اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الان اتاحة تغيير المهن الوافده بتاشيرات مختلفه عن مؤهلهم الدراسي

Recommended Posts

يا جماعة هو في مشكلة لو كانت المهنة الجديدة مش مطابقة لنشاط الشركة اللي انا علي كفالتها

يا ريت حد يبلغني لو عنده خبر

طيب يا جماعه يعني ايه لو غير المهنه مينفعش ينقل كفاله ازاي دي

مكتب العمل اوقات كتير بيعقد الامور ويرفض نقل الكفاله لان المهنه معدلة

وده حصل مع حاله معانا هنا فى الشغل

اسهل ليك انقل كفاله الاول وبعدين غير المهنه انت تاعب نفسك لية بس

انا مصرى

رابط هذا التعليق

يا جماعة هو في مشكلة لو كانت المهنة الجديدة مش مطابقة لنشاط الشركة اللي انا علي كفالتها

واحد زميلي عاوز يغير مهنة إلي ( مساعد مدير تغذية )

المهنة دي تجيب استقدام

و الشهادة اللي معاه ( معهد عالي سياحة و فنادق ) تنفع و لا متنفعش

اللي يعرف يا ريت يبلغني ...

رابط هذا التعليق

واحد زميلي عاوز يغير مهنة إلي ( مساعد مدير تغذية )

المهنة دي تجيب استقدام

و الشهادة اللي معاه ( معهد عالي سياحة و فنادق ) تنفع و لا متنفعش

اللي يعرف يا ريت يبلغني ...

اعتقد ان دى من المهن العليا

ويحق لها الاستقدام والمؤهل يناسب المهنه

انا مصرى

رابط هذا التعليق

استاذ حمدي هو لو الشركه اصفر مينفعش يتنقل عليها كفاله وفالخاله دي اعمل ايه وانا عاوز اغير مهنه وكنت علي كفاله معقب وهو فاكر اني نقلت كفاله من عليه ومش هيرضي يديني اي ورق ولا يعملي حاجه ما الحل

رابط هذا التعليق

اذا كانت المنشأة فى النطاق الاخضر او الممتاز لا يشترط ان تكون المهنه متوافقة مع نشاط المنشأة

لان ذلك يعتبر من انواع الحافز للمنشأة لانها حققت نسبة توطين ( سعوده ) مطلوبة

و الله الدنيا زي الفل

حد يقلي مبرووووووووووووك

انا غيرت مهنة يا شباب من عامل معماري إلي ( مدرس اجتماعيات ) من أن الشركة اللي انا شغال فيها بتاعة مقاولات بس في النطاق الأخضر

و زي ما الأستاذ المحترم احمد حمدي عملت الخطوات بالضبط و ما اخدتش نص ساعة في الجوازات

يلة الكل يلحق يغير أقبل ما يرجعوا في كلامهم ......

مبروك يا استاذ وعندنا ناس كتير في الشركة غيرت مهنتها وابتدي يعملو زيارات واستقدام

يامسهل يا رب

رابط هذا التعليق

استاذ حمدي هو لو الشركه اصفر مينفعش يتنقل عليها كفاله وفالخاله دي اعمل ايه وانا عاوز اغير مهنه وكنت علي كفاله معقب وهو فاكر اني نقلت كفاله من عليه ومش هيرضي يديني اي ورق ولا يعملي حاجه ما الحل

لو الشركه فى النطاق الاصفر هيبقى صعب جدا نقل الكفاله عليها

حاول تشوق شركه اخرى فى النطاق الاخضر او الممتاز

وبالنسبة لكفيلك الاول حاول معاه انه يعطيك اوراق نقل الكفاله لان ده ضرورى جدا

وطبعا طول ما الشركه اللى انت فيها فى النطاق الاصفر مش هتعرف تغيير المهنه لان ساعتهاهتكون الخدمه غير مفعله فى برنامج نطاقات

ربنا يوفقك ان شاء الله

انا مصرى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عملت طلب لتغيير المهنه في موقع وزارة العمل يوم الاربعاء مساءا وحاولت يوم الخميس الاستعلام عن الطلب فوجدت رسالة لا يوجد طلب بالبيانات هذة مع انها مضبوطه هل السبب لان الطلب لم يتم الرد عليه لعطلة يوم الخميس ام البيانات ربما تكون خاطئة ولو خاطئة كيف اعرف رقم الطلب مع اني حاولت ان اعمل طلب جديد والنظام لا يقبل لوجود طلب مسبق

