اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فيزا عمل لكندا work permit

Recommended Posts

قدمت فيزا تصريح عمل كندا سفارة القاهرة ٣١-٥-٢٠١١ ،جانى طلب اجراء فحص طبى بعد عشر ايام ، عملت الكشف ، الدكتور ارسله ٢٢-٦-٢٠١١ ،،،

هل ارسل انا الباسبور السفارة من نفسى ؟ ام انتظر السفارة تتطلبه ؟ قلقان لانه مر ٤ اسابيع من غير ما يطلبوا الباسبور الوقت اللازم فى حالة تصريح العمل,,,,,,,

شكرا

تم تعديل بواسطة رمسيس
رابط هذا التعليق

ممكن شوية تفاصيل اكتر يا رمسيس؟

يعني توضح فيزة العمل و تفاصيلها اكتر

هل فيه شركه كنديه مثلا بعتتلك فيزة عمل بسبب تخصصك النادر مثلا ام ماذا؟؟؟

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

ممكن شوية تفاصيل اكتر يا رمسيس؟

يعني توضح فيزة العمل و تفاصيلها اكتر

هل فيه شركه كنديه مثلا بعتتلك فيزة عمل بسبب تخصصك النادر مثلا ام ماذا؟؟؟

شكرا

مش لازم التخصص يكون نادر..

اى شركة عندها محامى كويس.. يقدر ببساطة انه يعدل شوية فى المطلوب, بحيث انه يبقى مرسوم عالشخص ده.. و كمان اى قانون او سيستم فى الدنيا طبيعى بيبقى له عيوب و ثغرات ممكن يعملوا اى حاجة من خلالها.

غير كده الشركات الكبيرة شوية بتقدر انها تجيب اى حد يشتغل فيها من غير اى تصاريح.. لانهم بياخدوا تصريح بالجملة لعدد - Quota

كمان فيه 8 او 9 وظايف ملهومش شروط اصلا.. يعنى العقد بيبقى قانونى من غير ما يرجع لوزارة الهجرة.. زى مجال تكنولوجيا المعلومات.

رابط هذا التعليق

رمسيس محتاج مساعدتك بليز انا بعمل تصريح عمل ممكن تقولى ايه الاوراق المطلوبه

باسم

عندك فى طريق تقديم how to apply تحت work permit

روح على ال checklist بتاعة ال work permit

انا شخصيا لم احب ان اكون فى كندا على تصريح عمل ،لانى اشتغلت اسبوع واحد فقط و بدأت المشاكل مع صاحب العمل

رابط هذا التعليق

شكرا رمسيس على الرد

انا بعته خلاص بس مستغرب من سؤالك الاول انك كنت بتسال تبعت الجواز ازاى مع انك لازم تبعته مع الورق اول مره ؟ ولو مقبول هما بيبعتوه بالتأشيره هما اللى كاتنين كده فى الموقع وانا لما كنت بسلم الورق الموظفه كانت بتملى البيانات منه

انا دلوقتى منتظر الرد هما هيردوا ايميل واله هيبعتولى حاجه وهيردوا امتى ؟

وهيبقى فيه فيش وتشبيه وكشف طبى واله لا؟

بالتوفيق ان شاء الله وربنا مايجبلك مشاكل بأذن الله

رابط هذا التعليق

كل سنة وانت طيب ايضا Merry Christmas

اعتقد ما دام الانسة المصرية قبلت الابلكيشن منك و طلبوا منك دفع فلوس فى الشباك، اذن الابلكيشن عندك كامل، افتكر انا اضطريتى ارجع تانى يوم لانها طلبت منى رصيد بنكى،،، وهى اصلا الامورة المصرية ما بتقبلش ابلكيشن عمل غير لما تستشير مسئول هجر كندى immigration officer لانه اهم ورقة مطلوبة هى موقف ادارة العمل الكندية ،،، فى حالتك كانت هى ورقة CSQ مع Job offer لكن مش عارف هل كان مطلوب منك خطاب من ادارة الهجرة الكوبيك ،،،لان لازم كوبيك توافق اولا

رأى انا كان افضل تستنى لما تاخد فيزا الاقامة الدائمة و تحضر الثورة المصرية التانية ،،، كل خير

رابط هذا التعليق

كل سنة وانت طيب ايضا Merry Christmas

اعتقد ما دام الانسة المصرية قبلت الابلكيشن منك و طلبوا منك دفع فلوس فى الشباك، اذن الابلكيشن عندك كامل، افتكر انا اضطريتى ارجع تانى يوم لانها طلبت منى رصيد بنكى،،، وهى اصلا الامورة المصرية ما بتقبلش ابلكيشن عمل غير لما تستشير مسئول هجر كندى immigration officer لانه اهم ورقة مطلوبة هى موقف ادارة العمل الكندية ،،، فى حالتك كانت هى ورقة CSQ مع Job offer لكن مش عارف هل كان مطلوب منك خطاب من ادارة الهجرة الكوبيك ،،،لان لازم كوبيك توافق اولا

