اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار عن نتيجة الكشف الطبى

Recommended Posts

الاخوة الافاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا كنت عاوز اعرف نتيجة الكشف الطبى بتاعة مستشفى النيل بدراوى المفروض بتظهر فين

دخلت موقع انجاز على اللينك ده

https://enjazit.com.sa/VisaApp/Health_Shr_Resulat.asp

ودخلت رقم النت والجواز

ظهرت لى ما يلى

تم دفع تكاليف الخدمة الصحية

تم عمل الفحوصات الطبية

المعامل المركزية بالقاهرة

فموش عارف هل دى نتيجة التحاليل ونتيجة الكشف لسة ما نزلتش ولا اية الوضع

ياريت حد يفيدنا من اصحاب الخبرة

تم تعديل بواسطة KAhamid
رابط هذا التعليق

انا كنت ف مستشفى الامل

واظن كلهم زي بعض النتيجه بتاعت الفيروس بتكون من موقع وزارة الصحه وبيظهر لك واضحه حتى بيكون فيه ورقة قابلة للطباعه بتكون موجهة للسفارة السعودية بأنك لائق طبيا وبرجاء استكمال اجراءات

-----

اما عن النتيجه بتاعت كشف المستشفى اللي اعرفه ان النتيجه باللون يعني اخر سطرين تقريبا بتكون بالازرق او يعني اسم المستشفى بتظهر بالازرق ده اللي حصل معايا

رابط هذا التعليق

انا كنت ف مستشفى الامل

واظن كلهم زي بعض النتيجه بتاعت الفيروس بتكون من موقع وزارة الصحه وبيظهر لك واضحه حتى بيكون فيه ورقة قابلة للطباعه بتكون موجهة للسفارة السعودية بأنك لائق طبيا وبرجاء استكمال اجراءات

-----

اما عن النتيجه بتاعت كشف المستشفى اللي اعرفه ان النتيجه باللون يعني اخر سطرين تقريبا بتكون بالازرق او يعني اسم المستشفى بتظهر بالازرق ده اللي حصل معايا

المشكلة يا اخى ان النتيجة ماظهرتش اصلا لغاية دلوقتى رغم انهم كانوا بيقولوا فى المستشفى دى بتنزل تانى يوم وعدى عليها اكتر من 6ايام ولسة ما فيشحاجة نزلت وكلمت المكتب بيقولوا انهم موش بيدخلوا الجوازات الا لما النتيجة تظهر على الموقع بتاع انجاز فكنت عاوز اعرف هل طبيعى ان النتيجة تتاخر كل ده ولا اروح المستشفى تانى واسال احسن

رابط هذا التعليق

الاخ الكريم

لو اسم المستشفى ماظهرش يبقى لسة مدخلووش النتائيج ويبقى عليك اما تتصل يهم وتطلب مدخل البيانات وتديه بياناتك وهو يسرعها او تدهب لهم شخصيا وتعمل نفس الامر

ظهور اسم المستشفى لا يعنى انك لائق فى الفحوص وانما يتم المعرفة من خلال القنصلية وليس مثل التحاليل فلو لائق ولم يكن هناك مشكلة فى مسمى المهنة ولا التحاليل

الجواز يتاشر اما لو فى مشكلة فى المسمى ولا قدر الله مش لائق فحوصات مش هيقولك فى السفارة الاول بل هيرفض بسبب المسمى وعندما تظبط المسمى وكان فى مشكلة فى

الفحوصات هيقولك سعاعتها لم يتم القبول بسبب الفحص

وان شاء الله الامور تعدى عى خير

رابط هذا التعليق

الاخ الكريم

لو اسم المستشفى ماظهرش يبقى لسة مدخلووش النتائيج ويبقى عليك اما تتصل يهم وتطلب مدخل البيانات وتديه بياناتك وهو يسرعها او تدهب لهم شخصيا وتعمل نفس الامر

ظهور اسم المستشفى لا يعنى انك لائق فى الفحوص وانما يتم المعرفة من خلال القنصلية وليس مثل التحاليل فلو لائق ولم يكن هناك مشكلة فى مسمى المهنة ولا التحاليل

الجواز يتاشر اما لو فى مشكلة فى المسمى ولا قدر الله مش لائق فحوصات مش هيقولك فى السفارة الاول بل هيرفض بسبب المسمى وعندما تظبط المسمى وكان فى مشكلة فى

الفحوصات هيقولك سعاعتها لم يتم القبول بسبب الفحص

وان شاء الله الامور تعدى عى خير

ان شاء الله تتم على خير

بكرة باذن الله هانزل المستشفى اسال هناك وربنا يكرم ان شاء الله

رابط هذا التعليق

انا روحت المستشفى انهاردة وقالولى انى لازم اعيد التحليل علشان ارتفاع انزيمات الكبد

ونزلت عند الدكتور بتاع الباطنة بتاع اللى كشف علينا فى الفحص قال لازم تبعد عن الاكلات السمينة والمقليات وما تاخدش مضادات حيوية او مسكنات وتعالى بعد اسبوع حلل تانى