رابط هذا التعليق

معلش عندي استفسار صغير

دلوقتي انا قدمت الطلب الاسبوع الي فات وقالي تم قبول الطلب ورقمه كذا

وتاني يوم راح المعقب للجوازات قالوله لازم تروح مكتب اعمل يبعتولنا امر عشان نقدر نغير لك المهنه هل دا لانه كان تاني يوم والطلب مكنش اتوافق عليه ولا ايه السبب

ودلوقتي بعد ما قريت الموضوع دخلت اشوف حاله الطلب قالي

نوع الخدمة: خدمة تغيير مهنة رقم الطلب : 1-1433-*** حالة الطلب: تمت الموافقة

فمش عارف بقه ايه الوضوع

واستمارة جوازات عليه صورتك وسيب المهنه فاضية

الاستماره دي بتيجي منين

واستفسار تاني معلش

هل ينفع شخص غير سعودي يروح الجوازات يخلص الموضوع ولا لازم المعقب او صاحب الطلب لاني المفروض تابع لمكتب عمل الرياض وانا في الدمام والمعقب بتاعنا نايم علي نفسه فهل ينفع شخص غير سعودي يروح يخلص لي الموضوع

تم تعديل بواسطة AhmedElhadary
رابط هذا التعليق

يا جماعة انا هسافر السعودية خلاص و الشركة اللى انا رايحها تقيلة و هشتغل محاسب . ينفع اغيرها اول ماروح قبل 30 ربيع الاول ؟

ابوووووووووووووووووووووووووووووس ايديييييييييكو حد يرد عليا .

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا هسافر السعودية خلاص و الشركة اللى انا رايحها تقيلة و هشتغل محاسب . ينفع اغيرها اول ماروح قبل 30 ربيع الاول ؟

ابوووووووووووووووووووووووووووووس ايديييييييييكو حد يرد عليا .

لما تيجي بس الاول ياباشا وتعمل اقامتك ويكون معاك اقامة وتشوف شركتك تدي في اي نطاق و موضوع نقل المهنة مفتوح ولا اتقفل ...مش بالسهولة دي يعني كل حاجة وليها وقت ومترتبة علي حاجات تانية كتير

رابط هذا التعليق

معلش عندي استفسار صغير

دلوقتي انا قدمت الطلب الاسبوع الي فات وقالي تم قبول الطلب ورقمه كذا

وتاني يوم راح المعقب للجوازات قالوله لازم تروح مكتب اعمل يبعتولنا امر عشان نقدر نغير لك المهنه هل دا لانه كان تاني يوم والطلب مكنش اتوافق عليه ولا ايه السبب

ودلوقتي بعد ما قريت الموضوع دخلت اشوف حاله الطلب قالي

نوع الخدمة: خدمة تغيير مهنة رقم الطلب : 1-1433-*** حالة الطلب: تمت الموافقة

فمش عارف بقه ايه الوضوع

واستمارة جوازات عليه صورتك وسيب المهنه فاضية

الاستماره دي بتيجي منين

واستفسار تاني معلش

هل ينفع شخص غير سعودي يروح الجوازات يخلص الموضوع ولا لازم المعقب او صاحب الطلب لاني المفروض تابع لمكتب عمل الرياض وانا في الدمام والمعقب بتاعنا نايم علي نفسه فهل ينفع شخص غير سعودي يروح يخلص لي الموضوع

كدة الموضوع خلص --- حضرتك مجهز الدوسية و فية الأوراق ( استمارة الجوازات ) بتبقي موجودة في شئون العاملين بالشركة هما اللي بيعملوها و المعقب يروح الجوازات و تكون مسدد 1000 ريال رسوم تغيير مهنة و ان شاء الله يرجع و معاه الأقامة الجديدة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعة انا عاوز استمارة الجوازات حد يرفعها او يقول ايه شكلها

استمارة الجوازت هى نفس الاستمارة اللى بتعمل بيها تجديد الاقامه او الاجازه

ودى موجوده فى اى شركه عند شئون الموظفين

انا مصرى

رابط هذا التعليق

يا جماعة برجاء اى شخص فاضل حاليا متابع موضوع تغيير المهنة او ماشى فية يحكيلنا تجربتة وفى اى مكتب عمل للاستفادة وتبادل الاخبار والتجارب بشرط تكون تجربة حقيقة مش مجرد كلام مسموع

