطه على قفاه طول عمره عشان يشرح فيها معنى إسمه حسب ما جاء في مختار الصحاح أو لسان العرب والعجم ..

وبيني وبينكم أنا بأمسك أصحابي وأعقهم في حياتهم لما يسموا ولادهم أسماء غريبه ..

واحد صاحبي مسمى بنته ( ريتاج ) ولايسلم من لساني وبهدلتي فيه .. ويقولي يابني دي معناها مفتاح الكعبة .. فأقوله آه .. يعني البت تفضل طول عمرها شايلة يافطة مكتوب عليها ( ما تسألنيش إسمي إيه .. أنا أسمي مفتاح الكعبة أسم الله عليه )

وبعدين إيه أمريكا دي .. دي لما تكبر هاتاكل ضرب في كل موضوع قدم تطأه ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

من الاسماء الواقعيه اللي قابلتها

شيخ الدار الجحش الطور امالسعد الشحات

اجمل الاسماء عندي هي رضوان مصطفي

مبحبش اسماء مثل جمال جمالات جميله كارم

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
  • بعد 2 أسابيع...

انا بحب اوى اسم مصطفى علشان وانا حامل فى ابنى الثالث جائتنى رؤيه انه ولد ولازم اسميه مصطفى لكن زوجى ماحبش وسماه ادم لو عشت وشفت اول احفادى لو كان ولد هسميه مصطفى وفى يوسف خالد وحمزه اما البنات فى امينه و مريم حبيبه وكل ما حمد وعبد طبعا

رابط هذا التعليق

مداخلة تانية لى فى هذا الموضوع "موديل 2006" :blush:

بنات:

لجينة

رقية

مليكة

أولاد:

المعتصم بالله

ذو الفقار

عمر

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

بالنسبة للأولاد.. أفضل الأسامي عندي

علي

عبد الرحمن

عمر

والبنات .. بحب اسم ( هالة ) جداً

بسم الله الرحمن الرحيم

( إن الذينَ أجرموا كانوا من الذين آمنوا يضحكون * وإذا مروا بهم يتغامزون * وإذا انقلبوا إلى أهلِهمُ انقلبوا فكِهين * وإذا رَأوْهُم قالوا إن هؤلاء لضآلون * وما أرسِلوا عليهم حافظين * فاليوم الذين آمنوا من الكفار يضحكون * على الآرائك ينظُرون * هل ثوِبَ الكفارُ ما كانوا يفعلون )

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 5
      عندي سؤال دينيا مفروض ان نعامل اولادنا بالتساوي ده من الناحيه الماديه بس طبعا الاولاد يختلفوا حسب اسلوبهم وتعاملهم فهل الاباء والامهات مطالبين ان يكون التعامل بالتساوي حتي لو كان واحد معاملته كويسه مع اهله والاخر لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ياريت كل واحد يقول رآيه كا ابن او بنت::::وكاآب او آم
    • 119
      بما أنكم أساتذة مواضيع التواصل الفني وعندكم كام مغارة كده بتجيبوا منها الكنوز اثارني قوي موضوع اسمه أنا من البلد دي والكلام عن سينما الأطفال وماما عفاف والبرامج اللي كانت تبيجي في الايام دي ... ياتري حد فيكم يقدر يتحفنا بالحاجات دي هنا طبعا برضه ما يمنعش اني اعتب عليكم توقف موضوع الكنوز الفنية النادرة بالشكل ده
    • 0
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته استوقفتنى مواقف بسيطة من اطفال صغار طفلة تسالنى ليه يا تنت انت بتسمعى موسيقى انت كده هتروحى النار ليه انت مش منتقبة اللى مبيغطيش وشه فى النار الناس المسيحين جيرانا دول فى النار الرجل المذيع ده بيقول كلام اهبل و بابا بيقول عليه متخلف طبعا هذه امثلة بسيطة لطريقة تربيتنا لاولادنا طريقتنا بتقول لما يجى طفل يسالك اعمل ليه كده قوله عشان مترحش النار عشان البوليس ميزعلش منك و يقبض عليك عشان هو ده الصح و غيره غلط طيب ما تيجى نشوف الناس المتحضرة اللى عارفين يرب
    • 12
      يالا يالا يالا يالا ياجدعان قبل ما يعقل يا جدعان فرصة عظيمة يا جدعان ده مش فلم اسماعيل يس دى الصيحة الجديدة اللى حتحصل فى الكويت: :yahoo: يالا يالا يالا يا نسوان قبل ما يتجوز يا نسوان فرصة عظيمة يا نسوان و تيجى الحرمة الكويتى تقلب فى حضرتك :hearts: امال ايه مش لازم تكون البضاعة تمام و سلمنى نضيف اسلمك نضيف و احنا شباب زى بعضينا دى مش تخاريف حر الرياض ده اللى حيحصل ((((كويتية تدعو إلى استيراد "أزواج حلوين" لحل مشكلة العنوسة وتحسين النسل)))) ((((دبي - العربية نت بعدما دعت في وقت سابق إ
    • 2
      ههههههههههههههههه يوم الخميس ده بقى يوم مفترج .. والله بقيت أستناه عشان أقعد اعد اللي هايشرفوا في البورتو تم تحديد يوم الثلاثاء القادم موعداً للتحقيق مع هايدي راسخ مرات عيلاء وخديجة الجمال مرات جيمال .. للتحقيق معهما في تهمة تضخم ثرواتهما بشكل غير قانوني أيوه .. أومال سوزي تدخل الكناطر لوحدها ؟ شكل فريدة وعُمر هايتيتموا بدري لإن أهاليهم سوابق
  • أضف...