قولتلة طيب ما فيش اى علاج ينزل الانزيمات قاللى تابع مع دكتور باطنة وهو يظبط معاك

انا النسب بتاعتى كانت 49 و60

فياريت لو حد عندة مساعدة فى موضوع الانزيمات ياريت يفيدنا بيها

مع خالص الشكر

رابط هذا التعليق

انا روحت المستشفى انهاردة وقالولى انى لازم اعيد التحليل علشان ارتفاع انزيمات الكبد

ونزلت عند الدكتور بتاع الباطنة بتاع اللى كشف علينا فى الفحص قال لازم تبعد عن الاكلات السمينة والمقليات وما تاخدش مضادات حيوية او مسكنات وتعالى بعد اسبوع حلل تانى

قولتلة طيب ما فيش اى علاج ينزل الانزيمات قاللى تابع مع دكتور باطنة وهو يظبط معاك

مع خالص الشكر

بص يا باشا

انا حصل معايا كده بس النسب عندي كانت اعلي من كده بكتييير

و اللي عندك ممكن يكون عرضي يعني ممكن تكون ليلة التحليل اكلت اكلة سمينة

فمتقلقش خالص و خير ان شاء الله

انا كنت باخد دوا اسمة PENNEl

العلبة ب 24 جنية

بس لو عايز تتطمن ممكن تتابع مع دكتور امراض كبد

بس ان نسبتك مش عالية

رابط هذا التعليق

مع خالص الشكر

بص يا باشا

انا حصل معايا كده بس النسب عندي كانت اعلي من كده بكتييير

و اللي عندك ممكن يكون عرضي يعني ممكن تكون ليلة التحليل اكلت اكلة سمينة

فمتقلقش خالص و خير ان شاء الله

انا كنت باخد دوا اسمة PENNEl

العلبة ب 24 جنية

بس لو عايز تتطمن ممكن تتابع مع دكتور امراض كبد

بس ان نسبتك مش عالية

اخى الفاضل

انت عملت اعادة التحاليل بعد كام يوم لان الدكتور قالى تعالى بعد اسبوع بس اعمل التحاليل فى معمل برةالاول وهاتها معاك نشوف نسبها اية

فهل اسبوع كافى لتقليل الانزيمات ولا الموضوع ممكن يطول اكتر من كدة

رابط هذا التعليق

بالنسبة ليا الموضوع طول عشان انا كان عندي دهون علي الكبد فاحتاجت وقت و بعدين الانزيمات كانت عندي عالية

كانت 150 و 118

انت بس خد الدواء لمدة اسبوع و بعدين حلل في اي معمل برة عشان تتاكد

بس اهم حاجة مع الدواء الاكل

ابعد عن اي الدهون و المقليات في الزيت و المسبك و خلي اكلك خفيف لحد ما تعدي التحليل و كتر من السلطات و الفواكه

رابط هذا التعليق

بالنسبة ليا الموضوع طول عشان انا كان عندي دهون علي الكبد فاحتاجت وقت و بعدين الانزيمات كانت عندي عالية

كانت 150 و 118

ابعد عن اي الدهون و المقليات في الزيت و المسبك و خلي اكلك خفيف لحد ما تعدي التحليل و كتر من السلطات و الفواكه

اخى الفاضل بارك الله فيك

انا بالفعل روحت انهاردة لطبيب كبد وهو قالى لازم ابعد عن الدهون تماما فى الاكل واكل خضروات وفواكهة ظازجة واتنع عن المعلبات والاكل المحتوى على مواد حافظة

وكتبللى على ثلاث انواع دواء

وهم

pennel

ursotwin

mariagon

وقال تاثير الدواءعلى الانزيمات بيكون بعد شهر على الاقل بس حاول تحلل بعد 15 يوم من العلاج ونشوف النتائجهاتبقى عاملة ازاى

المهم دلوقتى انا عاوز اعرف تاثير التاخير ده على التاشيرة

بمعنى نحليل الفيروسات معمول فى 8-11 والكشف الطبى معمول فى 20-11 ولسة الاعادة ممكن تكون بعد 15 يوم فهل ده هيكون فية مشاكل فى السفارةاو بالنسبة للتاشيرة

رابط هذا التعليق

كانت 150 و 118

اخى الفاضل بارك الله فيك

انا بالفعل روحت انهاردة لطبيب كبد وهو قالى لازم ابعد عن الدهون تماما فى الاكل واكل خضروات وفواكهة ظازجة واتنع عن المعلبات والاكل المحتوى على مواد حافظة

وكتبللى على ثلاث انواع دواء

وهم

pennel

ursotwin

mariagon

وقال تاثير الدواءعلى الانزيمات بيكون بعد شهر على الاقل بس حاول تحلل بعد 15 يوم من العلاج ونشوف النتائجهاتبقى عاملة ازاى