تم تعديل بواسطة محمد افندى
رابط هذا التعليق

يا جماعة برجاء اى شخص فاضل حاليا متابع موضوع تغيير المهنة او ماشى فية يحكيلنا تجربتة وفى اى مكتب عمل للاستفادة وتبادل الاخبار والتجارب بشرط تكون تجربة حقيقة مش مجرد كلام مسموع

تم التعديل اليوم لزميلي من عامل معماري إلي محاسب عام ( جوازات مكة )

و الخطوات زي ما هية ؟؟

التسجيل علي موقع وزارة العمل من خلال أشتراك الشركة

و تنتظر الموافقة من علي النت ( أتأخرت شوية قعدت 3 أيام )

و تحضر الملف العلاقي بجميع مشتملاته ( راجع مداخلة السيد احمد حمدي ) و تخلي المعقب يروح للجوازات و هيرجع بالأٌقامة

رابط هذا التعليق

و الخطوات زي ما هية ؟؟

و تحضر الملف العلاقي بجميع مشتملاته ( راجع مداخلة السيد احمد حمدي ) و تخلي المعقب يروح للجوازات و هيرجع بالأٌقامة

طيب دلوقتى انا هسافر على فيزا بغير مهنتى وانا هشتغل محاسب بس لسه جديد . فهل فرصتى كويسة انى اغيرها لما اروح مع العلم ان الشركة كبيرة جدا

رابط هذا التعليق

و الخطوات زي ما هية ؟؟

طيب دلوقتى انا هسافر على فيزا بغير مهنتى وانا هشتغل محاسب بس لسه جديد . فهل فرصتى كويسة انى اغيرها لما اروح مع العلم ان الشركة كبيرة جدا

السؤال :أولا ً : هو أنت هتبقي موجوزد أمته ؟ لو حضرتك حضرت قبل 30 ربيع الأول 1433 و طلعت الأقامة ممكن يبقي الكلام دة ينطبق عليك -----

ثانيا : الشركة مش مهم كبيرة و لا صغيرة أهم حاجة هي في أي نطاق ؟ لآزم تكون في النطاق الأخضر علشان تقدر تغير أو تكون في النطاق الممتاز ؟

مع خالص تحياتي ........................................................................................

رابط هذا التعليق

انا مهنة عامل معمارى ومعاياموهل ليسانيس حقوق وانا حر وكلمت الكفيل بتاعى وافق بس قالى شهادتك تتغير لمهنة ايه

فايه المهنة اللى ممكن اغير ليها وانا معايا حقوق وكفيلى عنده موسسة مقاولات

رابط هذا التعليق

انا مهنة عامل معمارى ومعاياموهل ليسانيس حقوق وانا حر وكلمت الكفيل بتاعى وافق بس قالى شهادتك تتغير لمهنة ايه

فايه المهنة اللى ممكن اغير ليها وانا معايا حقوق وكفيلى عنده موسسة مقاولات

مدام مهنتك عامل معماري ---يبقفي كفيلك عندة مؤسسة أو شركة مقاولات

و دة ممكن بشهادتك تكون ( فني كتابة العقودأو أخصائي عقود أو شئون قانونية ) يعني أي حاجة تبع كتابة العقود .........

رابط هذا التعليق

و الخطوات زي ما هية ؟؟

السؤال :أولا ً : هو أنت هتبقي موجوزد أمته ؟ لو حضرتك حضرت قبل 30 ربيع الأول 1433 و طلعت الأقامة ممكن يبقي الكلام دة ينطبق عليك -----

ثانيا : الشركة مش مهم كبيرة و لا صغيرة أهم حاجة هي في أي نطاق ؟ لآزم تكون في النطاق الأخضر علشان تقدر تغير أو تكون في النطاق الممتاز ؟

مع خالص تحياتي ........................................................................................

انا ان شاء الله هاكون موجود قبل المدة دى بحوالى شهر , و الشركة من خلال اتصالى بواحد شغال فى السعودية بيقوللى انها بنسبة 99% نطاق ممتاز او اخضر , هل الاقامة بتاخد اكتر من شهر عشان تطلع ولا بتطلع بمجرد مابشتغل و هل ممكن استعجل المعقب انه يعمللى الاقامة عشان الحق العرض ده , و هل فى عروض تانية زى كده ممكن تيجى ان شالله حتى بعد 4 سنين و لا دى طفرة و مش هاتتكرر ؟؟؟

اسئلتى كتير , بس والله خايف :(

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...