رأى انا كان افضل تستنى لما تاخد فيزا الاقامة الدائمة و تحضر الثورة المصرية التانية ،،، كل خير

ممكن لأى حد فى الاعضاء يشرحلنا أزاى بدايه أجرائات فيزة العمل فى مونتريال وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

هوه كان مطلوب منى CAQ مش CSQ

CAQ: certification of acceptance from Quebec

وانا كنت قدمت عليها من خلال الشركه هناك وبعتوهالى عشان اقدمها مع الورق

وكمان فيزا العمل بتدفعها فى البنك

وفعلا غريب انهم يطلبوا رصيد بنكى وانا معايه عرض عمل بس انا قولت اما اعمله وخلاص وبعته مع الورق

وادينى منتظر :)))

رابط هذا التعليق

Alslam Alykom

I would like to know How did you get the job offer please? I am IT too and I have over 8 years of experience and I have 2 IT certificates.

Can Anyone please Which web site or even lawyer can provide me this job offer?

I really appreciate any comments or any help.

BenoCanada.

رابط هذا التعليق

يعنى القرار من هنا ؟الابلكشن مش بيروح هناك؟

اما ادولى DHL AWB# ليه

انا كلمتهم هنا قالولى مش قبل شهر هنرد فانا فى اعتقادى انهم بيبعتوا الابلكشن لكندا ومن كندا بيردوا عليه هل ده صح واله ايه؟

رابط هذا التعليق

باسم

احتمال بيسألوا عنك أمنى و ده بيكون عن طريق الجهاز الامنى فى كندا لازم يعدى فيه اى حد هيدخل كندا

هل انت مقدم على ابلاكيشن PR فى السفارة ايضا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      السلام عليكم   حضرتك ليا صديقي في كندا    يريد يحولى مبلغ 15000 الف دولار كندى مع العلم إن لو تم تحويل المبلغ ده علي حسابي في مصر هيقولي اى مصدر الفلوس وصله القرابة وهدخل في س ج ممكن اعرف لو هو فتح حساب بنكي فى Hsbc في مصر وهو في كندا ويحط الفلوس في حسابه ويبعتلي الفيزا مثلاً شحن مع أى هديه عادي اسحب بيها المبلغ من اى مكنه ATM خاصة بالبنك ولا لازم هو يجي يسحب الفلوس بطريقة مباشرة اى نوع الحساب اللي يفتحه ويعمل اى ع اقدر اسحب المبلغ بالفيزا دون الدخول او التعامل مع موظفين البن
    • 53
      بسم الله الرحمن الرحيم طبعا الموضوع منقول من موقع اسلامي و الرابط اهو: http://islamqa.com/index.php?ln=ara&ref=83912 بس انا ليا ملاحظات قبل ما حد يرد 1- يا ريت بلاش ناخد الموضوع بشكل شخصي, بمعني اننا نقول ان الواحد ممكن يعمل كذا و كذا بدل ما نقول انتا بتعمل كذا و كذا لعدم احراج العضو 2- يكون الكلام في قلب الموضوع الا و هو راي الدين في الهجرة الي كندا 3- تجنب اتهام عضو ما بالكفر او الفسق او الدخول في نيته و الان مع الفتوي سؤال: بعض الناس يريد أن يسافر إلى بلاد الكفار للعمل وبدعوى أن
    • 0
      السلام عليكم  انا معايا بكالريوس نظم معلومات اداريه والفيزا جات علي فنى حاسب الي المكتب لما دخل الباسبور علشان يأشر السفاره قالت المؤهل غير مطابق للمهنه  المكتب قالى لازم خطاب استثناء من الشركه في السعوديه  وقالي كمان لازم شهاده خبره انك شغال فنى حاسب الي (ودي انا جبتها من الشغل) هل فيه اي خطوات تانيه غير الي المكتب قال عليه ؟ الرجاء الرد 
    • 0
      السلام عليكم, أنا عضو جديد معكم من سورية أنا مقيم بتركيا وعملت اختبار الأهلية وطلعت مقبول الحمد لله (في حال جبت علامة الآيلتس اللي بظن إن شاء الله بجيبها), وعندي كم سؤال بتمنى من حضراتكن الإفادة. أول شي اختبار الأيلتس اللي حأعملو هو الجينيرال بس كون كندا تابعة لبريطانيا لازم يكون أيلتس تبع الفيزا لبريطانيا ولا هاد مقبول؟ وكمان إذا حجزت أكتر من واحد وأخذت علامة مناسبة بأول واحد فيني أسترد مصاريي للبقية؟ في شخص قلي هيك. ثاني سؤال.. بالنسبة لشهادة الخبرة في مثال عليها؟ ث
    • Guest احمد طاهر احمد
      1
      عايز اسافر لكندا واشتغل واتجوز   أية المطلوب 
  • أضف...