المهم دلوقتى انا عاوز اعرف تاثير التاخير ده على التاشيرة

بمعنى نحليل الفيروسات معمول فى 8-11 والكشف الطبى معمول فى 20-11 ولسة الاعادة ممكن تكون بعد 15 يوم فهل ده هيكون فية مشاكل فى السفارةاو بالنسبة للتاشيرة

اللي اعرفه التحاليل صلاحيتها 60 يوم

رابط هذا التعليق

مع خالص الشكر

الأخ الفاضل أبشر بعد الأسبوع هتروح المستشفى هيعيدوا التحاليل و هيعملوا كشف باطنه ولو الموضوع دهون على الكبد زي ما بتقول حتى لو النسبة عاليه هتبقى نتيجة الكشف سليمه لان ده مش من الأسباب التى تمنع من السفر : الموضوع ده حصل معايا بس انا نسبتى كانت عاليه بكتير عنك والحمد لله الموضوع عدى بسلام أبشر وتوكل على مولاك

للمعلومة : نتيجة الكشف على موقع انجاز اذا ظهرت باللون الأزرق تبقى سليمه ولو بالأحمر تبقى غير لائق

رابط هذا التعليق

مع خالص الشكر

الأخ الفاضل أبشر بعد الأسبوع هتروح المستشفى هيعيدوا التحاليل و هيعملوا كشف باطنه ولو الموضوع دهون على الكبد زي ما بتقول حتى لو النسبة عاليه هتبقى نتيجة الكشف سليمه لان ده مش من الأسباب التى تمنع من السفر : الموضوع ده حصل معايا بس انا نسبتى كانت عاليه بكتير عنك والحمد لله الموضوع عدى بسلام أبشر وتوكل على مولاك

للمعلومة : نتيجة الكشف على موقع انجاز اذا ظهرت باللون الأزرق تبقى سليمه ولو بالأحمر تبقى غير لائق

اخى الكريم

بشرك الله بالقبول ورزقك الخير دائما

ان شاء الله هاروح الاسبوع الجاى اعمل التحاليل برة واروح بيها المستشفى زى ما الدكتور طلب منى وان شاء الله تكون خير باذن الله

رابط هذا التعليق

معاك حوالي 50 يوم من تاريخ الكشف الاول ممكن تعيد فيهم التحليل

ان شاء الله اهتم باالاكل و خد الدواء و خصوصا البينييل

و ان شاء الله خير

ابعد عن البيبسي برضة

رابط هذا التعليق

معاك حوالي 50 يوم من تاريخ الكشف الاول ممكن تعيد فيهم التحليل

ان شاء الله اهتم باالاكل و خد الدواء و خصوصا البينييل

و ان شاء الله خير

ابعد عن البيبسي برضة

بارك الله فيك يااخى وان شاء الله فى اعادة التحليل تتحسن النتائج

بس كنت حابب اعرف لو عند حضرتك معلومات عن النسب المقبولة فى السفارة بتكون كام ولا دى اللى بيحددها المستشفى

رابط هذا التعليق

دلوقتى انا عملت التحليل تانى فى معمل خارجى وكانت النتائج كما يلى

AST = 8 Normal Up To 12

ALT = 12 Normal Up TO 12

موش عارف بقى اعمل اية اروح اعيد التحليل ولا استنى كمان مع العلم ان النتائج دى قبل ما اخد العلاج

رابط هذا التعليق

AST = 8 Normal Up To 12

ALT = 12 Normal Up TO 12

موش عارف بقى اعمل اية اروح اعيد التحليل ولا استنى كمان مع العلم ان النتائج دى قبل ما اخد العلاج

خلي الدكتور اللي انت تابعت معاه يشوفهم و يقولك رأيه ايه

انا كشفت في مشتشفي الشروق و كانت النسب المقبولة ليهم هي 50-- و الثانية 50 برضة

رابط هذا التعليق

AST = 8 Normal Up To 12

ALT = 12 Normal Up TO 12

خلي الدكتور اللي انت تابعت معاه يشوفهم و يقولك رأيه ايه

انا كشفت في مشتشفي الشروق و كانت النسب المقبولة ليهم هي 50-- و الثانية 50 برضة

انا روحت عملت التحاليل تانى امبارح فى معمل البرج

والنتائج طلعت

AST = 31 Normal UP TO 37

ALT = 83 Normal UP TO 50

موش عارف اعمل اية

رابط هذا التعليق

وهل صلاحية التحاليل الطبية ال 30 يوم تتاثر بتاخير اعادة الكشف الطبى وهل رقم النت لية صلاحية معينة من تاريخ عمله على النت

رابط هذا التعليق

وهل صلاحية التحاليل الطبية ال 30 يوم تتاثر بتاخير اعادة الكشف الطبى وهل رقم النت لية صلاحية معينة من تاريخ عمله على النت

رقم النت مالوش دعوة

و كشف المستشفي متهيالي 50 يوم

و لو عايز تتاكد اتصل بالمستشفي اللي كشفت فيها و اسالهم

اخر ميعاد لاعادة الكشف امتة

بس متهيالي مش حيقل عن ال 50 يوم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...